۱۶ آبان ۱۴۰۱، ۸:۵۲
کد خبر: 84934807
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امام جمعه بوشهر: عاقبت متجاوزان به ایران اسلامی مرگ است

بوشهر - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: امروز هر بیگانه و متجاوزی بخواهد کوچکترین تعرضی به ایران اسلامی داشته باشد مردم این استان اجازه نخواهند داد، زنده از این منطقه بیرون بروند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری یکشنبه شب در اختتامیه همایش ۲ روزه نقش زنان ایران در مبارزات ضد استعماری در سالروز حماسه زنان لرده در کاروانسرای مشیر الملک شهر برازجان افزود: تاریخ ثابت می‌کند که نه تنها متجاوزان انگلیسی هیچگاه نتوانستند از دشتستان عبور کنند بلکه در این منطقه زانو زدند و شکست خوردند و به جای اینکه به مرکز ایران برسند در گورستان ننگشان در بوشهر مدفون شدند.

وی بیان کرد: ایران اسلامی و استان بوشهر افتخار می کند به تاریخ مقاومت دشتستان و حماسه مردان و شیرزنان لَردِه که در کل تاریخ جهان همچون حماسه زنان لرده به خود نخواهد دید.

صفایی بوشهری ادامه داد: مردمان این سرزمین همواره در دیانت، شرافت، غیرت و مقاومت در طول تاریخ پیشگام و محافظ هویت دینی بوده اند.

وی با اشاره به عالمان بزرگ منطقه دشتشتان از جمله مجاهد برزاجانی، آیت الله اعتصامی و اسماعیل مهدوی و بسیاری از بزرگان دیگر گفت: این عالمان دینی نه تنها در فضای استان بوشهر بلکه در کلان ایران در عرصه دینی تلاشی سترگ داشتند و تاثیرگذار بودند.

صفایی بوشهری با اشاره به تجاوز انگلستان به کشور ایران و ایستادگی بزرگان دشتستان در کنار مجاهدان و علمای آن کشور در دفاع از کیان سرزمین‌های اسلامی افزود: مردم استان بوشهر نماد غیرت، دیانت، شرافت و مقاومت هستند و با ایستادگی در مقابله با تهاجم بیگانگان شرف دینی و ملی خود را از دست نداده و برقله شرافت نائل آمدند.

 وی ادامه داد: تاریخ نشان می‌دهد استعمار پیر انگلیس هیچگاه نتوانست از دشتستان عبور کند و این منطقه از استان بوشهر امروز به عنوان خط مقاومت شکست ناپذیر ایران اسلامی مطرح است. 

صفایی بوشهری گفت: در عرصه غیرت دینی؛ مردم دشتستان چنان از خود بزرگی نشان داده اند که نه تنها در تاریخ ایران بلکه در خاورمیانه نام بزرگان این منطقه در تاریخ به ثبت رسیده دشتستان در تاریخ ثبت شده است.

امام جمعه بوشهر تاکید کرد: تاریخ نشان می‌دهد هیچگاه هیچ یک از علما و شخصیت‌های سربلند منطقه دشتستان نه تنها با بیگانگان همراهی نکردند بلکه با بصیرت علمای این منطقه که حکم به وجوب دفاع دادند در مقابل استعمار ایستادگی کردند.

وی تاکید کرد: دشتستان خط مقاومت پراستحکام و استوار برای ایران بود چون قشون انگلیس برای رسیدن به مرکز ایران باید از این منطقه عبور می کرد و با توجه به خط مقاومت موجود در این منطقه هیچگاه نتوانست از این خط عبور کند به همین دلیل است که منطقه دشستان کوه و اوج مقاومت و یکی از برگ‌های زرین تاریخ استان بوشهر و دشتستان منطقه لرده است. 

صفایی بوشهری با تاکید براینکه مقاومت فرهنگ مردمان استان بوشهر است افزود: زنان دشتستان درس مقاومت در مقابل استعمار را به جهانیان دادند و علما و رزمندگان این منطقه با خون خود از هویت ملی و دینی دفاع کردند.

امام جمعه بوشهر گفت: امروز نیز نوجوانان و جوانان این منطقه به عنوان میراث داران مجاهدان گذشته حماسه های بزرگی در تمام عرصه های سخت و تهاجم‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نرم جوانان دشتستانی ارائه می کنند و در تمام این عرصه ها در خط اول مقاومت فرهنگی و سیاسی و درعرصه های علم و فناوری در تراز نخبگان ایران هستند. 

در سال ۱۲۹۷ هجری شمسی نیروهای انگلیسی بعد از تصرف بوشهر به دنبال حمله به مرکز ایران بودند که در منطقه لَردِه ( روستایی کوهستانی در قلب کوه‌های گیسکان در شمال شرقی شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان) در هشتم تا دهم آبان با مقاومت مردمان آن منطقه روبرو شدند و یک نبرد که به ظاهر آنها پیروز میدان بودند، شکل گرفت و مردان را دستگیر کردند.

اما زنان این منطقه وارد میدان شدند و نه تنها اسیران را نجات بلکه انگلیسی‌ها را فراری دادند و با این اقدام خود حماسه ای به یاد ماندنی آفریدند.

به این مناسبت امسال همایش ۲ روزه حماسه زنان لرده دشتستان در بوشهر برگزار شد.

درباره حماسه زنان لرده دشتستان اینجا بخوانید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha