یوم الله ۱۳ آبان یاد آور ضرورت هوشیاری نسل جوان علیه توطئه های آمریکاست

شهرری- ایرنا- یوم الله ۱۳ آبان روز خودباوری نوجوانان، اعتماد به نفس جامعه و ضرورتِ هوشیاری نسل جوان برابر توطئه‌ها و استکبار ستیزی آمریکا و هم پیمانانش علیه ایرانیان است.

به گزارش ایرنا ، یکی از دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی، عدالت خواهی و مبارزه با استکبار و نماد آن یوم الله ۱۳ آبان است که ایستادگی در برابر زورگویان و مستکبران موجب اقتدار، عزت و بالندگی ملت بزرگ ایران شده است.

۱۳ آبان در تقویم انقلاب اسلامی یکی از روزهای تاریخی به مناسبت سه رویداد مهم، نطق تاریخی امام راحل و تبعید ایشان، شهادت شهدای دانش آموز و تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام است و این روز به همین دلایل روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نامگذاری شده است.

یوم الله ۱۳ آبان نماد قطع طمع ورزی آمریکا، ایستادگی ایمان متکی به بصیرت، مبارزه با استکبار جهانی و دفاع از حقانیت نظام اسلامی است. این روز  یادآور خاطرات صفوف به هم پیوسته و مستحکم فرزندان انقلابی ایران اسلامی در شکستن دیوار استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار است.

 رویدادهای این روز به عنوان یکی از مهمترین نقاط عطف تاریخ انقلاب اسلامی و روز تجلی ارزش‌ها، مبارزه با زیاده خواهی و ناعدالتی‌ها است؛  درک زمان، اقتدار، بصیرت و شجاعت دانش‌آموزان با پیروی از فرمایشات معمار کبیر انقلاب موجب صدور پیام انقلاب اسلامی به مظلومان و ستمدیدگان سراسر جهان شد.

تلاش‌های دشمنان نتوانسته استکبارستیزی مردم را کمرنگ کند

امروز سال‌ها از وقایع مهم و تاریخی دوران مختلف انقلاب اسلامی می گذرد ولی گذشت این سال‌ها نه تنها علیرغم همه تلاش‌های دشمنان نتوانسته استکبارستیزی مردم را کمرنگ کند، بلکه هر روز در دنیا به تعداد افراد و کشورهایی که نسبت به مستکبران تنفر پیدا می‌کنند، بیشتر می‌شود. این در حالی است که در سال‌های اخیر چهره واقعی استکباری مستکبران بیش از گذشته نمایان شده و نقاب از چهره آنها کنار رفته است.

وقوع سه اتفاق ویژه تاریخ معاصر ایران در ۱۳ آبان، این روز را در تقویم خاص کرده است؛ سه اتفاقی که در سه مقطع زمانی متفاوت اما در یک روز خاص رخ داد و دانش آموزان و استکبارستیزی محور اصلی آن بودند.

تاریخ معاصر ایران روزهای ویژه و خاص کم ندارد، از ۲۲ بهمن و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی تا ۳۱ شهریور که آغاز جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران است قطعا اما ۱۳ آبان یکی از خاص ترین روزها است؛ ۱۳ آبانی که سرآغاز تبعید بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به خارج از کشور بود و این روز بعدها با کشتار مظلومانه دانش آموزان توسط رژیم طاغوت رنگ خون به خود گرفت و در نهایت در سال ۱۳۵۸ با تسخیر لانه جاسوسی خاص‌تر شد.

یوم الله ۱۳ آبان یاد آور ضرورت هوشیاری نسل جوان علیه توطئه های آمریکاست

جرقه حادثه نخست در سال ۱۳۴۲ زده شد؛ چهارم آبان امام خمینی(ره) در یک سخنرانی در منزلشان دست به افشاگری درخصوص کاپیتولاسیون زدند و به انتقاد صریح و تند از نظام پهلوی پرداختند.

اظهارات امام راحل به مذاق رژیم خوش نیامد و در نهایت ۱۳ آبان همان سال، ایشان بازداشت و با یک فروند هواپیمای نظامی از فرودگاه مهرآباد به ترکیه تبعید شدند.

بسیاری از مورخان و اندیشمندان ۱۳ آبان ۱۳۴۲ را سرآغاز بیداری مردم و نهضتی می دانند که در سال ۱۳۵۷ به رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید.

شهادت دانش آموزان در دانشگاه تهران

بی شک یکی از اتفاقات تلخ تاریخ معاصر که رژیم شاهنشاهی رقم زد، گلوله باران دانش آموزان معترض به سیاست های حکومت بود؛ دانش آموزان و دانشجویانی که به فرمان امام خمینی(ره) اعتصاب کرده و دیگر به مدرسه ها و دانشگاه ها نمی رفتند در متن این حرکت بودند و پاسخ حکومت در قبال این مساله مثل ماجرای ۱۷ شهریور، چیزی جز سرکوب نبود.

یوم الله ۱۳ آبان یاد آور ضرورت هوشیاری نسل جوان علیه توطئه های آمریکاست

سیزدهم آبان ۱۳۵۷ در دالان حوادث و اتفاقات مربوط به انقلاب اسلامی، گروهی از دانش ‌آموزان در محوطه دانشگاه تهران در اعتراض به رژیم و سیاست های آن تجمع کردند؛ گفته می شود ساعت ۱۱ صبح، ماموران ‌ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور در میان جمعیت پرتاب کردند اما اجتماع کنندگان قصد نداتند از اعتراض خود بردارند چراکه ندایی انقلابی داشتند.

اجتماع کنندگان فریاد هایشان بلند و رساتر شد؛ ماموران رژیم نیز به دانش‌آموزان رحم نکردند و این اعتراض را مانند دیگر اعتراض ها به شدت سرکوب کردند به طوری که این حادثه تلخ موجب به خاک و خون کشیدن ۵۶تَن از تجمع کنندگان و صدها زخمی دیگر شد.

برطبق مشاهدات تاریخی از آن ۱۳ آبان که با خون شهیدان دانش آموز گلگون شد و در تقویم و اذهان ایرانیان ماندگار شد؛ پس از تیراندازی ماموران رژیم  و به شهادت رسیدن دانش آموزان، تعدادی دیگر که زنده مانده بودند نیز در حالی که پیراهن های خونین براداران شهید خود را بر سر دست گرفته بودند، گریه کنان در خیابان ها می دویدند و آن ها را به مردم نشان می دادند.

پس از آن کشتار وحشیانه، جمعی از دانش آموزهای مدارس پایتخت در ۱۶ بهمن ۱۳۵۷ شمسی در بیانیه‌ ای اعلام کردند: ما دانش آموزهای ایرانی روز شنبه ۱۳ سیزدهم آبان ۱۳۵۷ را به عنوان روز دانش آموز اعلام می نماییم و قصد داریم هر ساله با یاد شهیدان جنبش دانش آموزی در این روز بر وحدت و یکپارچگی خود بیفزاییم. از آن روز به بعد ۱۳ آبان به عنوان روز دانش‌آموز نامگذاری شد.

حرکت دانشجویان پیرو خط امام و تسخیر لانه جاسوسی

مداخلات آمریکایی ها در تاریخ معاصر ایران بر هیچ کسی پوشیده نیست از کودتای ۲۸ مرداد تا ماجرای کاپیتولاسیون. حتی پس از انقلاب اسلامی در امور ایران و شیطنت های آنان ادامه داشت و حرکت های شیطنت آمیز در مرزهای کشورمان گوشه ای از حرکات آمریکایی ها برای تجزیه و تضعیف ایران بود.

یوم الله ۱۳ آبان یاد آور ضرورت هوشیاری نسل جوان علیه توطئه های آمریکاست

این اقدامات از جایی جز سفارت امریکا در تهران شروع نمی شد و همه این موارد باعث شد تا در یک حرکت انقلابی، دانشجویان پیرو خط امام از دانشگاه‌های تهران، پلی‌تکنیک، صنعتی شریف، ملی و... گردهم آمدند و طی یک راهپیمایی تا سفارت آمریکا از دیوارهای سفارت بالا رفته و سفارت را به‌تصرف کامل درآوردند.

در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ دانشجویانی که عکس امام را بر سینه خود داشتند، پس از حدود سه ساعت توانستند سفارت آمریکا را تصرف کنند و کارکنان را به گروگان بگیرند.

بی شک تسخیر سفارت امریکا، یکی از مهم ترین رویدادها در تاریخ مبارزات ملت ایران بر ضد استعمار است که به دست دانش آموزان قدیم که حالا دانشجو شده بودند، انجام شد.

بنابر آنچه که از سیر تاریخی روز ۱۳ آبان گفته شد، بی جهت نیست که آن به روز دانش آموز و مبارزه با استکبار جهانی یاد می شود چرا که در همه این وقایع نوجوانان، جوانان و دانش آموزان به عنوان قوه محرکه جامعه نقشی بی بدیل داشتند و هویت همه حرکت ها مبارزه با استکبار بود.

یوم الله ۱۳ آبان یاد آور ضرورت هوشیاری نسل جوان علیه توطئه های آمریکاست

امسال نیز ملت ایران در یوم الله ۱۳ آبان مشت محکمی بر دهان یاوه گویان و دشمنان انقلاب اسلامی خواهد زد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha