۲۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۵۴
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84944995
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استقبال منابع طبیعی کردستان از طرح‌های تحقیقی برای حفاظت از مراتع

سنندج- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: این اداره کل از طرح‌های تحقیقی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در راستای حفاظت بهتر از مراتع و عرصه‌های طبیعی استقبال می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهزاد شریفی پور روز چهارشنبه در جلسه بررسی وضعیت تخریب سرزمین در حوضه آبخیز تلوار کردستان اظهار داشت: بدون تحقیقات و پژوهش، در بحث محافظت از منابع طبیعی، قادر به اجرای سیاست های خود نخواهیم شد.

وی همکاری و انسجام بین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طببعی با اداره کل منابع طبیعی را ضروری دانست و افزود: لازمه استقلال هر کشوری، امنیت زیستی و غذایی است و یکی از این مولفه ها پوشش گیاهی است که باید به آن توجه خاصی شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: اگر مدعی میراث داری گذشتگان در بحث حفاظت از منابع طبیعی هستیم باید با قدرت عمل کرد و دستگاه های اجرایی مرتبط نیز ما را در این حوزه یاری دهند.

شریفی پور حوزه منابع طبیعی را در استان گسترده عنوان کرد و ادامه داد: ۸۲ درصد پهنه کشور، عرصه های طبیعی است که نشان از خطیر بودن وظیفه سازمان منابع طبیعی است.

وی به برخی مشکلات در حوزه منابع طبیعی استان اشاره داشت و گفت: کافی نبودن تجهیزات، وقوع حریق در مراتع، قاچاق چوب و زمین خواری از مهمترین مشکلاتی است که این اداره کل با آن مواجه است.

ضرورت عدم نگاه تفکیکی به حوزه منابع طبیعی و کشاورزی 

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کردستان هم در این نشست، کار و وظیفه منابع طبیعی را خطیر و دشوار دانست و اظهار داشت: به واسطه تقابلی که برخی اوقات بین بهره برداران و منابع طبیعی در بحث مراتع به وجود می آید، کار در این حوزه سخت است.

بایزید یوسفی کارکنان منابع طبیعی را از مظلوم ترین پرسنل وزارت جهاد کشاورزی توصیف کرد و ادامه داد: باغ، زارعت، جنگل و بهره بردار کاملا با هم مرتبط هستند و نباید آنها را از هم تفکیک کرد، همچنانکه نوعی تفکیک تصنعی بین حوزه ای بین سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی ایجاد شده است که نباید اینگونه باشد.

وی با بیان اینکه زمین دیم زمانی پربازده است که آبخیز و مرتع در کنار آن محافظت شود، اضافه کرد: وقتی مرتع تخریب شود، هجوم آفت و امراض زیاد می شود و به ضرر حوزه کشاورزی است.

عضو هیات علمی و رییس بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری کردستان هم در این نشست گزارشی از وضعیت حوضه آبریز تلوار ارائه کرد و گفت: منطقه تلوار چندین شهر مهم از جمله قروه، دهگلان، بخش هایی از بیجار و دیواندره، سریش آباد و بلبان آباد را شامل می شود.

امید رحمتی با بیان اینکه ضریب منحنی کاهشی بارش در استان بیشتر شده و این رقم در حوضه آبریز تلوار طی سال های اخیر منفی ۲ بوده است، افزود: باید در مدیریت منابع طبیعی و جهاد کشاورزی بر اساس روند بارندگی ها عمل کرد.

وی با بیان اینکه چرای دام نیز بر روی پوشش گیاهی حوضه تلوار تاثیر منفی زیادی داشته است، اظهار داشت: افت شدید آبخوان و فرونشست زمین، نیازمند بررسی است؛ چرا که میزان فرونشست دشت ها مشخص نیست.

عضو هیات علمی و رییس بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری کردستان گفت: کردستان از استان های دارای بیشترین تنوع ژنتیکی گیاهان است و ۲۵ درصد تنوع گیاهی کشور مربوط به این استان است.

مدل سازی فرونشست زمین های مناطق مستعد، مکان یابی سامانه های تغذیه مصنوعی پخش سیلاب، شناسایی کانون های اصلی گرد و غبار با استفاده از روش تعدد تکرار در تصاویر ماهواره ای و داده کاوی و ارزیابی آثار همزمان دخالت های انسانی و محیطی بر تغییرات خصوصیات خاک، از مهمترین پیشنهادهای رحمتی بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش آمار گونه های گیاهی استان را ۲ هزار و ۳۰۰ مورد عنوان کرد و افزود: بیش از ۴۰۰ گونه آن دارویی، ۴۰ تا ۵۰ گونه آن خوراکی و ۸۰ گونه نیز سمی است که می تواند منشا درآمد و شغل باشد.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد؛ در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha