بیش از ۳۰ درصد کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیازمند تعمیر و بازسازی است

یزد- ایرنا- مدیرکل کتابخانه های عمومی استان یزد گفت: بیش از ۳۰ درصد کتابخانه‌های عمومی استان نیازمند تعمیر و بازسازی اساسی و برخی از طرح های در دست اجرا در این زمینه تکمیل نشده است، همچنین به روزرسانی منابع کتابخانه ها از اولویت های دیگری که در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایرنا، محمدمحسن رفیعی روز شنبه در نشست خبری سی امین دوره هفته کتاب و کتابخوانی استان یزد، در خصوص کتابخانه های نیمه تمام و در دست ساخت نیز اظهار داشت: هم اکنون ساختمان کتابخانه شهید بابایی زارچ ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تامین اعتبار، امسال به بهره برداری می رسد و کتابخانه ای در اله آباد زارچ نیز در دست ساخت است و عملیات سه پروژه بازسازی نیز انجام شده و آماده بازگشایی است. 
وی در پاسخ به سوالی درباره محرومیت برخی مناطق از فضای کتابخانه مناسب بر ایجاد کتابخانه در منطقه صدرآباد شهر یزد تاکید کرد و گفت: در منطقه آزادشهر نیز تنها یک کتابخانه وجود دارد و با توجه به اینکه یک پنجم جمعیت شهر یزد در این منطقه اسکان دارد، نیاز به ایجاد فضای جدید در این منطقه است و در بخش مرکزی نیز کتابخانه سیار باید راه اندازی شود.

رفیعی با تشریح اقدامات انجام شده برای تکمیل طرح های نیمه تمام یادآور شد: کتابخانه مرکزی یزد بعد از ربع قرن بلاتکلیفی نهاد کتابخانه های عمومی به بهره برداری رسید و در سال گذشته به عنوان زیباترین کتابخانه عمومی کشور انتخاب شد.

وی ادامه داد: در سالهای گذشته  طرحی با عنوان کتاب من توسط نهاد کتابخانه ها اجرا می شد که به دلایلی از جمله نبود منابع مالی متوقف شد لذا پیگیر احیای این طرح نیز هستیم تا  در سطح استان اجرا شود.

بیش از ۳۰ درصد کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیازمند تعمیر و بازسازی است


مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان یزد با اعلام آمادگی برای همکاری با فرمانداری ها در زمینه راه اندازی کتابخانه های سیار گفت: در صورتی که مینی بوس یا اتوبوسی با عنوان کتابخانه سیار در اختیار این نهاد قرار گیرد، آمادگی تجهیز کامل آن وجود دارد.
رفیعی با بیان برقراری ارتباط با مدارس، ظرفیت مدارس برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را مهم عنوان کرد و اظهار داشت: در این طرح دانش آموزان مدارس از کتابخانه های عمومی بازدید می کنند ، مسئولان مدرسه می توانند کتابهایی را به امانت گرفته و در مدرسه در اختیار دانش آموزان قرار دهند و در مدت زمانی مشخص کتاب ها به کتابخانه عودت داده شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان یزد با بیان رتبه برتری استان در سرانه مطالعه گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار ، استان یزد با ماهانه ۱۵ ساعت و ۱۶ دقیقه و روزانه ۳۰ دقیقه بیشترین مطالعه رتبه برتر کشور را دارد.
وی ادامه داد: وقتی فضای فیزیکی  مناسب مهیا شده باشد، مردم نیز از کتابخانه ها استفاده خواهند کرد و اتفاق خوبی که در استان یزد رقم خورد، افتتاح کتابخانه مرکزی پس از ۲۵ سال بود که به شکل مطلوبی آغاز بکار کرد و در اختیار مردم قرار گرفت و اکنون با ۱۰ هزار عضو و خدمات جدید در حال خدمت رسانی به مردم است.
رفیعی بیان داشت: اکنون نزدیک به ۳۰ خدمت در کتابخانه های عمومی انجام می شود و این بستر  وجود دارد که فعالیت های فرهنگی زیادی صورت گیرد و به نوعی کتابخانه ها به پاتوق فرهنگی تبدیل شده است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص  برنامه های هفته کتاب گفت: برنامه های سی امین هفته کتاب در استان یزد از ۱۹ آبان ماه با غبارروبی گلزار شهدای گمنام میدان امیرچقماق، دیدار با خانواده شهید مطلب شفیعی آغاز شده است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان یزد ادامه داد: افتتاح نمایشگاه اسناد کتابخانه و کتابداری یزد با مشارکت سازمان اسناد و کتابخانه ملی، جلسه تفسیر قرآن، نشست خبری با اصحاب رسانه، اهدای خون کتابداران، جشنواره ادبی اعضای کتابخانه های روستایی شهرستان مهریز، کارگاه آموزشی نویسندگی در اردکان، ویژه برنامه کتاب با حضور معلمان و سخنرانی استاد منتظری در شهرستان بافق  از دیگر برنامه های این هفته است.

رفیعی با اشاره به آیین بازگشایی کتابخانه شهدای شاهدیه گفت: کتابخانه شهدای شاهدیه از سال۱۳۷۰ تاسیس شده و بازسازی آن در دستور کار این نهاد قرار گرفت که ضمن بازسازی ۴۰۰ متر نیز به فضای کتابخانه ای اضافه شد.
وی ادامه داد: رونمایی از کتاب، افتتاح کتابخانه پروفسور سمیعی چاهک، افتتاح کتابخانه روستایی مبارکه شهرستان بافق، جشن کتاب، دیدار با آیت الله ناصری نماینده ولی فقیه در استان، تقدیر از برگزیدگان جشنواره ادبی روستاها، جشن کتاب و اختتامیه پویش کتابخوانی قصه های من و بابا آذر در کتابخانه فرخی یزدی، ویژه برنامه استانی تجلیل از کتابداران برتر استان یزد از دیگر برنامه های این نهاد به مناسبت هفته کتاب است.
رفیعی عضویت رایگان علاقه مندان در روز ۲۴ آبان ماه، به مناسبت روز کتاب را یادآور شد و گفت: همچنین بخشودگی جرائم از ۲۱ الی ۲۷ آبان ماه را خواهیم داشت.
حامد عطارها، معاون کتابخانه های عمومی استان یزد نیز در این نشست گفت: اکنون امکان بهره مندی دانشجویان و اساتید دانشگاه ها از پایگاه های داده ای مرتبط به صورت رایگان وجود دارد و علاقه مندان می توانند در این زمینه با حضور در کتابخانه ها از اطلاعات این پایگاه ها بهره مند شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha