۱۶ آبان ۱۴۰۱، ۷:۵۹
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 84934567
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاهش چشمگیر تعدی و تخریب اراضی ملی در قزوین

۱۶ آبان ۱۴۰۱، ۷:۵۹
کد خبر: 84934567
کاهش چشمگیر تعدی و تخریب اراضی ملی در قزوین

قزوین - ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین میزان تصرف و تعدی به اراضی ملی استان در سال جاری را ۳۸۵ هکتار خواند و گفت:این میزان نسبت به سال گذشته با کاهش چشمگیری رو به رو بوده است.

محسن قاسم زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶۵ فقره تخریب و تعدی اراضی ملی استان قزوین به مساحت ۳۸۵ هکتار به ثبت رسیده است هرچند معتقدیم این مقدار نیز زیاد می باشد اما نسبت به سال گذشته کاهش بسیار قابل توجهی داشته است.

وی اظهار داشت: در مجموع سال گذشته ۴۰۷ فقره تخریب و تعدی به اراضی ملی استان قزوین به مساحت هزار و ۷۹۹ هکتار به ثبت رسید.

این مسوول گفت: آموزش به جوامع محلی و استفاده از ظرفیت همیاران منابع طبیعی، برگزاری نشست های توجیهی با بهره برداران مراتع و دامداران و گشت های مستمر یگان حفاظت منابع طبیعی از عوامل کاهش چشمگیر دست اندازی سودجویان به منابع ملی استان قزوین بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین همچنین با اشاره به روش برخی سودجویان و متصرفان اراضی ملی به منظور دست اندازی به این زمین ها،اضافه کرد: عده ای به شکل قانونی در اراضی ملی اقدام به کاشت نهال می کنند که این مساله مقدمه ای برای تصرف اراضی ملی، ساخت و ساز غیرمجاز و ایجاد ارزش افزوده غیرقانونی است و براساس قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع اقدام به خارج کردن نهال ها از عرصه می شود.

وی اظهار داشت: افرادی اگر ادعای مالکیت و انجام فعالیت کشاورزی در گذشته در اراضی ملی را دارند می توانند با مستندات خود به شعبه مربوطه حقوقی مراجعه کرده و احقاق حق خود را درخواست کنند اما باید یادآور شویم که روستاییان از طریق تهیه طرح مرتع داری تلفیقی اجازه بهره برداری متناسب با اراضی ملی منطقه خود را دارا می باشند.

قاسم زاده افزود: با تکمیل رفع تداخلات اراضی ملی و کشاورزی در استان قزوین که تا پایان سال آینده به تکمیل می رسد، شاهد رفع اختلافات مالکیتی مردم با دولت در حوزه زمین خواهیم بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در زمینه جهاد تبیین،گفت: توجه به این مساله و تبیین آثار مخرب تخریب و تعدی به منابع طبیعی و گوشزد کردن این مساله که منابع طبیعی انفال و متعلق به آحاد مردم و همچنین نسل های آینده است، در کاهش تخریب و تعرض اراضی ملی نقش موثری دارد.

اراضی ملی در استان قزوین شامل ۸۵۰ هزار هکتار مرتع، ۲۸ هزار هکتار جنگل و ۲۹ هزار هکتار بیابان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha