آموزش اندیشیدن همراه با تفکر نقادانه یکی از رسالت‌های نظام آموزشی است

تهران- ایرنا- رییس انجمن ترویج علم گفت: یکی از رسالت‌های نظام آموزشی، آموزش اندیشیدن همراه با تفکر نقادانه و شیوه درست اندیشیدن است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، اکرم قدیمی روز شنبه در آیین افتتاح اولین روز از هفته ترویج علم که در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد، افزود: علم بیش از آنکه بدنه و توده ای از دانش باشد، راهی است برای اندیشیدن و روشی که در آن جهان با تردید واکاوی می شود.

وی یادآور شد: همه جوامع به این نوع اندیشیدن نیاز دارند و باید آن را به همه آمورش داد. یکی از رسالت های نظام های آموزشی، آموزش اندیشیدن همراه با تفکر نقادانه و شیوه درست اندیشیدن است. تفکر علمی زنجیره پیوند بین همه نقش آفرینان حوزه ترویج علم است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با تاکید بر خصوصیت جمعی بودن علم خاطرنشان کرد: علم، فهم مشترک می آورد و آنچه اکنون در جوامع نایاب است، فهم مشترک میان دیدگاه های مختلف، نسل ها و عقاید متفاوت است که جامعه ایران نیز سخت به آن نیاز دارد.

قدیمی ادامه داد: در میدان علم نوعی از تعاملات و ارتباطات بین اعضا وجود دارد که منجر به انسجام اجتماعی و پویایی روابط می شود، اما این سوال وجود دارد که چرا در روز ترویج علم باید از علمی اندیشیدن و ترویج علمی اندیشیدن در جامعه سخن گفت، علم حساسیت کورکورانه نمی آورد.

وی به این سوال اینگونه پاسخ داد: زیرا فقدان بازنمایی مثبت علم در جامعه از مهم ترین چالش های نبود تفکر علمی در ارتباطات اجتماعی است که به نقدپذیری اندک و جامعه پذیری نافص منجر می شود.

تساهل در جامعه با پرهیز از قداست‌زدایی و حرمت‌شکنی از مقدسات محقق می‌شود

رییس انجمن علم با تاکید بر مفهوم علم و علمی اندیشیدن گفت: درمیان امواج متلاطم فعلی جامعه، حقیقت نه تنها منکشف(آشکار و کشف شده) نمی شود بلکه در پس پرده های مبهم غیرعلمی می‌اندیشیدن، برای عامه مردم پنهان می ماند.

قدیمی افزود: جامعه کنونی حتی نمی تواند مدعی تساهل باشد زیرا تساهل و مدارا تنها وقتی میسر می شود که در جامعه نه قداست زدایی و نه حرمت شکنی از مقدسات وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه علمی اندیشدن و مدارا می تواند با قدرت با هر قداست زدایی و حرمت زدایی از عرف و باورهای عمومی جامعه مقابله کند، ادامه داد: علم حساسیت می آورد اما نه حساسیت کورکورانه، علم در ارتباطات اجتماعی به احترام گذاشتن به کرامت انسانی و باورهای اخلاقی حساسیت نشان می دهد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور جامعه عقلانی را جامعه ای دانست که به حکم عقل و منطق درپی کاهش بحران ها است و بحران ها به واسطه حساسیت های نادرست صدچندان می شود و به نظر می رسد عناصر تشکیل یک جامعه دو چیز است، افراد و آحاد انسانی و نحوه شکل گیری این روابط و مناسبات علم.

قدیمی خاطرنشان کرد: موضوع صلح و تساهل در فرهنگ قرآنی نیز برای دو مفهوم سازش جمعی به صورت ضرورت در نظام‌ اخوت دینی و همچنین برای زیستن مسالمت آمیز ملت اسلامی با سایر ملت ها به کار گرفته می شود.

وی روز جهانی علم را بهانه ای دانست تا کنار یکدیگر نگاهی عمیق به همبستگی با جامعه داشته باشیم و افزود: امسال روز جهانی علم را کنار همدیگر پاس می داریم اما این پاسداشت در عمق خود ای کاش هایی را دارد از قبیل اینکه ای کاش قبل از پرداختن به علم، اندیشیدن علمی را به کودکان یاد می دادیم و قبل از ارائه آمار کمی از علم، بهره برداری از علم در زندگی و تفکرات را فریاد می زدیم.

رییس انجمن ترویج علم با تاکید بر متفاوت بودن برنامه امسال با سال قبل ادامه داد: با توجه به اهمیت ترویج علم در سال جاری به جای آنکه فقط یک هفته به موضوع ترویج علم بپردازیم، می خواهیم برنامه های ترویج علم را طی سال با همکاری و همفکری دیگر نقش آفرینان این عرصه برگزار کنیم.

قدیمی از برگزاری نشستی سه شنبه این هفته در خصوص علوم پایه خبر داد و گفت: در هفته های آتی برنامه های دیگری با موضوع ترویج علم در زمینه های مختلف مانند جشنواره های علمی برای دانش آموزان و دانشجویان برگزار می شود.

وی زمان برگزاری بیست و سومین دوره جایزه ترویج علم را زمستان امسال اعلام کرد.

علم واقعی ترین وجه زندگی بشری است

رییس انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد نیز در این مراسم به دو هدف پایه ای منشور سازمان ملل متحد یعنی صلح و توسعه علم اشاره کرد و اظهار داشت: صلح آرمان بشریت و بستر اصلی زندگی توام با کرامت و توسعه فصل مشترک تلاش های انسان است.

نسرین مصفا ادامه داد: هر دو مفهوم نیازمند درک واقعیت هایی برای تحقق است و با موضوعات دیگری چون عدالت، توسعه پایدار، مشارکت و حقوق بشر در هم آمیخته است.

وی تصریح کرد: علم ابزار منطقی قابل قبول و پاسخگو برای گذار از مشکلات و همچنین خادمی برای هر دو آرمان صلح و توسعه و رفع تضادها برای نیل به آنها است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: علم واقعی ترین وجه زندگی بشری است و بر همین اساس امروزه تخیلات علمی گذشته به واقعیت پیوسته و به بشریت اجازه زندگی بهتری داده است.

مصفا به نابرابری های علمی اشاره کرد و افزود: جهان به سمت اجرای سیاست های حق محوری حرکت می کند و علم حق محور، صلح حق محور و توسعه حق محور نیازمند تلاش برای کاهش شکاف های بین بشریت است.

وی با تاکید بر توجه به حق محوری در این زمینه گفت: البته هنوز رهیافت یکسان به حق محوری وجود ندارد.

رییس انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: آمارهای بین المللی نشان می دهد هنوز بخش بزرگی از مردم از ساده ترین امکانات محروم هستند و برنامه های بین المللی هنوز در عمل تغییری در زندگی آنان ایجاد نکرده است.

مصفا گفت: توسعه حق محور اساس تفکر در زمینه ترویج علم باید باشد.

به گزارش ایرنا، مراسم افتتاحیه هفته ترویج علم امروز با حضور اکرم قدیمی رییس انجمن ترویج علم، محمدصادق خیاطیان رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، سعدالله نصیری قیداری رییس دانشگاه شهید بهشتی و دبیر ستاد سال جهانی علوم پایه، علی اکبر متکان دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو، نسرین مصفا رییس انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد، یونس کرامتی رییس پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha