۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۲۳
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 84928364
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تبدیل کاخ تاریخی ناصری کرج به مجموعه بومگردی کلید خورد

کرج - ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی البرز اعلام کرد: طرح تامین و ایجاد زیر ساخت‌ها مانند راه دسترسی برای تبدیل کاخ تاریخی ناصری روستای شهرستانک کرج برای تبدیل به مجموعه بومگردی آغاز گردید .

به گزارش ایرنا، فریدون محمدی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: برای تحقق این امر ، کاخ تاریخی شهرستانک کرج به سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی واگذار شد و مقرر گردید تا زیرساخت های  آب، برق، گاز، فیبر نوری و راه دسترسی مناسب برای آن احداث شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز ادامه داد: با توجه به نگاه ویژه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به رونق بخشی به گردشگری البرز، اقداماتی برای تحقق این امر با همکاری استانداری البرز در دستور کار قرار گرفت.  
محمدی با قدردانی از پیگیری مجدانه استاندار البرز  در این زمینه اظهار داشت: امسال در چند مرحله بازدیدهایی توسط استاندار البرز از کاخ تاریخی شهرستانک صورت گرفت و در نشستی ویژه مقرر شد تا طی نامه‌ای نقشه و مختصات جاده  کاخ ناصری را به ادارات کل  منابع طبیعی و محیط زیست برای استعلام تحویل داده و با فوریت  نسبت به ساخت جاده مناسب  توسط  اداره راه و شهرسازی اقدام شود.
 مدیرکل میراث فرهنگی البرز افزود: همچنین ایجاد زیر ساخت‌های مخابراتی، گاز، برق و دیگر زیرساخت‌ها با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه در دستور کار قرار گرفت.
محمدی یادآور شد: اکنون مرمت کاخ تاریخی ناصری شهرستانک کرج با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است که ظرفیت اقامت ۵۰۰ گردشگر در این مکان فراهم می گردد.  

کاخ شهرستانک یا عمارت ناصرالدین شاهی شهرستانک، کاخی مربوط به دورهٔ قاجار  در حدود ۳۰ کیلومتری شمال شرقی کرج و در نزدیکی جاده کرج - چالوس است. این کاخ با دستور  ناصر الدین شاه قاجار تا سال ۱۲۹۵ قمری در شهرستانک کرج ساخته شد.

این کاخ دارای دیوانخانهٔ بزرگ و اندرونی و چندین حمام و حوض بوده که فواره‌هایی از طریق آب رودخانه می‌آمد و دوباره به رودخانه باز می‌گشت که اکنون نیازمند مرمت است.

پس از سقوط قاجاریه، کاخ به دلیل بی‌توجهی، شرایط جوی نامناسب و تخریب انسانی رو به ویرانی نهاد و روند تخریب و ویرانی بنا تا حدود سال ۱۳۴۸ شمسی ادامه داشت تا در این سال با تصمیم فدراسیون کوهنوردی ایران به عنوان اقامتگاه موقت کوهنوردان بازسازی شد.

کاخ شهرستانک در ۱۶ شهریور ۱۳۷۶ با شماره ۱۹۲۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

این کاخ در ۲ بخش بیرونی و اندرونی ساخته شده‌است. حیات بیرونی به شکل مستطیلی با ۲ کنج پخ در چهار تراز طراحی شده و ورودی به شکل نیم دایره در تراز اول قرار گرفته‌است. عمارت بیرونی در ابعاد ۱۲ در ۲۴ متر در ۲ طبقه در تراز سوم ساخته شده بود که در زمان حاضر طبقه دوم تخریب شده است. در پخ شمال غربی و در مرز میان اندرونی و بیرونی حمام خصوصی شاه قرار دارد. بخش اندرونی شامل ۲ حیاط در ۲ تراز متفاوت است. حیاط شمالی یا تحتانی با ابعاد ۱۸ متر در ۲۴ متر مسکن خدمه بوده و حیاط جنوبی با ابعاد ۲۶ متر در ۴۰ متر برای سکونت حرم شاهی ساخته شده‌است. اندرونی از لحاظ ساختمانی شبیه کاروانسرا است و این شباهت در حیاط جنوبی بیشتر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha