امروز و در این مقطع تاریخی گام دوم انقلاب رسالت شناسی زنان و شناخت مسئولیتها و به ویژه نقش خانوادگی و اجتماعی بانوان مسلمان جایگاه ویژهای پیدا کرده است، با مروری ساده به حوادث قبل از اسلام، انقلاب اسلامی و حوادث اخیر در کشور در مییابیم که نقش و جایگاه زن در خانواده و حفظ کرامت زنان تضمینکننده آیندهای درخشان برای جوامع است.
قبل از اسلام در تاریخ عرب، زنان حتی از ابتداییترین حقوق انسانی محروم بودند و حتی گاهی حق حیات برای آنها قائل نمیشدند و پس از تولد، آنان را زنده به گور میکردند گویای این مطلب آیه ۵۸ سوره نحل:«وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُم بِٱلأُنثَی ظَلَّ وَجهُهُۥ مُسوَدّا وَ هُوَ کَظِیم - در حالی که هرگاه به یکی از آنها بشارت دهند دختری نصیب تو شده صورتش از فرط ناراحتی سیاه میشود و مملو از خشم میگردد.»- است.
اما این اسلام بود که با فرستادن پیامبر نور و رحمت به زن کرامت و هویت داد و رحمت خداوند را به انسانهای جاهل آن زمان را نشان داد.
در کرامت و منزلت زن همین بس که پیغمبر اکرم (ص) میفرمودند: «فاطمه پاره تن من است، هرکس او را دوست داشته باشد، مرا دوست داشته و هرکس او را اذیت کند مرا اذیت کرده است».
یا در نهج الفصاحه - مجموعه سخنان و خطبههای رسول اکرم(ص) آمده است که؛ «افراد کریم و بزرگوار زنها را مورد احترام و تکریم قرار میدهند؛ ولی اشخاص پست و فرومایه به زنها اهانت میکنند و کرامت آنها را نادیده میگیرند».
انقلاب روحالله به زنان شخصیت داد
درحالی که با مروری به حوادث قبل از اسلام (زنده به گور کردن دختران تازه به دنیا آمده)، قبل از انقلاب اسلامی (خیانتهای رضاخان و حکومت پهلوی به زنان، فساد و فحشا به زنان درباری، بی احترامی به زنان مسلمان و ماجرای مسجد گوهرشاد، توهین بیشرمانه به زنان محجبه در دوران پهلوی اول و شکنجههای ناجوامردانه ساواک علیه دختران و زنان انقلابی در زندانهای سیاسی) تنها گوشهای از ظلم به دختران و زنان است.
از طرفی همه این احادیث و قضایای تاریخی نشان میدهد، که زندگی حضرت علی و فاطمه علیهاالسلام محبت، عشق و علاقه حاکم بوده به طوری که در کلمات گهربار و زندگی عملی ایشان میتوان عمق منزلت زن را در اندیشه والای آن حضرت دریافت و نمونه آن این سخن دلنشین امام علی(ع) که بارها آن را شنیدهایم:« لقد کنت أنظر إلیها فتنکشف عنی الهموم و الأحزان- هر گاه فاطمه را می دیدم تمامی غم و غصههایم برطرف میشد.
یا اینکه انقلاب اسلامی به «زن» کرامت و عزت داده و این امام خمینی(ره) بود که به زن ایرانی شخصیت داده است، شکی نیست؛ نمونه بارز آن نامهای سراسر عشق و محبتی است که امام راحلمان به همسرشان نوشتهاند: «تصدقت شوم، الهی قربانت بروم. "در این مدت که مبتلای به جدایی از آن نور چشم عزیز و قوت قلبم گردیدم، متذکر شما هستم و صورت زیبایت در آینه قلبم منقوش است. عزیزم. امیدوارم خداوند شما را به سلامت و خوش در پناه خودش حفظ کند...».
ارزش و اصالت زن در گفتمان انقلاب اسلامی
امام خمینی(ره) نقش و جایگاه زن در خانواده را در کتاب «صحیفه امام» چنین بیان کرده است: «زن یکتا موجودی است که میتواند در دامن خود افرادی به جامعه تحویل دهد که از برکاتشان یک جامعه، بلکه جامعه ها به استقامت و ارزش های والای انسانی کشیده شوند.» یا در جایی دیگر شخصیت زن را این چنین بیان کرده است که؛ «دامن مادر بهترین مکتب است و بزرگترین مدرسهای است که بچه در آن جا تربیت میشود».امام خمینی(ره) نقش و جایگاه زن در خانواده را در کتاب «صحیفه امام» چنین بیان کرده است: «زن یکتا موجودی است که میتواند در دامن خود افرادی به جامعه تحویل دهد که از برکاتشان یک جامعه، بلکه جامعه ها به استقامت و ارزش های والای انسانی کشیده شوند.» یا در جایی دیگر شخصیت زن را این چنین بیان کرده است که؛ «دامن مادر بهترین مکتب است و بزرگترین مدرسهای است که بچه در آن جا تربیت میشود».
زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل میدهند و درواقع سهم زنان در تحولات جامعه بر هیچکس پوشیده نیست؛ در واقع یکی از بزرگترین درسهای عملی از ظهور اسلام و نوع زندگی سراسر عشق و معرفت حضرت زهرا (س) حضور فعال زنان مسلمان و مادران فاطمی است که در طول سالهای زندگی خود تا به امروز با حفظ عفت و حجاب و ارزش های وجودی زن بودن خود در عرصههای اجتماعی- سیاسی حضور و اقتدار خود را به درستی اثبات کرده و نمونههای آن میتوان به زنان مبارز و انقلابی، مادران و همسران شهدا و زنان افتخارآفرین در صحنههای علمی، سیاسی، اجتماعی، ورزشی، ادبی و حوزههای دیگر اشاره کرد.
نگاه اسلام به زن عزت بخش است و زن در گفتمان انقلاب اسلامی دارای ارزش و اصالت؛ این مهم را میتوان در بیانات مختلف رهبر معظم انقلاب در بیان جایگاه زن ایرانی و مسلمان به خوبی دید.
ایشان دی ماه سال ۶۸ در دیدار با جمع زیادی از بانوان کشور یکی از خصوصیات بارز انقلاب اسلامی را مطرح شدن مکررِ مضاعف نام مبارک حضرت زهرا سلاماللهعلیها به عنوان الگویی کامل برای زنان و مردان آزاده جهان دانسته و فرمودهاند: اسلام، فاطمه آن عنصر برجسته و ممتاز ملکوتی را به عنوان نمونه و اسوه زن معرفی می کند. آن، زندگی ظاهری و جهاد و مبارزه و دانش و سخنوری و فداکاری و شوهرداری و مادری و همسری و مهاجرت و حضور در همه میدان های سیاسی و نظامی و انقلابی و برجستگی همه جانبه او که مردهای بزرگ را در مقابلش به خضوع وادار می کرد، این هم مقام معنوی و رکوع و سجود و محراب عبادت و دعا و صحیفه و تضرّع و ذات ملکوتی و درخشندگی عنصر معنوی و همپایه و هموزن و همسنگ امیرالمؤمنین و پیامبر بودن اوست. زن، این است. الگوی زنی که اسلام می خواهد بسازد، این است.
ایشان در جای دیگری به زنان ایرانی و مسلمان توصیه میکنند: زنهای مؤمن در جامعه ما سعی کنند قدر زن ایرانیِ مسلمان را بدانند. ارزش زن اسلامی و مسلمان را بدانید. زنی که در اختلاط و معاشرت، با مرد قاطی نمیشود و خود را وسیلهای برای جلب چشم مرد نمیداند و خود را بالاتر از این میداند؛ زنی که شأنش را عزیزتر از این میشمارد که خود را عریان کند و با صورت و موی و بدن خود، چشم روندگان را به سمت خویش جلب کند و هوس آنها را اشباع نماید؛ زنی که خود را در دامنه قلهایی میداند که در اوج آن، فاطمهزهرا (س) -بزرگترین زن تاریخ بشر - قرار دارد؛ آن زن، زن مسلمان ایرانی است. این زن باید دیگر از این بازیچههای فراهم آمده تمدن غربی و روشهای توطئهآمیز آن، رو بگرداند و به آن بیاعتنایی کند.
خدشه به امنیت زنان و دختران ایرانی با شعار زن، زندگی، آزادی
دشمنان و منافقین که سالها خود را در برابر ایران قوی ناتوان دیدند وارد جنگ فرهنگی و رسانهای شدند و به زعم خود میتوانند با شعارهای فریبنده، جمهوری اسلامی ایران را از دورن تضعیف کنند هویت زن ایرانی مسلمان را نشانه رفته و این روزها شاهد هستیم که دشمن تمام قد به میدان آمده و با استفاده از ظرفیت رسانه و جنگ ترکیبی تمامی پادوهای داخلی و خارجی خود را به کار گرفته است که هویت زن و دختر ایرانی را تضعیف و از بین ببرد. این درحالی است که دشمن زبون و خناس هنوز از قدرت ایمانی مادران فاطمی غافل است. نمونه این زنان مادران شهدایی هستند که در دفاع از امنیت کشور زندگیشان را از دست میدهند تا امنیت زنان و دختران ایرانی حفظ شود.
در آشوبهای اخیر کشور زنان و دخترانی که با فریب این رسانههای معاند فارسی زبان با دشمن همراه شدهاند و تصور میکنند با شعارهای دروغین آنها میتوانند به آرامش و رفاه برسند در واقع خود را فریب میدهند، که حتی پادوهای آنها در شبکههای فارسی زبان نیز بارها به دشمنی آمریکا و اسراییل، داعش و منافقین به تکه و پاره شدن ایران و ایرانی اعتراف کردهاند.
رهبر معظم انقلاب در سال ۹۷ در بیانیه گام دوم خود تکلیف زنان ایرانی را در این باره مشخص کردهاند:«تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای بیجبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همهجانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم امید در آن، به شما جوانها است.»؛ لذا گوش ندادن به ندای فطرت، عقل، وجدان، قرآن، ارزش و مقام زن، او را متزلزل خواهد کرد.
تشکیل جامعه جهانی اسلامی نیازمند پرورش نسل انقلابی و تمدن ساز است
در اهمیت جایگاه «مادران فاطمی؛ افتخار زن مسلمان ایرانی» نایب رئیس اتحادیه جهانی زنان مسلمان معتقد است: یکی از نقشهای ارزشمند زنان، مادر بودن است که در تمامی فرهنگهای متمدن و غیرمتمدن از احترامی نسبی برخوردار بوده و در اسلام نیز این نقش بسیار پُررنگ و اصیل دانسته شده است.
زینب طیبی در گفتوگو با خبرنگار ایرنا افزود: از مهمترین اهداف انقلاب اسلامی تشکیل تمدن نوین اسلامی است و بی شک فراهم نمودن زمینه مناسب برای تشکیل جامعه جهانی اسلامی و زمینهسازی طلوع خورشید عظمای ولایت حضرت حجت(عج) نیازمند پرورش نسل انقلابی و تمدن ساز است تا در سایه پرورش اسلامی ایشان بتوانیم به تحقق آرمان اصیل انقلاب اسلامی نائل آییم که در این میان معرفی الگو برای تربیت فرزندانی شجاع، باسواد، متدیّن، دارای ابتکار، پیشگام، خودباور، انقلابی و غیور، مؤمن و تمدنساز ضروری است.
وی با بیان اینکه هویت زنان ایرانی الگوگیری از زنان صدر اسلام است که در اوج ایمان و طهارت نفس بودند، ادامه داد: در گام دوم انقلاب اسلامی، افقهای ترسیم شده از جانب رهبر معظم انقلاب برای زنان در تحقق تمدن نوین اسلامی در خور توجه است؛ آنان که نهضت بی بدیل انقلاب اسلامی را به خوبی فهمیدند و چهل سال همه رسالتشان را در پاسداشت چنین نهضتی ارج نهادهاند و امروز در این مقطع تاریخی گام دوم انقلاب و صدور بیانیه گام دوم از سوی رهبر معظم انقلاب رسالت شناسی زنان و شناخت مسئولیتها و به ویژه نقش خانوادگی و اجتماعی بانوان مسلمان جایگاه ویژهای پیدا کرده است.
برگزاری همایش بینالمللی «مادران فاطمی، تربیت حسینی، تمدن اسلامی» در بندرعباس
نایب رئیس اتحادیه جهانی زنان مسلمان در این باره از برگزاری همایش بینالمللی «مادران فاطمی، تربیت حسینی، تمدن اسلامی» به میزبانی حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان با مشارکت مراکز علمی و فرهنگی کشور نهم آذرماه امسال با رویکرد گرامیداشت «شهیده فاطمه نیک» ُامالشهدای جزیره هرمز خبرداد و بیان کرد: مادران شهدای دهه هفتاد و هشتادی نیز ثابت کردند که پیرو سبک زندگی حضرت زهرا (س) و دخترش حضرت زینب کبری (س) هستند و این الگوها و سبک زندگی آنها نیز در پیشهمایشهای مادران فاطمی به دیگران معرفی میشوند.
طیبی بیان داشت: در سفری که سال ۱۴۰۰ به کربلای معلی برای حضور در ۲ همایش بین المللی در معرفی شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها و امام حسین علیه السلام داشتیم، طرح همایش مادران فاطمی و محورهای این همایش را با هدف معرفی الگوهای تربیت یافته در مکتب امام حسین(ع) در استان نجیب و شهیدپرور هرمزگان را با همکاری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان و اتحادیه جهانی زنان مسلمان تدوین کردیم.
دبیر علمی همایش بینالمللی «مادران فاطمی، تربیت حسینی، تمدن نوین اسلامی» افزود: بررسی نقش شناسی مادران مسلمان و آگاهی از هندسه حضور وی در گام دوم انقلاب اسلامی برای تربیت نسل تمدن نوین اسلامی با الگوگیری از سبک زندگی صدیقه کبری سلام الله علیها و شهیده شاخص استان هرمزگان شهیده فاطمه نیک در دستور کار قرار گرفت.
وی هدف از برگزاری این همایش را انجام مطالعات و تحقیقات کاربردی برای سازماندهی برنامههای تخصصی و تهیه و تدوین راهکار برای مشارکت در اجرا و توسعه طرحهای مشترک مرتبط با حوزه زن و خانواده در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی، ایجاد شبکه غیرمجازی زنان فعال اجتماعی، پویا و تأثیرگذار در مجامع بین المللی برای معرفی الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» با محوریت الگوگیری از سبک زندگی اهلبیت علیهم السلام و شهدای زن عنوان کرد.
طیبی، تبیین چگونگی الگوگیری مادر مسلمان از سیره اهلبیت (ع) و شهدای زن در تحقق تمدن نوین اسلامی، آشنایی زنان متفکر و نخبه و مسلمان جهان با یکدیگر و ایجاد تفاهم بیشتر میان آنها در زمینه راهکارهای الگوگیری از سبک زندگی اهلبیت علیهم السلام و شهدا در تربیت نسل تمدن ساز و استفاده از ظرفیتهای بالقوه و بالفعل زنان فعال، متفکر، نخبه و مسلمان جهان در ترویج سبک زندگی فاطمی را از دیگر هدفگذاری این همایش بینالمللی برشمرد.
محور مقالات و کرسیهای علمی همایش مادران فاطمی/ دریافت ۸۰۰ اثر پژوهشی داخلی و خارجی
عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان از محورهای مقالات، نشستها و کرسیهای علمی این همایش به شاخصهای تربیت نسلِ تمدنسازحسینی، اصول و روشهای تربیت دینی نسل تمدنساز حسینی، الگوهای فاطمی و تربیت نسل تمدنساز حسینی، راهکارهای تکریم نسل تمدنساز حسینی، مادران فاطمی و راهبردهای تربیت نسل تمدنساز حسینی، آثار تکریم مادران فاطمی بر تحقق تمدن نوین اسلامی، نقش حجاب و عفاف مادر فاطمی بر تربیت نسل تمدنساز و تحولات جمعیت و نسل تمدنساز حسینی اشاره کرد.
به گفته طیبی؛ سلسله نشستها، کرسیهای علمی، کارگاههای پژوهشی و فرهنگی با همکاری بیش از ۲۰ مرکز همکار علمی و فرهنگی در حال برگزاری است و تاکنون ۸۰۰ اثر پژوهشی و فرهنگی از کشورهای ایران، عراق، پاکستان، افغانستان، بحرین، لبنان، سوریه، حجاز، کانادا، انگلستان، سوریه، یمن، کویت دریافت شده که ۷۵ اثر مربوط به بخش غیر ایرانی است.
وی در خصوص نحوه ارسال آثار به همایش یاد شده نیز گفت: علاقهمندان میتوانند آثار پژوهشی خود در بخشهای مقاله، کتاب، پایان نامه و طرح پژوهشی و همچنین در بخش فرهنگی شامل هنرهای تصویری( فیلم کوتاه، نماهنگ، کلیپ، مستند، انیمیشن، موشن گرافیک و استوری موشن، پادکست)، تجسمی ( عکس، نقاشی، پوستر وکاریکاتور)، موسیقی ( تولید و اجرای سرود)، ادبیات(شعرکلاسبک و سپید، داستان کوتاه) و رسانه شامل (گزارشهای خبری، ویدئویی و متنی، عکسهای خبری) و طرح فرهنگی را به دبیرخانه این همایش ارسال کنند.
نایب رئیس اتحادیه جهانی زنان مسلمان در پایان مهلت ارسال آثار را ٣٠ آبان ماه به آدرس خیابان آیتالله غفاری، کوچه آیت الله غفاری ۱۵، طبقه اول، مدیریت حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان از طریق ارسال Psh.whc@ gmail.com ارسال و برای اطلاع بیشتر از نحوه چگونگی ارسال آثار به سایت همایش به نشانی http://www.borkahzanan.ir یا با شمارههای۰۹۹۰۶۴۹۲۶۳۰ - ۰۷۶-۳۳۳۳۱۶۸۱ دبیرخانه همایش تماس بگیرند.
نظر شما