راه اندازی دالان ترانزیتی "کتای" نیازمند پیگیری ملی است

مشهد-ایرنا- مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: راه اندازی دالان ترانزیتی "کتای" بین ایران و کشورهای آسیای مرکزی نیازمند پیگیری در سطح ملی است.

جعفر شهامت روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سالهای قبل توافقنامه ای بین چهار کشور ایران، افغانستان، قرقیزستان و تاجیکستان برای ترانزیت کالا از مسیر افغانستان به ۲ کشور یادشده در آسیای مرکزی منعقد شد.

وی ادامه داد: دیروز نیز در نشست با وزیر اقتصاد افغانستان در مشهد مباحث مختلف مرزی از جمله ترددهای ترانزیتی در مرز دوغارون، پیگیری راه اندازی مسیر کتای و رفع مشکلات رانندگان ایرانی در افغانستان مطرح و پیگیری شد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: اجرای طرح جامع مرز دوغارون به عنوان گذرگاه اصلی تجاری به افغانستان در مراحل نهایی اجرا قرار دارد و امسال تحرک خوبی برای اجرای آن صورت گرفته است.

شهامت افزود: درهفت ماهه سال جاری ۷۵ هزار و ۶۹۰ دستگاه کامیون حامل بار صادراتی و ترانزیتی از مرز دوغارون به کشور ورود یا از آن  خارج شده‌اند.

وی ادامه داد: در این بازه زمانی یک میلیون و ۵۷۴ هزار تن کالا به وسیله ناوگان حمل و نقل ایرانی و افغانستانی و مقداری نیز به وسیله ناوگان ترکیه ای در مرز دوغارون جا به جا شده است.

گمرک و پایانه مرزی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد، ۲۵۰ کیلومتری مشهد و همجوار با کشور افغانستان، یکی از پنج گمرک برتر اقتصادی کشور محسوب می شود.

محدودیتهای اعمالی کشور ترکمنستان بر ترددهای تجاری کشورهایی نظیر قرقیزستان و تاجیکستان در آسیای میانه باعث شده است کشورهای یادشده راه اندازی مسیری جایگزین به جای ترانزیت کالا از خاک ترکمنستان را خواستار شوند و از سالها قبل کشور افغانستان به عنوان گزینه نخست این جایگزینی مطرح بوده است که به این مسیر، راهگذر یا دالان کتای گفته می شود که کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران را شامل می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha