کشفیات زغال در عرصه‌های منابع طبیعی کشور ۴۲ درصد افزایش یافت

شهرکرد- ایرنا- جانشین فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: امسال با انجام اقدامات حفاظتی و افزایش مشارکت مردمی و تجهیز یگان‌های حفاظتی، کشفیات زغال در عرصه‌های منابع طبیعی ۴۲ درصد افزایش داشت.

علی محمدی‌مقدم روز یکشنبه در حاشیه سفر به شهرکرد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه قاچاق چوب و زغال از مهمترین عوامل تخریب محیط زیست، بروز حوادث از جمله فرسایش جنگل و بروز سیل می‌شود، افزود: امسال به دلیل تدابیر شدید حفاظتی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و بکارگیری نیرو در بخش گشت و مراقبت، هوشمندسازی منابع طبیعی، نصب دوربین و برقراری ایست و بازرسی در گلوگاه‌ها و استفاده از سیستم رادیویی بی‌سیم افزایش بالایی در کشفیات قاچاق چوب و زغال و سایر محصولات جنگلی وجود داشته است.

به گفته وی، از ابتدای سالجاری تاکنون در بحث کشفیات زغال ۴۲ درصد و کشفیات چوب نیز ۱۰ درصد افزایش کشفیات در سطح کشور بوده که این امر با همکاری خوب مردم و ماموران حفاظتی مسیر شده است.

وی با اشاره به اهمیت ضرورت اطلاع‌رسانی در خصوص تخلفات در حوزه منابع طبیعی و عرصه‌های ملی، قطع جنگل و حمل چوب و زغال در افزایش کشفیات و جلوگیری از تخلف در عرصه‌های جنگلی و ملی گفت:هم‌اکنون سامانه ۱۳۹ برای اطلاع رسانی و دریافت اطلاعات در حوزه کشفیات چوب و زغال فعال است.

محمدی‌مقدم افزود: هم‌اکنون قاچاق چوب و زغال و قطع درختان در برخی مناطق به دلیل نیاز جامعه جنگل‌نشین و محلی به دلیل فقر و نبود اشتغال و همچنین برای تامین سوخت، ساختمان سازی و خوراک دام انجام می‌شود در حالی که برخی افراد سودجو برای کسب منفعت بیشتر اقدام به جنگل تراشی و قطع درختان می‌کنند.

وی اظهار داشت: به منظور برخورد با متخلفان حوزه قاچاق چوب و زغال قوانین برخوردی و سلبی وجود دارد و هیچ‌گونه کمبود قانونی وجود ندارد و برای متخلفان بر اساس قانون از سوی دستگاه قضایی و منابع طبیعی جرایم سنگین و مجازات پیش‌بینی شده است.

جانشین فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه حفاظت از منابع طبیعی وظیفه همگانی است و مختص یک دستگاه خاص نیست، اظهار داشت: حراست و حفاظت از عرصه‌های ملی یک عزم همگانی از سوی دستگاه‌های دولتی، حاکمیتی، مردم نیاز دارد.

وی افزود: هم‌اکنون ۱۳۵ میلیون  هکتار جنگل و مرتع در کشور وجود دارد که به ازای هر ۶ هزار هکتار جنگل یک قُرقبان و در مراتع کشور به ازای  هر۳۰ هزار هکتار مرتع یک نیرو قرقبان فعالیت دارند.

به گزارش ایرنا، قطع و حمل درختان جنگلی بدون پروانه حمل، جرم است و خودروهای حامل چوب که فاقد مجوز حمل باشند، توقیف می‌شود.

جنگل های زاگرس در چهارمحال و بختیاری در سال های اخیر با عوامل تخریب روبروست و تهیه زغال و قاچاق چوب درختان جنگل های زاگرس از عوامل اصلی و تشدید کننده تخریب این منابع است.

از مجموع مساحت چهارمحال وبختیاری حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار آن معادل ۸۶.۴ درصد عرصه منابع ملی شامل جنگل و مراتع است، از این میزان حدود ۳۰۷ هزار هکتار را پوشش جنگلی تشکیل می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha