۲۲ آبان ۱۴۰۱، ۷:۵۵
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 84939615
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

فیلم/ بافت قالیچه دوروی ترکمن در منطقه مرزی جرگلان

بجنورد- ایرنا- قالیچه دو روی ترکمن حاصل دست‌رنج زنان مرزنشینی است که پشت دار قالی با تولید آهنگی از رج، سپیده صبح را به امتداد شب گره می‌زنند تا جدای از معرفی فرهنگ سرزمین اسب و ابریشم، دوشادوش مردان قدمی بزرگ برای کمک به معیشت خانواده بردارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خاستگاه اصلی فرش ابریشم دو رو در روستای دویدوخ از توابع شهرستان مرزی راز و جرگلان در خراسان شمالی است که با وجود کمتر شناخته شدن از جمله هنرهای ظریف و منحصر به فردی است مشتریان داخلی و خارجی خود را دارد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان فرش، این دست رنج زیبای زنان مرزنشین برای بیشتر دیده شدن در دنیای کسب و کار امروز نیازمند برندسازی و بازاریابی علمی و متفاوت با سبک سنتی است.

امروزه پنج هزار بافنده فرش ترکمن در استان و اغلب در منطقه جرگلان فعالیت دارند؛ پنج هزار نفری که بیشتر آن ها را زنان و دختران تشکیل می دهند و ۵۰۰ نفر از این بافندگان به بافت قالیچه دورو مشغولند و سالانه تا ۳ هزار متر قالیچه نیز تولید می کنند.

خراسان شمالی دارای ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است که بیشتر این مساحت در شهرستان راز و جرگلان واقع است.

شهرستان مرزی ۷۰ هزار نفری راز و جرگلان که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شمال بجنورد واقع است، سه بخش و ۶ دهستان دارد و ۷۵ درصد جمعیت این منطقه روستایی هستند.

این منطقه، بخشی در تابعیت شهرستان بجنورد بود که در اسفندماه سال ۱۳۹۱ به شهرستان ارتقا پیدا کرد و ۷۵  درصد از جمعیت این شهرستان ترکمنان اهل سنت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha