رفع مشکلات چک‌های کاغذی با اجرای چک الکترونیکی

تهران- ایرنا- یک کارشناس بانکی گفت: چک‌های دیجیتال مشکلات چک‌های کاغذی همچون هزینه تولید و جعل و تقلب را از بین می‌برد و اعتماد را به این ابزار مبادله بازمی‌گرداند.

به گزارش ایرنا، روز شنبه سامانه چک دیجیتال رونمایی شد. این سامانه در بانک‌های صادرات، پارسیان و تجارت فعال شد و بر اساس اعلام بانک مرکزی به‌زودی بانک‌های کشاورزی، آینده و ملت نیز به این سامانه ملحق می‌شوند.

معاون فناوری‌های نوین بانک پارسیان در گفت‌وگو با ایرنا درباره صدور نخستین چک الکترونیک اظهار داشت: سامانه چکاد، آخرین مرحله از طرح تحول چک است که سال ۱۳۹۷ توسط مجلس تصویب و ابلاغ شد.

«مسعود پشمچی» افزود: اوایل سال ۹۹ رویه‌ها و روندهای قانونی و آیین‌نامه آن به شبکه بانکی ابلاغ شد و در فرآیند سه ساله این قانون با سرمایه‌گذاری سنگینی که از سمت بانک‌ها انجام شد به سرانجام رسید.

وی بیان کرد: تغییر و تحول چک با هدف اصلی ایجاد اعتماد و برگرداندن اطمینان مردم به این ابزار پرداخت بود. در این حوزه بانک پارسیان نیز تلاش کرد تا بتواند به صورت کامل سرویس‌ها را راه‌اندازی کند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه اولین چک الکترونیک دیجیتال در بانک پارسیان صادر شد، گفت: این چک تمام مزایای چک فیزیکی را دارد و اشکالات آن را به صورت کامل پوشش می‌دهد.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی چک دیجیتال مشکلات تبادل و تولید دسته‌ چک که هزینه هنگفتی را به شبکه بانکی تحمیل می‌کرد از بین می‌رود و دیگر فاصله مکانی صادرکننده و دریافت کننده چک اهمیتی ندارد.

پشمچی گفت: با توجه به سامانه‌ها و زیرساخت‌های امنیتی که در چک الکترونیکی در نظر گرفته شده و استفاده از امضای دیجیتال امکان جعل و تقلب در حوزه چک کاهش می‌یابد و به صفر نزدیک می‌شود.

وی با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌ها در حوزه تغییر و تحول قانون چک باعث بازگرداندن اعتماد مردم به سیستم شده است، ادامه داد: براساس اعلام بانک مرکزی در گذشته هر روز ۱۰ نفر به دلیل چک برگشتی داشتیم و این تعداد به هر دو روز یک نفر رسیده است.

این کارشناس توضیح داد: برای آموزش افراد در زمینه صدور چک الکترونیک تلاش کردیم فرهنگ‌سازی لازم انجام و آموزش‌های لازم ارائه شود و بانک مرکزی نیز هماهنگی‌های لازم و اطلاع‌رسانی در سطح گسترده را انجام داده است.

وی یادآور شد: از امروز خدمات چک امن دیجیتال در اینترنت بانک پارسیان راه‌اندازی شده و آماده ارایه خدمات به مشتریان است و همچنین با برنامه‌ریزیش‌های صورت گرفته تا یک ماه آینده این خدمت بر روی درگاه موبایل بانک پارسیان هم قرار خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha