به گزارش ایرنا، دانشگاه تبریز در هفته های اخیر شاهد ابتکار جالب برگزاری «تریبون آزاد دانشجویی» برای میدان دادن به دانشجویان جهت بیان نقطه نظرات خود و اظهار مطالبات شان بوده است؛ اقدام نیکی که به تشکیل گعده دانشجویی با حضور رییس دانشگاه تبریز و معاونان او و نیز نماینده ولی فقیه در این مرکز دانشگاهی و هم کلامی آنان با دانشجویان به عنوان قشر نخبه و آینده ساز این مملکت منجر شد.
بدیهی است که دستیابی به برون داد مطلوب در این قبیل اتفاقات، نیازمند گذشت زمان و تمرین شرکت کنندگان برای تعمیق آشنایی با اصول گفت و گو و تعامل با همدیگر است؛ امری که در تریبون های آزاد سه گانه دانشگاه تبریز در محلی که در افواه عمومی دانشجویان به «چاله عمران» معروف است، اتفاق افتاده و حداقل خروجی آن تخلیه روانی دانشجویان و بیان مطالبات شان به دور از هر گونه محافظه کاری و احتیاط بوده است.
بدون شک تداوم این اقدام که هنوز گام های نخست را سپری می کند، می تواند نمود عینی تحقق دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی برای برگزاری گسترده «کرسی های آزاداندیشی» در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی باشد که اتفاقاً در سال های گذشته انتقاداتی را از سوی دلسوزان نظام مبنی بر زمین ماندن آن و یا برگزاری ضعیفش موجب شده بود.
با لحاظ این گزاره ها، مدیریت دانشگاه تبریز در روزهای اخیر در تصمیمی ارزشمند به سمت استفاده از نظرات اساتید این مرکز دانشگاهی به عنوان نخبگان جامعه و گروه های مرجع و صاحب نظر در حوزه های مختلف حیات اجتماعی قدم برداشته که نخستین مورد آن به شکل برگزاری نشست هم اندیشی با جمعی از استادان «دانشکده حقوق و علوم اجتماعی» بروز و ظهور یافت.
شرکت کنندگان در محفل دانشگاهی، ضمن اینکه بر ایفای نقش دانشگاهها در رشد و پیشرفت جامعه تاکید کردند، به برخی کاستی ها، بی توجهی ها و تصمیم گیری های نادرست در حوزه های اجتماعی و فرهنگی طی سال های گذشته اشاره و یادآوری کردند که بی توجهی به مسایل اجتماعی و نبود برقراری رابطه منطق و درست بین آحاد مردم و تصمیم سازان و تصمیم گیران منجر به بروز انواع تنش ها، ناآرامی ها و اغتشاش در لایه های مختلف خواهد شد.
آنها اعتقاد دارند، در شرایط کنونی کشور که نسل جدید و جوان تربیت شده فضای مجازی بوده و زندگی متفاوت با حتی ۲ تا ۳ سال قبل را تجربه می کنند، نیازمند تغییر نگرش های عمیق، منطق و علمی در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هستند.
آنها اعتقاد دارند، در شرایط کنونی کشور که نسل جدید و جوان تربیت شده فضای مجازی بوده و زندگی متفاوت با حتی ۲ تا ۳ سال قبل را تجربه می کنند، نیازمند تغییر نگرش های عمیق، منطق و علمی در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هستند.
رئیس دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز برگزاری چنین نشست هایی را بسیار مفید و راه گشا برای حل بخشی از مشکلات دانشگاهی و کشور بیان کرد و گفت: این نشست بیشتر با هدف بررسی و تحلیل مسائل جاری در جامعه و دانشگاه برگزار شده است که امیدواریم جمع بندی نقطه نظرات اساتید برای مدیران و مسئولان کشوری و استانی قابل استفاده باشد.
دکتر محمد عباسزاده اظهار داشت: با توجه به سیال بودن زمان، مکان و نسل ها، هرگونه تصمیمهای اتخاذی در سطوح مختلف اگر مبتنی بر رفتار اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه نباشد، منجر به ظهور و بروز مسائل اجتماعی نوپدید خواهد شد.
وی فاصله بین وضعیت مطلوب و موجود برای طیف وسیعی از جوانان غیر فابل درک و پذیرش است، بر کاهش این فاصله ها تاکید کرد.
عباس زاده ادامه داد: زمانی که فاصله بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب زیاد باشد، مشکلات متعددی در جامعه به وجود میآید و متاسفانه علیرغم انجام تحقیق و پژوهش از سوی محققین دانشگاهی و مراکز علمی در خصوص مسائل اجتماعی، این تحقیقات از سوی مسئولین اجرایی نشده است.
وی با بیان اینکه دانشجویان نسل جدید با بهره مندی از فضای مجازی و زندگی در چنین فضایی وارد عرصه علم و دانش می شوند، تغییر نگرش ها نسبت به نوع برخورد با آنها و زمینه سازی برای تخلیه ایده ها، اندیشه ها و سلایق مختلف و متعدد دانشجویان را جزو رسالت های اصلی مدیران در داخل دانشگاه و مسئولان در بیرون از دانشگاه برشمرد.
تاکید بر ضرورت برگزاری تریبون های دانشجویی
یکی دیگر از اعضای هیات علمی دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز نیز با اشاره به رضایت دانشجویان از برپایی تریبون های آزاد، تدوام رویه فعلی دانشگاه در برگزاری جلسات گفتوگو با دانشجویان را خواستار شد و گفت: متاسفانه ما علوم انسانی را چنیدن سال است رها کرده ایم و خلاء این غفلت را در مواقع این چنینی احساس میکنیم.
دکتر محمدباقر علیزاده اقدم، مشکلات فعلی را حاصل کم کاریهای سالهای اخیر عنوان و اضافه کرد: باید توجه داشت که مسائل فرهنگی شوخی بردار نیست و به نظرم همه ما در به وجود امدن شرایط کنونی و التهاب در دانشگاه ها و حتی بیرون از محیط های دانشگاهی و سطح جامعه مقصر هستیم.
وی یادآور شد: علوم انسانی آنچنان مورد غفلت قرار گرفته است که همه ما فرزندان خود را تشویق میکنیم تا پزشک شوند و این یعنی ضربه زدن به اصول اولیه و اساس تحکیم بنیان های فکری، خانوادگی، عاطفی و اجتماعی که شاید برای سال ها جبران ناپذیر باشد.
علیزاده اقدم به کارگیری مشاوران اجتماعی برای مسئولان در تمامی دستگاه های اجرایی به خصوص در نهادهای علمی، تربیتی و آموزشی را بسیار ضروری دانست و افزود: علوم انسانی یک حوزه کاملا" تخصصی است و باید نوع نگاه ها نسبت به مسایل فرهنگی از بالا تا پایین سطوح جامعه اصلاح شود.
وی با انتقاد از اینکه در بین خانوارها، دانشگاهها و مراکز علمی بهای زیاد و بیش از حد به علوم کاربردی داده میشود، یادآور شد: در این میان علوم کارکردی مورد غفلت قرار گرفته است.
دانشگاه تافته جدا بافته از جامعه نیست
استاد علوم اجتماعی و عضو دیگر هیات علمی دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه نباید دانشگاه را جدا از جامعه بدانیم، گفت: همه مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که در سطح جامعه دارای مشکل هستند باید در دانشگاه بررسی و نتایج را به مسئولین منتقل شود.
فاطمه گلابی افزود: پذیرش دانشجو از اقوام مختلف برای دانشگاه ها به خصوص دانشگاه تبریز فرصت بزرگی است که مسئولیت ما را سنگین میکند و باید توجه داشت که هر کدام از این دانشجویان هنجارها و ارزشهای منطقه خود را به دانشگاه و شهرهای مختلف میآورند که بر این اساس ما با تراکم اخلاقی زیادی در دانشگاه مواجه هستیم.
وی اظهار داشت: متاسفانه تعداد برنامههای تفریحی در نظر گرفته شده برای دانشجویان بسیار اندک است، در حالیکه باید توجه داشت هر چقدر با دانشجویان صحبت و گفت وگو کنیم، نتیایج خوبی را شاهد خواهیم بود و حتی اگر دانشجویی هتک حرمت هم بکند به خاطر جوانی است و نباید کسی ناراحت شود.
گلابی با انتقاد از نحوه برخورد با حجاب بانوان و دختران در دانشگاه ها و کشور، گفت: باید نوع نگرش خود را به بانوان و دختران اصلاح و از نگاه ابزاری به این طیف وسیع اجتناب کنیم و باید بدون ترش و واهمه اجازه دهیم جوانان حرف خود را بزنند.
یکی دیگر از اعضای هیات علمی دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه مشکلات فعلی یک پدیده اجتماعی و ترکیبی از چندین مساله است که سالها بر روی هم انباشته شده است، گفت: ایران کشوری چند فرهنگی با قومیت های مختلف است و باید متناسب با چنین شرایط نهادهای تصمیم گیر اتخاذ تصمیم کنند.
گلابی با انتقاد از نحوه برخورد با حجاب بانوان و دختران در دانشگاه ها و کشور، گفت: باید نوع نگرش خود را به بانوان و دختران اصلاح و از نگاه ابزاری به این طیف وسیع اجتناب کنیم و باید بدون ترش و واهمه اجازه دهیم جوانان حرف خود را بزنند.
دکتر اصغر ایزدی با بیان اینکه دوره نوجوانی و جوانی دوره بحران و طوفان است، افزود: نوجوانان و جوانان به دلیل فعالیت زیاد در فضای مجازی، سبک زندگی خاص خود را دارند و چون با فضای مجازی بزرگ شدهاند، ارزشها و اصول خاص خود را دارند.
وی تقویت سازمانهای مردم نهاد و احزاب به عنوان واسط بین مردم و حاکمیت در شرایط کنونی کشور را ضروری خواند.
ایزدی با تاکید بر ضرورت شکلگیری نهادهای واسط بین مردم و حاکمیت جهت به وجود آمدن مکانیزمهای گفتوگو، اظهار داشت: سازمانهای مردم نهاد، تشکل های مردمی و احزاب می توانند این نقش را به خوبی ایفا کنند که متاسفانه همه این نهادها در ایران جایگاه ویژه خود از دست داده اند و کارآیی لازم را ندارند.
وی یادآور شد: مسئولان کشوری مطمئن باشند اگر احزاب و سازمانهای مردم نهاد به جایگاه اصلی خود برگردند، هرگز شاهد اعتراضات خیابانی نخواهیم بود، چون مردم از طریق این نهادها حرف خود را به حاکمیت منتقل میکنند.
ایزدی با بیان اینکه ضرورت ایجاد میدان مشترک میان حاکمیت و متخصصین در شرایط کنونی کشور بسیار لازم و ضروری است، گفت: باید توجه داشت که تمامی مشکلات، بحران ها و التهابات سیاسی و اجتماعی با گفت وگو در میان جریان ها محقق می شود.
دانشگاه ها باید مسایل و مشکلات جامعه را احصاء کنند
رئیس دانشگاه تبریز نیز با تاکید بر اینکه دانشگاهها باید مسائل و مشکلات خود را در بخشهای مختلف حل کنند، نقش مراکز علمی در رشد و پیشرفت همه جانبه جامعه را مهم خواند و گفت: در این عرصه ما نیازمند نظرات کارشناسی متخصصین هستیم و باید بدانیم که نحوه برخورد با جریان فعلی چطور خواهد بود و با توجه به اینکه نسل فعلی محصول فضای مجازی است، باید بررسی کنیم که چرا و به چه دلیل نسل فعلی حجاب را که یک ارزش والای انسانی است، قبول ندارد.
دکتر صفر نصراللهزاده یادآور شد: در هر جامعهای که امنیت نباشد و آشفتگی بر آن حاکم شود، آن جامعه رو به زوال و نابودی پیش خواهد رفت.
وی ریشه بسیاری از مشکلات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فعلی کشور را مسائل صنفی و معیشتی دانست و ادامه داد: نسل جوان و جدید خواهان چیزهایی است که اگر به آنها دست نیابد باز هم تلاش و اعتراض میکند و شاید این طبیعت چنین سنی باشد.
نصرالله زاده ادامه داد: این مشکلات به صورت تدریجی در کشور شکل گرفته است و باید در بستر زمان به فکر حل مشکلات باشیم.
به گفته وی باید نحوه گفتوگو با این نسل را تغییر داد و به سمت مساله محوری و پیگیری مطالبات آنها حرکت کرد.
به گزارش ایرنا، دانشگاه تبریز به عنوان دومین دانشگاه بزرگ و قدیمی ایران در سال ۱۳۲۴ با دو دانشکده ادبیات و پزشکی تاسیس شد و در حال حاضر با داشتن بیش از ۲۰ دانشکده، چندین پژوهشکده و گروه پژوهشی، قطب علمی، ۸۰۰ نفر عضو هیات علمی و بیش از ۲۰ هزار نفر دانشجو یکی از دانشگاههای بین المللی، سطح یک و برتر کشور است.
نظر شما