سیر صعودی زائران حرم امام رضا(ع) به بیش از ۳۰ میلیون نفر در سال رسید

مشهد- ایرنا- معاون هماهنگ کننده امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: بر اساس آمار به دست آمده در سال ۱۳۹۲ حدود ۲۵ میلیون به شهر مشهد مشرف شدند و این روند، سیر صعودی در پیش گرفت و به رقم بیش از ۳۰ میلیون زائر در سال رسید.

حجت الاسلام حجت گنابادی‌نژاد روز چهارشنبه در نخستین نشست مشاوران استانداران سراسر کشور در امر تسهیل خدمت به زائران امام رضا (ع) افزود: حدود ۸۶ درصد زائران به صورت خانوادگی و با خودروی شخصی به شهر مشهد مشرف می‌شوند و لازم است تا متناسب با حضور افراد برای آنها برنامه ریزی نیز صورت پذیرد.

وی افزود:بر اساس نتایج آماری میانگین حضور زائران در حرم شریف رضوی ۱۵۳ دقیقه است.

حجت الاسلام گنابادی نژاد با اشاره به اینکه ۵۱ درصد زائران خانم هستند و متوسط سنی زائران نیز ۳۷ سال به دست آمده است ادامه داد: ۷۴ درصد زائران متاهل هستند و به عبارتی زائران بزرگترین کانون اجتماعی خانواده محور در کشور محسوب می شوند.

او اضافه کرد: در نوروز امسال هشت میلیون و ۶۰۰ هزار نفر توانستند در مشهد حضور پیدا کنند و در روزهای پایانی ماه صفر تعداد زائران به ۶ میلیون و ۴۰۴ هزار نفر رسید و برای خدمت رسانی مناسب در این ایام از ظرفیت استانهای معین نیز استفاده شد.

حجت الاسلام گنابادی‌نژاد گفت: پیش‌بینی می‌شود، نوروز متفاوتی در روزهای آخر سال و روزهای ابتدایی سال آینده داشته باشیم و بسیاری از افرادی که علاقه مند به حضور در شهر مشهد برای زیارت بارگاه منور رضوی هستند سعی می‌کنند از فاصله نیمه شعبان در تاریخ ۱۷ اسفند تا پنجم فروردین ماه سال ۱۴۰۲ که مصادف با اولین روز از ماه مبارک رمضان است به مشهد بیایند و این نشان از تغییر منحنی توزیع زائر در آن ایام دارد.

وی افزود: اولین نکته که در خصوص زیارت باید مورد توجه قرار گیرد، زاویه نگاه و دیدگاه ما به این موضوع است زیرا بر اساس معارف دینی و تاکید ائمه اطهار در ادعیه و روایات، به زیارت بارگاه معصومین توصیه بسیار شده است.

این مقام مسوول ادامه داد: از سوی دیگر موضوع زیارت، همچون اوقات فراغت و یا زنگ تفریح نیست و لازم است تا همه بخشهای مختلف حاکمیتی و غیر حاکمیتی برای خدمت رسانی به زائران پای کار بیایند و این در حالی است که هنوز کسری هایی در زمینه خدمت رسانی به زائران وجود دارد.

او با اشاره به اینکه بدون تردید زیارت، سرمایه اجتماعی را افزایش می دهد و باز سازی آن بالاترین تاثیر را دارد بیان کرد: این در حالی است که شاهد حضور میلیونی زائران در هر سال هستیم و باید موضوع زیارت و انجام آن برای مردم، تسهیل شود.

حجت الاسلام گنابادی‌نژاد گفت: در دولت سیزدهم فرصتی شکل گرفت که به موضوع زیارت به صورت جدی تری توجه شود و به همین دلیل کارگروه زیارت به شورای عالی زیارت تغییر پیدا کرد تا با هم افزایی در درون کشور بتوان جایگاه موضوع زیارت ارتقا پیدا کند.

وی خطاب به مشاوران استانداران سراسر کشور اظهار کرد: اولویت هر استان با سایر استانها در موضوع زیارت تفاوت دارد و بر همین اساس هر استان، ماموریت خود را باید در این خصوص پیگیری کند.

نخستین نشست مشاوران استانداران سراسر کشور در امر تسهیل خدمت به زائران امام رضا (ع) صبح امروز و با حضور یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی به عنوان دبیر شورای عالی زیارت کار خود را آغاز کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha