۲۰ آبان ۱۴۰۱، ۷:۵۸
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84936905
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

امانت‌گیری کتاب در خراسان‌شمالی ۲ برابر افزایش یافت

بجنورد-ایرنا- مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌شمالی گفت: شهروندان استان از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۸۵ هزار جلد کتاب از کتابخانه‌ها به امانت گرفتند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از ۲ برابر رشد یافت.

مهدی آریان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در مدت مشابه پارسال شهروندان این استان ۱۱۳ هزار و ۶۹۲ جلد کتاب به امانت بردند.

وی افزود: به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت ۴۳ جلد کتاب از کتابخانه های این استان به امانت رفته است.

آریان در ادامه از رشد ۲ برابری نرخ عضویت در کتابخانه های عمومی خراسان شمالی خبر داد و تصریح کرد: این فضاهای فرهنگی در حال حاضر ۵۷ هزار نفر عضو دارند در حالی که تعداد اعضای سال گذشته ۲۸ هزار و ۱۶۱ نفر بود.

وی گفت: اینک در سطح استان ۷۷ باب کتابخانه عمومی وجود دارد که در این شاخص نیز نسبت به پارسال هشت درصد رشد مشاهده می شود.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌شمالی افزود: اینک به ازای هر ۲۵ هزار نفر در این استان ۲.۱۹ باب کتابخانه وجود دارد، این در حالی است که سال گذشته در این استان ۷۱ باب کتابخانه عمومی وجود داشت.

افزایش ۳۳ درصدی زیربنای کتابخانه

آریان زیر بنای کتابخانه های عمومی این استان در سال جاری ۲۶ هزار و ۱۶۷ متر مربع عنوان کرد و اظهار داشت: زیر بنای کتابخانه های عمومی در سال گذشته ۱۹ هزار و ۶۶۷ متر مربع بوده است که امسال این شاخص ۳۳ درصد رشد داشته است.

وی افزود: به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت اینک حدود سه متر مربع زیر بنای کتابخانه های عمومی در این استان است در حالی که این شاخص در سال گذشته ۲.۲۴ متر مربع بود.

رشد ۹ درصدی سرانه کتاب در کتابخانه

وی تصریح کرد: سرانه کتاب در کتابخانه های عمومی این استان نیز نسبت به پارسال ۹ درصد رشد داشته است و اینک به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت ۱۰۶ جلد کتاب وجود دارد.

به گفته آریان؛ این شاخص پارسال ۹۷ جلد کتاب به ازای هر ۱۰۰ نفر است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌شمالی گفت: کتاب در کتابخانه های عمومی این استان به صورت مداوم هر ماه به روزرسانی می شود و اگر از نظر محتوایی دچار مشکل و یا کتاب ها فرسوده باشند از رده خارج خواهند شد.

آریان افزود: به ازای هر ۱۰۰ نفر حدود هفت نفر عضو کتابخانه های عمومی استان هستند که در این شخاص نیز از میانگین کشوری بالاتر هستیم.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha