تکمیل ۲۰ کتابخانه‌ خراسان جنوبی به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: اکنون ۲۰ باب کتابخانه عمومی در این استان در دست احداث است که تکمیل آنها به حداقل ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمود حاجی روز سه‌شنبه در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه‌ها در سفر دوم رئیس‌ جمهور به استان پیش‌بینی شده و در دست پیگیری است.

وی با اشاره به برخی از این پروژه‌ها اظهار داشت: عملیات اجرایی کتابخانه عمومی مرکز فردوس سال ۹۶ در زمینی به مساحت هزار و ۵۰۰ متر مربع در ۲ طبقه آغاز شد که تاکنون برای این پروژه ۲۸ میلیارد ریال هزینه شده و با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی برای تکمیل به ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌ جنوبی افزود: کتابخانه عمومی مرکز قاین نیز سال ۸۸ در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۹۵۰ متر مربع کلنگ‌زنی شد که تاکنون به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

وی ادامه داد: تاکنون برای این پروژه ۳۹ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و برای تکمیل آن نیاز به ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار داریم.

حاجی گفت: عملیات اجرایی کتابخانه عمومی مرکز حاجی‌آباد زیرکوه نیز سال ۹۶ در زمینی به مساحت  ۳۸۵ متر مربع در یک طبقه آغاز شد و اکنون با ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی برای تکمیل نیاز به ۳۵ میلیارد ریال اعتبار دارد.

ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند در مرحله تامین اعتبار 

وی در ادامه با اشاره به لزوم تامین اعتبار برای کتابخانه مرکزی بیرجند تصریح کرد: زمین این مجموعه با زیربنای ۱۱ هزار و ۵۰۰ متر مربع تامین شده و در سفر دوم رئیس جمهور به استان تامین اعتبار خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌ جنوبی عنوان کرد: سرانه نسخه کتاب کتابخانه‌های عمومی براساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید به ازای هر یک نفر به چهار کتاب، سرانه اعضای کتابخانه‌ها به ۳۵ درصد جمعیت و سرانه زیربنا به ازای هر ۱۰۰ نفر به هشت متر مربع برسد.

وی بیان کرد: در مجموع اکنون ۸۴ باب کتابخانه در خراسان جنوبی وجود دارد که ۱۱ باب مشارکتی و مابقی زیر پوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار دارد.

حاجی افزود: یک‌ میلیون و ۱۰۰ هزار نسخه کتاب در مخازن کتابخانه‌های استان وجود دارد، همچنین با ۲۳ هزار و ۷۸۹ متر مربع مساحت نسبت فضای کتابخانه ۳.۹ درصد است که باید به نسبت جمعیت استان به هشت متر مربع برسد.

وی اعتبار مصوب نهاد کتابخانه‌های عمومی استان را امسال ۱۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: این اعتبار سال گذشته ۱۱۸ میلیارد ریال بود که امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد افزایش یافته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌ جنوبی ادامه داد: همچنین سهم کتابخانه‌های استان از نیم درصد درآمد شهرداری‌ها براساس ماده ۶ قانون تاسیس کتابخانه‌ها امسال هفت میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱۰۸ میلیارد ریال کمک نقدی و غیرنقدی توسط خیرین برای کتابخانه‌های استان جذب شد که اهدای زمین در روستای حاجی‌آباد، نوغاب، گزیک،آرین شهر، بهمن آباد، کمک هزینه ساخت کتابخانه آرین‌شهر، ساخت کتابخانه قهستان، محوطه‌سازی کتابخانه کریم‌پور بیرجند از جمله آن است.

حاجی یادآور شد: ارزش نقدی کتب اهدایی به کتابخانه‌های استان در این مدت نیز ۴۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

بیش از ۴۵۱ هزار کتاب امانت داده شد

وی با اشاره به فعالیت ۳۸ باب کتابخانه روستایی و ۱۳۵ کتابدار در استان گفت: در یک سال گذشته ۴۵۱ هزار و ۱۲۳ کتاب در کتابخانه‌های استان به امانت داده شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه ۹۰ درصد خدمات قابل ارائه در کتابخانه‌های استان رایگان است، اظهار داشت: هم اکنون ۳۰ باب کتابخانه مجهز به ایستگاه‌های ارائه اینترنت، ۳۰ باب کتابخانه دارای امکان ارائه خدمات اینترنت بی‌سیم رایگان و ۶۰ باب کتابخانه دارای ایستگاه‌های جستجوی کتاب هستند.

وی عنوان کرد: در کتابخانه‌های عمومی استان ۴۰ خدمت برای‌ اقشار مختلف مردم ارایه می‌شود و امروز همه کتابخانه‌ها مجهز به بخش کودک شده‌اند چون بخش عظیمی از مخاطبان کودکان هستند.

حاجی گفت: ادبیات، دین و کودک رتبه نخست کتاب‌های امانت گرفته شده کتابخانه‌های استان را به خود اختصاص داده است که نشان می‌دهد مردم استان به فرهنگ توجه ویژه داشته، مذهبی بوده و به مقوله ادبیات و زبان فارسی علاقمند هستند.

عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: امروز جوانان و حتی کودکان در شرایط خاص فضای مجازی قرار گرفته‌اند و به موضوع کتاب و کتابخوانی کمتر توجه می‌شود.

خیرین در خراسان جنوبی زمین می‌خواهند

کریم‌پور افزود: یکی از زیرساخت‌های موردنیاز برای جذب خیرین کتابخانه‌ساز در اختیار قرار دادن زمین است که در استان با چالش و کمبود مواجه‌ایم.

وی بیان کرد: بیشترین زمین‌های سطح شهر مربوط به اداره کل اوقاف و بنیاد مستضعفان است و اگر بخواهیم در حوزه‌های فرهنگی کار کنیم باید با دستور خاص دستگاه‌های متولی در امر واگذاری زمین به خیرین کمک کنند.

این خیر کتابخانه‌ساز گفت: در زمینه بازسازی کتابخانه‌هایی که مدت زیادی از ساخت آنها می‌گذرد باید فضاهای شاد و به‌روز تعبیه شود که این کار تا حدودی انجام شده اما نیاز به اقدام بیشتری است.

وی افزود: دولت برای خیرین مشوق‌هایی را برای سرمایه‌گذاری و ساخت قرار داده که از جمله آن می‌توان به معافیت‌های مالی اشاره کرد اما این موضوع در استان کمتر مورد توجه واقع شده است و درخواست داریم در این زمینه پیگیری لازم انجام شود.

کریم‌پور گفت: از ظرفیت خیرین در حوزه‌های مختلف از جمله مدرسه، مساجد و سلامت استفاده می‌شود اما در امور کتابخانه‌ها کمتر کار شده و برای جذب خیرین نیاز به کار رسانه‌ای و فرهنگ‌سازی داریم.

کتابخانه‌های مدارس به‌روز نیست

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم گفت: در بسیاری از کتابخانه‌های مدارس کتاب‌های به‌روز و مورد نیاز دانش‌آموزان را نداریم.

سید علیرضا موسوی‌نژاد افزود: عمده کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های مدارس بر پایه اصول و عقاید است و هنوز نتوانسته‌ایم کتاب‌های جدید را تامین کنیم.

وی بیان کرد: سیاست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر در زمینه حمایت از ناشران کتاب‌ها است اما این آمادگی را داریم تا نیازهای مدارس را احصا و برای تهیه در اختیار این اداره کل یا کتابخانه‌ها قرار دهیم و تغییر ملموس و قابل توجهی در کتاب‌های مدارس شاهد باشیم.

عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی نیز گفت: در حالی از پژوهش‌های روز دنیا آگاه هستیم که در بیشتر جلسات تنها شنونده هستیم، در دنیا استانداردها در حوزه کتابخانه‌ها زیاد اهمیت ندارد بلکه بازاریابی یعنی مشتری‌مداری مهم است.

محمدرضا کیانی با بیان اینکه کتابخانه‌ها به فضای مجازی باخته‌اند افزود: درک واقعیت تفاوت هزینه کارآیی با هزینه اثربخشی بسیار مهم است لذا استفاده از ابزارهای نوین نه تنها چالش نیست که فرصت بوده و باید از این فرصت نهایت استفاده شود.

وی بر لزوم استفاده از کتابداران متخصص در کتابخانه‌ها و مدارس تاکید کرد و گفت: اگر می‌خواهیم عادت به مطالعه در جامعه افزایش یابد باید کتابخانه‌های مدارس را دریابیم.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند عنوان کرد: وضعیت کتابخانه‌های خراسان جنوبی تا حدودی مناسب است اما باید اقدامات جدی‌تر به‌ویژه در حوزه آموزش و پرورش و مدارس انجام شود.

همچنین در این نشست حکم اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی توسط استاندار به آنان اعطا شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha