سطح دانش و نوآوری دانشجویان باید شاخص ارزیابی وزارت علوم باشد

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وظیفه اصلی وزارت علوم ارتقای سطح دانایی جامعه است و میزان افزایش مهارت‌محوری و سطح دانش و نوآوری دانشجویان باید شاخص اصلی ارزیابی میزان بهره وری این وزارتخانه باشد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، دومین جلسه شورای راهبری توسعه مدیریت این وزارت با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور، رییس سازمان ملی بهره وری، معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، رییس سازمان سنجش آموزش کشور و جمعی از مدیران‌کل ستاد وزارت و صاحبنظران حوزه مدیریت برگزار شد.

محمدعلی زلفی‌گل در این جلسه اظهار داشت: سازمان‌های ارزیابی کننده بهره‌وری در کشور باید در تعریف این شاخص برای وزارت علوم، میان این وزارت و دستگاه‌های اجرایی دیگر تفاوت قائل شوند.

وی ادامه داد: باید تعداد مجلات پژوهشی معتبر بین المللی، میزان اشتغال‌پذیری و کارآمادگی دانشجویان، سرانه قراردادهای پژوهشی اعضای هیات علمی، تعداد دانشمندان سرآمد؛ یک درصد و دو درصد پراستناد در دنیا و تعداد ثبت اختراع علمی و نوآوری در ارزیابی وزارت علوم ملاک عمل باشد.

وزیر علوم با اشاره به اینکه نوآوری های فرهنگی و فرهنگ نوآوری اگر در قوانین و مقررات لحاظ شوند به مرور جای خود را در جامعه باز می‌کنند، گفت: تلاش داریم شاخص‌های بهره وری را در مفاد آیین‌نامه‌ها و مقررات نظیر آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی، پایه‌های تشویقی، جذب دانشجو پیاده کنیم تا اساتید دانشگاه را به سمت مرجعیت علمی و حل مشکلات کشور و تولید دانش‌بنیان هدایت کنیم.

سطح دانش و نوآوری دانشجویان باید شاخص ارزیابی وزارت علوم باشد

فاصله تولید علم و نوآوری را کم کنیم

معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور نیز در این جلسه با اشاره به اینکه رتبه تولید علم ایران در دنیا ۱۵ و رتبه نوآوری ما ۵۳ است، گفت: باید این فاصله را کم کنیم.

میثم لطیفی با اشاره به اینکه سیاست‌های بهره وری هر دستگاهی را مدیران  سطوح عالی آن دستگاه تعیین و ابلاغ می کنند و وزیر علوم برای سیاست‌های بهره‌وری این وزارت تصمیم می‌گیرد، گفت: نیاز محور کردن پایان‌نامه‌ها و پذیرش دانشجو و ایجاد رشته تحصیلی بر اساس نیاز جامعه و بازار کار می تواند شاخص بهروری در این وزارت باشد.

لطیفی افزود: وزارت علوم می‌تواند در چهار حوزه برای ارتقای بهره وری تلاش کند که بهره وری در حوزه حکمرانی پژوهش و فناوری، عملکرد ستاد وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، عملکرد نیروی انسانی و اعضای هیئت علمی این چهار حوزه مهم هستند.

وی با بیان اینکه فرهنگ بهره‌وری با آیین‌نامه و دستورالعمل اجرایی نمی‌شود، تأکید کرد: دولت سیزدهم اعتقاد دارد رشد نسبت به گذشته، مشکلات کشور را حل نمی‌کند و باید دنبال تحول باشیم. دولت در همین راستا طرح تحول را ابلاغ کرد و دستگاه‌ها باید با نگاه به سند تحول، برنامه‌های تحولی خود را انجام دهند.

سطح دانش و نوآوری دانشجویان باید شاخص ارزیابی وزارت علوم باشد

پیشرفت چرخه مدیریت بهره‌وری وزارت علوم در سال جاری

رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت بحث رشد اقتصادی در کشور اظهار داشت: رشد اقتصادی از دو مجرای بهره‌وری و سرمایه گذاری اتفاق می‌افتد؛ از این رو بهره‌وری یکی از بحث‌های جدی و نیازهای مبرم کشور است که در فرمایشات مقام معظم رهبری و رییس جمهوری همواره بر آن تاکید شده است.

میرسامان پیشوایی در خصوص وضعیت بهره‌وری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: وزارت علوم در اواخر سال گذشته با تشکیل و تقویت کمیته بهره‌وری خود استقرار چرخه بهره‌وری را در مجموعه تحت تولی خود کلید زد و با بررسی جامع اسناد بالادستی خود در سه سطح ملی، بخشی (حوزه آموزش عالی و پژوهش) و سازمانی (ستاد وزارت علوم و دستگاه‌های پایلوت) به عارضه‌یابی و ارایه راهکارهای عملیاتی جهت بهبود بهره‌وری و پیاده سازی نظام مدیریت بهره وری در وزارتخانه پرداخت.

 وی افزود: در این راستا در سطح وزارتخانه و دانشگاه‌ها چهار پنل تخصصی در حوزه طرح و برنامه آموزش، طرح و برنامه پژوهش، بهره‌وری سرمایه انسانی و اقتصاد آموزش عالی تشکیل شد.

رییس سازمان ملی بهره وری ایران خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با برگزاری دوره‌های آموزشی و توجیهی و تعامل خوب توانست برنامه‌های ارتقای بهره وری سال ۱۴۰۱ خود را تدوین کند.

وی در پایان با اشاره به پیشرفت چرخه مدیریت بهره‌وری وزارت علوم در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد: بر اساس مستندات ارایه شده، وزارت علوم و دستگاه‌های تابعه در تحقق برنامه‌های ارتقای بهره‌وری و استقرار چرخه بهره‌وری در سال ۱۴۰۱ توانست با کسب ۲۳ درصد استقرار چرخه بهره‌وری، جایگاه بیست و یکم را در بین سایر دستگاه‌های اجرایی به‌دست آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha