۱۹۴ هکتار از حریم رودخانه‌های خراسان رضوی رفع تصرف شد

مشهد- ایرنا- مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: ۱۹۴ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌های این استان طی سال جاری تاکنون رفع تصرف و آزادسازی شده است.

علیرضا طاهری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اقدام به منظور حراست و حفاظت از حریم و بستر رودخانه ها با جدیت در دستور کار قرار دارد.
وی اضافه کرد: در مجموع سه هزار و ۸۸۴ هکتار از مساحت حریم و بستر رودخانه ها در استان خراسان رضوی طی ۱۰ سال گذشته آزادسازی شده است.

طاهری با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در خراسان رضوی طی سالهای اخیر اضافه کرد: هم اینک حجم آب موجود در سدهای استان ۳۰۵ میلیون متر مکعب شامل ۱۹ درصد از حجم ذخیره سدهای خراسان رضوی است که این میزان در مدت مشابه پارسال ۲۷ درصد بود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: به منظور جلوگیری از برداشتهای غیرمجاز آب، در سال جاری ۷۲۳ حلقه چاه غیر مجاز در استان مسدود شد که با این اقدام از برداشت غیرمجاز ۱۳ میلیون متر مکعب آب جلوگیری شده است.

طول رودخانه‌های اصلی داخل شهرهای خراسان رضوی ۳۳۴ کیلومتر و در خارج از شهرهای این استان ۲۸ هزار و ۲۶۹ کیلومتر برآورد شده است.

به گزارش ایرنا، هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده‌ است.

ظرفیت ذخایر آب سدهای استان خراسان رضوی یک میلیارد و ۵۱۲ میلیون متر مکعب است که یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب آن مربوط به سد دوستی به عنوان بزرگترین سد استان است که به صورت مشترک و با سهم مساوی بین ایران و کشور ترکمنستان تقسیم می‌شود.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha