توجه ویژه به نویسندگان نوجوان استان تهران در سی‌امین دوره هفته کتاب

شهرری - ایرنا - معاون امور فرهنگی و رسانه ای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با تاکید بر اینکه کتابخوانی تأثیرات مثبتی بر سلامت ذهن و حافظه دارد، گفت: توجه به نویسندگان نوجوان که به خلق آثار فرهنگی پرداخته‌اند یکی از مؤلفه‌های مورد توجه این اداره کل در اسی‌امین دوره هفته کتاب و کتابخوانی است.

عبد الرضا علی پناه روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: امسال در بزرگداشت سی امین دوره هفته کتاب با شعار "ما همانیم که میخوانیم" در راستای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در سطح استان تهران برنامه های متنوعی در حال برگزاری است.
وی با بیان اینکه پیوند کتاب و کتابخوانی و ارتقا و اعتلای فرهنگ و سطح سواد آحاد جامعه پیوندی ناگسستنی است، افزود: توجه دولت ها به این مهم می تواند به گونه ای بسیار تأثیرگذار، جامعه را در مسیر رشد فکری و فرهنگی یاری دهد.
این مسئول کتاب را دروازه ورود آحاد مردم به عوالم دیگر خواند و ادامه داد: برنامه های ویژه هفته کتاب از حدود ۲ ماه پیش در استان تهران آغاز شده و تا آخر آبان ماه نیز ادامه دارد.
علی پناه با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه های کتاب در ۱۶ شهرستان تابعه استان تهران از جمله مهمترین اقدامات است، خاطرنشان کرد: برگزاری این نمایشگاه ها با انجام فعالیت های فرهنگی همراه است.
معاون امور فرهنگی و رسانه ای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، نشست های نقد و رونمایی کتاب، برگزاری شعر خوانی موضوعی، خوانش متون کهن، مسابقه کتابخوانی ، بازدید از ناشران و کتاب فروشی‌ها، عصر شعر و رونمایی از کتاب نویسندگان بومی را از جمله برنامه های هفته کتاب خوانی برشمرد.
به گفته وی، اهدای کتاب به مدارس و نهادهای دولتی و مردمی، قدردانی از دانش آموزان موولف، رونمایی از تازه های کتاب ۱۴۰۱ نویسندگان، تجلیل از برخی کتابداران کتابخانه های عمومی سطح، ایستگاه اهداء کتاب از دیگر برنامه های هفته کتاب و کتاب خوانی در استان تهران است.
این مسئول ادامه داد: برگزاری مسابقات فرهنگی و کارگاه های آموزشی همچون: کارگاه داستان نویسی، مسابقه نقاشی و تصویرسازی با موضوع کتاب و مطالعه، مسابقه کتابخوانی در فضای مجازی، کارگاه آموزشی شعر و داستان، کارگاه نویسندگی، مسابقه چکیده نویسی کتاب، مسابقه داستان کوتاه و مسابقه خلاصه نویسی از بهترین کتابی که خواندم از دیگر فعالیت های در حال انجام در استان تهران است.
سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار ما همانیم که می‌خوانیم از بیست‌ویکم تا بیست‌وهفتم آبان ماه ۱۴۰۱ در سراسر کشور در حال برگزاری است.
نام‌گذاری روزهای هفته کتاب به شرح زیر است:
شنبه بیست‌ویکم آبان ماه: کتاب، دانش‌آموز، آینده
یک‌شنبه بیست‌ودوم آبان ماه: کتاب، خانواده، زندگی آگاهانه
دوشنبه بیست‌وسوم آبان ماه: کتاب، دانشجو، پیشرفت دانش‌بنیان
سه‌شنبه بیست‌وچهارم آبان ماه: کتاب، کتابخوانی و کتابدار
چهارشنبه بیست‌وپنجم آبان ماه: کتاب، رسانه و زبان‌فارسی
پنج‌شنبه بیست‌وششم آبان ماه: ناشران، کتابفروشان و ارکان صنعت نشر
جمعه بیست‌وهفتم آبان ماه: کتاب، ورزش و جوانمردی
هفته کتاب مجموعه مراسمی است که از سال ۱۳۷۲ هر ساله بین روزهای ۱۰ تا ۲۴ آبان به ابتکار و هدایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ترویج کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود.
بر اساس یک سیاست تدوین شده، طی این هفته اخبار مربوط به کتاب و چاپ و نشر در صدر اخبار کشور قرار می‌گیرد و مراسم و فعالیت‌های علمی و فرهنگی با مضمون کتاب برگزار می‌شود.
برای تشویق به کتابخوانی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر سال میلیون‌ها تومان بُن خرید کتاب به رایگان در میان دانش‌آموزان توزیع می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha