میراث معنوی شهر سمنان و ضرورت بازآفرینی حریم آن در توسعه گردشگری

سمنان- ایرنا- حرم حضرت یحیی(ع) کانون دینی و مرجع آرامبخش قلوب مریدان در سمنان است و بازآفرینی محوطه اطرافش که اکنون به عنوان پارکینگ بازار و خیابان امام خمینی(ره) استفاده می‌شود و چهره خوشی ندارد، می‌تواند بافت تاریخی این شهر را جانی دوباره ببخشد و مسیری برای توسعه گردشگری این شهر محسوب شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، میراثی از قرن‌ها پیش، در کنار تردد مردمی از جنس همان میراث و صداهایی آشنا، در کنار هم تشکیل امامزاده یحیی (ع) سمنان را داده‌اند. گرچه شاید بنای آن در عکس‌های قدیمی، بسیار زیباتر از امروز باشد، اما شکل و شمایل آن هنوز به همان صورت باقی مانده است. تردد و توقف خودروها در مجاورت این مکان تاریخی، چهره آن را مخدوش کرده است. روح دمیده شده در آن، دیگر در کالبد فعلی نمی‌گنجد و این پیکره، نیازمند بازآفرینی است.

سال ۱۳۸۸ نشستی به ریاست استاندار وقت سمنان در حرم حضرت یحیی (ع) تشکیل و شهردار سمنان متولی تهیه طرحی برای محدوده ۱۸ هکتاری این محل شد تا با مشارکت اداره کل مسکن و شهرسازی وقت، این طرح را تهیه و پس از تصویب به کمک سایر دستگاه‌های مرتبط اجرا کند.

به سرعت فرایند انتخاب مشاور طرح آغاز و در زمان کوتاه تعریف طرحی فاخر برای این مجموعه تهیه شد و سپس به تصویب کمیسیون ماده پنج استان رسید.

تصویب این طرح در شورای فنی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و و صنایع دستی به دلیل حساسیت‌های خاص آن به درازا کشید، به طوری که پس از گذشت حدود ۱۰ سال مجموعه مدیریتی استان تصمیم گرفتند با تغییر مشاور طرح، نقشه جدیدی تهیه کنند تا با ترکیب طرح‌هایی که در گذشته در این محدوده تهیه شده بود به یک اجماع استانی و ملی منجر شود.

قلب معنوی شهر سمنان و ضرورت بازآفرینی حریم آن در توسعه گردشگری

در طرح جدید شهرداری برای این منطقه که بالغ بر ۱.۸ هکتار است، یک بازآفرینی واقعی در اطراف حرم رخ می‌دهد و فضاهای فاخر ایجاد می‌شود. بازار سرپوشیده سمنان با همان معماری ادامه می‌یابد و فضای گردشگری مطلوبی برای استفاده شهروندان و گردشگران فراهم می‌کند.

این طرح پس از سال‌ها همچنان در انتظار دریافت مجوزهای مورد نیاز به سر می‌برد و نیازمند دلسوزی و همراهی دستگاه‌های اجرایی برای شروع هرچه سریعتر است.

اهمیت تاریخی و دینی امامزاده یحیی(ع) در سمنان

امامزاده یحیی بن موسی (ع) برادر کریم و کریمه اهل بیت، حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) است و بقعه متبرکه این امامزاده اکنون در مسیر حرکت زائرین کریمان اهل بیت از مشهد تا شهر قم قرار دارد که فرصتی برای بازیابی معنوی زائران این دو بارگاه ملکوتی محسوب می شود. این بقعه بین خیابان امام خمینی(ره) و راسته بازار و منطقه تاریخی ابوذر در بافت تاریخی شهر سمنان واقع است.

این طرح پس از سال‌ها همچنان در انتظار دریافت مجوزهای مورد نیاز به سر می‌برد و نیازمند دلسوزی و همراهی دستگاه‌های اجرایی برای شروع هرچه سریعتر استبر اساس شواهد تاریخی و کتاب های معتبر دینی، حضرت یحیی (ع) فرزند بلافصل امام هفتم شیعیان، حضرت موسی بن جعفر (ع) در مدینه منوره دیده به جهان گشود و در پنج سالگی از نعمت وجود پدر محروم شد. ایشان در سال ۱۹۸ هجری قمری هنگام مسافرت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) از مدینه به مرو، جزو همراهان حضرت بود. امام رضا (ع) برادر خود حضرت یحیی (ع) را به منظور ارشاد و هدایت مردم، مامور و به مناطقی اعزام کردند.

پس از شهادت امام رضا (ع)، به تحریک مامون خلیفه عباسی، حضرت یحیی (ع) نیز در سمنان به شهادت رسیدند و در محل کنونی به خاک سپرده شدند.

بقعه متبرکه امامزاده یحیی(ع) برادر امام رضا(ع) و حضرت معصومه (س) در بافت تاریخی شهر سمنان قرار دارد و زیارت حضرت یحیی (ع) و بهره گیری معنوی از جایگاه معرفتی ایشان فرصتی برای زائران حرم رضوی در مسیر مشهد محسوب می شود که توسعه و رسیدگی بیشتر به حریم این حرم متبرکه نیز به همین منظور ضروری‌تر از هر زمان دیگری باید در برنامه‌ریزی قرار بگیرد.

دستگاه‌های اجرایی با همکاری مناسب، اجرای طرح را تسریع کنند

رییس شورای اسلامی شهر سمنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با پیگیری دستگاه‌های متولی و تشکیل یک ستاد ویژه به دبیری شهرداری سمنان طرح بازآفرینی حرم حضرت یحیی (ع) در کمیسیون ماده پنج استان مصوب شد.

علی همتی افزود: اکنون از اداره کل راه و شهرسازی و میراث فرهنگی استان سمنان انتظار می‌رود با توجه به مسیر طولانی طی شده و ظرفیت‌های فرهنگی مذهبی حرم حضرت یحیی (ع) هرچه سریعتر موافقت‌های کشوری مورد نیاز را دریافت کنند تا شهرداری سمنان بتواند با فراغ بال این طرح را اجرا کند.

وی ادامه داد: مجموعه‌هایی از جمله اداره کل اوقاف و امور خیریه و ثبت اسناد و املاک استان سمنان نیز در مسیر تبدیل این مجموعه به مکان ملی فرهنگی و مذهبی نقشی بی‌بدیل دارند و می‌توانند با همکاری مناسب به پیشبرد هرچه سریعتر این طرح کمک کنند.

قلب معنوی شهر سمنان و ضرورت بازآفرینی حریم آن در توسعه گردشگری

رییس شورای اسلامی شهر سمنان اظهار امیدواری کرد که این طرح محرک توسعه هرچه سریعتر وارد مرحله اجرایی شود و با تشکیل نشست‌های منظم ستاد ویژه، اتفاق بزرگی در حوزه گردشگری مذهبی و فرهنگی استان رقم بخورد.

بازآفرینی حرم حضرت یحیی (ع)، گامی مثبت در توسعه گردشگری سمنان

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان سمنان نیز بیان کرد: طرح بازآفرینی حرم حضرت یحیی (ع) به وسعت حدود ۱.۵ هکتار از نظر میراث فرهنگی هیچ مانع قانونی ندارد و شهرداری می‌تواند اجرای آن را آغاز کند و همزمان به دنبال مصوبه ماده پنج نیز باشد.

امیر کرم‌زاده بیان کرد: اجرای این طرح در توسعه گردشگری شهر سمنان تاثیر مثبتی دارد و محیط جذابی برای گردشگران و شهروندان فراهم می‌کند؛ همچنین در پیشبرد اقتصادی و ایجاد اشتغال تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی افزود: اکنون این گذر فرهنگی تاریخی باارزش شرایط مطلوبی ندارد و اجرای این طرح می‌تواند دگرگونی مثبتی در این منطقه ایجاد کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: در مجموع اداره کل میراث فرهنگی هیچگونه مخالفتی با اجرای این طرح ندارد و خواستار تغییر در آن هم نیست.

اعتبار پنج میلیاردی برای مطالعه طرح توسعه حرم در سفر رییس جمهور

استاندار سمنان هم پیش از این گفته بود: پنج میلیارد ریال اعتبار به منظور انجام‌ برنامه مطالعاتی طرح توسعه حرم امامزاده یحیی(ع) از محل سفر رییس جمهور به استان سمنان تخصیص یافت و جذب شد.‌

 سیدمحمدرضا هاشمی با اشاره به اهمیت طرح ساماندهی و توسعه آستان مقدس امامزاده یحیی (ع) افزود: یکی از افتخارات مردم استان و شهرستان سمنان ، وجود مرقد و آستان مقدس امامزاده یحیی(ع) در مرکز شهر سمنان و در مسیر زائران حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) است. 

وی یادآور شد : یکی از اولویت ها در حوزه شهر سمنان ، توجه ویژه به طرح توسعه و تکمیل آستان امامزاده یحیی( ع) است.‌

وی با اشاره به اینکه ستاد پیگیری طرح توسعه حرم مطهر امامزاده یحیی(ع) تشکیل و فعالیت خود را بصورت جدی آغاز کند، تاکید کرد: استانداری سمنان از هیچ کوششی در راستای توسعه حرم مطهر امامزاده یحیی(ع) دریغ نخواهد کرد.‌

هاشمی بیان کرد که بی شک بهترین و مناسب ترین مقطع زمانی جهت اجرای طرح توسعه و سامان بخشی حرم مطهر امامزاده یحیی(ع) ، همین زمان است.‌

استاندار سمنان ابراز داشت: لازم است تا به منظور تسریع و کیفیت بخشی به انجام طرح ، از تجربه کسب شده توسط ستاد بازآفرینی شهرستانهای مشهد و قم استفاده شود. 

راه و شهرسازی تفاهم‌نامه‌ای امضا نکرده است

مهدی رجبی مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان نیز درگفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: شهرداری سمنان در این زمینه هنوز تفاهم‌نامه‌ای با ادره کل راه و شهرسازی استان ندارد و تا پیش از امضای تفاهم‌نامه نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر کرد.

انعقاد تفاهم‌نامه در گرو این است که شهرداری اطلاعات مورد نیاز طرح را در اختیار اداره کل راه و شهرسازی استان سمنان قرار دهد و در صورتی که منافع دولت و شهر در آن دیده شده باشد و به تایید وزراتخانه برسد، امضا خواهد شد.

قلب معنوی شهر سمنان و ضرورت بازآفرینی حریم آن در توسعه گردشگری

امسال ۱۰ میلیارد تومان برای بازآفرینی حرم حضرت یحیی (ع) در نظر گرفته شد

سرپرست مدیریت بافت تاریخی و مسوول ستاد بازآفرینی شهرداری سمنان نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: برآورد هزینه کامل طرح بازآفرینی حرم حضرت یحیی (ع) فعلا انجام نشده است، اما ۱۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۱۴۰۱ برای این طرح در نظر گرفته شد.

سعید پرسا بیان کرد: پس از سال‌ها، کلیات این طرح در کمیسیون ماده پنج با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان مجوز گرفت و در انتظار ابلاغ است.

وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز موافقت خود را اعلام کرد، اما موافقت شورای فنی وزارت میراث فرهنگی نیز لازم است.

سرپرست مدیریت بافت تاریخی و مسوول ستاد بازآفرینی شهرداری سمنان گفت: باید نقشه‌های طرح به موافقت اداره راه و شهرسازی نیز برسد و سپس می‌توان طرح را آغاز کرد.

پرسا بیان کرد: با توجه به اینکه تردد خودرو در این مکان امکان‌پذیر نخواهد بود، پارکینگ زمین شهید علومی با مساحت سه هزار و ۵۰۰ مترمربع در اختیار این طرح قرار می‌گیرد.

وی افزود: مراحل تصویب این طرح از سال‌ها پیش آغاز شد، اما هنوز به سرانجام نرسیده است و امید می‌رود با همکاری دستگاه‌های اجرایی، هرچه زودتر به نتیجه برسد.

طرح بازآفرینی حرم حضرت یحیی (ع) می‌تواند با خروج خودروها از پیاده‌راه امام (ره)، این ۲ قسمت از شهر سمنان را با یکدیگر ادغام کند و انسان‌محورکردن شهر را در قابی زیبا به تصویر بکشد و گام بلند و محکمی در راستای توسعه گردشگری مرکز استان سمنان باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha