۲۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۲۸
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84939530
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امام جمعه بجنورد: منابع الکترونیکی کتابخانه‌ها تقویت شود

بجنورد-ایرنا- امام جمعه بجنورد گفت: کتابخانه‌های عمومی باید به سلایق اعضا توجه بیشتری کنند و منابع الکترونیکی را در مخازن تقویت کنند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام رضا نوری روز شنبه در جمع کارکنان اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی اظهارداشت: گسترش منابع الکترونیکی یکی از راه های ترویج فرهنگ کتابخوانی است و باید این مقوله تقوست شود.

وی تصریح کرد: ماندگاری از ارزش های منابع دیجیتالی محسوب می شود و این رویه با گسترش فناوری اطلاعات کاربردی‌تر می شود. 

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی یاداور شد: برخی از کتاب ها برای الکترونیکی شدن نیاز به اجازه حق نشر نیز ندارند که با وارد شدن به منابع الکترونیکی دسترسی اعضا را به کتاب راحت تر می کند.

وی عنوان کرد: کتابداران نباید تنها امانت دار کتاب باشند بلکه باید توانایی تحلیل کتاب ها را داشته باشند و به درک و فهم مخاطب و اعضای کتابخانه کمک کنند.

امام جمعه بجنورد تصریح کرد: برای نهادنیه شدن فرهنگ کتاب و کتابخوانی تنها به ایجاد زیر ساخت ها و کتابخانه نیاز نیست بلکه فرهنگ سازی و تشویق مردم در افزایش درک و منطق مهم است.

وی افزود: اگر فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه نهادینه نشود با صندلی ها خالی در این مراکز مواجه خواهیم شد.

حجت الاسلام نوری از تبدیل فضاهای کتابخانه های عمومی به فضایی برای مطالعه کتاب های درسی انتقاد کرد و اظهارداشت: فراهم کردن فضا برای دانش آموزان و دانشجویان برای خواندن کتاب های درسی خوب است اما  باید تلاش شود تا مطالعه کتاب های غیر درسی نیز در سطح جامعه نهادینه شود.

وی ادامه داد: فضای واقعی مطالعه به سمت مجازی سوق یافته و مطالب در این فضاها کوتاه و سطحی شده اند و تحلیل درستی از این فضا وجود ندارد.

امام جمعه بجنورد گفت: مطالعه در فضای کتابخانه ذهن ها را تحلیل گر بار خواهد آورد و باید به سمت این نوع از مطالعه پیش رفت.

وی تصریح کرد: کتابخانه های عمومی باید فضایی برای پیشنهادات و انتقادات داشته باشند تا اعضای این فضاهای فرهنگی به راحتی نقطه نظرات خود را بیان کنند.

سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از 21 تا 27 آبان ماه ۱۴۰۱ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha