۲۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۴:۳۸
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 84939796
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

۱۰ هزار برنامه فرهنگی در کتابخانه های استان همدان اجرا شد

همدان- ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه کتابخانه‌ها به عنوان مراکز اجتماعی محله، در روستاها و شهرها در حال فعالیت هستند گفت: در یک سال گذشته ۱۰ هزار برنامه فرهنگی در کتابخانه های این استان اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «عاطفه زارعی» روز شنبه در آیین رونمایی از پوستر سی‌امین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار افزود: ۱۱۸ کتابخانه عمومی شامل ۷۱ کتابخانه شهری، ۴۶ کتابخانه روستایی و یک کتابخانه سیار در استان همدان فعالیت می‌کنند.

وی اظهار داشت: بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نسخه کتاب برای همه گروه‌های سنی، دسترسی به پایگاه اطلاعاتی نورمگز با بیش از ۲ هزار و ۷۰۰نشریه تخصصی، پایگاه اطلاعاتی مگاپیپر در برگیرنده منابع لاتین در اختیار اعضای کتابخانه‌های عمومی به صورت رایگان است.

زارعی ادامه داد: همچنین بیش از ۱۰ هزار منبع صوتی و حدود هزار نسخه کتاب بریل در بخش نابینایان کتابخانه مرکزی وجود دارد.

وی تصریح کرد: زیرساخت حوزه کتاب و کتابخوانی در کتابخانه‌های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه علمیه و دانشگاه‌ها برای توسعه هر چه بهتر فرهنگ کتاب و کتابخوانی فراهم است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: در راستای افزایش ضریب نفوذ کتابخانه‌های عمومی و کتاب در لایه‌های مختلف جامعه نیازمند هم افزایی بین همه دستگاه‌ها هستیم.

زارعی به حضور و حمایت خیران در بخش اهدا زمین، ساخت کتابخانه و منابع اطلاعاتی اشاره کرد و افزود: در سال جاری نیز کتابخانه روستای اشترمل با همکاری بانک پاسارگاد به بهره‌برداری خواهد رسید و ۲ کتابخانه روستای دهپیاز و کوزره نیز با همکاری همین بانک کلنگ زنی می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: کتابخانه آیت‌الله مدنی تویسرکان، قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی استان همدان بازسازی و بهسازی شده است که در هفته کتاب به بهره‌برداری خواهد رسید.

زارعی از بهره برداری کتابخانه فجر صالح آباد با همکاری خیرین شهر بهسازی شده خبر داد و افزود: همچنین در احداث کتابخانه روستای عبدالرحیم، بنیاد علمی‌آموزشی قلمچی و خیرین روستا مشارکت کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این نشست اظهار داشت: امروزه شاهد رویارویی ۲ فرهنگ اسلامی و غربی هستیم و نقطه تلاقی این ۲ فرهنگ، فضای مجازی است.

مسعود ویژه افزود: برای حرکت در مسیر تمدن نوین اسلامی کتاب می‌تواند به باورها و تفکر مردم عمق دهد و بنابراین اگر بخواهیم در مسیر تمدن نوین اسلامی قدم برداریم راهی جز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نداریم.

وی ادامه داد: جشنواره صنعت چاپ، نشست تخصصی با ناشران استان همدان، اهدا کتاب به کتابخانه‌های عمومی و سایر مجموعه‌های فرهنگی، حضور در نماز جمعه، نمایشگاه کتاب و آثار مختلف در این هفته در نظر گرفته شده است. 

زنگ کتاب و کتابخوانی در مدرسه حضرت فاطمه(س) همدان نواخته شد

در آیین آغاز سی‌امین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار «زنگ کتاب و کتابخوانی» در مدرسه حضرت فاطمه(س) همدان با حضور دانش آموزان و متولیان فرهنگ استان همدان با حضور دانش آموزان و پیشکسوتان اهل تعلیم و تربیت با حضور دانش آموزان دوره ابتدایی و عروسک‌های آقا و خانم کتابدار به صدا درآمد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان همدان در این آیین اظهار داشت: آینده موفق برای جامعه و داشتن کشوری پیشرفته در گرو داشتن جوانان اهل مطالعه و کتاب است که بهترین دوست برای هر یک از ما به حساب می‌آید و در هر کتابخانه‌ای نیز در دسترس است.

«مجتبی قمری» افزود: تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان امضا شده است که بر اساس این تفاهم نامه‌ مدارس موظف هستند که دانش آموزان را برای بازدید به کتابخانه‌های عمومی ببرند و کتابداران نیز در مدارس حضور یابند.

وی با اشاره به اینکه ارتباط بین مدرسه و کتابخانه برای آموزش و پرروش و اداره کل کتابخانه‌ها بسیار مهم است گفت: بر همین اساس امسال با تمام تلاش در راستای استفاده بهینه از ظرفیت کتابخانه‌ها برای دانش آموزان تلاش خواهیم کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز اظهار داشت: تعمیق رفتار مطالعاتی در افراد از دوران کودکی آغاز می‌شود به همین دلیل در ۱۱۸ کتابخانه عمومی بخش کودک و نوجوان وجود دارد و زنگ کتابخوانی را نیز از مدرسه آغاز کردیم.

«عاطفه زارعی» افزود: کتابخانه‌های عمومی در امر مهم یادگیری در کنار آموزش و پرورش است و با تمام تمام در راستای یادگیری مادم العمر تلاش می‌کند.

استان همدان دارای ۱۱۸ کتابخانه با یک میلیون و ۳۲۶ هزار و ۱۵۸ نسخه کتاب و ۸۰ هزار عضو است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha