۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۱۳
کد خبرنگار: 3107
کد خبر: 84927836
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

بارندگی در خراسان شمالی ۲۱ درصد کاهش یافت

۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۱۳
کد خبر: 84927836
بارندگی در خراسان شمالی ۲۱ درصد کاهش یافت

بجنورد- ایرنا- معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی خراسان شمالی گفت: میزان بارش استان از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد کاهش را نشان می دهد که بیشترین کاهش در مناطق جنوبی و مرکز استان است.

به گزارش ایرنا، هاشم فارابی روز یکشنبه در چهارمین جلسه حفاظت از منابع آب خراسان شمالی اظهارداشت: همچنین در این مدت دمای استان چهار دهم درجه افزایش یافته است که بیشتر در مناطق غربی استان، شهرستان اسفراین و بجنورد بوده است.

وی افزود: براساس شاخص speI (شاخصی پهنه بندی شاخص خشکسالی SPEI که توسط مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی ارایه می شود) نیز ۷۵ درصد مساحت استان تحت تاثیر لایه های مختلف خشکسالی است.

معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی خراسان شمالی گفت: براساس این گزارش شهرستان اسفراین، بجنورد و جاجرم در وضعیت بحرانی خشکسالی است و شهرستان های شیروان و فاروج به نسبت سایر شهرستان ها در وضعیت مطلوب قرار دارد.

فارابی تصریح کرد: در نیمه شمالی و غرب استان وضعیت نرمال است و خشکسالی کمتر بر آنها اثر گذاشته است.

وی افزود: بر اساس تحلیل شاخص «استاندارد بارش، تبخیر و تعرق» (SPEI) در بازه ۱۰ ساله تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰، ۸۳ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است که نشان دهنده وضعیت بحرانی در شهرستان های اسفراین، بجنورد، جاجرم و مانه و سملقان است.

وی افزود: در مجموع ۴۹ درصد مساحت استان در خشکسالی بسیار شدید و مابقی درگیر خشکسالی شدید و بسیار شدید است.

خراسان شمالی در شمالشرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از مردم آن در روستاها سکونت دارند.  

در این استان ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی وجود دارد.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha