۱۰۴ فرصت برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در خراسان رضوی شناسایی شد

مشهد- ایرنا- مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: تعداد ۱۰۴ فرصت سرمایه‌گذاری در این استان برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی تا کنون شناسایی شده است که تنوع و تعدد خوبی دارد.

رضا خواجه نائینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این استان یکی از استانهای مزیت‌دار و جذاب کشور برای سرمایه‌گذاری از سوی سرمایه‌گذاران کشورهای همسایه و هم مرز است و خراسان رضوی به واسطه ظرفیت‌های بسیار خود در حوزه صنعت، گردشگری، خدمات، کشاورزی همواره در جذب سرمایه‌گذاری خارجی پیشرو و دارای بیشترین شمار طرحهای مصوب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور بوده است.

وی ادامه داد: طبق هدف‌گذاری انجام شده تا پایان سال جاری میزان سرمایه‌گذاری خارجی در استان نسبت به سال گذشته باید تا ۲ برابر رشد کند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی با بیان این که از سال ۱۳۹۲ تاکنون ۳۰ کشور در این استان سرمایه‌گذاری کرده‌اند اظهار کرد: مهمترین فرصتهای سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه صنعت، انرژی‌های تجدیدپذیر و گردشگری است.

خواجه نائینی افزود: این استان از نظر تعداد طرحهای سرمایه گذاری خارجی در کشور رتبه نخست را دارد اما به دلیل کوچک و کم حجم بودن از نظر حجم سرمایه‌گذاری رتبه دوم یا سوم را بعد از استانهایی مانند تهران و اصفهان کسب می‌کند.

وی با بیان این که طی نیمه نخست امسال ۱۴۷ میلیون دلار درخواست سرمایه‌گذاری خارجی در این استان ثبت شده است ادامه داد: این میزان در قالب ۴۴ طرح سرمایه‌گذاری خارجی بوده است.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان خراسان رضوی گفت: علاوه بر این بخشی از سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خارجی در استان وجود دارد که سرمایه‌گذاری‌های تضمین شده محسوب می‌شود که طبق برآورد انجام شده این بخش سرمایه‌گذاری در استان بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار است.

خراسان رضوی تنها استانی است که مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اش با حضور نمایندگان ۱۲ دستگاه مرتبط، به صورت فعال و مستقیم مشغول فعالیت و خدمت رسانی به سرمایه‌گذاران خارجی است و در این زمینه الگویی برای سایر استانها شده است.

نزدیک به ۸۸ درصد سرمایه گذاری صورت گرفته طی سال ۱۴۰۱ در خراسان رضوی را سرمایه گذاران کشور افغانستان انجام داده اند که این میزان سرمایه گذاری دلایل زیادی از جمله داشتن مرز مشترک با استان خراسان رضوی، وجود پیشینه تاریخی و روابط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مشترک منطقه هرات با خراسان رضوی دارد و کشورهای روسیه، پاکستان و هلند در رتبه های بعدی سرمایه گذاری در خراسان رضوی قرار گرفته‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha