۲۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۲۸
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 84944599
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

نامزدهای احتمالی جمهوری خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

تهران- ایرنا- روزنامه گاردین در گزارشی گزینه‌هایی از حزب جمهوریخواه را معرفی کرده که احتمالا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ با دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا رقابت درون حزبی خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، این روزنامه انگلیسی امروز چهارشنبه نوشت که اعلام نامزدی ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۴ ابهام‌های جدی را پیش روی کشوری قرار می‌دهد که خود او با هرج و مرج در جریان دوره ۴ ساله ریاست جمهوری‌اش، کینه‌توزی پس از شکست مقابل جو بایدن رئیس جمهوری فعلی آمریکا و ایجاد تحریک در حوادث ۶ ژانویه، شرایط را در آن پیچیده کرده است.

ورود ترامپ به رقابت‌های نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ابهام‌هایی را هم برای خود حزب جمهوریخواه به وجود می‌آورد. از زمان ناکام ماندن "موج قرمز" در انتخابات میاندوره‌ای هفته گذشته که سنا را در کنترل دموکرات‌ها قرار داد و مجلس نمایندگان هم با رقابت نزدیک در دست جمهوریخواهان افتاد، چشم انداز آینده تغییر کرده است.

گاردین در اینجا به معرفی ۸ شخصیت برجسته جمهوریخواه می‌پردازد که احتمالا شانس خود را برای شکست ترامپ و ورود به رقابت‌های انتخاباتی امتحان کنند.  

ران دسانتیس

فرماندار ایالت فلوریدا تنها جمهوریخواهی است که در نظرسنجی‌ها برای نامزد بعدی حزب بسیار نزدیک به ترامپ است و حتی در نظرسنجی پس از انتخابات میاندوره‌ای از او پیشی گرفت. دسانتیس همچنین از موفقیت قابل توجهی در اجرای سیاست‌های ترامپی و نمایش بی رحمانه در ایالت خود بهره برد که منجر به یک پیروزی قاطعانه در انتخاب مجدد وی (به عنوان فرماندار فلوریدا) شد. پیش از شکست تعداد زیادی از کاندیدهای مورد حمایت ترامپ در انتخابات میاندوره‌ای، گزارش‌ها نشان می‌داد که دسانتیس می‌دانست نمی‌تواند در مبارزه مستقیم با ترامپ پیروز شود و از ورود به رینگ مبارزه با او خودداری می‌کرد. اما به نظر زمان هم به نفع دسانتیس بود. تا سال ۲۰۲۸ که ترامپ حتی در صورت پیروزی در دوره پیش رو (۲۰۲۴) به صورت قانونی نمی‌تواند در انتخابات نامزد شود و ۸۲ ساله خواهد شد، دسانتیس فقط ۵۰ سال خواهد داشت.

مایک پنس

معاون ترامپ با بازدید از ایالت‌های کلیدی، گفتگو با گروه‌های محافظه کار و نگارش یک یادداشت، هدف خود را مشخص کرد. در تمام مدت وی تلاش کرده "شتر را از سوراخ سوزن عبور دهد"، پایبند به دموکراسی باشد و سعی کرد حامیان مردی (ترامپ) که در حمله به کنگره شعار "پنس را آویزان کنید" می‌دادند را راضی نگه دارد. پنس در جلسات استماع ۶ ژانویه با خودداری از اخلال در نتیجه انتخابات، خود را به عنوان یک قهرمان در نگاه آمریکایی‌ها نشان داد. کتاب او به نام "خدایا کمکم کن" بیش از حد انتظار نقد به ترامپ دارد و در یک دنیای سیاسی تغییر یافته بیرون آمد. با این حال، دشوار است که ببینیم یک معاون رئیس جمهور تا این حد چالش قوی باشد.

تد کروز

سناتور تگزاس با کناره گیری از رقابت ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶ ترامپ را به پیروزی نزدیک کرد و اگرچه متعاقباً جایگاه خود را در حزب تحت کنترل ترامپ پذیرفت، اما همچنان به عنوان یک تحریک‌کننده پیشرو در جناح راست تندرو است. کروز تنها سیاستمدار نزدیک به ترامپ و دسانتیس در نظرسنجی انتخابات ۲۰۲۴ است.

جاش هاولی

سناتور ایالت میسوری از جمله افرادی بود که به نتایج انتخابات ۲۰۲۰ در برخی ایالت‌های کلیدی اعتراض داشت اما از سوی دیگر با شورش ۶ ژانویه در کنگره مخالفت ورزید. مانند تام کاتن، سناتور آرکانزاس که ممکن است از تصمیم خود برای عدم کاندیداتوری در سال ۲۰۲۴ پشیمان شود، هاولی باهوش و تندرو است و از راهبرد سیاسی «مایه رنجش لیبرال‌ها» (owning the libs) و اصرار به رویارویی با چین بهره می‌برد. سن ۴۲ سالگی هاولی ممکن است زمانی باشد که ترامپ دیگر نمی‌تواند در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

گلن یانگکین

فرماندار ویرجینیا با اجتناب از ارتباط با ترامپ در یک ایالت مایل به حزب دموکرات پیروزی را به دست آورد اما وی به طور متمایز تاکتیک‌های ترامپی از جمله ادعای بی تفاوتی مترقی‌ها در مدارس بخاطر تدریس نظریه انتقادی نژاد به کودکان، را دنبال می‌کند. با توجه به هشدار دموکرات‌ها وی تلاش کرده تصویر نسبتا دوست داشتنی خود را حفظ کند. او که تبار آسیایی دارد، همچنین مورد حمله نژادپرستانه ترامپ قرار گرفته که این روزها این مساله نشان از اهمیت شخص دارد. اما اگر یانگکین مواضع میانه‌رو ایدئولوژی جمهوریخواهی از خود نشان دهد، به نظر خیلی جایی برای او در حزبی که ترامپ و دسانیس در آن نفوذ دارند جایی نخواهد داشت.

نیکی هیلی

فرماندار سابق کالیفرنیای جنوبی به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل در دوره ترامپ خدمت می‌کرد و درست دو سال بعد از انتصاب، کناره گیری کرد. مانند تیم اسکات تنها سناتور جمهوریخواه سیاه پوست (که در کتاب خود از نامزدی در انتخابات خبر داده)، حضور هیلی هندی تبار نیز تنوع بی‌سابقه‌ای را در رقابت‌های مقدماتی حزب جمهوریخواه ایجاد می‌کند. همچنین مانند اسکات، برای بسیاری از ناظران هیلی احتمالا به نامزد معاون رئیس جمهوری برای ترامپ یا دسانتیس تبدیل می‌شود.

مایک پمپئو

پمپئو شخصی است که در سمت رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و وزیر امور خارجه سابق در دولت ترامپ خدمت می‌کرد. وی با وجود اذعان به اینکه در حال آمادگی زمینه بمنظور نامزدی است، اکنون شانس زیادی برای ریاست جمهوری دارد. وی اعلام کرد: ما یک تیم در آیووا، یک تیم در نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی داریم. ما در تلاش برای درک این هستیم که کاخ سفید مقصد بعدی برای خدمت ما باشد.   

لیز چنی

قانونگذار ایالت وایومینگ از حزب جمهوریخواه که دختر دیک چنی معاون جورج بوش رئیس جمهوری اسبق آمریکا است. وی همچنین یک محافظه کار تندرو است. اما وی در جریان حمله به کنگره تمایلی به این اقدام نشان نداد. مقابله لیز چنی با ترامپ، وی را در جایگاه نایب رئیس کمیته ۶ ژانویه قرار داد. چنی هنوز اعلام نامزدی نکرده اما برخی فکر می‌کنند درحالیکه او نمی‌تواند پیروز رقابت‌های درون حزبی شود، اما حضورش در این رقابت ممکن است وی را به هدفش که توفق ترامپ است، برساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha