فرماندار مشهد: ساماندهی کشف‌رود با جدیت در حال اجرا است

مشهد-ایرنا- فرماندار مشهد گفت: ساماندهی کشف‌رود مشهد به واسطه تاثیر آن در محیط زیست با جدیت تمام پیگیری می‌شود و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال آینده به نتیجه خواهد رسید.

محسن داوری روز دوشنبه  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در زمان حاضر بخشی از فاضلاب جمع‌آوری شده در مشهد به صورت خام وارد کشف‌رود می‌شود که آسیب‌زا است و بر همین اساس ساماندهی آن از چند سال قبل در دستور کار دستگاه‌های  اجرایی همچون آب و فاضلاب، آب منطقه‌ای و شهرداری قرار گرفته اما برخی از نقایص آن هنوز بر طرف نشده است.

وی با اشاره به ورود فاضلاب شهری، فاضلاب صنعتی و فاضلاب "سپتاژ" که توسط تانکرهای شهرداری به کشف‌رود وارد می‌شود، اظهار کرد: تلاش بر این است تا با افزایش احداث تصفیه خانه‌های فاضلاب این مشکل برطرف شود.

فرماندار مشهد گفت: در حوزه شهری آب و فاضلاب و با افزایش تصفیه خانه‌های شهری، تاکنون اقدامات خوبی در این راستا انجام شده و در حال اجرا است، از سوی دیگر در بخش صنعتی هم تصفیه خانه چرمشهر تاپایان امسال افتتاح می شود تا آب ورودی به کشف رود سالم سازی شود و همچنین شهرداری هم در خصوص سپتاژ و تصفیه آن تا پایان سال برنامه هایی دارد.

داوری ادامه داد: با این اقدامات بخش اعظمی از مشکلات حوزه کشف رود، ساماندهی می‌شود تا سلامت مردم در این حوزه مورد حمایت بیشتری قرار گیرد.

طی دو دهه اخیر رودخانه کشف‌رود مشهد به خاطر تجاوز به حریم محیطی و بی‌اعتنایی نسبت به آن و سرازیر شدن فاضلاب‌های آلوده صنعتی، کارگاه‌های محلی و خانگی به بستر آن دستخوش تغییرات ویرانگر زیست محیطی شده است. آبیاری زمین‌های کشاورزی واقع در اطراف کشف‌رود با آب آلوده نیز از معضلات بهداشتی آن محدوده است.

از درختکاری ۲۴۵ هکتار از زمین های حریم رودخانه کشف رود تا در دست ساخت بودن ۲ تصفیه خانه فاضلاب با اعتبارات سنگین از جمله اقدامات جاری برای ساماندهی قطعی کشت و کار و مدیریت فاضلاب در این پهنه طبیعی در کنار کلانشهر ۳.۸ میلیون نفری مشهد است.

شعبه‌ای از کشف‌رود از کوه‌های هزارمسجد و شعبه دیگر آن از کوه‌های بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد عبور می‌کند.

این رود ۲۹۰ کیلومتری که پرآبی آن هم‌اینک تنها در خاطره‌ها باقی مانده است از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل‌خاتون به رودخانه هریرود می‌پیوندد و از آنجا به بعد "تجن" نام گرفته و به سوی ترکمنستان ادامه می‌یابد و در انتهای مسیر طبیعی خود در ریگزارهای کشور همسایه فرو می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha