محققان ایرانی مدل جدید قیمت گذاری مبتنی بر رفتار مشتری را ارایه کردند

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ارایه مدلی جدید برای قیمت گذاری مبتنی بر رفتار مشتری در سیستم های توزیع با رویکرد تئوری بازی ها شدند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، متینه زیاری دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «ارایه مدل قیمت گذاری مبتنی بر رفتار در سیستم های توزیع با استفاده از رویکرد تئوری بازی ها» گفت: سیستم های توزیع و زنجیره‌های تأمین نسبت به تغییرات و نوسانات تقاضا، قیمت بسیار حساس هستند.

وی با بیان اینکه تغییرات جزیی در سیستم های توزیع می تواند تأثیر قابل توجهی در کل سیستم داشته باشد و گاهاً باعث از دست رفتن سهم بازار در شرایط رقابتی شود، افزود: در نظر گرفتن بحث قیمت گذاری به هنگام برنامه ریزی، علاوه بر مدیریت هزینه ها، موجب افزایش سهم بازار در شرایط رقابتی و بهبود انعطاف پذیری می شود.  

این دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: درنظر گرفتن فاکتورهای رقابتی، لحاظ کردن رفتار مشتری و آنچه میزان رضایت و مطلوبیت مشتریان را افزایش می دهد روی موقعیت و اقبال سیستم های توزیع تاثیر بسزایی دارد. از این رو مدل قیمت گذاری مبتنی بر رفتار در سیستم های توزیع با استفاده از رویکرد تئوری بازی ها دراین پروژه مورد بررسی قرار گرفته است.

زیاری افزود: استفاده از این مدل تا حد زیادی به صنایع مرتبط کمک می‌کند با استفاده از اطلاعات ثبت شده در پیشینه خرید مشتریان خود، قیمت های متمایز و بهینه برای هر دسته از مشتریان ارایه کنند که به بهبود میزان فروش و حجم ریالی آن منجر خواهد شد.

به گفته وی، در این پروژه با مطالعه نمونه های مشابه در ادبیات موضوع کار شروع شده و با بررسی روند موجود در صنایع، اطلاعات به روزرسانی شد و در نهایت مدل سازی انجام و توسط روش ریاضی دقیق حل شد.

زیاری گفت: به طور کلی مدل ارایه شده برای تمامی صنایعی که در شرایط رقابتی به دنبال تعیین قیمت بهینه محصول و سیاست های توزیع مناسب هستند، کاربردی است. همچنین دانشجویان و سایر محققانی که در این زمینه فعالیت می کنند، می توانند از مدل ارایه شده در جهت بسط و گسترش موضوع استفاده کنند.

وی با اشاره به ادامه این پروژه خاطرنشان کرد: درنظر گرفتن روش های مسیریابی برای حمل کالا به مشتری در شرایط خرید غیرفیزیکی، انتخاب وسیله حمل و نقل، مکان‌یابی نقاط توزیع و در نظر گرفتن عدم قطعیت در پارامترهای هزینه تهیه و تدارکات محصول از جمله مواردی هستند که می توان به تحقیق حاضر اضافه کرد.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره ویژگی های طرح گفت: قیمت بهینه، ارایه یک مدل جدید برای ترکیب قیمت گذاری رقابتی و درنظر گرفتن رفتار مشتری و افزایش انطباق مدل با شرایط موجود، از ویژگی های این طرح به شمار می رود.

زیاری در خصوص مزیت های رقابتی طرح عنوان کرد: درنظرگرفتن عامل رقابت در سیستم توزیع به صورت افقی، مدل سازی مسئله به صورت دو سطحی برای نمایش بازی استکلبرگ (رقابت عمودی میان مراکز عمده فروشی و خرده فروشی) با لحاظ نمودن رفتار مشتری،  درنظر گرفتن رفتار مشتری به کمک تابع مطلوبیت و لحاظ کردن بعد جغرافیایی و قیمت، درنظر گرفتن تابع تقاضای وابسته به قیمت و سطح خدمت برای مدلسازی رقابت میان مراکز عمده فروشی، در نظر گرفتن ریسک اختلال در مراکز تأمین و ارایه استراتژی های تاب آوری (نگهداری موجودی و قرارداد با تأمین کنندگان قابل اطمینان) برای مقابله با آن مزیت های رقابتی طرح بودند.

استاد راهنمای این پروژه محسن شیخ سجادیه عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha