از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

تهران-ایرنا- هشدار سازمان تجارت جهانی درباره خطر رکود ، بررسی فعال کردن منشور ۴ ناتو از سوی لهستان،انفجار دوم در استانبول، خشم تل آویو از رای اوکراین، تکرار اتهام پهپادی ایران از سوی بورل و تاکید گروسی بر بی تاثیر بودن صدور قطعنامه درمسائل پادمانی ایران مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا درچندساعت گذشته است.

**وزیران خارجه ایران و پاکستان درباره آخرین تحولات منطقه و بین المللی رایزنی کردند

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و بلاول بوتور زرداری همتای پاکستانی در تماس تلفنی درباره آخرین تحولات و مناسبات دوجانبه و بین المللی گفت وگ و رایزنی کردند.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

امیرعبداللهیان از موضع پاکستان در محکومیت اقدام تروریستی داعش در حرم حضرت شاهچراغ (ع) شیراز تشکر کرد و ضمن ابراز تاسف و همدردی دوباره در خصوص حادثه سیل اخیر در پاکستان، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از دولت و ملت شریف پاکستان در راستای کاهش رنج  آنها تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه ضمن اظهار خرسندی از روابط دو جانبه رو به گسترش دو کشور، بر ضرورت همکاری های هر چه بیشتر در امور افغانستان  و به خصوص کمک به حل مسئله آوارگان این کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه پاکستان نیز ضمن اشاره به روابط تاریخی و دوستانه ایران و پاکستان در عرصه های مختلف، بر ضرورت توسعه این همکاری ها در حوزه دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تاکید کرد. 

بلاول بوتور زرداری همچنین بر مخالفت دولتش با هر گونه اقدام خشونت آمیز و فعالیت های تروریستی به عنوان وسیله ای برای اعتراض تاکید کرد.

https://irna.ir/xjL۲KM

**افق روشن روابط آستانه - تهران از نگاه سفیر قزاقستان

«اسخت اورازبای» سفیر قزاقستان در جمهوری اسلامی ایران با اشاره به انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور در ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) افق پیش روی روابط آستانه - تهران را روشن خواند و گفت: با توجه به شالوده محکمی که ساخته ایم، من دلایل زیادی برای خوش بین بودن به آینده روابط بین کشورهایمان دارم.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری قزاقستان در ایران در مقاله ای که به مناسبت انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور برای ایرنا ارسال کرد، نوشت: از نقطه نظر اقتصادی، دولت ما فعالانه در حال بهبود فضای سرمایه گذاری در قزاقستان است و ما را به بهترین مکان برای سرمایه گذاری در منطقه تبدیل می کند. من شک ندارم که دولت ما پس از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید این مسیر را ادامه خواهد داد.

وی افزود: این امر به ویژه در زمینه تقویت همکاری‌های قزاقستان و ایران در زمینه‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری مهم است، که انگیزه آن توافق‌هایی بود که در ۱۹ ژوئن سال جاری در جریان سفر رسمی قاسیم ژومارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان به جمهوری اسلامی ایران به دست آمد.

حجم مبادلات تجاری در دوره ژانویه تا آگوست ۲۰۲۲، با ۹.۳ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۳۵۰.۲ میلیون دلار رسید.

حجم سرمایه گذاری ایرانیان جذب شده در اقتصاد قزاقستان در سال ۲۰۲۱ افزون بر ۲۶.۲ میلیون بوده که ۶ برابر بیشتر از سال قبل است. این رقم در نیمه اول سال جاری به ۱۶.۵ میلیون دلار رسید که نسبت به نیمه اول سال گذشته ۴.۳ برابر افزایش یافته است.

در عین حال، ما انتظار داریم در آینده نزدیک رشد بیشتری در حجم تجارت و سرمایه گذاری متقابل خود داشته باشیم. برای این منظور، همه شرایط لازم در حال ایجاد است - یک رژیم ۱۴ روزه بدون روادید برای شهروندان ایرانی برای ورود به قزاقستان با انواع گذرنامه، برقراری پروازهای مستقیم در مسیر تهران - آلماتی - تهران و گرگان - آکتائو - گرگان و قرار است پایانه های قزاقستان در بنادر ایران احداث شود.

در طول ۳۰ سال گذشته، مردم قزاقستان جامعه ای باثبات، مرفه و فراگیر ساخته اند. استفاده از حق دموکراتیک خود از طریق رای مردمی به ایجاد آنچه به دست آمده است کمک خواهد کرد. پس از انتخاب رئیس جمهور جدید، ما به توسعه روابط نزدیک بین قزاقستان و ایران ادامه خواهیم داد.

با توجه به شالوده محکمی که ساخته ایم، من دلایل زیادی برای خوش بین بودن به آینده روابط بین کشورهایمان دارم.

وی در ادامه نوشت: قزاقستان در آستانه رسیدن به نقطه عطف مهمی در توسعه دموکراتیک خود است. اگرچه انتخابات از زمان استقلال در سال ۱۹۹۱ به طور منظم برگزار شده است، انتخابات ریاست جمهوری آتی در ۲۰ نوامبر(۲۹ آبان) را می توان یکی از مهم ترین انتخابات برای آینده سیاست دموکراتیک در قزاقستان دانست.

امسال پرآشوب ترین سال در تاریخ اخیر ما بوده است. ابتدا کشور ما از حوادث غم انگیز ژانویه که یک کودتای مسلحانه در قزاقستان رخ داد، شوکه شد. کمی بیش از یک ماه بعد، درگیری در اوکراین رخ داد که به طور غیر مستقیم بر اقتصاد کشور ما تأثیر گذاشت. اما با وجود این مشکلات، مردم ما شروع به نوشتن فصل جدیدی در توسعه سیاسی خود کردند. در ماه مارس، قاسیم ژومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، اصلاحات قانون اساسی را با هدف تغییر کل مدل دولتی و شکل حکومت کشورمان از طریق محدود کردن اختیارات رئیس جمهور، تقویت نقش پارلمان، افزایش مشارکت شهروندان در فرآیندهای سیاسی و حمایت بیشتر از حقوق بشر را پیشنهاد کرد.  

۷۷ درصد از شهروندان ما در همه پرسی ماه ژوئن به این اصلاحات قانون اساسی رأی دادند. این نشانی از چیستی قزاقستان عادل بود - تعهد قوی ما به اصول دموکراتیک و توانمندسازی شهروندان در تصمیم گیری های دولتی. به لطف تمایل آگاهانه مردم ما برای توسعه دموکراتیک، کشور ما به یکی از رهبران اصلاحات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در فضای پس از شوروی تبدیل شده است.

اجرای اصلاحات خاص به ما این امکان را داده است که محکم روی پای خود بایستیم و به آینده ای روشن نگاه کنیم. ابتکارات اقتصادی ما با هدف تنوع، انحصار زدایی و تضمین توزیع عادلانه درآمد ملی است. ذکر این نکته ضروری است که به پیشنهاد رئیس جمهور توکایف، دوره ریاست جمهوری از دو دوره پنج ساله به یک دوره هفت ساله بدون امکان انتخاب مجدد کاهش یافت. این ابتکار خطرات انحصار قدرت را از بین می برد و اصول اساسی دموکراسی را تقویت می کند.

با توجه به این اصلاحات و اصلاحات قابل توجه قانون اساسی، در ماه سپتامبر، رئیس جمهور فعلی قاسم ژومارت توکایف تصمیم گرفت به دنبال تأیید دموکراتیک مأموریت خود برای تغییرات اساسی در قزاقستان طی هفت سال آینده باشد. کشور ما با سرعتی سریع در حال تغییر است و برای شهروندان ما مهم است که نظر خود را در مورد مسیر آینده کشور بیان کنند. انتخابات فرصتی برای درک سه سال ریاست جمهوری توکایف و درک اینکه آیا مردم با چشم انداز قزاقستان عادل موافق هستند یا خیر، می باشد.

این انتخابات نیز متنوع ترین انتخابات در تاریخ کشور ما خواهد بود. در این انتخابات شش نامزد با دیدگاه های سیاسی متفاوت، از جمله نمایندگان اپوزیسیون رقابت می کند که به رای دهندگان حق انتخاب گسترده ای می دهد. علاوه بر این، برای اولین بار در تاریخ ما، دو زن برای ریاست جمهوری نامزد می شوند. این گام مهم دیگری در توسعه دموکراتیک مستمر قزاقستان است. در طول سال ها، قزاقستان گام های مشخصی برای تضمین برابری جنسیتی و افزایش نقش زنان در تجارت و سیاست برداشته است. ما اکنون ثمره این تلاش ها را می بینیم ...

روند معرفی نامزدهای ریاست جمهوری قزاقستان به گونه ای تنظیم شده است که شفاف و منصفانه باشد. به عنوان مثال، همه نامزدها باید از ۱درصد از رای دهندگان ثبت نام شده قزاقستان - حدود ۱۱۸۰۰۰ نفر -امضا بگیرند. شش نامزد به نمایندگی از سیاست ها و دیدگاه های مختلف کشور مورد حمایت بسیاری از شهروندان قرار گرفتند. این یکی دیگر از شواهد دموکراسی در عمل است.

البته، اطمینان از آزاد و عادلانه بودن انتخابات ضروری است. بر کسی پوشیده نیست که منطقه ما هنوز در حال توسعه مکانیسم های دموکراتیک لازم برای تضمین برگزاری انتخابات کاملاً آزاد است. با این حال، من معتقدم که قزاقستان نشان می دهد که فراتر از انتظارات رایج است. رئیس جمهور توکایف وعده داد که انتخابات عادلانه، علنی و با مشارکت گسترده ناظران داخلی و بین المللی برگزار خواهد شد. انتخابات قبلی تحت نظارت دفتر نهادهای دموکراتیک و حقوق بشر (ODIHR) سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) و بسیاری از سازمان های بین المللی دیگر بود. قزاقستان همیشه از ناظران و بازخوردهای سازنده آنها استقبال کرده است و ما مشتاقانه منتظر استقبال مجدد آنها در انتخابات آینده هستیم.

با توجه به چالش های مهم ژئوپلیتیک جهانی، انتخابات پیش رو نه تنها برای قزاقستان، بلکه برای جامعه بین المللی نیز مهم است. ما به عنوان کشوری که بین آسیا و اروپا قرار دارد، نقش کلیدی در تسهیل تجارت بین دو منطقه ایفا می کنیم. با توجه به روابط دیپلماتیک خود با همه طرف‌ها، ما همچنین آماده‌ایم تا به هر طریقی که در دسترس ماست، به حل مناقشه در اوکراین کمک کنیم. از نقطه نظر اقتصادی، دولت ما نیز فعالانه در حال بهبود فضای سرمایه گذاری در قزاقستان است و ما را به بهترین مکان برای سرمایه گذاری در منطقه تبدیل می کند. من شک ندارم که دولت ما پس از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید این مسیر را ادامه خواهد داد.

https://irna.ir/xjL۲wS

**تکرار اتهام پهپادی بورل: به فشار علیه همکاری ایران و روسیه در جنگ اوکراین ادامه می‌دهیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست شورای وزیران دفاع کشورهای اتحادیه اروپا بار دیگر ادعای ارسال پهپاد به روسیه از سوی ایران برای به‌ کارگیری در جنگ اوکراین را تکرار کرد و گفت که بروکسل به اعمال فشار علیه همکاری تهران و مسکو در این زمینه ادامه می‌دهد.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

جوسپ بورل عصر سه‌شنبه (به وقت محلی) در جمع خبرنگاران ادعا کرد: روسیه از یک طرف به طور مبهم می گوید که خواستار گفت‌وگو است، اما از طرف دیگر جنگ ادامه دارد و ویرانی ها بیشتر می شود.

وی مدعی شد: همانطور که ما صحبت می کنیم، کی‌یف و بسیاری از شهرهای دیگر اوکراین تحت حملات موشکی سنگین قرار دارند. بسیاری از آنها ایرانی هستند؛ ما می‌دانیم و در حال اعمال فشار بر ایران هستیم تا تسلیحات بیشتری در اختیار روسیه قرار ندهد.

غرب به رهبری آمریکا از ماهها پیش همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین، ادعاهایی ضد ایرانی را مطرح کرده که تهران آن را قاطعانه رد می‌کند. آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرد و پس از آن، ادعای انتقال احتمالی موشک های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز (دوشنبه) در آستانه نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا ادعای مشارکت ایران در جنگ اوکراین را تکرار اما اذعان کرد که هنوز مستنداتی درباره همکاری‌ موشکی ایران و روسیه وجود ندارد.

جمهوری اسلامی ایران بارها ادعاهای مطرح شده را رد و برای شفاف‌سازی این موضوع از طریق برگزاری جلسه مشترک با اوکراین اعلام آمادگی کرده است. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در این رابطه تصریح کرده است: ما هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.

وی دو هفته پیش در حاشیه نخستین نشست بین‌المللی گروه دوستان مدافع منشور ملل متحد در تهران در جمع خبرنگاران گفت: این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه‌انداخته‌اند که جمهوری اسلامی ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، آنچه درباره بخش موشکی مطرح کرده‌اند کاملاً غلط و مسائل مربوط به پهپاد درست است.

وی خاطرنشان کرد: ما مقدار محدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده‌ایم و با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده، آن را در اختیار ما قرار بدهد.

امیرعبداللهیان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در این مسیر تلاش‌های زیادی را از ابتدای جنگ اوکراین داشته و این تلاش‌ها هم در سطح رئیس‌جمهور و وزیر خارجه بوده است و همچنان به این تلاش‌ها تا توقف جنگ در اوکراین ادامه می‌دهیم.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در سخنانی بار دیگر به ادعای بی اساس غربی ها و مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین واکنش نشان داده و تصریح کرده است که ایران و روسیه توضیحات کامل و مفصلی را درباره ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین به سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند.

https://irna.ir/xjL۲JC

**بازدید هیات نظامی ایران از نمایشگاه بین المللی تسلیحات و صنایع دفاعی پاکستان

اعضای هیات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از ستادکل نیروهای مسلح به ریاست امیر سرتیپ «ناصر مختارزاده» معاون ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ارتش با حضور در یازدهمین نمایشگاه بین المللی تسلیحات و صنایع دفاع پاکستان در شهر «کراچی» از غرفه‌ها و بخش‌های مختلف این نمایشگاه بازدید کردند.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

شعار یازدهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات نظامی و صنایع دفاع پاکستان "سلاح برای صلح" است و برخی از کشورها از جمله آمریکا، روسیه، چین، ترکیه، امارات در میان غرفه داران این رویداد نمایشگاهی هستند. 

۲۸۵ نماینده از ۶۴ کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران در این رویداد بین المللی حضور دارند. ۳۲۳ غرفه دار خارجی و ۱۹۹ غرفه دار داخلی هستند. 

رئیس هیات نظامی ایران در حاشیه این نمایشگاه با وزیر امور خارجه پاکستان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

https://irna.ir/xjL۲JD

**خشم تل آویو از رای اوکراین در سازمان ملل/ رژیم صهیونیستی سفیر اوکراین را احضار کرد

وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی شامگاه سه شنبه اعلام کرد که سفیر اوکراین را به خاطر رای موافق این کشور به قطعنامه سازمان ملل در حمایت از فلسطین و تحقیق پیرامون اشغالگری این رژیم در کرانه باختری احضار کرده است.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

در بیانیه وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی آمده است که به سفیر اوکراین اعلام شده که این رژیم از رای موافق این کشور به قطعنامه سازمان ملل خشمگین است و چنین رفتاری، به هیچ وجه رفتاری دوستانه به شمار نمی‌آید.
 
قطعنامه مذکور که اخیرا به تصویب رسید، از دیوان بین‌المللی دادگستری می‌خواهد فورا تحقیقاتی را در رابطه با اشغالگری طولانی مدت و شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی در کرانه باختری انجام داده و رای خود را در این رابطه صادر کند. در این قطعنامه آمده که اشغالگری رژیم صهیونیستی در کرانه باختری حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین را نقض می‌کند.
 
یکی از کشورهایی که به این قطعنامه رای موافق داد، اوکراین بود که این مسأله خشم صهیونیست‌ها را به دنبال داشته است.
 
این در حالی است که سفیر اوکراین نیز از موضع رژیم صهیونیستی در قبال رای‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل در رابطه با مسأله پرداخت غرامت روسیه به اوکراین به سبب تهاجم به این کشور انتقاد کرده و آن را ناامید کننده خوانده است. رژیم صهیونیستی به این قطعنامه رای ممتنع داد.

https://irna.ir/xjL۲JJ

**دولت بایدن برای کمک به اوکراین از کنگره بودجه جدید خواست

شبکه بلومبرگ گزارش داد که کاخ سفیدبرای کمک به اوکراین ۳۷.۷ میلیارد دلار بودجه از کنگره آمریکا درخواست کرده است.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

بلومبرگ سه شنبه شب گزارش داد به عنوان بخشی از تلاش های دولت بایدن برای حمایت از کی یف در بحبوحه عملیات نظامی ویژه روسیه کمک ۳۷.۷ دلاری درخواست شده است.

پیش از این در ماه اکتبر رسانه های آمریکا گزارش دادند که بسته کمکی ۵۰ میلیارد دلاری به اوکراین برای تصویب در اواخر سال در دست بررسی است، زیرا این نگرانی وجود دارد که مجلس نمایندگان آمریکا تحت کنترل جمهوری خواهان تمایل کمتری به ارائه کمک به اوکراین داشته باشد.

کنگره آمریکا تاکنون ده ها میلیارد دلار کمک امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه به اوکراین را از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در فوریه تصویب کرده است.

روسیه ماه فوریه (۵ اسفند)بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک اوکراین از آغاز «عملیات ویژه نظامی» خود در اوکراین خبر داد.

به دنبال آغاز این عملیات ویژه روسیه که هدف از اجرای آن، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی روسیه و اجابت درخواست کمک جمهوری‌های لوهانسک و دونستک اعلام شد، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار دادند.

https://irna.ir/xjL۲JL

**آمریکا: در حال جمع آوری اطلاعات درباره سقوط موشک در لهستان هستیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی اعلام سقوط دو موشک در لهستان اعلام کرد واشنگتن همراه با لهستان و شرکای خود در ناتو در حال جمع آوری اطلاعات بیشتر است.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در عین حال افزود: در حال حاضر نمی‌توانیم صحت گزارش ها مبنی بر اصابت موشک‌های روسیه به لهستان را تایید کنیم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: لهستان یک متحد و شریک مهم ما است.  ایالات متحده برای بررسی آنچه در لهستان رخ داده است، زمان خواهد گذاشت.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد واشنگتن به دنبال تشدید اوضاع در پی  گزارش های سقوط موشک در لهستان نیست.

پیش از این نیز، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد  که از گزارش ها درباره سقوط دو موشک در لهستان مطلع هستیم اما نمی توانیم در حال حاضر صحت آن را تایید کنیم.

پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون عصر سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود که در حال حاضر نمی توانیم صحت گزارش ها مبنی بر سقوط دو موشک در لهستان را تایید کنیم و در حال بررسی این موضوع هستیم.

 سخنگوی پنتاگون درعین حال گفت: ما در مورد دفاع از هر وجب از خاک ناتو کاملا شفاف هستیم.

ساعاتی قبل دو موشک به یک روستای لهستانی در نزدیکی مرز اوکراین اصابت کرده و دو نفر کشته شده‌اند.

منابع خبری غربی تلاش می‌کنند شلیک موشک‌ها را به مسکو نسبت دهند و بگویند که روسیه به یک عضو ناتو حمله کرده است.

رادیو زیت لهستان اعلام کرد دو موشک در روستای پرژوودوف در منطقه ویوودشیپ لوبلسکی شرق لهستان واقع در مرز اوکراین اصابت کرده است.

 برخی منابع گفته اند که در اصابت موشک به این منطقه دو نفر کشته شدند.  یک مقام اطلاعاتی آمریکا در مصاحبه با آسوشیتدپرس از کشته شدن دو نفر بر اثر سقوط موشک های روسیه در لهستان خبر داد.

خبرگزاری روسی «تاس» گزارش داد که کمیته امنیت ملی در لهستان پس از سقوط دو موشک روسی و کشته شدن دو نفر، نشست اضطراری برگزار می کند.

در ین گزارش نوع و مشخصات موشک و این که چه کشوری ( روسیه یا اوکراین ) آن را شلیک کرد ه اعلام نشده است

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه گزارش داد تاسیسات نیروی برق در مرکز و شمال اوکراین روز سه شنبه در موج تازه حملات روسیه با ده ها موشک، زیان های بسیاری دیدند و ارتباطات اینترنتی اوکراین به شدت مختل شد.

در این موشک باران که به گفته نیروهای ضدهوایی اوکراین شامل بیش از ۱۰۰ موشک بود، بخش هایی از کی یف پایتخت، لویو و ریونه در غرب، خارکیف در شمال شرق، کریویه و پولتاوا در مرکز، اودسا در جنوب و ژیتومیر در شمال این کشور، هدف قرار گرفته است.

تاکنون آماری در باره قربانیان این حمله که هم زمان با توافق کشورهای غربی عضو گروه ۲۰ در نشست بالی در باره محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین در بیانیه پایانی و در پی سخنرانی غیرحضوری ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری این کشور صورت می گیرد، منتشر نشده اما جریان برق در چند منطقه اوکراین قطع شده است.

 به گفته شهردار کی یف، برق نزدیک به نیمی از پایتخت قطع شده و ۲ ساختمان مسکونی شامل یک بلوک پنج طبقه در مرکز این شهر، هدف قرار گرفته است.

در این میان واشنگتن به شدت حملات تازه موشکی روسیه به اوکراین را محکوم کرد و آلمان آن را تهدیدی برای امنیت هسته ای جهان دانست.

https://irna.ir/xjL۲JN

**مقام لهستانی: منتظر پاسخ روسیه درباره سقوط موشک هستیم

مشاور مجلس سنای لهستان سه‌شنبه شب گفت که منتظر پاسخ روسیه درباره شلیک موشک به روستای پرژوودوف هستیم نمی دانیم این اتفاق عمدی بوده یا نه ؟

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

مارسین زابوروفسکی مشاور مجلس سنای لهستان در این باره گفت که اگر حادثه شلیک موشک به خاک ما عمدی نبوده روسیه باید عذر خواهی کند و اگر عمدی بوده ، ناتو پاسخ نظامی به این اقدام خواهد داد.

این درحالی است که وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد که نمی توانیم در زمان حاضر هرگونه گزارش در خصوص افتادن موشک روسیه در خاک لهستان را تأیید کنیم.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سخن گفتن از اصابت موشک در لهستان، یک اقدام تحریک آمیز عامدانه است.

خبرگزاری تاس گزارش داد که این اقدام با هدف تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها رخ می‌دهد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیروهای ما هیچ حملاتی به مواضعی در نزدیکی مرز اوکراین و لهستان انجام ندادند.

۲ موشک در روستای پرژوودوف در منطقه ویوودشیپ لوبلسکی شرق لهستان واقع در مرز اوکراین اصابت کرده است.

رادیو زیت لهستان روز سه شنبه  این خبر را اعلام کردو برخی منابع گفتند که در اصابت موشک به این منطقه ۲ نفر کشته شدند.

در این گزارش نوع و مشخصات موشک و این که چه کشوری ( روسیه یا اوکراین ) آن را شلیک کرد ه اعلام نشده است.

https://irna.ir/xjL۲JP

**انفجار دیگر در استانبول ؛ این بار در منطقه الفاتح

شبکه راشاتودی بامداد چهارشنبه از انفجار در منطقه کوی "الفاتح" در شهر استانبول ترکیه خبر داد.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

خبرنگار این شبکه روسی ادعا کرد: این انفجار که منشأ آن تا لحظه تنظیم این خبر مشخص نشده است، موجب آتش گرفتن دو خودرو در منطقه کوی الفاتح در شهر استانبول شده است.

جزییات بیشتری از این انفجار تاکنون اعلام نشده است.

این انفجار سه روز پس از انفجاری در میدان تقسیم استانبول رخ می دهد که به گفته رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه حداقل ۶ نفر در این انفجار کشته شدند.
 
فواد اوکتای معاون رئیس جمهوری ترکیه نیز گفت: این انفجار که از سوی مقامات یک اقدام تروریستی خوانده شد، ۸۱ زخمی برجای گذاشت که ۳۹ نفر از آنها از بیمارستان مرخص شده اند.
 
به گفته "بکر بوزداغ" وزیر دادگستری ترکیه، یک زن مظنون به انجام اقدام تروریستی روز یکشنبه در استانبول است.
 
رسانه های ترکیه با انتشار تصویر یک زن او را بمبگذار استانبول معرفی کرده و به نقل از مسئولان این کشور نوشتند که وی مجری دستور گروه پ ک ک بوده است.
 
خبرگزاری آناتولی خبر داد که مظنون واقعه تروریستی دیروز فردی به نام "احلام البشیر" است. وی در جریان بازجویی اعتراف کرده که از عفرین سوریه به صورت غیرمجاز وارد ترکیه شده بود.
 
به نوشته آناتولی، مقامات ترکیه ای گفته اند که وی مجری دستورهای فرماندهی سازمان تروریستی پ ک ک / ی پ گ در کوبانی سوریه بوده است.

https://irna.ir/xjL۲JT

**واکنش ناتو به شلیک موشک به لهستان

یک منبع دیپلماتیک در بروکسل سه‌شنبه شب گفت که واکنش ناتو به حادثه موشکی در لهستان به اظهارات ورشو در مورد مالکیت موشک های سقوط کرده، بستگی دارد.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

این مقام دیپلماتیک که خواست نامش محفوظ بماند، به خبرگزاری "تاس" روسیه گفت: بروکسل منتظر درخواست لهستان از ناتو با رایزنی در رابطه با گزارش های مربوط به سقوط دو موشک در خاک خود است.

وی گفت که سخن در این مورد جریان دارد که آیا دو موشک شلیک شده روسی بوده یا سامانه دفاع هوایی اوکراین آن را شلیک کرده است.

این منبع افزود که ناتو منتظر درخواست لهستان برای انجام رایزنی در مورد سقوط این دو موشک در خاک خود است.

به دنبال سقوط دو موشک در خاک لهستان و در مرز با اوکراین، دو تن کشته شدند.

به دنبال این حادثه، هیأت وزیران دولت لهستان تشکیل جلسه اضطراری داده است.

این درحالی است که روسیه هرگونه شلیک به خاک لهستان توسط نیروهای خود را رد کرد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سخن گفتن از اصابت موشک در لهستان، یک اقدام تحریک آمیز عامدانه است.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، سخن گفتن از سقوط موشک روسی در لهستان، با هدف تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها رخ می‌دهد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیروهای ما هیچ حملاتی به مواضعی در نزدیکی مرز اوکراین و لهستان انجام ندادند.

۲ موشک در روستای پرژوودوف در منطقه ویوودشیپ لوبلسکی شرق لهستان واقع در مرز اوکراین اصابت کرده است.

در این گزارش نوع و مشخصات موشک و این که چه کشوری ( روسیه یا اوکراین ) آن را شلیک کرده اعلام نشده است.

https://irna.ir/xjL۲K۳

**سازمان ملل خواستار احترام طالبان به دسترسی زنان افغان به حقوق شهروندی شد

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نگرانی عمیق خود را نسبت به گزارش‌های مربوط به ممانعت از حضور زنان در افغانستان از استفاده از پارک‌ها و سالن‌های ورزشی ابراز کرد و از طالبان خواست تا به دسترسی شهروندان زن احترام بگذارند.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) سه شنبه شب در پیام توییتری نوشت: یوناما عمیقاً از اظهارات اخیر مقامات طالبان و افزایش گزارش های در مورد جلوگیری از ورود زنان از پارک ها، سالن های ورزشی و استخرها ابراز نگرانی می کند.

به نوشته یوناما، تمام حقوق افغان ها به ویژه دسترسی زنان به تمام اشکال زندگی عمومی و حق دختران برای تحصیل باید رعایت شود.

نمایندگان پارک حبیب زازایی یکی از بزرگ ترین پارک های موجود در کابل، به نقل از وزارت امر به معروف و نهی از منکر افغانستان اعلام کردند که هفته گذشته طالبان زنان افغان را از بازدید از تمام پارک های عمومی کشور منع کردند.

به گفته عکیف مهاجر سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر افغانستان، طالبان همچنین حمام های عمومی زنان را نیز ممنوع کرده است، زیرا این حمام ها خلاف شرع و نظام حقوقی اسلام است.
https://irna.ir/xjL۲Kc

**کاخ سفید: در حال همکاری با لهستان درباره سقوط موشک هستیم

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پی گزارش ها مبنی بر سقوط دو موشک در لهستان اعلام کرد در حال همکاری با این کشور برای جمع آوری اطلاعات بیشتر هستیم.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی افزود که گزارش ها درباره سقوط موشک در خاک لهستان را دیده ایم و در حال همکاری با دولت لهستان برای جمع آوری اطلاعات بیشترهستیم.

این مقام شورای امنیت ملی آمریکا اضافه کرد: در حال حاضر نمی‌توانیم این گزارش ها  یا جزئیاتی را تایید کنیم.

وی تصریح کرد که گامهای مناسب بعدی را و اینکه چه اتفاقی افتاده است، اعلام خواهیم کرد.

در پی اعلام سقوط دو موشک در لهستان، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  نیز  اعلام کرد واشنگتن همراه با لهستان و شرکای خود در ناتو در حال جمع آوری اطلاعات بیشتر است.

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در عین حال افزود: در حال حاضر نمی‌توانیم صحت گزارش ها مبنی بر اصابت موشک‌های روسیه به لهستان را تایید کنیم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: لهستان یک متحد و شریک مهم ما است. ایالات متحده برای بررسی آنچه در لهستان رخ داده است، زمان خواهد گذاشت.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد واشنگتن به دنبال تشدید اوضاع در پی  گزارش های سقوط موشک در لهستان نیست.

پیش از این نیز، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد  که از گزارش ها درباره سقوط دو موشک در لهستان مطلع هستیم اما نمی توانیم در حال حاضر صحت آن را تایید کنیم.

پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون عصر سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود که در حال حاضر نمی توانیم صحت گزارش ها مبنی بر سقوط دو موشک در لهستان را تایید کنیم و در حال بررسی این موضوع هستیم.

 سخنگوی پنتاگون درعین حال گفت: ما در مورد دفاع از هر وجب از خاک ناتو کاملا شفاف هستیم.

ساعاتی قبل دو موشک به یک روستای لهستانی در نزدیکی مرز اوکراین اصابت کرده و دو نفر کشته شده‌اند.

منابع خبری غربی تلاش می‌کنند شلیک موشک‌ها را به مسکو نسبت دهند و بگویند که روسیه به یک عضو ناتو حمله کرده است.

رادیو زیت لهستان اعلام کرد دو موشک در روستای پرژوودوف در منطقه ویوودشیپ لوبلسکی شرق لهستان واقع در مرز اوکراین اصابت کرده است.

 برخی منابع گفته اند که در اصابت موشک به این منطقه دو نفر کشته شدند.  یک مقام اطلاعاتی آمریکا در مصاحبه با آسوشیتدپرس از کشته شدن دو نفر بر اثر سقوط موشک های روسیه در لهستان خبر داد.

خبرگزاری روسی «تاس» گزارش داد که کمیته امنیت ملی در لهستان پس از سقوط دو موشک روسی و کشته شدن دو نفر، نشست اضطراری برگزار می کند.

در ین گزارش نوع و مشخصات موشک و این که چه کشوری ( روسیه یا اوکراین ) آن را شلیک کرده اعلام نشده است.

https://irna.ir/xjL۲Kf

**لهستان: درحال بررسی فعال کردن منشور ۴ ناتو هستیم

بیوتر مولر سخنگوی رسمی رئیس جمهوری لهستان گفت که کشورش در حال شفاف سازی زمینه استفاده از ماده ۴ منشور ناتو است.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

در ماده ۴ «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» آمده است: هر زمان که به نظر هر یک از اعضای ناتو، تمامیت ارضی، استقلال سیاسی یا امنیت هر یک از اعضا مورد تهدید قرار بگیرد، طرف‌ها با یکدیگر مشورت خواهند کرد.
مشورت بر اساس ماده ۴ می‌تواند منجر به اقدام جمعی هر ۳۰ کشور عضو شود.

شبکه "الجزیره" به نقل از مولر گفت که این اقدام ( استفاده از ماده ۴) در تماس تلفنی رئیس جمهوری لهستان و دبیرکل ناتو مطرح شده است.

سخنگوی رسمی دولت لهستان گفت: ما دیگر به هیچ سوالی پاسخ نخواهیم داد.

وی همچنین از آمادگی رزمی برخی از یگان‌های نظامی کشورش خبر داد.

مولر گفت که مقامات لهستان تصمیم گرفته اند که آمادگی رزمی برخی از واحدهای نظامی خود را افزایش دهند.

سخنگوی ریاست جمهوری لهستان اضافه کرد: ما در تماس با متحدان خود هستیم و پیش بینی ما این است که به زودی با طرف آمریکایی گفت وگویی داشته باشیم.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز گفت که این پیمان منتظر روشنی اطلاعات و گزارشات در خصوص شلیک موشک به لهستان است.

https://irna.ir/xjL۲Kj

**مجارستان خواستار روشنگری در مورد آخرین وضعیت لهستان شد

وزارت دفاع مجارستان اعلام کرد که وضعیت در لهستان نیازمند شفاف سازی است.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

"کریستوف زالای بوبرونیچکی" وزیر دفاع مجارستان پس از نشست شورای امنیت این کشور گفت که بوداپست هنوز نباید هیچ اقدامی انجام دهد، باید منتظر اطلاعاتی از سوی همکاران لهستانی بود که وضعیت را روشن کند.

بوبرونیچکی به شبکه تلویزیونی می یک مجارستان گفت: ما دقیقا نمی دانیم چه اتفاقی افتاده است، ما منتظر پیام همکاران لهستانی خود هستیم و از نزدیک پیشرفت رویدادها را دنبال می کنیم، ارتش مجارستان مانند همیشه از کشور دفاع می کند.

وزیر دفاع مجارستان خاطر نشان کرد: ما تاکنون نیازی به اقدام خاصی نداشته ایم به جز اینکه در سطح بین المللی و نظامی دائماً با کل سیستم اروپا و ناتو در تماس هستیم تا در صورت بروز اتفاقی آماده پاسخگویی فوری باشیم.

ساعاتی قبل دو موشک به یک روستای لهستانی در نزدیکی مرز اوکراین اصابت کرده و دو نفر کشته شده‌اند.

منابع خبری غربی تلاش می‌کنند شلیک موشک‌ها را به مسکو نسبت دهند و بگویند که روسیه به یک عضو ناتو حمله کرده است.

 برخی منابع گفته اند که در اصابت موشک به این منطقه دو نفر کشته شدند.   یک مقام اطلاعاتی آمریکا در مصاحبه با آسوشیتدپرس از کشته شدن دو نفر بر اثر سقوط موشک های روسیه در لهستان خبر داد.

https://irna.ir/xjL۲Km

**کشتی جنگی ایتالیا برای تامین امنیت جام جهانی در قطر پهلو گرفت

وزارت دفاع قطر سه‌شنبه شب از ورود کشتی نظامی "پاولو ثون" ایتالیا به پایگاه دریایی "ام الحول" در قطر برای مشارکت در تأمین امنیت جام جهانی ۲۰۲۲ این کشور خبر داد.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

 در بیانیه وزارت دفاع قطر آمده است: پهلو گرفتن کشتی مذکور درچارچوب توافق همکاری امضا شده از سوی وزارت دفاع قطر با کشورهای دوست و برادر، برای تأمین امنیت بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ صورت انجام گرفته است.

وزارت دفاع قطر ۲۹ مهرماه نیز از ورود نیروهای ایتالیایی به دوحه برای مشارکت در تأمین امنیت جام جهانی ۲۰۲۲ این کشور خبر داده بود.

شماری از کشورها از جمله ترکیه، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، لهستان، ایتالیا، اسپانیا، عربستان، کویت، پاکستان، اردن و فلسطین، قطر را برای تأمین امنیت مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ یاری می‌کنند.

 قطر از تاریخ ۲۰ نوامبر ( ۲۹ آبان ماه) لغایت ۱۸ دسامبر میزبان مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ خواهد بود؛ برای نخستین بار است که این مسابقات در زمستان و در خاورمیانه و یک کشور عربی برگزار خواهد شد.

بازی افتتاحیه را تیم ملی قطر و اکوادور در ورزشگاه "البیت" در ساعت ۱۹.۳۰ دقیقه به وقت تهران برگزار خواهند کرد.

https://irna.ir/xjL۲KB

**گفتگوی بایدن با رئیس جمهور لهستان در پی اصابت موشک به خاک ورشو

مقامات آمریکایی در پی اصابت موشک به خاک لهستان و کشته شدن دو نفر، با همتایان خود گفتگو کردند و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با تاکید بر تعهد قاطع واشنگتن به ناتو، پیشنهاد کمک در روند تحقیقات را داد.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

در پی اصابت موشک به خاک لهستان و کشته شدن دو نفر، جو بایدن، آنتونی بلینکن و جیک سالیوان با همتایان لهستانی خود تلفنی گفتگو کردند.

بایدن در گفتگوی تلفنی با آندژی دودا رئیس جمهور لهستان با ابراز همدردی برای قربانیان، حمایت کامل آمریکا را اعلام و پینشهاد کمک در روند تحقیقات را داد.

رئیس جمهور آمریکا در این گفتگو بار دیگر  بر تعهد قاطع ایالات متحده به ناتو تاکید کرد.

آندژی دودا رئیس جمهور لهستان در این گفتگو ارزیابی کشورش درباره این انفجار را تببین کرد.

کاخ سفید سه شنبه شب اگزارش داد، رهبران دو کشور اعلام کردند که خود و تیم هایشان  در ارتباط نزدیک با یکدیگر برای اعلام گامهای مناسب بعدی در ادامه تحقیقات هستند.

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز  عصر سه شنبه به وقت محلی افزود که گزارش ها درباره سقوط موشک در خاک لهستان را دیده ایم و در حال همکاری با دولت لهستان برای جمع آوری اطلاعات بیشترهستیم.

این مقام شورای امنیت ملی آمریکا اضافه کرد: در حال حاضر نمی‌توانیم این گزارش ها  یا جزئیاتی را تایید کنیم.

وی تصریح کرد که گامهای مناسب بعدی را و اینکه چه اتفاقی افتاده است، اعلام خواهیم کرد.

در پی اعلام سقوط دو موشک در لهستان، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد واشنگتن همراه با لهستان و شرکای خود در ناتو در حال جمع آوری اطلاعات بیشتر است.

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در عین حال افزود: در حال حاضر نمی‌توانیم صحت گزارش ها مبنی بر اصابت موشک‌های روسیه به لهستان را تایید کنیم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: لهستان یک متحد و شریک مهم ما است. ایالات متحده برای بررسی آنچه در لهستان رخ داده است، زمان خواهد گذاشت.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد واشنگتن به دنبال تشدید اوضاع در پی  گزارش های سقوط موشک در لهستان نیست.

پیش از این نیز، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد  که از گزارش ها درباره سقوط دو موشک در لهستان مطلع هستیم اما نمی توانیم در حال حاضر صحت آن را تایید کنیم.

پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون عصر سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود که در حال حاضر نمی توانیم صحت گزارش ها مبنی بر سقوط دو موشک در لهستان را تایید کنیم و در حال بررسی این موضوع هستیم.

 سخنگوی پنتاگون درعین حال گفت: ما در مورد دفاع از هر وجب از خاک ناتو کاملا شفاف هستیم.

ساعاتی قبل دو موشک به یک روستای لهستانی در نزدیکی مرز اوکراین اصابت کرده و دو نفر کشته شده‌اند.

منابع خبری غربی تلاش می‌کنند شلیک موشک‌ها را به مسکو نسبت دهند و بگویند که روسیه به یک عضو ناتو حمله کرده است.

رادیو زیت لهستان اعلام کرد دو موشک در روستای پرژوودوف در منطقه ویوودشیپ لوبلسکی شرق لهستان واقع در مرز اوکراین اصابت کرده است.

 برخی منابع گفته اند که در اصابت موشک به این منطقه دو نفر کشته شدند.  یک مقام اطلاعاتی آمریکا در مصاحبه با آسوشیتدپرس از کشته شدن دو نفر بر اثر سقوط موشک های روسیه در لهستان خبر داد.

خبرگزاری روسی «تاس» گزارش داد که کمیته امنیت ملی در لهستان پس از سقوط دو موشک روسی و کشته شدن دو نفر، نشست اضطراری برگزار می کند.

در ین گزارش نوع و مشخصات موشک و این که چه کشوری ( روسیه یا اوکراین ) آن را شلیک کرده اعلام نشده است.

https://irna.ir/xjL۲KD

**نهاد ناظر حقوق بشر از اعدام بدون محاکمه و شکنجه اسیران جنگی توسط نیروهای اوکراین خبر داد

هیات نهاد ناظر حقوق بشر سازمان ملل در اوکراین گزارش های موثقی دارد که نیروهای مسلح اوکراین افرادی را که در نبرد شرکت نمی کردند، بدون روند محاکمه اعدام کرده اند.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

خبرگزاری روسی تاس می گوید که ماتیلدا بوگنر، رئیس این هیات، روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در ژنو از طریق لینک ویدیویی از کی یف، گفت که اطلاعاتی درباره شکنجه و بدرفتاری با اسیران جنگی روسی نیز دریافت شده است.

وی افزود: گزارش‌های موثقی از اعدام‌های بدون محاکمه توسط نیروهای مسلح اوکراین وجود دارد. این اتفاق پیش از این در جریان درگیری رخ داد. فیلم‌هایی از این موضوع وجود داشت که در فضای عمومی قرار گرفت. " "مقامات اوکراین تحقیقاتی را در مورد این گزارش ها آغاز کرده اند. با این حال، ما هیچ پیشرفتی در این تحقیقات ندیده ایم. "

وی گفت که اطلاعاتی در مورد شکنجه علیه اسیران جنگی روسی وجود دارد. این اطلاعات طی مصاحبه های کارکنان این نهاد با ۱۷۵ زندانی به دست آمده است.

بوگنر ادامه داد : «ما موارد مستندی از شکنجه و بدرفتاری، عمدتاً در زمان دستگیری، اولین بازجویی یا انتقال به اردوگاه‌های عبوری و بازداشتگاه ها داریم.

اسیران جنگی گزارش داده اند که بلافاصله پس از اسارت و در بازجویی ها "با لگد و سیلی  از ناحیه صورت و بدن مورد ضرب و جرح قرار گرفته اند". موارد استفاده از شوک الکتریکی ثبت شده است.

رئیس نمایندگی سازمان ملل گفت: «بسیاری از زندانیان در حین انتقال به اردوگاه‌های و بازداشتگاه‌ها از شرایط بد و اغلب تحقیرآمیز صحبت می‌کردند. آنها را در کامیون‌ها و مینی‌ون‌ها، اغلب برهنه، با دست‌های بسته از پشت می‌فرستادند.

در منطقه دنیپروپتروفسک و در "چندین موسسه پیش از محاکمه" زندانیان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. علاوه بر این، گزارش هایی مبنی بر نگهداری طولانی مدت زندانیان در محل های غیررسمی و نا مناسب مانند زیرزمین خانه های نگهبانی یا مقرهای نظامی منتشر شده است.

https://irna.ir/xjL۲Kh

**روسیه از سرگیری مذاکرات با اوکراین در مورد توافق غلات را تایید کرد

هیات روسیه در سازمان ملل متحد سه شنبه شب تایید کرد که مذاکرات بین روسیه و اوکراین در مورد تمدید قرارداد غلات در حال انجام است.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

دیمیتری پولیانسکی معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با تایید گفت و گوهای انجام شده با اوکراین به اسپوتنیک گفت: طرفین همچنین در حال مذاکره درباره صادرات آمونیاک روسیه از طریق خاک اوکراین هستند، اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

پولیانسکی در ادامه افزود: تعدادی تماس در سطوح مختلف وجود داشت، تصمیم نهایی در مورد تمدید احتمالی هنوز گرفته نشده است.

پیشتر روزنامه فایننشال تایمز در روز چهارشنبه گزارش داد که روسیه و اوکراین در حال مذاکره برای تمدید قرارداد غلات قبل از انقضای آن در ۱۹ نوامبر هستند.

گفته می شود شرایط مورد بحث بین طرفین شامل امکان بازگشایی خط لوله حامل آمونیاک روسیه از طریق خاک اوکراین است.

https://irna.ir/xjL۲Kz

**لاپید: به اف بی آی اجازه تحقیقات در خصوص قتل ابوعاقله را نخواهم داد

یائیر لاپید نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی که روزهای پایانی ریاست دولت را پس از شکست انتخاباتی سپری می کند، سه‌شنبه شب گفت که هرگز اجازه نخواهد داد که پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) از نظامیان اسرائیلی در خصوص مرگ شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی تحقیقات انجام دهد.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

لاپید در صفحه شخصی خود در توئیتر مدعی شد: ارزش‌های اخلاقی سربازان اسرائیلی و فرماندهان آنها، حمایت از اسرائیل است.

وی افزود: هرگز هیچ تحقیقی در خصوص سربازان ارتش اسرائیل از سوی دفتر تحقیقات فدرال آمریکا یا هرگونه نهاد و کشوری خارجی صرف نظر از میزان دوستی این کشور انجام نخواهد شد.

لاپید گفت: هرگز سربازانمان را در برابر تحقیقات [کشوری] خارجی تنها نخواهیم گذاشت و اعتراض شدید خود را در سطوح مناسب به آمریکایی‌ها اعلام کردیم.

وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در اقدامی کاملا غافلگیرانه به همتای صهیونیستی اعلام کرد که دفتر تحقیقات پلیس فدرال ایالات متحده تصمیم به این گرفته که در خصوص کشته شدن ابوعاقله تحقیقاتی را آغاز کند.

پس از آن بود که بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی این تصمیم آمریکا را به "اشتباه فاحش" یاد کرد.

وی گفت که اسرائیل هرگز با هیچ تحقیقات خارجی همکاری نخواهد کرد.

گانتس افزود: پس از انجام تحقیقات حرفه ای و مستقلی که اسرائیل به امریکایی‌ها ارائه کرده بود، تل آویو [دوباره] این کار را انجام نخواهد داد.

نظامیان رژیم صهیونیستی اواخر اردیبهشت سال جاری در حمله به منطقه «جنین» در شمال کرانه باختری، ابوعاقله؛ خبرنگار شبکه الجزیره قطر را در حالی که جلیقه خبرنگاری به تن داشت، از فاصله ۱۰۰ تا۱۵۰ متری کشتند.

کشته شدن ابوعاقله نکته تازه‌ای در پرونده سیاه رژیم صهیونیستی در قتل و کشتار خبرنگاران و روزنامه‌نگارا نیست، براساس گزارش رسانه‌های فلسطینی، این رژیم از سال ۲۰۰۰ و آغاز انتفاضه دوم مردم فلسطین تاکنون ۴۵ روزنامه‌نگار را کشته که با سکوت و همراهی جامعه جهانی همراه بوده است.

https://irna.ir/xjL۲Kv

**روسیه از سازمان ملل و اروپا خواست روند صادرات ۲۸۰ هزار تن کود به آفریقا را آغاز کنند

سرگئی ورشینین معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه گفت که مسکو  از سازمان ملل متحد و کشورهای اروپایی می خواهد که روند صادرات ۲۸۰ هزار تن کودهای شیمیایی روسی به آفریقا را که  توقیف  شده بود، آغاز کنند.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

ورشینین در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا که روز چهارشنبه منتشر شد، افزود: طرف روسی تصمیم گرفت که این کودها را به کشورهای نیازمند، در درجه اول در قاره آفریقا اهدا کنیم. یعنی این یک عملیات تجاری نیست.

وی ادامه داد: طولانی شدن  این مساله (صدور کود به آفریقا) برای ما غیرقابل درک و از طرف ما محکوم است. اگر کسی در مورد امنیت غذایی، لزوم مبارزه با گرسنگی صحبت می کرد، باید بلافاصله تصمیم می گرفت تا این کودها به مقصد برسد.

ورشینین تصرح کرد، تأکید می کنم که ۸۰ درصد از این ۲۸۰ هزار تن کود در لتونی باقی مانده است. و این کشور  هنوز هیچ مجوزی برای شروع روند حمل و نقل نداده است.

وی گفت: درخواست فوری ما از شرکای سازمان ملل و اروپایی ها این است که  همه این کار شریف را انجام دهند، به خصوص که ما در مورد یک عملیات رایگان برای آفریقایی ها صحبت می کنیم.

https://irna.ir/xjL۲Kg

**رسانه فرانسوی: مکرون حمله به لهستان را در اجلاس گروه ۲۰ مطرح خواهد کرد

یک شبکه تلویزیونی فرانسه گزارش داد که امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور قصد دارد حمله موشکی به لهستان را در حاشیه نشست گروه ۲۰ مطرح کند.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

شبکه بی اف ام تی وی (BFMTV) فرانسه به نقل از کاخ الیزه گزارش داد که مکرون پس از گزارش هایی مبنی بر اصابت موشک به لهستان با مقامات این کشور در تماس است و قصد دارد در حاشیه نشست گروه ۲۰ در بالی در روز چهارشنبه درباره این موضوع صحبت کند.

حادثه اصابت دو موشک در قلمرو لهستان که به روسیه نسبت داده شده است، با واکنش‌های مختلفی از سوی رهبران غربی روبرو شده است.

بیوتر مولر سخنگوی رسمی رئیس جمهوری لهستان گفت که کشورش در حال بررسی استفاده از ماده ۴ منشور ناتو است. در ماده ۴ «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» آمده است: هر زمان که به نظر هر یک از اعضای ناتو، تمامیت ارضی، استقلال سیاسی یا امنیت هر یک از اعضا مورد تهدید قرار بگیرد، طرف‌ها با یکدیگر مشورت خواهند کرد.

https://irna.ir/xjL۲KC

**رئیس جمهوری لهستان: موشک اصابت کرده به خاک لهستان احتمالا ساخت روسیه است

اندژی دودا، رئیس جمهور لهستان روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که مقامات کشورش اطلاعات دقیقی در مورد این که چه کشوری موشکی را که در شرق این جمهوری سقوط کرده ، شلیک کرده است، ندارند ، احتمالا موشک مزبور ساخت روسیه است اما هنوز در حال بررسی این رویداد هستیم.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

دودا افزود: ما می دانیم که حمله موشکی روسیه به اوکراین در تمام طول روز ادامه داشته است. اما ما هیچ مدرک قطعی مبنی بر اینکه چه کسی این موشک را پرتاب کرده است نداریم.

وی ادامه داد: تحقیقات در این زمینه در حال انجام است. من معتقدم که بازرسان متوجه خواهند شد.

رئیس جمهور لهستان تصریح کرد: به احتمال زیاد این موشک ساخت روسیه است. اما هنوز در حال بررسی و کشف آن هستیم.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سخن گفتن از اصابت موشک در لهستان، یک اقدام تحریک آمیز عامدانه است.

خبرگزاری تاس گزارش داد که این اقدام با هدف تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها رخ می‌دهد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیروهای ما هیچ حملاتی به مواضعی در نزدیکی مرز اوکراین و لهستان انجام ندادند.

۲ موشک در روستای پرژوودوف در منطقه ویوودشیپ لوبلسکی شرق لهستان واقع در مرز اوکراین اصابت کرده است.

https://irna.ir/xjL۲KH

**ترامپ برای انتخابات ریاست‌ جمهوری ٢٠٢۴ آمریکا اعلام نامزدی کرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور قبلی آمریکا در گردهمایی سه‌شنبه شب در اقامتگاه خود در مارالاگو اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور نامزد می‌شود.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

رئیس‌ جمهور سابق آمریکا که در تلاش برای رسیدن دوباره به ریاست جمهوری برای دو دوره غیرمتوالی است، گفت: برای اینکه آمریکا را دوباره بزرگ و با شکوه کنم، امشب نامزدی خود را برای ریاست جمهوری آمریکا اعلام می‌کنم.

ترامپ گفت: ما پیروز می‌شویم چون با همه قدرت مبارزه می‌کنیم و جو بایدن دیگر نمی‌تواند چهره کشور ما باشد.

وی افزود: اطمینان می‌دهم او (بایدن) در انتخابات ۲۰۲۴ موفق نمی‌شود. ما این بار با رای بیشتری پیروز می‌شویم.

ترامپ با بیان اینکه دمکرات ‌ها به سلطه دولت اعتقاد دارند و ما به آزادی، مدعی شد: ما بزرگترین اقتصاد را خواهیم ساخت.

وی ادامه داد که آمریکای تحت کنترل دمکراتها سرنوشت ما نیست و نباید ادامه پیدا کند. ما درخشش آمریکا را می‌خواهیم.

ترامپ همچنین گفت که نباید فراموش کنیم  نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اخراج شده است.

نتایج انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا در هشتم نوامبر ۲۰۲۲  (۱۷ آبان ۱۴۰۱)  اختلاف نظر در حزب جمهوریخواه را برجسته کرد و حواشی آن باعث شد تا تلاش دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین و جنجالی این کشور برای اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ به خطر بیافتد.

تارنمای روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز  گزارش داد که رئیس جمهور پیشین آمریکا گرچه کمک کرد تا محبوبیت ران دسانتیس فرماندار کنونی ایالت فلوریدا افزایش یافته و با رشد در صحنه سیاسی رای اعتماد مردم را بدست آورد، با این حال دست پرورده اش به رقیبی جدی بر سر کسب نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ تبدیل شده است.

ترامپ در انتخابات ۲۰۲۲ از نامزدهایی حمایت کرد که مدعی بودند در انتخابات ۲۰۲۰ به ضرر او تقلب شده بود. اما همین ادعا موجب شد تا رای دهندگان از بیم تکرار ناآرامی‌های سیاسی دوران ترامپ به نامزدهای رقیب رای داده و بسیاری از افراد مورد تایید ترامپ ناکام بمانند. همین مساله به اختلاف نظرها در حزب جمهوریخواه دامن زده و شکاف عمیقی میان بدنه اصلی حزب و طرفداران ترامپ ایجاد کرده است. 

اکنون که اختلاف نظر در درون حزب جمهوریخواه و ضرورت تغییر مشاهده می‌شود، برخی خواهان روی گردانی از ترامپ و اقبال به ران دسانتیس شده‌اند. این سیاستمدار ۴۴ ساله نه تنها توانست بار دیگر در انتخابات به شدت رقابتی فلوریدا پیروز شود، بلکه اختلاف خود از رقیبش را به حدود ۲۰ درصد رساند.

شبکه فاکس نیوز آمریکا نزدیک به جمهوریخواهان نیز در گزارشی اعلام کرد: بزرگترین برنده انتخابات میان دوره‌ای بدون شک "ران دسانتیس" فرماندار فلوریدا و بازنده بزرگ این انتخابات دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا است که نامزدهای منتخب او در برخی از رقابت های انتخاباتی حتی نتوانستند رقبای دموکرات آسیب پذیر خود را شکست دهند. 

این مساله اختلاف‌های درون حزبی به وجود آورده تا جایی که در کنگره آمریکا نیز بر سر انتخاب رهبری جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان و سنا تردید وجود دارد. کوین مک‌کارتی که گزینه رهبری حزب در مجلس نمایندگان است، انتخابش از سوی برخی اعضای «انجمن درون حزبی آزادی» که افراد محافظه کار در آن هستند، با چالش مواجه شده است.

پیش از این نیز ، مایک پنس معاون ترامپ در دوران ریاست جمهوری اش در واکنش به احتمال نامزدی ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ گفته بود که گزینه‌هایی بهتر از ترامپ وجود دارد.

به گزارش  نشریه "نیوزویک"، «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری ای بی سی نیوز گفت، فکر می‌کند گزینه های بهتر از دونالد ترامپ برای رقابت های ریاست‌جمهوری بعدی وجود دارد.

پنس در خصوص  دیدگاه خود در مورد شورش کنگره ۶ ژانویه ۲۰۲۱ صحبت کرد و به کتاب خود با عنوان «خدایا به من کمک کن» که قرار است امروز سه شنبه منتشر شود، اشاره نمود. گفته می شود همزمانی انتشار این کتاب با اعلام ترامپ در اقامتگاهش مبنی بر حضور در رقابت های ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ تصادفی نیست.

در این مصاحبه، پنس در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کند دونالد ترامپ باید دوباره رئیس جمهور شود؟ یا خیر، پاسخ داد: من فکر می کنم این به مردم آمریکا بستگی دارد. اما به عقیده من انتخاب های بهتری هم وجود دارد.

این در حالی است که لیز چنی نماینده جمهوریخواه عضو کمیته تحقیقات ششم ژانویه و از مخالفان  ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا ابراز اطمینان کرده است که ترامپ هرگز بار دیگر رئیس جمهور نخواهد شد.

چنی  در اجلاس زنان جهانی  از سوی «واشنگتن پست» برگزار شد با اشاره به انتخابات میاندوره‌ای اخیر کنگره آمریکا اظهار داشت: ین انتخابات فرصتی بود تا اطمینان حاصل کنیم جلوی قدرت گرفتن دوباره انکارکنندگان  انتخابات را می‌گیریم و رای دهندگان در بسیاری از رقابت های این انتخابات این کار را انجام دادند.

این عضو کمیته تحقیقات درباره حمله ششم ژانویه حامیان ترامپ به کنگره آمریکا افزود: دست داشتن ترامپ در شورش ششم ژانویه نشان می‌دهد او دارای  صلاحیت برای ریاست جمهوری نیست.

وی  تصریح کرد: تردیدی نیست که او (ترامپ) فاقد صلاحیت برای کسب سمت است و اطمینان دارم هرگز دوباره رئیس جمهور آمریکا نخواهد شد.

لیز چنی دختر معاون جورج دبلیو بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا و  یکی از ۱۰ عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا بود که سال گذشته به استیضاح ترامپ رای مثبت داد.

دو دستگی در حزب جمهوریخواه که ناشی از نفوذ ترامپ در بین افراد محافظه‌کار است، آینده آنها را به صورت جنجالی پیش خواهد برد. اعضای این حزب ظاهرا متقاعد شده اند که ترامپ به وجهه حزب آنها آسیب می زند. این عامل می تواند آنها را به طرد ترامپ وادارد اما این که آنها به اندازه کافی جسارت چنین اقدامی را داشته باشند معلوم نیست.

از طرفی نشانه ای از عقب نشینی ترامپ مشاهده نشده و اظهاراتش علیه دسانتیس نشان می‌دهد که ساکت نخواهد نشست. بسیاری از جمهوریخواهان معتقدند خیلی‌ها او را هنوز هم چهره شناخته شده حزب جمهوریخواه می‌دانند. 

در بحبوحه تعیین تکلیف سنا و با توجه به آنکه ترامپ به صورت تلویحی وعده داده بود تا ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) به صورت رسمی داوطلب نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شود، برخی از جمهوریخواهان به وی فشار آورده بودند که این تصمیم را به تعویق انداخته و منتظر بماند تا تکلیف کرسی ایالت جورجیا در سنا معلوم شود.  

انتخابات اخیر میاندوره ای کنگره آمریکا نشان داد که حتی وقتی خود ترامپ در انتخابات حضور ندارد، آمریکایی‌ها به نامزدهای ترامپیستی که عمیقا در تئوری توطئه تقلب در انتخابات و تضعیف دموکراسی غوطه‌ور شدند، روی خوش نشان نمی دهند.

https://irna.ir/xjL۲KN

**تاخیر در برگزاری برنامه های اجلاس گروه بیست در بالی در پی حادثه لهستان

برنامه اجلاس گروه بیست (G۲۰) در بالی اندونزی به دلیل نشست اضطراری سران کشورهای گروه ۷ و ناتو درباره حادثه لهستان به تعویق افتاد.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

سازمان دهندگان این نشست روز چهارشنبه به خبرنگار تاس گفتند: در برنامه های نشست گروه بیست تاخیرهایی ایجاد شد. برای مثال بازدید از پارک حرا حدود دو ساعت و نیم تاخیر داشت. در مورد جلسه کاری، احتمالاً دیر شروع خواهد شد.

قرار است روز چهارشنبه نشستی با موضوع تحول دیجیتال و همچنین مراسم اختتامیه نشست و چندین کنفرانس مطبوعاتی شرکت کنندگان در گروه ۲۰ برگزار شود.

اوایل صبح امروز جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن، ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس ، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، چارلز میشل رئیس شورای اروپا، اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا و نخست وزیران اسپانیا ؛ هلند و ایتالیا نشستی اضطراری در بالی برگزار کردند تا درباره شلیک شدن موشک به لهستان گفت و گو کنند.

۲ موشک در روستای پرژوودوف در منطقه ویوودشیپ لوبلسکی شرق لهستان واقع در مرز اوکراین اصابت کرده است.

https://irna.ir/xjL۲KR

**دولت صنعا: یمن با بدترین فاجعه انسانی روبرو است

وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن هشدار داد که این کشور با بدترین فاجعه انسانی ناشی از تجاوزگری خارجی روبرو است.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

هشام شرف عبدالله در جریان دیدار پیتر جیمز هوکین نماینده جدید مقیم سازمان حمایت از کودکان سازمان ملل "یونیسف" با وی در صنعا گفت: یمن با بدترین فاجعه انسانی ساخت و پرداخته بشر روبرو است. این بحران را کشورهای ائتلاف متجاوز به یمن ایجاد کرده اند.

وی افزود: کودکان و زنان بیشترین قشر جامعه هستند که از تجاوزگری و محاصره تحمیلی متجاوزان علیه یمن آسیب دیده اند.

وزیر خارجه یمن گفت: نماینده جدید مقیم یونسیف در یمن از همه انواع حمایت و همکاری برای تسهیل ماموریت خود برخوردار خواهد شد.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن- فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند اما در سایه مقاومت دلاورانه مردم و نیروهای مسلح یمن و عملیات موشکی و پهپادی ویژه آنها در رسیدن به این اهداف شکست خورد و مجبور به قبول آتش بس شد که این آتش‌بس نیز پس از سه مرحله دو ماهه در نتیجه کارشکنی‌های ائتلاف متجاوز عربی پایان یافت و دیگر تمدید نشد.

در طول تجاوزگری ائتلاف سعودی به یمن، هزاران شهروند یمنی شهید یا زخمی شده و میلیون ها نفر آواره شده اند. محاصره تحمیلی ائتلاف متجاوز علیه یمن نیز باعث بروز بحران شدید انسانی و کمبود غذا و دارو و سوخت و شیوع بیماریهای واگیردار در این کشور شده است.

https://irna.ir/xjL۲LG

**تحرکات مشکوک سفیران عربستان و آمریکا در حضرموت یمن

هیات رئیسه پارلمان یمن از "تحرکات مشکوک" سفیران عربستان و آمریکا در استان حضرموت در جنوب شرقی یمن خبر داد و درباره تداوم سرقت منابع نفتی و گازی این کشور به متجاوزان هشدار داد.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

هیات رئیسه پارلمان یمن "تحرکات مشکوک" جاری سفیران آمریکا و عربستان در استان حضرموت و اقدامات خصمانه آنها علیه ملت یمن را محکوم کرد.

وی همچنین ناراحتی آمریکا از تصمیم دولت نجات ملی یمن برای جلوگیری از سرقات و قاچاق نفت از بنادر نفتی مناطق شرقی یمن را تقیبح کرد و گفت: انتقال نفت خام با تانکر در بندر "قنا" در استان شبوه یمن مشابه با تجربه غارت نفت کشورهای دیگر از جانب آمریکا است.

این هیات درباره خطرات سفرهای مکرر یک تیم آمریکایی به بندر الضبه یمن و به دنبال آن، سفر سفیران آمریکا و عربستان و هیات همراه آنها در تضاد با قوانین و عرف دیپلماتیک هشدار داد و بر دست داشتن آمریکا در جنایت سرقت نفت یمن و تحرکات مشکوک واشنگتن براساس اهداف و منافع اقتصادی خود تاکید کرد.

این هیات همچنین بر حق مشروع یمن برای مقابله با اشغالگران و متجاوزان و پاسداری از نفت و گاز این کشور ومقابله با سارقان و غارتگران این منابع و ثروت های طبیعی تاکید کرد.

دولت نجات ملی یمن پیش از این به شرکت ها نفتی و کشتی رانی درباره ادامه انتقال و غارت نفت و گاز یمن هشدار داده است.

در همین ارتباط نیز اخیرا ارتش یمن طی دو عملیات نظامی در بنادر الضبه در استان حضرموت و قنا در استان شبوه از سرقت نفت یمن جلوگیری کرد.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن- فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند اما در سایه مقاومت دلاورانه مردم و نیروهای مسلح یمن و عملیات موشکی و پهپادی ویژه آنها در رسیدن به این اهداف شکست خورد و مجبور به قبول آتش بس شد که این آتش‌بس نیز پس از سه مرحله دو ماهه در نتیجه کارشکنی‌های ائتلاف متجاوز عربی پایان یافت و دیگر تمدید نشد.

https://irna.ir/xjL۲M۸

**دولت قانون: تحرکات سفیر آمریکا به زیان امنیت ملی عراق است

ائتلاف دولت قانون در عراق نسبت به تحرکات سفیر آمریکا در بغداد هشدار داد و آن را به زیان امنیت ملی عراق دانست.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

ائتلاف دولت قانون عراق از تحرکات "الینا رومانوسکی" سفیر آمریکا در بغداد به شدت انتقاد کرد و گفت که این تحرکات به امنیت ملی عراق آسیب می زند.

ائتلاف دولت قانون که ریاست آن را نوری المالکی نخست وزیر اسبق عراق برعهده دارد، همچنین نسبت به دیدارهای سفیر آمریکا با شخصیت های سیاسی و اجتماعی و سازمان های مدنی در عراق هشدار داد.

عباس المالکی از رهبران ائتلاف دولت قانون در گفت وگو با پایگاه خبری المعلومه تصریح کرد: سفیر آمریکا در عراق همانند یک نماینده عالی رفتار می کند زیرا با شخصیت های سیاسی و غیرسیاسی دیدار می کند و تمام درها از جمله اجتماعی و سیاسی در برابر این سفیر باز است و گمان می کند که امر کننده و نهی کننده در کشور عراق است.

وی تاکید کرد: دستورات نخست وزیر عراق در این خصوص بر این مساله تاکید دارد که دیپلمات های خارجی باید نقش خود را بر اساس قوانین و عرف بین المللی ایفا کنند و تنها باید با مسئولان وزارت خارجه و دولت و از طریق کانال های دیپلماتیک و با برنامه ریزی قبلی دیدار داشته باشند.

المالکی تاکید کرد: سفیر آمریکا باید به اصول دیپلماتیک و همچنین حاکمیت عراق و قوانین و دستورات موجود در این کشور احترام بگذارد. پشت پافشاری های سفیر آمریکا و برخی سفرای دیگر بر به کارگیری سیاست دخالت در امور داخلی عراق از طریق دیدار با برخی شخصیت های سیاسی و اجتماعی و برخی نهادهای فعال در جامعه انگیزه هایی نهفته است که به امنیت ملی عراق آسیب می زند و سفارت هایی که این اقدامات را انجام می دهند گویی که یک گروهک هستند و با انجام تحرکات در کشور در یک زمان مشخص از آن استفاده می کنند.

https://irna.ir/xjL۲Mj

**برآورد اولیه آمریکا: موشک اوکراین در لهستان سقوط کرد

مقام‌های آمریکایی امروز اعلام کردند که حمله موشکی به لهستان ناشی از سقوط موشک پدافند هوایی اوکراین بوده است.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از سه مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت که برآوردهای اولیه نشان می دهد موشک پدافند هوایی اوکراین در خاک لهستان سقوط کرد.

منابع مذکور افزودند که این موشک دیروز (۲۴ آبان) و در گرماگرم موشک باران تاسیسات تولید برق اوکراین، یک فروند موشک روس را هدف قرار گرفته بود.

آندری دودا، رئیس جمهور لهستان ساعاتی پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که مقام های کشورش اطلاعات دقیقی در مورد این که چه کشوری موشکی را که در شرق این جمهوری سقوط کرد و به جان باختن دو تن انجامید ندارند.

وی گمانه زنی کرد که احتمالا موشک مزبور ساخت روسیه باشد.

دودا افزود: ما می دانیم که حمله موشکی روسیه به اوکراین در تمام طول روز ادامه داشته است. اما ما هیچ مدرک قطعی مبنی بر اینکه چه کسی این موشک را پرتاب کرده است نداریم.

وی ادامه داد: تحقیقات در این زمینه در حال انجام است. من معتقدم که بازرسان متوجه خواهند شد.

وزارت دفاع روسیه پیشتر اعلام کرده بود: نیروهای ما هیچ حمله ای به مواضع همجوار با مرز اوکراین و لهستان انجام نداده اند.

https://irna.ir/xjL۲N۴

**روز دوم اجلاس گروه ۲۰؛ از بررسی حادثه موشک در لهستان تا درختکاری سران

در دومین روز هفدهمین اجلاس گروه ۲۰ حادثه اصابت ناگهانی موشک به خاک لهستان در نزدیک مرز اوکراین، توجه این اجلاس را به سمت خود معطوف کرد و باعث شد سران کشورهای عضو ناتو و گروه هفت شرکت کننده در اجلاس گروه ۲۰، همانجا در بالی اندونزی و در حاشیه اجلاس، یک نشست فوق العاده تشکیل دهند.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

در دومین روز اجلاس گروه ۲۰ در بالی، اصابت موشک به خاک لهستان دستورکار این اجلاس را برهم زد. «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به همراه رهبران دیگر کشورها در حاشیه این اجلاس در حال بررسی این موضوع هستند.  

این حادثه از سوی برگزارکنندگان اجلاس پیش بینی نشده بود و به نظر می رسد موضوعاتی که درباره اقتصاد، بهداشت و سلامت و بهبود پس از دوران همه گیری ویروس کرونا و امنیت بیولوژیکی که در صورتجلسه بود تحت تاثیر مسائل دیگر قرار گرفت.  

تاکنون درباره اینکه این موشک از کدام کشور شلیک شده اطلاعات دقیقی در دست نیست و البته اتهام مشخصی هم به روسیه درباره این حادثه زده نشده است. اما جو کلی اجلاس به مسکو، ناتو و جنگ اوکراین چرخیده شده است. به نظر می رسد مسکو توانسته دستورکار هفدمین اجلاس را از مسائل مهم که قرار بود مورد بحث قرار گیرد تغییر دهد و تمرکز را بر روی جنگ اوکراین ببرد.  

با وجود این در ادامه مشخص خواهد شد چند کشور بیانیه پایانی این اجلاس را امضا خواهند کرد که مربوط به مسائل بسیاری از عملیات نظامی روسیه در اوکراین و شرایط جنگ است. در این شرایط «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه بالی را ترک کرد اما دیگر مقام های روسیه همچنان  برای شرکت در مراسم اختتامیه در بالی حضور دارند که قرار است امشب به وقت محلی برگزار شود.

قرار است امروز بیانیه پایانی اجلاس گروه ۲۰ صادر شود که به نظر می رسد با توجه به اتفاق معناداری که شب گذشته در خاک لهستان رخ داد، این بیانیه تحت الشعاع حادثه لهستان قرار گیرد . حادثه لهستان می تواند بهانه ای برای سران کشورهای ضد روسیه برای بردن بیانیه پایانی اجلاس گروه ۲۰ به سمت یک اقدام ضد روسی باشد.

موضوع مهم دیگر دومین روز اجلاس بالی، انتقال ریاست دوره ای این گروه از اندونزی به هند خواهند بود و «ناردندرا مودی» نخست وزیر هند  که در حال حاضر در بالی است در این روند شرکت خواهد کرد.  

در پایان این گزارش آمده است قرار است مراسم جشن درختکاری توسط رهبران گروه ۲۰ انجام شود.  

اجلاس سران گروه ۲۰روز گذشته در جزیره بالی اندونزی در شرایطی آغاز بکار کرد که برخی مهم ترین مسائل و بحران های گریبانگیر جهان از جمله جنگ اوکراین، فعالیتهای موشکی و هسته ای شمالی، اوضاع بیمار اقلیمی جهان، بحران انرژی، روابط تنش‌آلود چین و آمریکا و بر آن سایه افکنده است.

https://irna.ir/xjL۲LZ

**ذوق زدگی بایدن برای ملاقات با همتای چینی در حاشیه اجلاس گروه ۲۰

لحظه نخستین ملاقات رو در روی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با همتای چینی اش که روز دوشنبه در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در جزیره بالی اندونزی انجام شد، توجه بسیاری را در فضای مجاز به خود جلب کرده است.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

فیلم های منتشر شده از لحظه دست دادن و ملاقات جو بایدن با شی جینپینگ ، نشان می دهد که بایدن درحالی که لبخند هم به لب دارد، لحظاتی را برای رسیدن به شی ، به سمت او می دود؛ رفتاری که در تشریفات و آداب دیپلماتیک چندان مرسوم نیست و برداشت هر بیننده ای این است که رئیس جمهوری آمریکا برای انجام این ملاقات کاملا ذوق زده است.

در مقابل، رئیس جمهوری چین در محلی که برای دست دادن دو رئیس جمهوری مشخص شده و پرچم های دو کشور نیز در آنجا قرار داده شده است، در جای خود ایستاده درحالی که بایدن دوان دوان و با گام های سریع به سمت او می آید. 

شرایط سخت انتخابات اخیر کنگره برای بایدن و حزب دموکرات، باعث شد تا جو بایدن آن گونه که باید، نتواند با یک پشتوانه سیاسی و مردمی قوی در اجلاس بالی شرکت کند اما در سوی دیگر، شی جینپینگ در هفته های اخیر بار دیگر و برای سومین بار متوالی(برای نخستین بار در تاریخ چین) ، به عنوان دبیرکل حزب حاکم کشورش انتخاب شد؛ رویدادی که در سیستم حکومتی چین بسیار مهم شمرده می شود و شخصی که به عنوان دبیرکلی حزب انتخاب می شود، از پشتوانه سیاسی و مردمی بسیار قوی برخوردار است.

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین روز دوشنبه در ملاقات جو بایدن همتای آمریکایی اش با تاکید بر اینکه جهان نظاره گر روابط پکن و واشنگتن و رفتار آنها در قبال یکدیگر است، گفت: باید از بروز هرگونه درگیری میان چین و آمریکا جلوگیری شود.

رئیس جمهوری چین تصریح کرد من مشتاقانه منتظر همکاری با رییس جمهور ی امریکا هستم تا روابط را به مسیر درست برگردانم و به دو کشور و جهان خدمت کنم.

وی افزود: باید با تمام کشورها به گونه‌ای همکاری کنیم تا امید به صلح و ثبات را افزایش دهیم و بر بحران ها غلبه کنیم.

شی گفت بدون شک جلسه دو جانبه ما توجه جهانیان را به خود جلب می کند. وی همچنین ابراز امیدواری کرد از هرگونه درگیری میان واشنگتن و پکن جلوگیری شود.

شی با اشاره به روابط دو کشور اعلام کرد: در شرایط فعلی  روابط میان دو طرف در شرایط نامناسبی قرار دارد و این مساله به نفع ما نیست.

رئیس جمهوری چین تصریح کرد چین و آمریکا بایستی به تاریخ به عنوان آینه ای به عنوان چراغ راه آینده بنگرند.

شی افزود دو طرف باید برای توسعه روابط میان چین و آمریکا تلاش کنند.
وی خاطرنشان کرد اگرچه تا کنون چندین گفتگوی از طریق مجازی، گفتگوی تلفنی و مکاتبه میان دو طرف انجام شده است ولی هیچ کدام به اندازه گفتگوی رو در رو تاثیر گذار نیست.

بایدن نیز نیز در این ملاقات گفت بشریت با چالش های بی سابقه ای روبرو است و جهان در تقابل قرار گرفته است.

وی گفت: جهان انتظار دارد چین و آمریکا  نقش مهمی در حل و فصل تغییرات اقلیمی و مشکلات مربوط به امنیت غذایی ایفا کنند.

بایدن خاطرنشان کرد: ما فرصت های زیادی در پیش رو داریم و می توانیم اختلافات خود را با چین حل و فصل کنیم.

شی با اشاره به روابط دو کشور اعلام کرد: در شرایط فعلی  روابط میان دو طرف در شرایط نامناسبی قرار دارد و این مساله به نفع ما نیست.

رئیس جمهوری چین تصریح کرد چین و آمریکا بایستی به تاریخ به عنوان آینه ای به عنوان چراغ راه آینده بنگرند.

شی افزود دو طرف باید برای توسعه روابط میان چین و آمریکا تلاش کنند.
وی خاطرنشان کرد اگرچه تا کنون چندین گفتگوی از طریق مجازی، گفتگوی تلفنی و مکاتبه میان دو طرف انجام شده است ولی هیچ کدام به اندازه گفتگوی رو در رو تاثیر گذار نیست.

بایدن نیز نیز در این ملاقات گفت بشریت با چالش های بی سابقه ای روبرو است و جهان در تقابل قرار گرفته است.

وی گفت: جهان انتظار دارد چین و آمریکا  نقش مهمی در حل و فصل تغییرات اقلیمی و مشکلات مربوط به امنیت غذایی ایفا کنند.

بایدن خاطرنشان کرد: ما فرصت های زیادی در پیش رو داریم و می توانیم اختلافات خود را با چین حل و فصل کنیم.

ضربه مهلک ارتش سوریه به داعش در درعا

یک منبع امنیتی سوریه از پایان موفقیت آمیز عملیات ویژه علیه هسته بقایای گروه تروریستی داعش در منطقه "طریق السد" در شهر درعا در جنوب این کشور خبر داد.

یک منبع امنیتی در شهر درعا در گفت وگو با اسپوتنیک از پایان عملیات امنیتی ویژه پاکسازی بقایای گروهک تروریستی داعش در منطقه طریق السد این شهر خبر داد و گفت که در این عملیات ده ها نفر از عناصر داعشی به هلاکت رسیده و شماری دیگری از آنها فرار کردند.

وی گفت که منطقه طریق السد واقع در جنوب درعا به طور کامل از سیطره داعش خارج شده و در دست نیروهای سوری است.

این منبع در شهر درعا تاکید کرد که یگان های امنیتی اکنون درحال پاکسازی منطقه از بمب های انفجاری و مین هایی است که داعش در مقرهای خود و در محورهای ارتباطی و همچنین منازل برخی شهروندان کارگذاشته است.

وی تاکید کرد که هویت عناصر داعشی که در این عملیات کشته شدند هنوز مشخص نشده است.

این منبع امنیتی تصریح کرد: عملیات طریق السد ضربه مهلکی به داعش وارد کرد به گونه ای که دیگر قادر به انجام عملیات جدید نیست زیرا خسارت های زیادی به آن وارد شد و مهم ترین اتاق های عملیات خود در جنوب سوریه را از دست داد.

این منبع همچنین گفت: سرنوشت سرکردگان داعشی که در این منطقه پناه گرفته بودند از جمله «ابوطعجه» و «هفو» مشخص نیست و به احتمال زیاد از منطقه فرار کرده اند.

وی تاکید کرد: در این عملیات چهار خودروی بمب گذاری شده داعشی که قرار بود به وسیله آن ها عملیات انتحاری انجام شود، توقیف شده است.

این منبع خاطر نشان کرد که در عملیات طریق السد مقدار زیادی سلاح نیز کشف و ضبط شده است که برخی از آن ساخت کشورهای غربی است.

https://irna.ir/xjL۲PW

**افشای قرارداد تجاری جدید سازمان ترامپ با شرکت سعودی در بحبوحه اتهام کلاهبرداری مالیاتی

روزنامه نیویورک تایمز از قرارداد جدید سازمان ترامپ برای اجازه استفاده از نام این شرکت در پروژه شرکت املاک مستقر در عربستان برای ساخت زمین گلف در عمان پرده برداشت.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

این روزنامه آمریکایی نوشت این قرارداد در آستانه اعلام آمادگی دونالد ترامپ برای شرکت در رقابت های انتخاباتی سال ۲۰۲۴‌، ابهاماتی را درباره درهم آمیختن تجارت و سیاست توسط رئیس جمهوری جمهوریخواه پیشین آمریکا پدید آورده است.

اخبار مربوط به این قرارداد که نخستین توافق بین المللی بازاریابی است که سازمان ترامپ از زمان خروج وی از کاخ سفید درباره آن مذاکره کرده است، درحالی منتشر شده که رئیس جمهوری پیشین آمریکا تاکنون نیز با تحقیقاتی درباره مسائل تجاری اش و اتهام کلاهبرداری مالیاتی مواجه بوده است.

مدیر اجرایی سازمان ترامپ گفت: این پروژه که قرار است در مسقط پایتخت عمان در مجاورت خلیج عمان ساخته شود شامل تفریحگاه و زمین گلف، دو هتل و ویلا است.

این سازمان با یکی از بزرگترین شرکت های املاک و مستغلات در عربستان موسوم به دارالارکام در این پروژه همکاری می کند.

قراردادهایی از این دست که سازمان ترامپ به دلیل استفاده از نام این شرکت از فروش املاک یا زمین گلف درامد کسب می کند یکی از منابع اصلی کسب درامد برای این سازمان قبل از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور بود اما سازمان ترامپ موافقت کرد در زمان حضور ترامپ در کاخ سفید از امضای هر گونه قرارداد جدید بین المللی خودداری کند.

به نوشته این روزنامه، از زمانی که ترامپ کاخ سفید را ترک کرد مذاکره درباره هرگونه قرارداد جدیدی کُند بوده است زیرا با تحقیقات قبلی مربوط به قراردادهای مدنی و جنایی این سازمان مواجه بوده است و قرارداد جدید با شرکت سعودی درحالی مطرح شده که سازمان ترامپ با مشکلات حقوقی مواجه است.

براساس این گزارش، روند محاکمه سازمان ترامپ در دادگاه عالی ایالتی منهتن به اتهام کلاهبرداری مالیاتی در حال سپری شدن است و این سازمان با شکایت دادستان کل نیویورک دست و پنجه نرم می کند. در این شکایت ترامپ، سازمان متبوع او و سه فرزندش به کلاهبرداری متهم شده اند.

افشای این قرارداد در آستانه اعلام آمادگی ترامپ برای شرکت در کمپین های ریاست جمهوری ۲۰۲۴ بار دیگر ابهاماتی را درباره معاملات تجاری او با کشورهای خارجی مطرح کرده است.

ترامپ در دوران ریاست جمهوری اش روابط نزدیکی با دولت عربستان داشت و مجوز فروش میلیاردها دلار سلاح به عربستان را صادر کرد. همچنین از دولت عربستان بعد از قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عرب دفاع کرد. عربستان ۶ ماه پس از خروج جرد کوشنر داماد ترامپ از کاخ سفید به ارزش ۲ میلیارد دلار در شرکت او سرمایه‌گذاری کرد.

انتظار می رود پروژه عمان در دهه آینده ساخته شود و کار طراحی هنوز در حال انجام است. سخنگوی سازمان ترامپ گفت: هنوز مشخص نیست که یکی از هتل ها به نام ترامپ باشد یا خیر، اما زمین گلف به نام او خواهد بود و آن را به هفدهمین مجموعه گلف در مجموعه این سازمان تبدیل می کند.

ترامپ به تازگی در مصاحبه ای در پاسخ به سوالاتی درباره نقض حقوق بشر، از عربستان دفاع کرد.

سازمان ترامپ پیشتر نیز از قراردادهای بین المللی از جمله پروژه ساخت دو زمین گلف در اندونزی خبر داده بود که هنوز محقق نشده اند.

https://irna.ir/xjL۲Pz

**بایدن: انگلیس نزدیک‌ترین دوست و متحد آمریکا است

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در نخستین دیدارش با ریشی سوناک به عنوان نخست وزیر انگلیس، لندن را نزدیک ترین دوست و متحد واشنگتن معرفی کرد.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

کاخ سفید در بیانیه‌ای با اشاره به دیدار مقام های دو کشور در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در بالی اندونزی اعلام کرد که این دو در مورد حملات موشکی روسیه در اوکراین گفتگو کرده و بر حمایت قاطع دولت‌ها از کی‌یف تاکید کرده اند.

بر اساس این بیانیه آنها همچنین درمورد انفجار حادث شده در قسمت شرقی لهستان و حمایت کامل از تحقیقات در این خصوص تبادل نظر کردند. بایدن و سوناک درباره طیفی از مسائل جهانی از جمله چالش‌های خود در مواجهه با چین رایزنی کردند.

سوناک نیز در این دیدار تاکید کرد که شراکت بین دو کشور منحصر به فرد و ارزش‌ها و منافع آنها با یکدیگر همسو است.

دفتر نخست وزیری انگلیس درخصوص این ملاقات دو جانبه نوشت که بایدن و سوناک اقدامات ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را عامل مستقیم شتاب در مشکلات اقتصادی جهانی از جمله تورم عنوان کردند و حفظ فشار بین‌المللی بر پوتین در راستای غلبه بر روسیه را به نفع همه دانستند.

همچنین این نهاد از اتفاق نظر دو طرف بر اهمیت حفظ تعامل در منطقه هند-اقیانوسیه از جمله توافق «آکوس» خبر داد.

پس از مرگ الیزابت دوم ملکه انگلیس ناظران و رسانه‌های آمریکایی، لندن را یک قدرت در حال افول معرفی کردند که پس از خروج از اتحادیه اروپا و مرگ ملکه احتمالا نقش تاثیرگذار خود در عرصه بین‌المللی را از دست می‌دهد.

https://irna.ir/xjL۲Pb

**افشای اسنادی از طرح سه ضلعی سعودی - اماراتی - آمریکایی علیه ایران

روزنامه لبنانی "الاخبار" با انتشار اسنادی از نقشه مخفیانه‌ عربستان و امارات با هماهنگی آمریکایی ها برای تضعیف ایران از درون و کشاندن جنگ به داخل آن پرده برداشت که براساس این اسناد، تاسیس شبکه تلوزیونی فارسی زبان برای تحریک جوانان یکی از برنامه های اتاق فکر سعودی- اماراتی بوده است.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

روزنامه الاخبار در گزارش افشاگرانه خود آورده است: زمانی که محمد بن سلمان در پاسخ به سوال «داود الشریان» درباره ایران گفت: «ما منتظر نمی‌مانیم که عربستان میدان جنگ شود، بلکه تلاش می‌کنیم نبرد را به درون ایران بکشانیم» مسئله‌ای را مطرح کرد که در سیاست خارجی عربستان معمول نبود.  در آن زمان، بسیاری در تفسیر گفته‌های بن‌سلمان استدلال می‌کردند که ریاض طبق عادت در صدد به کارگیری و اعزام گروه‌های تروریستی مشابه داعش به ایران و انجام عملیات‌های خرابکرانه است، موضوعی که مدت‌ها توسط جریان‌های تجزیه‌طلب و تکفیری سیستان و بلوچستان، در قلب ایران انجام می‌شد.

در  این گزارش که در پایگاه شبکه العام بازنشر شده، آمده است: در اسنادی که الاخبار به دست آورده، مشخص شد که منظور بن سلمان، هدف قرار دادن داخل ایران، با طرح نفوذ بر جوانان ایرانی است.

بر اساس این اسناد، چهار روز پس از انتشار خبر اعدام "شیخ نمر باقر النمر" رهبر شیعیان عربستان و جمعی از جوانان منطقه قطیف در شرق عربستان؛ شورای ملی اطلاع رسانی امارات طرحی پیشنهادی را به نمایندگان عربستان و بحرین ارائه کرد که آن را «استراتژی رسانه‌ای برای برخورد با موضوع ایران» نامید که در سال‌های بعدی با هماهنگی آمریکایی‌ها شکل گرفت و به «طرحی برای تضعیف ایران از درون» تبدیل شد.

این استراتژی رسانه‌ای توسط «سلطان الجابر» وزیر دولت و رئیس شورای ملی رسانه در امارات ارائه شد و تمرکز آن تاثیر بر افکار عمومی داخلی برای مخالفت با سیاست‌های ایران بوده است.

در پیشنهاد اولیه، همانطور که سند شماره "۱" نشان می دهد، افراد هدف؛ افکار عمومی منطقه، افکار عمومی خلیج فارس، افکار عمومی داخل ایران و مخالفان ایرانی داخل و خارج از کشور است.

اماراتی‌ها در بند شرکای اجرایی طرح پیشنهادی خود «سازمان همکاری اسلامی» را در کنار نهادهای رسمی خلیج فارس، اتحادیه کشورهای عرب و مخالفان ایرانی آورده است، این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای اصلی این سازمان است که عربستان سعودی از بدو تأسیس بر تصمیمات آن تاثیر گذاشته و در راستای منافع خود از آن بهره می کند.

این استراتژی رسانه حاوی جزئیات «مکانیسم‌های اجرایی» است؛ در این زمینه، «توسعه برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، ایجاد وب‌سایت‌هایی به زبان‌های عربی، انگلیسی و فارسی، ساخت پلتفرم‌های اجتماعی، و استفاده از بازوهای رسانه‌ای سفارت‌ها» پیشنهاد شده است.

براساس اسناد منتشر شده دو ابزار برجسته‌ای که در این استراتژی مطرح شده است، «ایجاد مرکز مطالعات و تحقیقات مسائل ایران» و «تاسیس شبکه خبری فارسی زبان ۲۴ ساعته» است که اخباری برای هدف قرار دادن جوانان ایرانی پخش کند.

با تطبیق آنچه درمتن این استراتژی آمده و آنچه درعالم واقع رخ داده است، مشخص می‌ شود که مرکز مطالعات در مارس ۲۰۱۶ تأسیس شده و نام «مرکز ایران‌شناسی خلیج فارس» برای آن انتخاب شده است اما اسم این مرکز بعدا به «مرکز بین‌المللی ایران‌ شناسی – رسانه» تغییر یافت و از زمان تاسیس، توسط «محمد السلمی سعودی» اداره می شود.

اما در متن این استراتژی آمده است که بودجه شبکه خبری "ایران اینترنشنال" که اواسط سال ۲۰۱۷ در لندن تاسیس شد و همچنان به دنبال جذب روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای معاند ایرانی است، سالانه بین ۲۰ تا ۶۰ میلیون دلار است.

البته گزارش ها حاکی از آن است که بودجه سالانه این شبکه درحال حاضر افزایش یافته است. این شبکه دارای ۱۰۰ نیرو است و هدف آن، تهیه برنامه های اجتماعی شامل مسائل روزمره برای جوانان ایرانی است.

در دیگر سندی که توسط الاخبار منتشر شده، آمده است که شورای ملی رسانه امارات، تیمی ده نفره را از کارشناسان و متخصصان مسائل ایران تشکیل داده تا اجرای این استراتژی را پی گیری کنند و گفته می شود که سیف الزعابی، سفیر امارات در تهران نیز در نشست‌های این کمیته حضور پیدا می کند.

سندهای شماره ۳ و ۴، عبارت از دو پیام از سوی سلطان الجابر، رئیس شورای عالی رسانه ای امارات به «عبد بن زاید آل نهیان»، وزیرامور خارجه امارات است که پیام اول، درباره این استراتژی و بخش‌های مختلف و اهداف آن به وی اطلاع رسانی می کند و پیام دوم، آخرین تحولات مربوط به اجرای این طرح از سوی امارات را به اطلاع وی می رساند.

اما گفته شده که این شورا با هر دو طرف برای اجرای این طرح در تماس بوده است.

الجابر با اشاره به ارتباط با "سعد محسنی" که وی را قطب رسانه ای توصیف می کند و مالک شبکه‌های تلویزیونی بسیاری از جمله "فارسی ۱ " است، می گوید که «هدف از این ارتباط، این است که وی تصویری کامل از نحوه همکاری برای استفاده از تریبون ها و شبکه های تحت تملک خود برای رساندن پیام های اصلی ما در اختیار ما قرار دهد».

بنابراین، امارات به طور رسمی اشاره می کند آنها از ایرانی‌های معاند کمک گرفته اند که از خارج از ایران برنامه پخش می‌کنند، کمک گرفته اند تا با کمک آن ها پیام های مورد نظر خود را به داخل ایران برسانند.

نویسندگان سند شماره ۵ که مهم ترین سند است، با اشاره به ارائه این استراتژی به طرف آمریکایی، گفتند که کمیته سه جانبه آمریکایی، سعودی و اماراتی، این استراتژی را پذیرفته و درچارچوب آنچه "نتایج گفتگوی راهبردی آمریکا و خلیج" نامیده شده، تلاش می کند.

پرواضح است که تاریخ ارائه این طرح به آمریکایی‌ها بعد از خروج ترامپ از توافق هسته ای با ایران در ماه مه ۲۰۱۸ بوده است، به شکلی که گفته می شود که طرف سعودی – که واضح است که بازیگر اصلی این طرح به شمار می رود - در دیدار با هیات آمریکایی درحاشیه نشست های گروه بیست – که ۳۰ نوامبر ۲۰۱۸ در آرژانتین برگزار شد - یک سری گام های عملی بیشتر را برای پیشبرد این استراتژی رسانه ای مطرح کرد که نام آن به طرح موسوم به "نابود کردن ایران از داخل" تغییر یافته است.

این سند می گوید که ریاض به آمریکایی ها وعده داده است که مقدار نفتی از ایران را که در معرض تحریم‌های آمریکا قرار گرفته، برای آنان تامین کند.

عربستان سعودی هم تاکید کرده که به ارتباط با مزدوران ایران در آسیا و اروپا ادامه می دهد تا سوخت های جایگزین نفت را پیدا کند تا روند ضربه زدن به اقتصاد ایران تسهیل پیدا کند.

بر اساس متن این سند، تلاش های عربستان به کاهش قیمت نفت در داخل آمریکا منجر شده است و سعودی ها این مساله را موفقیتی بزرگ برای "جناب رئیس جمهور ترامپ" خوانده اند.

بر اساس اسناد درز یافته از امارات، این طرح تفصیلی، نشان دهنده مجموعه‌ای از طرح ها با هدف نفوذ و ایجاد شکاف هایی در داخل جامعه ایران به ویژه در میان جوانان از طریق ابزارهایی برای استفاده از برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی و نیز شبکه های ارتباط اجتماعی است.

از جمله این طرح ها، می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

طرح اول: ایجاد پایگاه اینترنتی و شبکه های آنلاین آموزشی، تفریحی و ... (Iranian Hub web portal)

- از آنجایی که آموزش از ارزش بالایی در جامعه ایران برخوردار است و جوانان ایرانی شدیدا جویای علم هستند و به تکنولوژی توجه زیادی دارند و خواهان برخورداری از جدیدترین ابزارهای تکنولوژی هستند. از طریق شبکه های "آنلاین"، جوانان ایرانی به کالاها و خدماتی که مورد نیازشان هست، دسترسی پیدا می کنند.

باید یک پلتفرم الکترونیکی فارسی زبان ایجاد کرد که ازطریق آن، کاربر ایرانی، به دنبال موضوعات مورد توجه خود باشد یا کلیپ ها یا محتواهای مربوط به فن آوری و هنر و موسیقی و علوم و مد و خانواده را در آن پیدا کند و این فرصتی برای نفوذ به فرهنگ ایران و گردآوری اطلاعات درباره مردم ایران است.

می توان این پلتفرم را به شبکه های ارتباط اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، یوتیوب و آپارات و فیس‌نما و نیز تبلیغ های موتورهای جستجو ارتباط داد و این مساله موجب توجه به آن و افزایش فرصت گسترش آن میان ایرانی ها می شود.

طرح دوم: " کمپین " تصور کن اگر ایران این بود"

از طریق این طرح، فعالان و هنرمندان به مشارکت از طریق عکس یا ویدئو یا متن نظرات خود را بیان می کنند و میزان هوشیاری آنها نسبت به شیوه زندگی بهتر در ایران درآینده افزایش پیدا می کند و میزان آمادگی برای تغییر جامعه بیشتر می شود.

هدف ایجاد کمپینی است که توسط هنرمندان نوپا و عکاسان ایرانی هدایت می‌شود که در مورد موضوعات مرتبط با ابراز وجود و هویت است، و اینکه آن ها می خواهند که ایران چگونه باشد و رویاهای آنها در مورد گسترش صلح در جهان چگونه تحقق پیدا کند.

هدف دیگر، ایجاد کمپینی برای مبتکران و هنرمندان از طریق همکاری با سازمان های جامعه مدنی قابل اعتماد در ایران مانند سازمان ملل است و نتیجه مورد انتظار، یک نمایشگاه الکترونیک برای نقاشی و عکس و کلیپ است که موضوعات یاد شده را بررسی می کند.

توسعه جامعه الکترونیکی برای افزایش تعامل با ایرانی ها درخصوص موضوعاتی که درکمپین ها مطرح می شود تا زمینه برای گسترش قصه ها و نقطه نظرات، وتمرکز بر مشکلات داخل جامعه ایران فراهم شود و با استفاده از روحیه طنز و تمسخر از طریق فیسبوک و اینستاگرام و یوتیوب به این مشکلات پرداخته شود.

طرح سوم: نقطه نظرات

نزدیک شدن به شیوه تفکر جوانان ایرانی و از بین بردن اعتقادات موجود درباره درگیری های جدید و وقایع تاریخی.

مواجه کردن ایرانی ها با نظرات دیگران از نقطه نظری متفاوت و به شیوه ای ساده و جذاب ...

تلاش برای تهیه کلیپ های اینترنتی به شیوه اینفوگرافیک به روشی ساده و از نگاهی متفاوت که جوانان ایرانی در آن به بررسی مسائل مختلف درخصوص درگیری های جدید و عقاید سیاسی و غیر سیاسی و اینکه چگونه این درگیری ها شکل گرفت، بپردازند.

طرح چهارم: "بیاندیش، بپذیر و تغییر بده"

این طرح، خواهان به چالش کشیدن افکار رایج در ایران که آنرا کلیشه ای خوانده شده و جوانان را به "فکر کردن، پذیرش تفاوت‌ها و تغییر باورهای پوچ" تشویق می کند و خواهان آن است تا ایرانیان به مطالبه حقوق خود بپردازند و تفاوت‌ها را بپذیرند و دلایل موجه برای مبارزه برای حقوق خود یا ترک ایران ارائه کنند.

این طرح، بر سهولت زندگی افراد تاثیرگذار ایرانی مقیم خارج از کشور تمرکز می کند و برای پخش ویدئوهایی الهام بخش از آنان در شبکه های اجتماعی تلاش می کند.

تهیه کنندگان این طرح با علم به اینکه ایرانی ها دارای فرهنگی ریشه دار هستند و با عقاید و افکار از نظر آن ها "کلیشه ای" بزرگ شده اند، مدعی هستند که به آسانی می توان در افکار مردم ایران نفوذ کرد یا این افکار را از بین برد.

بخش دیگری از این طرح، شامل تشویق افراد تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی به منظور ایجاد اعتماد با یک دوست یا خانواده در این کمپین است و تلاش دارد به کمپینی که به زعم آنان، "افکار کلیشه ای" رایج درایران را به چالش می کشد، اعتبار ببخشد و جوانان را به تفکر، پذیرش تفاوت ها و تغییر تشویق می کند.

بر اساس این طرح، می توان این کار را از افسانه های فرهنگی و تاریخی ایران شروع کرد. پس از شروع به جلب محبوبیت وتعامل، می توان به عرصه سیاسی وارد شد و بر حقوق زنان و فساد تمرکز کرد.

طرح پنجم: اینفوگرافیک ها و کارتون های سرگرم کننده

این طرح، تلاش می کند تا از طریق اینفوگرافیک ها و کاریکاتورهای سرگرم کننده و نیز کانال های رسانه های اجتماعی، با جوانان ارتباط برقرار کند و این ارتباط از طریق تمرکز بر اطلاعات واقعی درباره ایران است؛ اطلاعاتی که مشابه آنچه دولت ایران ارائه می کند، نباشد. همچنین مطرح کردن مسائل فرهنگی، درگیری های سیاسی و سلطه دولت نیز بخشی از این طرح است.

طرح ششم: معرفی انیمیشن

ایجاد انیمیشنی از یک شخصیت از داخل جامعه ایران برای تمرکز کردن بر روی موضوعات رایج در جامعه این کشور به صورت طنز و کار بر روی تعداد بازدید از سایت، و میزان حضور در هر پلتفرم اجتماعی، درصد تعامل در شبکه های ارتباطی و درهر کمپین، و تعداد توییت ها و هشتگ ها در توییتر و تعداد طرفداران و فالوورهای شبکه های اجتماعی.

https://irna.ir/xjL۲QN

**سنای فرانسه با حمایت از ارمنستان، تحریم جمهوری آذربایجان را خواستار شد

مجلس سنای فرانسه با تصویب متنی ضمن حمایت از ارمنستان از دولت خواست تا با شرکای اروپایی‌اش «قوی‌ترین پاسخ‌ها» از جمله تحریم گازی را علیه جمهوری آذربایجان در نظر بگیرد.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

در این متن از دولت خواسته شده است پاسخی محکم به اقدام جمهوری آذربایجان از جمله تحریم واردات گاز را بررسی کند و همچنین خروج فوری نیروهای آذربایجان را از خاک ارمنستان خواستار شد.

پیش‌نویس این طرح غیرالزام آور عصر دیروز (سه‌شنبه) با ۲۹۵ رای موافق در برابر تنها یک مخالف و ۳۶ رای ممتنع به تصویب رسید و در آن آزادی و بازگرداندن تمامی اسرای جنگی ارمنستان نیز مطالبه شد.

بر پایه این گزارش، ارمنستان و آذربایجان ساعاتی پس از بمباران مرزی جدید در درگیری‌هایی که در ماه های اخیر صدها کشته برجای گذاشته است، روز دوشنبه در واشنگتن گفت‌وگو کردند.

برونو روتایو سناتور جمهوری‌خواه و از مبتکران این پیش‌نویس، با ابراز تاسف از سیاست ‌های یک بام و دوهوا در مسائل مشابه همچون جنگ اوکراین، گفت: زمان مشاهده وقایع نیست. از این پس باید تصمیم گرفت. دیگر زمان اعتراض هم نیست باید تحریم‌ اعمال شود.

اولیویه بشت وزیرمشاور بازرگانی خارجی فرانسه با بیان اینکه «هیچ کشوری در صحنه بین المللی بیشتر از فرانسه از ارمنستان حمایت نکرده است»، افزود: نقش فرانسه «تسهیل گفت‌وگوها» بین طرف‌ها و «تلاش برای کمک به ایجاد جو اعتماد و عدم اتخاذ اقدامات تلافی جویانه علیه یک طرف به دلیل افزایش خطر خصومت» است.

روز جمعه اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای به مناسبت دومین سالگرد پایان جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ، از جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواست تا به تلاش‌های آشتی جویانه خود برای جلوگیری از تلفات انسانی و خسارت های غیرضروری بیشتر، ادامه دهند.

https://irna.ir/xjL۲RF

**حمله به نیروهای پلیس در پاکستان ۶ کشته برجای گذاشت

درپی حمله مهاجمان ناشناس به یگان پلیس در شمال غرب پاکستان دست کم ۶ نفر از این نیروها کشته شدند، نخست وزیر پاکستان این حادثه را تروریستی اعلام کرد.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

گروهی از نیروهای پلیس امروز در شهر «لکی مروات» واقع در استان خیبرپختونخوا در شمال غرب این کشور هدف حمله مهاجمان ناشناس قرار گرفت.

نخست وزیر پاکستان کشته شدن ۶ پلیس را محکوم و حادثه را یک اقدام تروریستی شنیع عنوان کرد.

حمله به نیروهای پلیس در شمال غرب پاکستان درحالی صورت می‌گیرد که طی ماه‌های اخیر آمار درگیری نیروهای امنیتی پاکستان با عناصر تروریستی و خشونت طلب به ویژه در استان خیبرپختونخوا افزایش یافته و منجر به خروش مردم در اعتراض به وضعیت امنیتی و خیز جدید تروریست‌های متعلق به گروه تحریک طالبان پاکستان شده است.

https://irna.ir/xjL۲RJ

**ادعای اف‌بی‌آی در مورد سرقت اطلاعات آمریکایی‌ها توسط چین

کریستوفر ری رئیس اداره تحقیقات فدرال ایالات‌متحده (FBI) در اظهاراتی با بیان اینکه برنامه هکری چین بزرگترین در جهان است، مدعی شد: چین بیش از مجموع تمام کشورهای دیگر اطلاعات آمریکایی ها را به سرقت برده‌ است.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

«کریستوفر ری» رئیس اداره تحقیقات فدرال آمریکا(اف‌بی‌آی) گفت: این اطلاعاتی که در اختیار چینی ها قرار می گیرد تجاری و شخصی است.

ری همراه با «الخاندرو مایورکاس» وزیر امنیت داخلی و «کریستین ابیزید» مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریسم، در نشست کمیته امینت داخلی مجلس نمایندگان با عنوان استماع سالانه "تهدیدات سراسر جهان" این اظهارات را بیان کرد.

رئیس اف‌بی‌آی در این نشست همچنین تاکید کرد که آمریکا نگران اپلیکیشن چینی "تیک تاک" و "بایت دنس" شرکت مادر آن است و خواستار ممنوعیت این برنامه ها شد.

ری سپس ادامه داد: ما نگرانی های امنیت ملی داریم. این برنامه ها به دولت چین این امکان را می دهد داده‌های میلیون ها کاربر را جمع آوری و کنترل کند.  

مایورکاس نیز ضمن تکرار اظهارات رئیس اف‌بی‌آی، اضافه کرد: چین از این فناوری ها برای تغییر میدان بازی جهانی به نفع خود استفاده می کند.

اظهارات روز گذشته ری تنها یک روز پس از دیدار «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا با «شی جینگ پینگ» رئیس جمهوری چین در تلاش برای ترمیم روابط آسیب دیده بین دو کشور منتشر شده است. نشست این دو رهبر اگرچه دوستانه اما صریح بود و محور اصلی گفت‌وگوها عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تنش در تنگه تایوان و آزمایش های موشکی کره شمالی عنوان شد.

https://irna.ir/xjL۲Rm

**نشست مسکو درباره افغانستان با حضور ایران؛ طالبان، غایب بزرگ

چهارمین نشست "روند مسکو" با موضوع کمک به حل بحران افغانستان امروز چهارشنبه بدون حضور نمایندگان کابل و حکومت طالبان با حضور نمایندگان ۱۴ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

رسانه های روس گزارش دادند این اولین نشست "فرمت مسکو" است که بدون نمایندگان افغانستان برگزار می شود. 

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان در نشست مسکو حضور دارد.

بر اساس این گزار ش برای اولین بار، آمریکا نیز در این نشست دعوت نشده است.

شرکت کنندگان در نشست امروز در مورد مسائل امنیتی افغانستان از جمله نگرانی از حضور گروه های تروریستی در این کشور بحث و گفت و گو و در خصوص راه های کمک به ثبات و آرامش اوضاع در افغانستان تبادل نظر خواهند کرد.

 نمایندگان کشورهای جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، هند، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان شرکت در این نشست شرکت خواهند کرد. حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

نمایندگانی از قطر، عربستان، ترکیه و امارات به عنوان میهمان در این نشست حضور داردند.

نشست قبلی فرمت مشورتی مسکو درباره افغانستان در ۲۰ اکتبر سال ۲۰۲۱ برگزار شده بود که یک هیئت طالبان به ریاست عبدالسلام حنفی، معاون رئیس‌الوزرای طالبان در آن حضور داشت.

معاون رئیس‌الوزرای طالبان در این نشست از جامعه جهانی خواسته بود که دولت موقت طالبان را به رسمیت بشناسد. وی همچنین قول داده بود که هیچ تهدیدی از افغانستان متوجه کشورهای خارجی نخواهد بود.

 عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان پیشتر گفته بود نشست مسکو بدون حضور نمایندگان حکومت طالبان ناقص است.

 عبدالقهار بلخی در روزهای اخیر در حساب توئیترش نوشت عدم مشارکت حکومت افغانستان در چنین نشست‌هایی می‌تواند بر روند تعامل تأثیر منفی بگذارد.

وی مدعی شد افغانستان اکنون حکومتی مستقل، مسئول و مشروع است و توانسته امنیت را در سراسر کشور تأمین کند، مرزها را مصون سازد و با کشورهای همسایه، منطقه و جهان در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی تعامل سازنده داشته باشد.

نشست امروز مسکو درباره افغانستان و بویژه مسائل امنیتی این کشور در شرایطی برگزار می شود که اخیرا خبرهایی از حضور مخفی گاه های داعش حتی در قلب پایتخت افغانستان و هرات از سوی خود طالبان اعلام شده است درحالی که این گروه پیش تر هرگونه حضور تروریست ها در خاک افغانستان را انکار می کرد.

https://irna.ir/xjL۲Rx

**ریاست دوره‌ای گروه ۲۰ به هند واگذار شد

جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونزی روز چهارشنبه و در پایان هفدهمین نشست سران این گروه در در جزیره بالی، رسما ریاست دوره ای گروه ۲۰ را به نارندرا مودی هند واگذار کرد.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی،  هند از اول دسامبر امسال رسماً ریاست گروه ۲۰ را برای یک مدت یک سال بر عهده خواهد گرفت. نشست بعدی سران گروه ۲۰ نیز سال آینده به میزبانی دهلی نو برگزار خواهد شد.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند روز چهارشنبه گفت: ریاست آتی هند در گروه ۲۰ بر پر کردن خلاء ها در حوزه دیجیتال، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، و حصول اطمینان از مزایای بیشتر از فناوری های دیجیتال و تحول متمرکز خواهد بود.

مودی در جلسه ای در مورد تحول دیجیتال در اجلاس سران گروه ۲۰ در بالی، از دیگر رهبران گروه خواست تا متعهد شوند که در دهه آینده برای گنجاندن دیجیتال با یکدیگر همکاری کنند.

نخست وزیر هند گفت: در هند، ما دسترسی دیجیتال را عمومی می کنیم، اما در سطح بین المللی، هنوز شکاف دیجیتالی بزرگی وجود دارد. شهروندان اکثر کشورهای در حال توسعه جهان هیچ نوع هویت دیجیتالی ندارند. 

مودی گفت: در دوره ریاست خود در گروه ۲۰ در سال ۲۰۲۳، هند به طور مشترک با شرکای خود در گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان برای دستیابی به این هدف همکاری خواهد کرد.

در پایان این نشست رهبران اقتصادهای بزرگ گروه ۲۰ (G۲۰) با صدور بیانیه ای از حمله روسیه به اوکراین به شدت ابراز تاسف کردند.

در این بیانیه که روز چهارشنبه پس از نشست دو روزه در اندونزی تصویب شد، آمده است که اکثریت اعضا جنگ در اوکراین را به شدت محکوم می کنند اما دیدگاه های دیگری نیز وجود دارد.

در این بیانیه آمده است که قوانین بین المللی باید رعایت شود و تهدید به استفاده از سلاح هسته ای غیرقابل قبول است. 

بسیاری از اعضای این گروه، نگرانی خود را در مورد خسارات ناشی از درگیری در زیرساخت های بهداشتی حیاتی و همچنین تلفات در کارکنان مراقبت های بهداشتی ابراز کردند.

گروه ۲۰ متشکل از وزرای دارایی و روءسای بانک‌های مرکزی ۱۹کشور آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند،اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان ، آفریقای جنوبی،کره جنوبی، ترکیه، انگلیس، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا است که توسط شورای ریاست دوره‌ای و بانک مرکزی اروپا در این اجلاس نمایندگی می‌شود.

در این اجلاس همچنین مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول(IMF) و رئیس بانک جهانی، روءسای کمیته‌های پولی و مالی توسعه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی که به اعتبار مقام خود حضور دارند. گروه ۲۰ مهم ترین کشورهای صنعتی و قدرت‌های اقتصادی در حال ظهور را در برمی‌گیرد.

کشورهای عضو این گروه ۹۰ درصد تولید ناخالص ملی(GNP)  و ۸۰ درصد تجارت جهانی و دو سوم جمعیت جهان را نمایندگی می‌کنند.

https://irna.ir/xjL۲Rs

**مخالفت اکثریت آمریکایی‌ها با حضور ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴

نتایج نظرسنجی جدید همزمان با ناکامی جمهوریخواهان در کسب آرای مورد انتظار و شکست «موج قرمز»،  نشان می دهد که ۶۵ درصد از رای دهندگان آمریکایی، اکنون مخالف شرکت دوباره دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در رقابت های انتخاباتی سال ۲۰۲۴ هستند.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

تارنمای هیل گزارش داد: نتایج نظرسنجی نشریه پولیتیکو و شرکت مورنینگ کانسالت، نشان داد که ۵۳ درصد رای دهندگان واجد شرایط در آمریکا بر این باورند که ترامپ قطعا نباید در این انتخابات شرکت کنند و ۱۲ درصد می گویند او احتمالا نباید در انتخابات رقابت کند.

در نظرسنجی که روز سه شنبه نتایج آن منتشر شد، تنها کمتر از ۲۰ درصد رای دهندگان آمریکایی با قطعیت گفته اند که ترامپ باید در انتخابات دو سال آینده شرکت کنند و ۱۲ درصد با احتمال شرکت او در انتخابات را تایید کرده اند.

این نتایج همزمان با اعلام نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در گردهمایی سه‌شنبه شب در اقامتگاه خود در مارالاگو منتشر شده است.

عملکرد حزب جمهوریخواه در برخی رقابت های کلیدی در انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا انتقادهایی را از سوی هم  حزبی هایش متوجه او کرد.

جمهوریخواهان انتظار داشتند پیروزی بزرگی در مجالس سنا و نمایندگان آمریکا کسب کنند اما آنها در کسب کنترل سنا شکست خوردند و ممکن است با اکثریت نزدیک به دموکرات ها، کنترل مجلس نمایندگان را در اختیار بگیرند.

ترامپ به دلیل حمایت از نامزدهایی که به او وفادارتر بودند اما رقبای ضعیف تری در انتخابات سراسری بودند، مقصر شناخته شده است.

جمهوریخواهان از ترامپ خواسته بودند اعلام نامزدی خود برای شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ را به ماه آینده و معلوم شدن نتیجه رقابت بین هارسکل واکر جمهوریخواه و  رافائل وارنوک سناتور جمهوریخواه ایالت جورجیا موکول کند. آنها نگران بودند اعلام نامزدی ترامپ، انگیزه هایی را در بین شرکت کنندگان دموکرات ایجاد کند و اکثریت بیشتری را در مجلس نمایندگان در اختیار دموکرات ها قرار دهد.

اکثریت شرکت کنندگان «جمهوریخواه» در نظرسنجی پولیتیکو و مورنینگ کانسالت گفته اند می خواهند ترامپ در رقابت شرکت کند اما ۳۵ درصد از همین حزب گفته اند که نباید در انتخابات شرکت کند.

این نتایج همچنین نشان داد که از نظر  ۵۸ درصد از رای دهندگان واجد شرایط ترامپ محبوبیت ندارد و تنها ۴۰ درصد او را محبوب می دانند.

این نتایج در فاصله زمانی ۱۰ تا ۱۴ نوامبر (۲۳-۱۹) با مشارکت ۱۹۸۳ نفر از رای دهندگان واجد شرایط  و با ضریب خطای ۲ درصد انجام شده است.

https://irna.ir/xjL۲RH

**کاظمی قمی: امنیت منطقه در گرو ثبات در افغانستان است

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان همزمان با برگزاری چهارمین نشست "روند مسکو" برای کمک به حل مسائل این کشور گفت: ثبات و امنیت منطقه در گرو امنیت و پایداری افغانستان است و امروز عزم جدی کشورهای منطقه، کمک به ایجاد یک افغانستان با ثبات و امن است.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

کاظمی قمی که برای شرکت در اجلاس مسکو درباره افغانستان به روسیه سفر کرده است، روز چهارشنبه در حاشیه این نشست در مصاحبه با رسانه های روسیه با توجه به اهمیت نشست فرمت مسکو  برای کمک به ثبات افغانستان، تاکید کرد که ثبات و امنیت منطقه در گرو امنیت و پایداری افغانستان است.

وی افزود: افغانستان هر چقدر رو به از نظر سیاست و اقتصاد رو به بهبود برود طبیعا این موجب خواهد شد که امنیت در منطقه حاصل شود و مسئله کاهش حضور ترویست ها نیز  حاصل برآیند همکاری های منطقه ای است.

 نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان اظهار داشت : امروز تحولات در افغانستان شرایط پیچیده ای را هم برای مردم افغانستان وهم کشورهای منطقه و امنیت بین المللی ایجاد کرده است.

کاظمی قمی تاکید کرد: متاسفانه عامل مشکلات و شرایط سخت امروز در افغانستان نتیجه ۲۰ سال اشغالگری آمریکا در این کشور است که بجز کشتار، تخریب و ویرانی  و از بین بین بردن زیرساختهای این  کشور چیز دیگری نبود و بعد از خروج طراحی شده آمریکا از این کشور ما شاهد یک شرایط بسیار سختی هم در حوزه سیاسی، امنیت، اقتصادی و حتی اجتماعی در این کشور هستیم.

وی گفت : حکومت فراگیر موقعیت سیاسی افغانستان در جامعه جهانی را فراهم می‌کند و هدف فرمت مسو نیز به کمک به دولتمردان و حکمرانان افغانستان برای چنین هدفی و همچنین افغانستان با ثبات و امن است.

 نشست مسکو با موضوع افغانستان امروز چهارشنبه بدون حضور نمایندگان کابل و حکومت طالبان با حضور نمایندگان ۱۴ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است.

رسانه های روس گزارش دادند این اولین نشست "فرمت مسکو" است که بدون نمایندگان افغانستان برگزار می شود. دولت جمهوری دیگر در افغانستان وجود ندارد و مقام های طالبان  نیز برای شرکت دراین نشست دعوت نشده اند.

بر اساس این گزار ش برای اولین بار، آمریکا نیز در این نشست دعوت نشده است.

شرکت کنندگان در نشست امروز در مورد مسائل امنیتی افغانستان از جمله نگرانی از حضور گروه های تروریستی در این کشور بحث و گفت و گو و در خصوص راه های کمک به ثبات و آرامش اوضاع در افغانستان تبادل نظر خواهند کرد.

 نمایندگان کشورهای جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، هند، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان شرکت در این نشست شرکت خواهند کرد. حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

قطر، عربستان، ترکیه و امارات به عنوان میهمان در این نشست حضور خواهند یافت.

نشست قبلی فرمت مشورتی مسکو درباره افغانستان در ۲۰ اکتبر سال ۲۰۲۱ برگزار شده بود که یک هیئت طالبان به ریاست عبدالسلام حنفی، معاون رئیس‌الوزرای طالبان در آن حضور داشت.

کاظمی قمی تاکید کرد: متاسفانه عامل مشکلات و شرایط سخت امروز در افغانستان نتیجه ۲۰ سال اشغالگری آمریکا در این کشور است که بجز کشتار، تخریب و ویرانی  و از بین بین بردن زیرساختهای این  کشور چیز دیگری نبود و بعد از خروج طراحی شده آمریکا از این کشور ما شاهد یک شرایط بسیار سختی هم در حوزه سیاسی، امنیت، اقتصادی و حتی اجتماعی در این کشور هستیم.

وی گفت : حکومت فراگیر موقعیت سیاسی افغانستان در جامعه جهانی را فراهم می‌کند و هدف فرمت مسو نیز به کمک به دولتمردان و حکمرانان افغانستان برای چنین هدفی و همچنین افغانستان با ثبات و امن است.

 نشست مسکو با موضوع افغانستان امروز چهارشنبه بدون حضور نمایندگان کابل و حکومت طالبان با حضور نمایندگان ۱۴ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است.

رسانه های روس گزارش دادند این اولین نشست "فرمت مسکو" است که بدون نمایندگان افغانستان برگزار می شود. دولت جمهوری دیگر در افغانستان وجود ندارد و مقام های طالبان  نیز برای شرکت دراین نشست دعوت نشده اند.

بر اساس این گزار ش برای اولین بار، آمریکا نیز در این نشست دعوت نشده است.

شرکت کنندگان در نشست امروز در مورد مسائل امنیتی افغانستان از جمله نگرانی از حضور گروه های تروریستی در این کشور بحث و گفت و گو و در خصوص راه های کمک به ثبات و آرامش اوضاع در افغانستان تبادل نظر خواهند کرد.

 نمایندگان کشورهای جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، هند، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان شرکت در این نشست شرکت خواهند کرد. حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

قطر، عربستان، ترکیه و امارات به عنوان میهمان در این نشست حضور خواهند یافت.

نشست قبلی فرمت مشورتی مسکو درباره افغانستان در ۲۰ اکتبر سال ۲۰۲۱ برگزار شده بود که یک هیئت طالبان به ریاست عبدالسلام حنفی، معاون رئیس‌الوزرای طالبان در آن حضور داشت.

https://irna.ir/xjL۲SX

**هشدار مدودف نسبت به وقوع یک جنگ جهانی

«دیمیتری مدودوف» معاون شورای امنیت ملی روسیه امروز چهارشنبه در واکنش به اتهامات غرب علیه روسیه در حادثه موشکی لهستان نسبت به بروز جنگ جهانی هشدار داد.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

نخست‌وزیر سابق روسیه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: حادثه "حمله موشکی" به مزرعه‌ای در لهستان فقط یک چیز را ثابت می کند: غرب با راه اندازی یک جنگ ترکیبی علیه روسیه، به جنگ جهانی نزدیک‌تر می‌شود.

بنا بر اعلام رادیو زیت لهستان شب گذشته دو موشک در روستای پرژوودوف در منطقه ویوودشیپ لوبلسکی شرق لهستان واقع در مرز اوکراین اصابت کرد. بر اثر این حادثه دو نفر کشته شدند. 

رئیس جمهور لهستان روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که مقامات کشورش اطلاعات دقیقی در مورد این که چه کشوری موشکی را که در شرق این جمهوری سقوط کرده ، شلیک کرده است، ندارند اما احتمالا موشک مزبور ساخت روسیه است.

در حالی که در گزارش‌های اولیه یک مقام اطلاعاتی آمریکا در مصاحبه با آسوشیتدپرس از سقوط موشک‌های روسیه در لهستان خبر داده بود.

آسوشیتدپرس ساعتی پیش به نقل از سه مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت که برآوردهای اولیه نشان می‌دهد موشک پدافند هوایی اوکراین در خاک لهستان سقوط کرده است.

وزارت دفاع روسیه پس از این سانحه اعلام کرده بود که سخن گفتن از اصابت موشک در لهستان، یک اقدام تحریک آمیز عامدانه است.

https://irna.ir/xjL۲TC

**شروع به کار جنگ‌طلب‌ترین کنست تاریخ رژیم صهیونیستی

ترکیب جدید کنست(پارلمان) رژیم صهیونیستی در حالی شروع به کار کرده است که رسانه‌ها از آن به عنوان «تندروترین و جنگ‌طلب‌ترین» کنست تاریخ این رژیم یاد می‌کنند.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

در  بیست و پنجمین دوره انتخابات کنست، برای اولین بار کمتر از ۳۶ زن حضور دارند و تنها ۲۹ زن توانسته‌اند به پارلمان راه یابند.

تعداد اعضای عرب کنست نیز تنها ۹ نفر هستند که نسبت به جمعیت بیش از یک میلیون نفری اعراب ساکن سرزمین های اشغالی، بسیار کم است .

در ادامه گزارش این روزنامه صهیونیستی آمده است: از ۱۲۰ عضو پارلمان رژیم صهیونیستی، تنها ۲۳ عضو آن تازه وارد هستند و بقیه اعضای قدیمی هستند که در انتخابات اخیر در سمت خود ابقا شدند.

بر اساس این گزارش، فقط یک نفر از اعضای کنست از اقلیت دروزیان سرزمین های اشغالی است و ۳ نفر از اعضای کنست از میان اعضای ۱۰ حزب آن، همجنس باز هستند.

روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل»، دادن شعارهای افراطی و برنامه های انتخاباتی تند در کنار حضور افراد وابسته به صهیونیسم مذهبی را از ویژگی های این کنست اعلام کرد.

این رسانه صهیونیستی نوشت: در حالی که مذاکرات بین نتانیاهو و «بزالل اسموتریچ» متحد راستگرای او  بر سر وزارتخانه‌ ها به اوج خود رسیده است، انتظار می‌رود که طرف‌ها قبل از پایان ضرب الاجل ۱۱ دسامبر برای تشکیل کابینه به توافق برسند. این ائتلاف از حزب دست راستی لیکود به رهبری نتانیاهو، دو حزب افراطی ارتدوکس و ائتلاف راست افراطی صهیونیسم مذهبی، جنگ طلب ترین دولت در تاریخ ۷۴ ساله اسرائیل خواهد بود.

در ادامه گزارش «تایمز اسرائیل» آمده که اخراج اعراب ساکن سرزمین های اشغالی به ویژه ساکنان بیت المقدس شرقی، اجازه شلیک به معترضان با سلاح گرم و اجازه عبادت صهیونیست‌ها در تپه معبد مقدس از جمله درخواست‌های اکثریت کنست جدید رژیم صهیونیستی است.

کاهش اختیارات دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی نیز از دیگر برنامه های اکثریت حاکم بر کنست جدید است و حزب صهیونیسم مذهبی خواستار لغو دادگاه فساد نتانیاهو شده است. «ایتامار بن گویر» رهبر حزب افراطی «اوتسما یهودیت» نیز خواستار تصویب قانونی برای مصونیت نخست وزیران از تعقیب قضایی شده است.

هرتزوگ: از جنگ خسته شده‌ایم

اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی در مراسم شروع به کار کنست این رژیم در روز سه شنبه گفت: واقعیت این است که مردم ما از جنگ داخلی و پیامدهای آن خسته شده اند.

وی، پایان دادن به جنگ بی پایان را خواست خود از اعضای کنست عنوان کرد.

رئیس رژیم صهیونیستی در حالی صحبت از پایان دادن به جنگ داخلی کرد که این رژیم اشغالگر هر روز بیشتر از گذشته عرصه را بر فلسطینیان ساکن سرزمین‌های اشغالی، کرانه باختری و غزه تنگ می کند و در نتیجه هر روز جوانان بیشتری به صف مبارزه با این رژیم می پیوندند.

همزمان با برگزاری مراسم شروع به کار کنست جدید رژیم صهیونیستی، یک جوان کارگر فلسطینی ۱۸ ساله در پمپ بنزین یک شهرک صهیونیست نشین سه صهیونیست را به هلاکت رسانده و سه نفر دیگر را زخمی کرد.

تحلیلگران معتقدند با روی کار آمدن تندروها، جریان سازش در فلسطین تضعیف و جریان مقاومت تقویت و در نتیجه اضمحلال رژیم صهیونیستی تسریع می شود.

نتانیاهو ۲۵ روز دیگر فرصت دارد تا کابینه‌اش را تشکیل دهد و اگر در این مدت موفق به این کار نشود می‌تواند ۱۴ روز فرصت بیشتری را درخواست کند و اگر در این ۱۴ روز نیز نتواند ترکیب کابینه‌اش را تکمیل کند، رئیس رژیم صهیونیستی می‌تواند فرد دیگری را به جای وی مامور تشکیل دولت کند.

رئیس رژیم صهیونیستی، روز یکشنبه (۲۲ آبان) در محل اقامت خود با بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود در کنست این رژیم دیدار و وی را رسما مامور تشکیل کابینه جدید کرد.

کابینه جدید رژیم صهیونیستی به رهبری حزب لیکود شامل احزاب راست‌گرا از جمله اتحاد اوتسما یهودیت-صهیونیسم مذهبی و احزاب حریدی شاس و اتحاد یهودیت توراتی است.

از زمان افشای فساد نتانیاهو و تشکیل دادگاه وی در چهار سال گذشته، بی ثباتی سیاسی رژیم صهیونیستی را فرا گرفته و در این مدت ۵ انتخابات برگزار شده است.

فساد اقتصادی نتانیاهو در کنار حضور صهیونیست های افراطی مثل بن گویر در ائتلاف پیروز انتخابات، از جمله چالش های داخلی رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه جدید هستند.

https://irna.ir/xjL۲RS

**نگرانی وزیر کشور آلمان از وضعیت امنیت ملی

نانسی فیزر وزیر کشور آلمان با ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی و تاکید بر ضرورت تضمین امنیت کشور، گفت: کشورش باید نه تنها راهبرد دفاع ارضی، بلکه ساختار امنیت ملی خود را اصلاح کند.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

تارنمای پولیتیکو نوشت: فیزر در سخنانی که تغییر در راهبرد امنیت ملی اش را ترسیم می کرد، گفت؛ امنیت داخلی و خارجی ما در هم تنیده است و به سیاست داخلی قوی برای تضمین امنیت کشور نیاز هست.

فیزر از حزب سوسیال دموکرات به ریاست اولاف شولتس، روز سه شنبه گفت: ما برای مدت طولانی بیش از حد احساس امنیت کرده ایم. به همین دلیل است که  اکنون باید هر کاری را که در توان داریم انجام دهیم تا شکست‌های بزرگ سال‌ها و دهه‌های اخیر را جبران کنیم.

دولت ائتلافی آلمان تاکنون درباره تدوین راهبرد جدید امنیت ملی موافقت کرده است. از ابتدای سال جاری میلادی وزارت کشور آلمان با همکاری وزارت خارجه و دفاع، این کشور این راهبرد را بررسی کرده است.

در رویدادی که شورای روبط خارجی آلمان سازمان دهی کرده بود، فیزر عناصر اصلی راهبرد جدید امنیت ملی را ارائه داد که تا سال ۲۰۲۳  اجرایی خواهد شد. 

فیزر در این سخنان بر تهدیدهای ناشی از حملات سایبری و اطلاعات غلط و نیاز به حفاظت از زیرساختارهای اصلی تاکید کرد و گفت: برای من، اولویت اصلی در راهبرد امنیت ملی حفاظت و دفاع از جامعه دموکرات و آزاد است و برای رسیدن به این هدف وزارت کشور تاکنون کانال های اشاعه اطلاعات نادرست را مسدود کرده و از رسانه های اجتماعی خواسته است «اطلاعات غلط»  را حذف و با آن از طریق منابع معتبر مقابله کنند.

وزیر کشور آلمان به تازگی از ایجاد آگاهی جدید امنیتی در بین مردم حمایت کرد و گفت ضروری است «توافقات الزام آور برای مشارکت فعال همه شهروندان» ایجاد شود.

https://irna.ir/xjL۲Tm
**هلاکت پنج داعشی در هرات؛ منطقه نگران تحرکات تروریست‌ها در افغانستان

مقام های امنیتی هرات افغانستان اعلام کردند: در نتیجه حمله به یک مخفیگاه اعضای داعش، دست کم ۵ نفر کشته شدند.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

مقام های ریاست اطلاعات هرات اعلام کردند که سه روز پیش، طی عملیاتی، یک عضو مجروح داعش را دستگیر کردند.  

به گفته آنان، مقامات پس از بررسی های اولیه توانستند محل اختفای اعضای داعش را که در هرات دست به اقدامات تروریستی می زنند کشف کنند.

در عملیاتی که شب گذشته (سه شنبه ۲۴ آبان) از سوی این ریاست بر مخفیگاه اعضای داعش در منطقه بابا حاجی شهر هرات، صورت گرفت دست کم پنج عضو داعش کشته شدند.

همچنین در این عملیات سه قبضه اسلحه و مقداری مهمات نیز به دست نیروهای امنیتی افتاد.

طبق تایید مقام های هرات، این گروه در حمله به خودروی حامل کارمندان صحی قول اردوی الفاروق هرات که چندی پیش رخ داده بود نیز دست داشت.  

در آن حمله چندین تن از اعضای بخش صحی قول اردوی الفاروق کشته و زخمی شده بودند.

هرات از ولایات نسبتا امن در غرب کشور افغانستان است که نسبت به دیگر ولایات به ندرت شاهد حوادث بزرگ تروریستی و ضد امنیتی بوده است.

«ذبیح الله مجاهد» روز دوشنبه در رشته توییتی گفت: این افراد اعضای یک شبکه مهم بودند که در انفجارهای کوچک در شهر کابل دست داشته و قصد داشتند فعالیت‌های تخریبی گسترده‌ای انجام دهند.

سخنگوی طالبان گفت در این عملیات تعدادی از سلاح ها و مواد منفجره نیز به‌دست نیروهای امنیتی افتاده است.

پیش تر داعش مسئولیت چندین حمله مرگبار اخیر از جمله حمله به آموزشگاه کاج را به عهده گرفته بود.

طالبان درحالی از وجود مخفی گاه داعش در قلب پایتخت افغانستان سخن گفته است که پیش تر، بارها حضور گروه های تروریستی در این کشور را انکار کرده بود؛ موضوعی که این روزها یکی از نگرانی های عمده کشورهای همسایه افغانستان و حوزه آسیای میانه است.

https://irna.ir/xjL۲TL

**آسوشیتدپرس: یک نفتکش در آب‌های عمان هدف حمله پهپادی قرار گرفت

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام مسئول که نخواست نامش شود، گزارش داد که یک نفتکش در سواحل عمان مورد اصابت یک فروند پهپاد انتحاری قرار گرفته است.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

یک مقام مسئول مستقر در غرب آسیا که خواست نامش فاش نشود، گفت که این حمله سه شنبه شب در سواحل عمان رخ داد.

این خبرگزاری آمریکایی به نقل از یک سازمان نظامی انگلیسی ناظر بر تجارت دریایی در منطقه، نوشت: «ما از یک حادثه که در حال حاضر در دست بررسی است، مطلع هستیم».

بر پایه این گزارش، این نفتکش به نام "Pacific Zircon" مرتبط با یک میلیاردر اسرائیلی است.

شبکه رویدادهای روسیه نیز اعلام کرد که نام این میلیاردر اسرائیلی "عیدان عوفر" است و نفتکش با پرچم لیبریا در حرکت بوده است.

برخی منابع خبری می‌گویند که ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در بحرین نظاره‌گر حمله به این کشتی تجاری صهیونیستی در خلیج عمان بوده است.

شبکه اخبار السعودیه در صفحه توئیتر خود فاش کرد که نفتکش متعلق به شرکتی صهیونیستی است که مقرش در سنگاپور است. براساس برخی گزارشها، نام این شرکت سنگاپوری "Eastern Pacific Shipping" اعلام شده است.

شبکه خبری "مبحث" هم با اعلام این خبر گزارش داد که خسارت های محدودی به نفتکش وارد شده و نشت نفت یا تلفاتی به همراه نداشته است.

https://irna.ir/xjL۲VJ

**فرانسه درمورد خطر افزایش تنش شدید در جنگ اوکراین هشدار داد

پاریس با هشدار درمورد خطر افزایش تنش شدید در جنگ اوکراین، احتیاط بیشتر درمورد گمانه‌زنی از مبدا شلیک موشک به لهستان را خواستار شد.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

دولت فرانسه در حاشیه نشست گروه ۲۰ در بالی اندونزی احتیاط بیشتر درمورد اظهارنظرها درباره مبدا شلیک موشک به لهستان را خواستار شد چرا که «خطر افزایش شدید تنش» را در پی دارد.

یکی از مشاوران رئیس جمهوری فرانسه به نقل از مکرون، گفت: تجهیزات زیاد و تمرکز تسلیحاتی در منطقه وجود دارد. بسیاری از کشورها تجهیزات جنگی مشابهی دارند و بنابراین شناسایی نوع موشک لزوماً به معنای شناسایی عامل استفاده کننده آن نیست.

بیانیه الیزه همچنین بر لزوم بررسی «حقایق متعدد، اطلاعات، نقشه‌های آسمان و خوانش های ماهواره‌ای» برای روشن شدن مساله تاکید کرد و افزود: اگر این موشک اوکراینی باشد لزوما از منظر سیاسی همین تعبیر را ندارد چرا که نمی‌توان تصور کرد کی‌یف عمدا به سمت لهستان شلیک کرده باشد.

رئیس جمهور لهستان روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که مقام های کشورش اطلاعات دقیقی درمورد این که چه کشوری موشک سقوط کرده در شرق این جمهوری را شلیک کرده است، ندارند اما احتمالا موشک مزبور ساخت روسیه است.

درحالی که در گزارش‌های اولیه یک مقام اطلاعاتی آمریکا در مصاحبه با آسوشیتدپرس از سقوط موشک‌های روسیه در لهستان خبر داده بود.

آسوشیتدپرس ساعتی پیش به نقل از سه مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت که برآوردهای اولیه نشان می‌دهد موشک پدافند هوایی اوکراین در خاک لهستان سقوط کرده است.

وزارت دفاع روسیه پس از این سانحه اعلام کرده بود که سخن گفتن از اصابت موشک در لهستان، یک اقدام تحریک آمیز عامدانه است.

https://irna.ir/xjL۲Wc

**هشدار آژانس بین‌المللی انرژی: تحریم‌های جدید روسیه بحران انرژی اروپا را تشدید می‌کند

آژانس بین‌المللی انرژی در بیانیه‌ای با اشاره به اعمال دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه که از اوایل سال میلادی جدید آغاز می‌گردد، نسبت به تشدید بحران انرژی در اروپا و افزایش نرخ تورم هشدار داد.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داده است که با آغاز اجرای دور تازه تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه از ماه فوریه (بهمن ماه)، قیمت سوخت وارد مرحله بحرانی دیگری می شود.

بر اساس گزارش این نهاد بین المللی، قیمت گازوئیل و تفاوت نسبی قیمت نفت خام در ماه اکتبر (مهرماه) به سطح بی سابقه ای رسید و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۷۰ و ۴۲۵ درصد افزایش نشان می دهد.  

آژانس بین المللی انرژی مستقر در پاریس در این گزارش آورده است: قیمت بالای گازوئیل با آغاز دور جدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه به تورم دامن زده و بر اقتصاد جهانی و تقاضای بیشتر برای نفت فشار می آورد.

در این بیانیه آمده است: در پی آغاز دور جدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه مسکو، رقابت بر سر بشکه‌های گازوئیل با مبدا غیر روسیه تشدید می شود و همین کشورهای اتحادیه اروپا را مجبور می کند به محموله‌های سوخت از کشورهای دورتر همچون آمریکا، هند و منطقه خاورمیانه روی آورند. گازوئیل که به ویژه در صنایع نقش کلیدی داشته، برای رشد اقتصادی اهمیت بسیاری دارد.

از سوی دیگر، مشکلات عرضه جهانی گازوئیل در ماه های اخیر در پالایشگاه های اروپایی تشدید شده است. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که اعتصاب در پالایشگاه های فرانسه در اعتراض به دستمزد پایین در مقطعی به افزایش قیمت گازوئیل در روتردام به عنوان مرکز تجارت اروپا منجر شد و بهای آن را به ۸۰ دلار بالاتر از قیمت نفت خام رساند.

این در حالی است که کارگران کارخانه "اکسون موبیل" در بریتانیا نیز برای آخر ماه نوامبر (آذر ماه) اعلام اعتصاب کرده اند و کارگران کارخانه بریتیش پترولیوم (BP) نیز تهدید نموده اند به دلیل افزایش هزینه های زندگی اگر دستمزدهایشان بالاتر نرود دست از کار می کشند.

براساس آخرین برآوردها، کشورهای اتحادیه اروپا تا پایان ماه اکتبر، واردات روزانه ۱.۱ میلیون بشکه نفت خام و ۵۰ هزار بشکه گازوئیل را از روسیه کاهش داده بودند. بر اساس این گزارش، چنانچه تحریم‌های واردات نفت خام و سایر محصولات پالایشگاهی روسیه به ترتیب در ماه های دسامبر و فوریه اجرایی شود، اروپا باید ۱.۱ میلیون بشکه در روز نفت خام و یک میلیون بشکه در روز گازوئیل، نفتا و نفت کوره را جایگزین کند.

آژانس بین‌المللی انرژی در عین حال تاکید کرده است اگرچه مسکو تاکنون موفق شده تمام محموله‌ های نفت خامی که تاکنون توسط اروپا تحریم شده را به کشورهای دیگر بفروشد، اما صادرات محصولات پالایشگاهی آن ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته است. 

این بیانیه در پایان تاکید می کند که تلاش‌های به رهبری آمریکا برای تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه اگرچه می تواند تاحدودی به کاهش تنش ها کمک کند، اما همچنان عدم قطعیت‌ها و چالش‌های لجستیکی بی شماری باقی مانده که نیازمند دقت و بررسی است.  

https://irna.ir/xjL۲Vr

**تورم در انگلیس به بالاترین حد در ۴۱ سال گذشته رسید

مرکز آمار ملی انگلیس روز چهارشنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد که شاخص تورم در این کشور در نتیجه افزایش افسارگسیخته هزینه‌های انرژی به بالاترین حد از سال ۱۹۸۱ میلادی رسیده است. 

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

داده‌های آماری نشان می‌دهد شاخص نرخ مشتری (CPI) از ۱۰.۱ درصد در ماه «سپتامبر» به ۱۱.۱ درصد در ماه «اکتبر» رسیده که ۱ درصد نسبت به ماه قبل از آن بیشتر است. علاوه بر هزینه‌های انرژی، افزایش افسارگسیخته قیمت مواد غذایی از دیگر دلایل جهش نرخ تورم در انگلیس عنوان شده که گفته می‌شود با سریع‌ترین شتاب سالانه از سال ۱۹۷۷ افزایش یافته است.
بر اساس ارزیابی مرکز ملی آمار انگلیس قیمت‌ها بین سپتامبر و اکتبر به اندازه کل نیم سال گذشته افزایش یافته است. این درحالیست که اقتصاد دانان پیش‌بینی می‌کردند نرخ تورم در اکتبر گذشته به ۰.۶ افزایش به ۱۰.۷ درصد برسد.
بانک مرکزی انگلیس پیشتر به واسطه بودجه جنجالی دولت لیز تراس که باعث اشفتگی مالی در این کشور شد، پیش‌بینی کرده بود که نرخ تورم در ماه اکتبر به ۱۳ درصد برسد. مقامات بانک برای مهار تورم به افزایش نرخ بهره که با اقساط ماهانه وام مسکن میلیون‌ها خانوار انگلیسی ارتباط مستقیم دارد متوسل شده‌اند. 
کمیته سیاست های پولی بانک مرکزی انگلیس ماه پیش تصمیم گرفت تا نرخ بهره بین بانکی را با ۰.۷۵ درصد افزایش به ۳ درصد برساند که بالاترین میزان طی ۱۴ سال گذشته محسوب می‌شود. این میزان افزایش از سال ۱۹۹۲ میلادی تاکنون سابقه نداشته و به این ترتیب چند صد پوند دیگر به اقساط ماهانه وام مسکن انگلیسی‌ها اضافه شده است. رسانه‌های انگلیسی این افزایش را برای میلیون‌ها شهروند بدهکار بانک «دردناک» توصیف می‌کنند. 
این درحالیست که پیش‌بینی می شود در جلسه آتی کمیته مقامات بانک مرکزی، این نرخ به ۳.۵ درصد افزایش یابد.
شرایط اقتصادی انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار دارد. مرکز ملی آمار انگلیس هفته پیش گزارش داد که اقتصاد این کشور در سه ماهه سوم سال جاری کوچک‌تر شده و این نخستین نشانه رکود در سایه تورم بی‌سابقه و آشفتگی مالی در جزیره است.
بر اساس این گزارش، شاخص رشد اقتصادی در این کشور بین ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر گذشته ۰.۲ درصد به‌نسبت دوره قبل افت کرده و ناظران پیش‌بینی می کنند که این روند در سه ماهه آخر امسال نیز ادامه یابد.
رکود به دوره‌ای گفته می‌شود که اقتصاد یک کشور برای دو دوره سه ماهه متوالی کوچک شود. در این باز زمانی معمولا شرکت ها درآمد کمتری دارند، دستمزدها کاهش و بیکاری افزایش می یابد. به‌عبارت دیگر دولت برای استفاده از خدمات عمومی مانند بهداشت و آموزش، مالیات کمتری دریافت می کند.
اندرو بیلی رئیس بانک مرکزی انگلیس دو هفته پیش با بیان اینکه این کشور وارد یک دوره طولانی رکود شده درباره چالش‌های اقتصادی کشور طی دو سال آینده هشدار داده بود. وی در یک نشست خبری اعلام کرد که انگلیس با یک رکود "بسیار چالش برانگیز" مواجه است و خانواده‌ها روزهای سختی را پیش‌رو خواهند داشت.
ریشی سوناک نخست وزیر جدید انگلیس هم در اظهاراتی جنجالی گفته است که مردم نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات آن‌ها باشد. وی افزود که دولت او تلاش می‌کند تا نسبت به وضعیت بغرنج اقتصادی و مشکلات مالی کشور با مردم صادق باشد.

https://irna.ir/xjL۲WQ
**دیدار سه‌جانبه ایران، روسیه و هند درباره افغانستان در حاشیه نشست مسکو

ایران، هند و روسیه در حاشیه نشست فرمت مشورتی مسکو، نشستی سه جانبه درباره افغانستان برگزار خواهند کرد.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

روسیه، ایران و هند، سه کشوری که نگرانی های مشابهی در مورد حکومت طالبان بر افغانستان دارند،  در حاشیه نشست مسکو یک نشست سه جانبه برگزار خواهند کرد.

چهارمین نشست فرمت مشورتی مسکو در مورد افغانستان در ۱۶ نوامبر در مسکو برگزار می شود و انتظار می رود هند نقش مهمی در مذاکرات برقراری ثبات در افغانستان ایفا کند.

هدف اصلی فرمت مشورتی مسکو، تسهیل روند آشتی ملی در افغانستان برای برقراری صلح است. اما هیئت طالبان در این دور از رایزنی ها حاضر نیست.

منابع آگاه مدعی شدند که دولت روسیه از موقعیت کنونی طالبان و از وضعیت پاکستان راضی نیست.

هفته گذشته، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در یک نشست مطبوعاتی مشترک پس از دیدار با سوبرانیام جایشنکار، وزیر امور خارجه روسیه در مسکو گفت: ما در راستای اهداف خود با طالبان کار می کنیم. دوستان هندی نیز اقدامات لازم را در این زمینه انجام می دهند.

وی ادامه داد: ما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم و ندیده‌ایم که مسئولانی که قدرت را در کابل به دست گرفته اند، در مناطقی که به‌عنوان تعهداتشان در قبال مردمشان اعلام شده است، با سرعت کافی حرکت کنند. منظور من نیاز به تحکیم وحدت قومی-سیاسی مردم افغانستان و تضمین ماهیت فراگیر قدرت است.

با این حال، لاوروف گفت: مسکو ارتباط منظم با نمایندگان طالبان را حفظ می کند که از آنچه شرکت کنندگان در نشست مسکو انجام خواهند داد، آگاه خواهند بود.

نشست مسکو با موضوع افغانستان امروز چهارشنبه بدون حضور نمایندگان کابل و حکومت طالبان با حضور نمایندگان ۱۴ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

رسانه های روس گزارش دادند این اولین نشست فرمت مسکو است که بدون نمایندگان افغانستان برگزار می شود. دولت جمهوری دیگر در افغانستان وجود ندارد و مقام های طالبان  نیز برای شرکت دراین نشست دعوت نشده اند.

بر اساس این گزارش برای اولین بار، آمریکا نیز به این نشست دعوت نشده است.

شرکت کنندگان در نشست امروز در مورد مسائل امنیتی افغانستان از جمله نگرانی از حضور گروه های تروریستی در این کشور بحث و گفت و گو و در خصوص راه های کمک به ثبات و آرامش اوضاع در افغانستان تبادل نظر خواهند کرد.

نمایندگان کشورهای جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، هند، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان شرکت در این نشست شرکت خواهند کرد.

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

قطر، عربستان، ترکیه و امارات نیز به عنوان میهمان در این نشست حضور خواهند یافت.

نشست قبلی فرمت مشورتی مسکو درباره افغانستان در ۲۰ اکتبر سال ۲۰۲۱ برگزار شده بود که یک هیئت طالبان به ریاست عبدالسلام حنفی، معاون رئیس‌الوزرای طالبان در آن حضور داشت.

معاون رئیس‌الوزرای طالبان در این نشست از جامعه جهانی خواسته بود که دولت موقت طالبان را به رسمیت بشناسد. وی همچنین قول داده بود که هیچ تهدیدی از افغانستان متوجه کشورهای خارجی نخواهد بود.

نشست امروز مسکو درباره افغانستان و به ویژه مسائل امنیتی این کشور در شرایطی برگزار می شود که اخیرا خبرهایی از حضور مخفی گاه های داعش حتی در قلب پایتخت افغانستان و هرات از سوی خود طالبان اعلام شده است در حالی که این گروه پیش تر هرگونه حضور تروریست ها در خاک افغانستان را انکار می کرد.

https://irna.ir/xjL۲VX

**نشست شورای حکام گشایش یافت/تداوم رویکرد دوگانه غرب برای اهرم‌سازی از جایگاه آژانس علیه ایران

آخرین نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال جاری میلادی، در سایه تداوم رویکرد دوگانه تروئیکای سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان و ایالات متحده برای اهرم‌سازی از این جلسه و صدور قطعنامه علیه ایران در خصوص مسائل ادعایی پادمانی آغاز به‌کار کرد.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

در این نشست سه روزه که با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو شورا برگزار می شود مسائل مختلف درباره ایمنی هسته‌ای، اجرای توافقنامه پادمان و تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی آژانس در دستور کار قرار دارد. فعالیت‌های هسته‌ای ایران و برجام از دیگر موضوعات عنوان شده در دستور کار اعضای شورا است و طبق برنامه اعلام شده راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان بررسی خواهد شد.

ادعای کشف ذرات اورانیوم سه سال پیش از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح و سپس توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رسانه‌ها دامن ‌زده شد. جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند گذشته برای نشان دادن حسن نیت خود با آژانس بین‌المللی انرژی توافق کرد تا مسائل ادعایی بر اساس نقشه راه مشخصی حل و فصل شود. طرف‌ غربی هم تعهداتی را در این زمینه پذیرفت که نه تنها اجرا نکرد که خرداد ماه گذشته با ارائه قطعنامه علیه ایران در شورای حکام مسیری کاملا متضاد در پیش گرفت.

ایران همواره نسبت به ابزارسازی از جایگاه آژانس برای مقاصد سیاسی هشدار داده و قطعنامه خرداد ماه را زنگ خطری برای اعتبار و یکپارچگی این سازمان در سیستم پادمانی و رژیم منع اشاعه توصیف کرد.

با این حال رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  روز پنجشنبه با انتشار گزارشی تحریک‌آمیز درباره برنامه هسته‌ای ایران ادعا کرد: هنوز هیچ پیشرفتی در شفاف سازی و حل و فصل مسائل پادمانی باقی مانده صورت نگرفته است. در این گزارش به سفر بازرسان آژانس به ایران برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده اشاره شده و آمده است که مدیرکل «انتظار دارد در این بازدید، توضیحات فنی معتبری درباره این مسئله دریافت کند، از جمله دسترسی به موقعیت‌های مکانی و مواد مورد نظر و همچنین انجام نمونه‌برداری در صورت نیاز».

این گزارش بهانه‌ای شده است تا باردیگر سه کشور اروپایی عضو برجام و آمریکا که چشم خود را روی زرادخانه هایی مملو از کلاهک های هسته ای رژیم صهیونیستی بسته‌اند، درصدد ابزارسازی از آژانس علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران اقدام کنند.

در قطعنامه پیشنهادی که فرازهایی از آن را رویترز منتشر کرده آمده است: ضروری و فوری است... که ایران برای انجام تعهدات قانونی خود و... بدون فوت وقت اقدامات زیر را انجام دهد». ارائه توضیح معتبر درخصوص ذرات اورانیوم، ارائه اطلاعات، اسناد و پاسخ‌های مورد نیاز آژانس اتمی، اجازه دسترسی به اماکن و مواد مورد نیاز آژانس و اجازه نمونه‌برداری از سوی آژانس اتمی ازجمله اقداماتی است که ایران مطابق با این متن، باید به آن‌ها عمل کند.

در این متن پیشنهادی که باید به تایید اکثریت اعضای شورای حکام برسد آمده است که شورا "نگرانی‌های جدی درخصوص مسائل پادمانی مرتبط با سه سایت اعلام نشده دارد که به دلیل ناکافی بودن همکاری اساسی توسط ایران حل نشده باقی مانده است."

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه دوشنبه گذشته درباره قطعنامه آمریکا و تروئیکای سه کشور اروپایی گفته بود: به رغم تعامل نزدیک و مستمر جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متاسفانه شاهد رفتار عجولانه و غیرسازنده این کشورها هستیم که مجدداً در تلاش برای استفاده سیاسی از آژانس و تبدیل آن به محملی برای اعمال فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی ایران هستند.

کنعانی افزود: جای تعجب و تأسف دارد که در حالی که مذاکرات فنی و تکنیکی هیات عالی جمهوری اسلامی ایران با آژانس ادامه دارد و سفر هیاتی ایرانی به وین انجام شده و متقابلاً قرار است سفر هیات آژانس هم به تهران برای ادامه مذاکرات انجام شود ما با یک رویکرد سیاسی از سوی این چهار کشور در چارچوب آژانس مواجه هستم.

وی با بیان اینکه «اقدام به صدور قطعنامه در شورای حکام هیچ کمکی به حل و فصل امور فنی و پادمانی جمهوری اسلامی ایران نخواهد کرد و صرفاً در روند همکاری‌ها فنی اخلال ایجاد می‌کند» تصریح کرد: این کشورها قبلا هم دست به اینگونه اقدام غیرسازنده زده‌اند و قطعنامه‌ای را در آژانس صادر کردند. صدور قطعنامه همکاری های فنی ایران با اژانس را دچار مشکل می‌کند و ما طرف‌های اروپایی را به سمت دیپلماسی هدایت می‌کنیم.

https://irna.ir/xjL۲Tc

**بایدن منشأ اوکراینی حمله موشکی در لهستان را تائید کرد

منابع آگاه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دقایقی پیش خبر دادند که اوکراینی بودن موشک اصابت شده در خاک لهستان به تائید رئیس جمهوری آمریکا و اطلاع کشورهای غربی رسیده است.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه در ناتو خبر داد که جو بایدن به کشورهای عضو این سازمان نظامی و گروه ۷ اطلاع داده که حادثه موشکی لهستان ناشی از اصابت موشک پدافند هوایی اوکراین بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس ساعاتی پیش به نقل از سه مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، نوشته بود که برآوردهای اولیه نشان می دهد موشک پدافند هوایی اوکراین در خاک لهستان سقوط کرد.

منابع مذکور افزودند که این موشک دیروز (۲۴ آبان) و در گرماگرم موشک باران تاسیسات تولید برق اوکراین، یک فروند موشک روس را هدف گرفته بود.

آندری دودا، رئیس جمهور لهستان ساعاتی پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که مقام های کشورش اطلاعات دقیقی در مورد این که چه کشوری موشکی را که در شرق این جمهوری سقوط کرد و به جان باختن دو تن انجامید ندارند.

وی گمانه زنی کرد که احتمالا موشک مزبور ساخت روسیه باشد.

وزارت دفاع روسیه پیشتر اعلام کرده بود: نیروهای ما هیچ حمله ای به مواضع همجوار با مرز اوکراین و لهستان انجام نداده اند.

https://irna.ir/xjL۲XD

**مکرون: اکثر اعضای گروه ۲۰ جنگ اوکراین را محکوم می‌کنند/ موضع‌گیری علیه ایران

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در نشست سران گروه ۲۰ اعلام کرد که اکثر اعضای این گروه جنگ اوکراین را محکوم می‌کنند. وی همچنین در ادامه علیه ایران موضع‌گیری کرد.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

مکرون با اعلام این موضوع در این نشست که در بالی اندونزی برگزار می‌شود، افزود که فرانسه به دنبال تنش زدایی در جنگ اوکراین است. 

رئیس جمهوری فرانسه همچنین مدعی شد که گروه ۲۰ از جمله چین هیچ "باج‌گیری هسته‌ای" را از جانب روسیه نمی‌پذیرد.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین در ادامه ادعا کرد: ایران با بازداشت شهروندان فرانسوی و فعالیت های منطقه‌ای به طور فزاینده ای در قبال فرانسه تهاجمی می‌شود و از ایران می‌خواهم به آرامش و روح همکاری بازگردد و به ثبات منطقه‌ای و همچنین شهروندان فرانسوی احترام بگذارد.

وی همچنین ادعا کرد: انقلاب زنان و جوانان ایرانی از ارزش‌های ما دفاع می‌کند.

مکرون در ادامه ابراز امیدواری کرد که چین بتواند نقش بزرگتری برای میانجی‌گری در ماه‌های آینده بمنظور تنش زدایی در جنگ اوکراین ایفا کند.

وی در مورد انفجار شب گذشته در خاک لهستان که دو کشته بر جای گذاشت، گفت که پاریس با ورشو در انجام تحقیقات در این زمینه همکاری می‌کند.

کشورهای غربی ابتدا روسیه را متهم کردند که موشک‌های این کشور در لهستان فرود آمده اما ساعتی قبل جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که اصابت موشک پدافند هوایی اوکراین عامل این حادثه بوده است.

به دنبال آن وزارت دفاع بلژیک هم این گفته بایدن را تایید کرد.

https://irna.ir/xjL۲Y۶

**پاپ فرانسیس خواستار آتش‌بس در اوکراین شد

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان چهارشنبه (امروز) موج جدید حملات به اوکراین را محکوم کرد و خواستار آتش بس برای جلوگیری از خطر تشدید درگیری ها شد.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

خبرگزاری رویترز ضمن انتشار خبر محکومیت حملات از سوی رهبر کاتولیک های جهان نوشت: پاپ فرانسیس همزمان با تحقیقات کشورهای متحد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره گزارش های تایید نشده درمورد حملات موشکی در مرز روسیه این اظهارات را  مطرح کرد و از خدا خواست هر چه زودتر به پایان یافتن این درگیری کمک کند.

این تحقیقات درباره انفجار در روستای لهستانی در نزدیکی مرز با اوکراین است که ابتدا برخی گمانه زنی ها نشان می داد در نتیجه حملات موشکی روسیه به وقوع پیوسته است ولی ساعاتی بعد اعلام شد که موشک سقوط کرده در لهستان اوکراینی بوده است.

پاپ فرانسیس به این حادثه اشاره ای نکرد.

وزارت دفاع روسیه پیشتر اعلام کرده بود: نیروهای ما هیچ حمله ای به مواضع همجوار با مرز اوکراین و لهستان انجام نداده اند.

آندری دودا، رئیس جمهور لهستان در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که مقام های کشورش اطلاعات دقیقی در مورد این که چه کشوری موشکی را که در شرق این جمهوری سقوط کرد، ندارد. این حادثه به جان باختن دو نفر منجر شد.

وی گمانه زنی کرد که احتمالا موشک مزبور ساخت روسیه باشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از سه مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، نوشته بود که برآوردهای اولیه نشان می دهد موشک پدافند هوایی اوکراین در خاک لهستان سقوط کرده است.

 منابع آگاه در ناتو به تازگی خبر دادند که اوکراینی بودن موشک اصابت شده در خاک لهستان به تائید رئیس جمهوری آمریکا و اطلاع کشورهای غربی رسیده است.

https://irna.ir/xjL۲YW

**وزیر خارجه عمان با بشار اسد دیدار کرد

وزیر امور خارجه سلطان نشین عمان امروز چهارشنبه با رئیس جمهوری سوریه در دمشق دیدار و گفت وگو کرد.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

"بدر بن حمد البوسعیدی" وزیر خارجه سلطان نشین عمان و هیات همراه وی امروز با دیدار بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دیدار کرد.

هنوز جزئیات بیشتری درباره این دیدار منتشر نشده اما پیش بینی می شود که دوطرف درباره مسائل دوجانبه و تحولات منطقه بحث و تبادل نظر کرده باشند.

https://irna.ir/xjL۳۳۴

**انگلیس: اقدامات پوتین تهدید دائمی برای امنیت و اقتصاد جهان است
نخست وزیر انگلیس با تکرار مواضع لندن درخصوص جنگ اوکراین و ادعای حمله موشکی روسیه در لهستان، اقدامات ولادیمیر پوتین را تهدیدی دائمی برای امنیت و اقتصاد جهان خواند.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

ریشی سوناک که برای شرکت در اجلاس گروه هفت به جزیره بالی در اندونزی سفر کرده است، در نشست خبری گفت: چالش‌هایی که ما با آن روبرو هستیم کاملاً سیاسی هستند. تهدید دائمی امنیت و خفقان اقتصادی جهانی ما ناشی از اقدامات فردی به نام ولادیمیر پوتین است که مایل به حضور در نشست امسال نبود.

وی افزود: حتی یک نفر در جهان نیست که تأثیر جنگ پوتین را احساس نکرده باشد. بازارهای جهانی مواد غذایی به دلیل تلاش های او برای خفه کردن عرضه غلات اوکراین به شدت مختل شده است. به لطف بستن شیرهای گاز توسط روسیه، قیمت جهانی انرژی هشت برابر شده و پس لرزه های اقتصادی ناشی از بی اعتنایی پوتین به زندگی انسان ها در سال های آینده احساس خواهد شد.

نخست وزیر انگلیس درباره تداوم حملات روسیه در اوکراین و ادعای حمله به لهستان هم گفت: دیروز در نشست گروه ۲۰، با وزیر خارجه روسیه درخصوص جنگ غیرقانونی و وحشیانه کشورش در اوکراین روبرو شدیم. تقریباً دوازده ساعت بعد، بیش از ۸۰ موشک روسی در غرب اوکراین فرودآمد و غیرنظامیان را کشت و زیرساخت‌های غیرنظامی را ویران کرد.

وی با اشاره به حادثه اوکراین گفت:‌ امروز نشستی فوری با رهبران گروه هفت و ناتو برگزار کردیم تا بر همبستگی خود با لهستان و اندونزی تأکید کنیم. من همچنین امروز صبح با رئیس جمهور لهستان صحبت کردم تا اطمینان دهم که بریتانیا در این برهه از زمان، پشت او و مردمش ایستاده است.

سوناک ادعا کرد: همه ما باید واضح اعلام کنیم که اگر حمله روسیه به اوکراین نبود هیچ یک از اینها اتفاق نمی افتاد. این واقعیت بی رحمانه جنگ پوتین است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.
https://irna.ir/xjL33c
**گروسی: صدور قطعنامه تاثیری بر کار من در خصوص مسائل پادمانی ایران ندارد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی درباره قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و تروئیکا علیه ایران گفت که این مساله تاثیری بر کار او برای حل و فصل موضوعات باقی مانده در خصوص مسائل ادعایی پادمانی ندارد.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

رافائل گروسی روز چهارشنبه در حاشیه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرنگاران گفت: از ایران می‌خواهیم که با ما همکاری کند و من بارها گفته‌ام که این مسائل ناپدید نمی‌شود. چه قطعنامه صادر بشود چه نشود آن‌ها متعهد هستند تا اطلاعاتی را که نیاز داریم در اختیار ما قرار دهند. ما به دنبال راهکارها و مکانیسم‌هایی هستیم [تا این مساله حصل و فصل شود]

وی ادامه داد: اینکه صدور قطعنامه در این رابطه تاثیری داشته باشد به من ارتباطی ندارد. تا الان خیلی موفق نبودیم و مستقیما با آن‌ها (ایران) به این موضوع می‌پردازیم. اگر قطعنامه‌ای صادر نمی شد، باز هم از آنها می خواستم که با من همکاری کنند. بنابراین این حدس و گمان است که یک قطعنامه چه نوع تأثیری می تواند داشته باشد.

گروسی ادعای خارج شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران از کنترل آژانس را رد کرد و گفت: «اما چیزی که می‌خواهم بگویم این است که این برنامه همچنان درجه‌ای از پیشرفت را نشان می‌دهد، چیزی که ما متوجه آن هستیم و این مساله اهمیت همکاری ایران را بیشتر می‌کند.»

وی با اشاره به پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادعا کرد: «البته این فعالیت‌ها می‌تواند انجام شود، اما وقتی آن را انجام می‌دهید، باید با همکاری کامل آژانس صورت گیرد، نه با اکراه یا محدود کردن دسترسی یا با چیزهایی که دیده‌اید. بنابراین ما امیدواریم که در نهایت بتوانیم با ایران بنشینیم و هر چه زودتر گفتگو با آن‌ها را ازسربگیریم.»

مدیرکل آژانس درباره تدابیر جبرانی ایران در برجام که در نتیجه خروج یکجانبه آمریکا از توافق، بی‌عملی طرف‌های مشارکت کننده و صدور دو قطعنامه اخیر شورای حکام صورت گرفت گفت: از فوریه گذشته دوربین‌ها تصاویر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را ضبط کرده اما از تابستان امسال دوربینی در کار نبوده است (خاموش بوده است). از این حیث فعالیت‌های زیادی وجود دارد که ما اطلاعاتی درباره آن نداریم . اگر نسبت به بازگشت به برجام خوش‌بین باشیم و بخواهیم  به مشارکت کنندگان (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران اطمینان بدهیم باید با درباره بازیابی اطلاعات تفاهمی داشته باشیم چون بر اساس اطلاعات قدیمی که ما داریم این امکان وجود ندارد. 

وی افزود: آژانس باید درباره شش شکاف اطلاعات با ایران صحبت، سوابق را بررسی و آنچه پازل اطلاعات نامید بازسازی کند.  گروسی ادعا کرد که این کار غیرممکن نیست  «اما خیلی دشوار است.»

گروسی در پاسخ به سووالی درباره سطح خوش‌بینی او نسبت به ازسرگیری اجرای برجام گفت: اطمینان ندارم عبارت خوش‌بین درست باشد؛ اما من مصمم هستم به تلاش‌هایم برای ترغیب ایران به همکاری با آژانس ادامه دهم.

مدیرکل آژانس با بیان اینکه ایران یک کشور مستقل است اذعان کرد: البته من نمی‌توانم آن‌ها را مجبور کنم اما آن‌ها طبق موازین بین‌المللی باید با ما همکاری کنند. وی با بیان این ادعا که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ دستور کار سیاسی در این زمینه دنبال نمی کند افزود: «ما طبق ماموریتی که داریم عمل می‌کنیم و آن‌ها (ایران) هم تعهداتی دارند که باید به آن عمل کنند. این مبنای فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز در جهان است »

مدیرکل آژانس یا چشمپوشی از زرادخانه هایی مملو از کلاهک های هسته ای رژیم صهیونیستی گفت: هنگامی که شما در زمینه اتمی فعالیت می‌کنید، باید مطابق با قوانین رفتار کنید. اگر چیزی پیدا شده که نباید باشد باید توضیح دهید. ارتباطی به سیاسی‌کردن مسائل ندارد. 

وی بر همین اساس ادامه داد: این تنها راهی است که ایران می‌تواند اعتمادی را که می‌خواهد به دست آورد. چون بدون آن، اطمینان حاصل نمی شود و امیدوارم‌ آن ها همکاری کنند.

گروسی درباره مهلت مورد نظر او برای حل‌وفصل مسائل ادعایی پادمانی گفت: من علاقه‌ای به تعیین ضرب‌الاجل ندارم. به نظرم باید در قالب احترام کار کنیم. 

وی ادعا کرد: البته آژانس هم باید جدی گرفته شود و نمی‌توان ماه‌ها و سال‌ها را بدون ارائه توضیح سپری کرد؛ آن هم هنگامی که از زمان ارائه توضیحات گذشته و شما موظف به این کار هستید. بنابراین من درباره ضرب‌الاجل صحبت نمی‌کنم اما در عین حال نمی‌توانیم برای همیشه به این وضع ادامه دهیم.  

آخرین نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال جاری میلادی، ساعاتی پیش در سایه تداوم رویکرد دوگانه تروئیکای سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان و ایالات متحده برای اهرم‌سازی از این جلسه و صدور قطعنامه علیه ایران در خصوص مسائل ادعایی پادمانی آغاز به‌کار کرد.

در این نشست سه روزه که با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو شورا برگزار می شود مسائل مختلف درباره ایمنی هسته‌ای، اجرای توافقنامه پادمان و تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی آژانس در دستور کار قرار دارد. فعالیت‌های هسته‌ای ایران و برجام از دیگر موضوعات عنوان شده در دستور کار اعضای شورا است و طبق برنامه اعلام شده راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان بررسی خواهد شد.

ادعای کشف ذرات اورانیوم سه سال پیش از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح و سپس توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رسانه‌ها دامن ‌زده شد. جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند گذشته برای نشان دادن حسن نیت خود با آژانس بین‌المللی انرژی توافق کرد تا مسائل ادعایی بر اساس نقشه راه مشخصی حل و فصل شود. طرف‌ غربی هم تعهداتی را در این زمینه پذیرفت که نه تنها اجرا نکرد که خرداد ماه گذشته با ارائه قطعنامه علیه ایران در شورای حکام مسیری کاملا متضاد در پیش گرفت.

ایران همواره نسبت به ابزارسازی از جایگاه آژانس برای مقاصد سیاسی هشدار داده و قطعنامه خرداد ماه را زنگ خطری برای اعتبار و یکپارچگی این سازمان در سیستم پادمانی و رژیم منع اشاعه توصیف کرد.

با این حال رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  روز پنجشنبه با انتشار گزارشی تحریک‌آمیز درباره برنامه هسته‌ای ایران ادعا کرد: هنوز هیچ پیشرفتی در شفاف سازی و حل و فصل مسائل پادمانی باقی مانده صورت نگرفته است. در این گزارش به سفر بازرسان آژانس به ایران برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده اشاره شده و آمده است که مدیرکل «انتظار دارد در این بازدید، توضیحات فنی معتبری درباره این مسئله دریافت کند، از جمله دسترسی به موقعیت‌های مکانی و مواد مورد نظر و همچنین انجام نمونه‌برداری در صورت نیاز».

این گزارش بهانه‌ای شده است تا باردیگر سه کشور اروپایی عضو برجام و آمریکا که چشم خود را روی زرادخانه هایی مملو از کلاهک های هسته ای رژیم صهیونیستی بسته‌اند، درصدد ابزارسازی از آژانس علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران اقدام کنند.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان پیشتر تصریح کرد که اتخاذ سیاست فشار حداکثری و اتهام پراکنی به جمهوری اسلامی توسط جریان استکباری و صهیونیستی طبیعت آنهاست که معتاد به تحریم و معتاد به این سیاست مندرس هستند. وی تصریح کرد: خودشان می دانند قطعنامه‌ای که پیش نویس کردند صحت ندارد و از طرف جمهوری اسلامی ایران هم مردود است.

https://irna.ir/xjL33g

**اردوغان: صلح در اوکراین به نفع همه است

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه با هشدار درباره پیامدهای گسترده انزوای احتمالی روسیه در عرصه بین المللی برای جامعه جهانی، و اینکه صلح به نفع همه است قول داد که به تلاش هایش برای ترغیب روسیه و اوکراین به مذاکره و پایان دادن به این بحران، ادامه دهد.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

 رهبر ترکیه در نشست گروه ۲۰ در بالی اندونزی گفت که دشمنی ها در جنگ اوکراین، طرف پیروز و برنده ندارد و استقرار صلح به سود همگان خواهد بود.

 اردوغان افزود: مسیر صلح (در اوکراین) از گفتگو می گذرد و با توجه تلاشهای ما برای بازگرداندن روسیه و اوکراین به میز مذاکره، نیازی به ایجاد جو تبدیل این درگیری به جنگ سوم جهانی وجود نخواهد داشت.

 به گزارش ۱۹ آبان ماه ایرنا از خبرگزاری رویترز،‌ رئیس جمهوری ترکیه در باره دورنمای برقراری گفت‌وگوها میان مسکو و کی‌یف، خروج نظامیان روس از منطقه «خرسون» اوکراین را گامی مثبت از طرف مسکو ارزیابی کرد.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه ۱۸ آبان ماه به نیروهای خود دستور داد تا در مقابل حملات اوکراین در نزدیکی شهر خرسون، به سمت کرانه غربی رودخانه دنیپرو عقب نشینی کنند.

https://irna.ir/xjL346

**ناتو: شواهدی مبنی بر حمله عمدی روسیه به لهستان وجود ندارد

ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در خصوص انفجار شب گذشته در منطقه مرزی خاک لهستان اعلام کرد هیچ شواهدی وجود ندارد که انفجار لهستان ناشی از حمله عمدی روسیه باشد.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

دبیر کل ناتو امروز چهارشنبه گفت که احتمالا موشک پدافند هوایی اوکراین منجر به این حادثه شده است اما تقصیر اوکراین نیست. 

با اینکه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و وزارت دفاع بلژیک نیز سامانه دفاع هوایی اوکراین را مقصر این حادثه می‌دانند، استولتنبرگ مدعی است که روسیه در نهایت مسئولیت این اتفاق را بر عهده دارد.

با اینحال وی تاکید کرد که هیچ نشانه‌ای مبنی بر قصد روسیه برای اقدام نظامی علیه متحدان ناتو وجود ندارد.

وی همچنین از گفتگوی شب گذشته با بایدن و آندژی دودا رئیس جمهوری لهستان خبر داد و گفت: توافق کردیم که باید آرام، مراقب و هماهنگ بمانیم.

دبیر کل ناتو ضمن اعلام اینکه این ائتلاف نظامی به صورت قابل توجهی حضور خود در قسمت شرقی قلمرواش را افزایش داده، بیان کرد که وضعیت امروز حاکی از آن است که تداوم جنگ اوکراین شرایط خطرناکی را به وجود می‌آورد.

https://irna.ir/xjL34d

**امید صندوق بین المللی پول به اثرات مثبت کاهش تنش میان پکن و واشنگتن

کریستالینا جورجیوا مدیرکل صندوق بین المللی پول، ملاقات جو بایدن و شی جین پینگ رئیسان جمهوری آمریکا و چین را نشانه بسیار مثبتی دانست که شاید بتواند از تنش های بازرگانی میان بزرگ ترین اقتصادهای جهان بکاهد.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

 جورجیوا در پایان نشست گروه ۲۰ در بالی اندونزی گفت، بخشی از علت درخواست جدی سران چین و ایالات متحده برای پایان یافتن جنگ اوکراین، این بود که این بحران بزرگ ترین عامل کاهش دهنده سرعت رشد اقتصادی جهان است.

جورجیوا افزود: بایدن و شی پیام نیرومندی در باره اهمیت همکاری های بین المللی، به جهانیان فرستاده اند.

وی با اشاره به هشدار این نهاد پولی و مالی در باره کاهش روند رشد جهانی در صورت پاره پاره شدن کشورها به بلوک های جغرافیایی - سیاسی، با توجه به رقابت ها در عرصه فناوری و دیگر معیارها به راهبری ایالات متحده و هم پیمانان غربی اش از یک سو و چین و دیگر کشورهای اقتصاد محور از سوی دیگر، گفت: فشار تعرفه های دولت آمریکا بر صدها میلیارد دلار واردات کالاهای چینی، بر مصرف کنندگان آمریکایی تحمیل می شود.

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین روز دوشنبه در ملاقات با جو بایدن همتای آمریکایی اش با تاکید بر اینکه جهان نظاره گر روابط پکن و واشنگتن و رفتار آنها در قبال یکدیگر است، گفت: باید از بروز هرگونه درگیری میان چین و آمریکا جلوگیری شود.

رئیس جمهوری چین تصریح کرد، من مشتاقانه منتظر همکاری با رییس جمهوری امریکا هستم تا روابط را به مسیر درست برگردانم و به دو کشور و جهان خدمت کنم. باید با تمام کشورها به گونه‌ای همکاری کنیم تا امید به صلح و ثبات را افزایش دهیم و بر بحران ها غلبه کنیم.

شی با اشاره به روابط دو کشور اعلام کرد: در شرایط فعلی روابط میان دو طرف در شرایط نامناسبی قرار دارد و این مساله به نفع ما نیست و ۲ کشور باید به تاریخ به عنوان آینه ای به عنوان چراغ راه آینده بنگرند و برای توسعه روابط میان چین و آمریکا تلاش کنند. اگرچه تا کنون چندین گفتگو از طریق مجازی، گفتگوی تلفنی و مکاتبه میان دو طرف انجام شده است ولی هیچ کدام به اندازه گفتگوی رو در رو تاثیر گذار نیست.

بایدن نیز در این ملاقات گفت: بشریت با چالش های بی سابقه ای روبرو است و جهان در تقابل قرار گرفته و انتظار دارد چین و آمریکا  نقش مهمی در حل و فصل تغییرات اقلیمی و مشکلات مربوط به امنیت غذایی ایفا کنند. ما فرصت های زیادی در پیش رو داریم و می توانیم اختلافات خود را با چین حل و فصل کنیم.

https://irna.ir/xjL34K

**هشدار سازمان تجارت جهانی درباره خطر رکود در اقتصادهای بزرگ جهان

مدیرکل سازمان تجارت جهانی (WTO) امروزچهارشنبه هشدار داد جنگ در اوکراین، افزایش بهای سوخت و مواد غذایی و افزایش تورم چشم اندازه تیره ای را برای اقتصاد جهان رقم زده و برخی از کشورهای بزرگ اقتصادی با خطر رکود «واقعی» مواجه هستند.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

خبرگزاری رویترز نوشت: «اِنگوزی اوکونجو ایوالا» در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در شهر بالی اندونزی به خبرنگار رویترز گفت: رکود اقتصادی ممکن است در همه کشورها رخ ندهد اما برخی از کشورهای کلیدی با خطر لغزیدن به سمت رکود مواجه هستند.

وی هشدار داد: البته تاثیر آن می تواند برای بازارهای نوظهور و کشورهای فقیر جهان کاملا حائز اهمیت باشد؛ کشورهایی که به تقاضای خارجی از کشورهای توسعه یافته برای رونق اقتصادی نیاز دارند.

سازمان جهانی تجارت مستقر در ژنو ماه گذشته پیش بینی کرد تجارت جهانی در سال ۲۰۲۳ فقط  یک درصد رشد داشته باشد. پیش بینی قبلی رشد تجارت جهانی را ۳.۵ درصد برآورد می کرد.  

با این حال مقام ارشد سازمان تجارت جهانی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و شی جین پینگ همتای چینی او نشانه مثبتی است.

مدیر کل این سازمان گفت ابهامات بسیاری وجود دارد و خطرات بیشتر ناشی از تبعات جنگ اوکراین و افزایش تورم است.

این مقام سازمان تجارت جهانی افزود،  از رهبران گروه ۲۰ خواسته است تا محدودیت های صادرات مواد غذایی را لغو کنند. این محدودیت که در حال افزایش هستند  با افزایش قیمت مواد غذایی به کشورهای فقیر آسیب رسانده اند.

وی ابراز امیدواری کرد که پیشرفتی در اصلاح سازوکار حل و فصل اختلافات سازمان تجارت جهانی حاصل شود و افزود: چنین سازوکاری از سال ۲۰۱۹ فلج شده است. این اختلال همزمان با کارشکنی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا برای انتصاب قضات یک مرجع داوری درباره اختلافات تجاری جهان پدید آمد.

این مقام سازمان جهانی تجارت گفت آمریکایی ها اکنون به شکل فعالی با دیگر اعضا و در سطح غیر رسمی مشورت می کنند و تعامل قوی تر طرف آمریکایی می تواند از آغاز سال آینده به روند اصلاحات کمک کند.

وزیران تجارت گروه ۷ در نشست سپتامبر (شهریور) خود توافق کردند در زمینه ایجاد سازوکار کارامد حل اختلافات تا سال ۲۰۲۴ توافق کنند.

خبرگزاری اسپوتنیک در همین زمینه گزارش داد: رکودی که کشورهای بزرگ اقتصادی جهان از آن ترس دارند، علائم هشدار دهنده متفاوتی دارد که از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، اروپا گرفتار قیمت های بالای انرژی است که نتیجه تحریم های ضد روسی است. قیمت‌های بالا می تواند هزینه‌های خانوار را کاهش می‌دهد و هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد.

بعلاوه سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه تر از سوی آمریکا بر مخارج در بخش هایی که نرخ‌های بهره در آنها مهم است - مانند مسکن، خودرو و سرمایه‌گذاری‌های ثابت، تأثیر خواهد داشت.

اوکونجو ایولا پیشتر تاکید کرده بود که راهبرد کلیدی برای غلبه بر رکود جهانی، تجارت آزاد است. وی گفته که اقتصاد جهانی به یک پایگاه عمیق تر، متنوع تر برای تولید کالا و خدمات نیاز دارد.

دومین روز اجلاس گروه ۲۰ در روز چهارشنبه با برگزاری نشست اضطراری برای بررسی گزارش هایی درباره فرود آمدن موشک در خاک لهستان مختل شد و به ابهامات درباره تبعات اقتصادی جنگ اوکراین دامن زد.

گروه ۲۰ یک مجمع بین دولتی است که از ۱۹ کشور و اتحادیه اروپا تشکیل شده است. امسال این اجلاس در بالی و با حضور رهبران سیاسی و تجاری جهان برگزار شد.

https://irna.ir/xjL34c

**کابلوف: بحران انتقال قدرت در افغانستان حل نشده است

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان در آغاز نشست مشورتی مسکو گفت که بحران انتقال قدرت در افغانستان هنوز حل نشده‌‍ است.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

ضمیر کابلوف با بیان این مطلب افزود: اقدامات کشورهای غربی از جمله آمریکا برای ایجاد صندوق امانی یا چاپ پول جدید افغانی، نمایشی است.

وی تاکید کرد: آمریکا باید دارایی‌های مسدود شده افغانستان را آزاد کند.

کابلوف یاد آور شد که روسیه از فعالیت داعش در شمال افغانستان نگران است.

رسانه‌های روسی گزارش دادند که نشست مسکو در مورد افغانستان از ظهر امروز آغاز شده‌ است.

خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که نمایندگان ۱۱ کشور از جمله روسیه، چین، پاکستان، ایران، هند، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان در این نشست حضور دارند.

با وجود درخواست وزارت خارجه، نمایندگان طالبان در این نشست حضور ندارند.

https://irna.ir/xjL34J

**توافق تهران و آتن برای بازگشت نفتکش های یونانی

منابع آگاه به رویترز گفتند که یونان با ایران برای رهایی کشتی های نفتکش با پرچم آتن در خلیج فارس به توافق رسیده است.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

موسسات ردگیری مسیر شناورها، کشتی های "دلتا پوزیدون" و "ام تی پرودنت واریور" را در مسیر بیرون رفتن از آب های ساحلی ایران، ردگیری کرده اند.

نیروهای ایران در ماه مه در واکنش به توقیف نفت یک کشتی با پرچم ایران توسط ایالات متحده در یونان، از حرکت این شناورها جلوگیری کرده بودند.

 خبرگزاری رویترز ۲۴ امرداد به نقل از منابع آگاه گزارش داد که نفتکش دارای پرچم ایران، پس از پایان بارگیری دوباره محموله نفتی که آمریکا پیشتر توقیف کرده بود، آماده خروج از آب های یونان و حرکت به سوی ایران است.

یک منبع به رویترز گفت که عملیات بارگیری دوباره این محموله نفت به پایان رسیده و منبع دیگری نیز عنوان کرد که بارگیری دوباره روز گذشته (یکشنبه) تکمیل شده است.

نفتکش لانا که با اشکال فنی در موتور به مدت ۲ ماه در جزیره "اویا" در توقیف یونان قرار داشت، در پی صدور حکم رهایی با یدک کش به پیرائوس انتقال داده شده و از اواخر ژوئیه در آن جا لنگر انداخته است.

سفارت ایران در یونان اخیرا در توئیتی خبر داده بود: عملیات انتقال نفت مسروقه ایران به کشتی لانا (حامل نفت ایران)، در آب های یونان در حال اجراست و کشتی به زودی همراه محموله کامل نفت، عازم کشورمان خواهد شد. به یاری خداوند بزرگ، در پیگیری و تامین منافع ملی کشورمان، لحظه ای تردید به خود راه نخواهیم داد.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک منبع آگاه پیشتر پیش بینی کرد که این عملیات ظرف چند روز انجام شود.

رسانه های یونانی اوایل مرداد خبر داده بودند که دیوان عالی این کشور رای به بازگشت محموله مسروقه کشتی لانا داده است.

پس از درخواست تجدیدنظر یک شرکت ایرانی، هیئت قضایی یونان حکم اولیه دادگاه را که اجازه مصادره محموله به نفع آمریکا را می داد، لغو کرد که راه را برای بازیابی محموله ای که به  نفتکش آمریکایی "آیس انرژی" منتقل شده بود، باز کرد.

یونان ۲۶ فروردین ماه سال جاری نفتکش لانا حامل نفت ایران را که مطابق قوانین تعریف‌شده دریانوردی با پرچم کشورمان حرکت می‌کرد، در آب‌های ساحلی خود توقیف کرد و محموله آن را برای انتقال به آمریکا، به یک نفتکش در اجاره این کشور تحویل داد.

در پی این اقدام، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، کاردار یونان در تهران را احضار و با ابلاغ مراتب اعتراض شدید کشورمان هشدار داد علیه آتن «اقدامات تنبیهی» انجام خواهد شد.

https://irna.ir/xjL35W

**مدیرکل آژانس اتمی: امیدوارم نشست فنی با ایران برگزار شود

ساعاتی پس از آنکه رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در واکنش به تحرکات سیاسی آمریکا و تروئیکا در نشست فصلی شورای حکام، برنامه سفر آژانس به ایران را منتفی دانست، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با تکرار ادعاهای سیاسی پادمانی علیه ایران، ابراز امیدواری کرد که انجام این سفر محقق شود.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

رافائل گروسی در نخستین روز از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین ادعا کرد که هنوز «پیشرفتی برای شفاف سازی و حل و فصل مسائل پادمانی باقی مانده صورت نگرفته است».

وی افزود: امیدوارم نشست فنی برنامه ریزی شده بین آژانس و ایران برگزار شود، اما می خواهم تاکید کنم که این نشست باید با هدف شفاف سازی و حل و فصل موثر آن مسائل باشد. من اطمینان دارم که وقتی ملاقات کنیم، می‌توانیم پیشرفت‌های لازم را در مورد این موضوعات باقی‌مانده بدست آوریم که راه‌حل آن اطمینان و ثبات بیشتری را برای منطقه و جهان به ارمغان می‌آورد.

گروسی مدعی شد: من مجدداً تأکید می‌کنم که این مسائل ناشی از تعهدات ایران بر اساس توافقنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس است و باید حل و فصل شود تا آژانس در موقعیتی باشد که تضمین دهد برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح‌آمیز است.

وی همچنین به تدابیر جبرانی ایران در برجام اشاره و ادعا کرد که این گام‌ها «تأثیر قابل‌توجهی بر توانایی آژانس برای بازیابی و تداوم دانش لازم، در صورت ازسرگیری کامل اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام خواهد داشت. »

مدیرکل آژانس مدعی شد: ایجاد هرگونه مبنا برای راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای برجام در آینده زمان قابل‌توجهی را می‌طلبد و دارای درجه‌ای از عدم قطعیت خواهد بود. بنابراین هر چه وضعیت فعلی طولانی تر باشد، عدم اطمینان هم بیشتر می شود.

عمده اختلاف آژانس با ایران که یکی از موانع حصول توافق وین نیز بشمار می‌رود، بر سر ادعای فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران مربوط به دو دهه پیش است.  این ادعا نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد. 

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند گذشته برای نشان دادن حسن نیت خود با آژانس بین‌المللی انرژی توافق کرد تا مسائل ادعایی بر اساس نقشه راه مشخصی حل و فصل شود. طرف‌ غربی هم تعهداتی را در این زمینه پذیرفت که نه تنها اجرا نکرد که با ارائه قطعنامه علیه ایران در شورای حکام مسیری کاملا متضاد در پیش گرفته است.

سه کشور اروپایی عضو برجام و ایالات متحده آمریکا دیروز قطعنامه جدیدی را روی میز شورا گذاشته‌اند که با تکرار ادعاهای پادمانی خواستار همکاری بیشتر ایران با اژانس شده است.

ایران همواره نسبت به اهرم‌سازی از جایگاه آژانس برای مقاصد سیاسی هشدار داده و صدور قطعنامه را زنگ خطری برای اعتبار و یکپارچگی این سازمان در سیستم پادمانی و رژیم منع اشاعه توصیف کرده است.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ساعاتی پیش در جمع خبرنگاران گفت: فعلا سفری از آژانس در دستور کار نیست؛ موضوع حائز اهمیت این است که وزارت خارجه بحث تداوم مذاکرات را پیگیری کند و این کار به اشکال گوناگون در دست اقدام است.

اسلامی خاطر نشان کرد: آنچه به سازمان انرژی اتمی مربوط بود این است که به همه موارد ادعایی و اتهامی پاسخ داده شود که چنین کردیم و اگر حسن نیت می داشتند و قرار بود مذاکره را تداوم دهند قطعنامه‌ای با این ابعاد و حجم ارائه نمی کردند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: توقع داشتیم حسن نیت جمهوری اسلامی و پاسخ‌های مستدل ، کاررساز واقع شود و اجازه دهند مسیر طبیعی و غیرسیاسی و روش حرفه ای و ضوابط پادمان ملاک باشد.

https://irna.ir/xjL36T

**رئیس جمهوری لهستان: موشک شلیک شده به این کشور یک راکت اس ۳۰۰ قدیمی است

آندری دودا رئیس جمهوری لهستان روز چهارشنبه، احتمال داد موشکی که موجب انفجار در یک دهکده این کشور نزدیک مرز اوکراین شده، یک راکت اس -۳۰۰ پدافند هوایی قدیمی ساخت اتحاد شوروی بوده است.

از بی تاثیری صدور قطعنامه در مسائل پادمانی ایران تا هشدار سازمان تجارت جهانی در مورد خطر رکود

دودا افزود: بر اساس اطلاعات ما و هم پیمانانمان، این موشک، راکت اس ۳۰۰ قدیمی ساخت اتحاد شوروی بوده و هیچ مدرکی وجود ندارد که توسط روسیه شلیک شده باشد و به احتمال زیاد توسط نیروهای ضد هوایی اوکراین شلیک شده است.

ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در خصوص انفجار سه شنبه شب گذشته در منطقه مرزی خاک لهستان اعلام کرد هیچ شواهدی وجود ندارد که انفجار لهستان ناشی از حمله عمدی روسیه باشد و احتمالا موشک پدافند هوایی اوکراین منجر به این حادثه شده، اما اوکراین مقصر نبوده است. 

با اینکه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و وزارت دفاع بلژیک نیز سامانه دفاع هوایی اوکراین را مقصر این حادثه می‌دانند، استولتنبرگ مدعی است که روسیه در نهایت مسئولیت این اتفاق را بر عهده دارد.

دبیر کل ناتو ضمن اعلام اینکه این ائتلاف نظامی به صورت قابل توجهی حضور خود در قسمت شرقی قلمرواش را افزایش داده، بیان کرد که وضعیت امروز حاکی از آن است که تداوم جنگ اوکراین شرایط خطرناکی را به وجود می‌آورد.

 گیتاناس ناوسدا رئیس جمهوری لیتوانی نیز روز چهارشنبه اعلام کرد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باید به سرعت پدافندهای هوایی بیشتری را در امتداد مرز لهستان – اوکراین و سایر جناح شرقی این ائتلاف مستقر کند و کشورش فعالانه از استقرار پدافندهای هوایی (ناتو) در امتداد مرز لهستان – اوکراین حمایت می کند.

وی با اشاره به اینکه این مساله همچنین می تواند در مورد سایر جناح شرقی ناتو اعمال شود، به خبرنگاران گفت: امیدوارم تا اجلاس سال آینده ناتو در ویلنیوس، ما قادر به پیشرفت در این زمینه باشیم، زیرا اوضاع موید این مساله است که تصمیم درستی است و نیاز به اقدام سریع دارد.

رادیو زیت لهستان اعلام کرد شب گذشته دو موشک در روستای پرژوودوف در منطقه ویوودشیپ لوبلسکی شرق لهستان واقع در مرز اوکراین اصابت کرده و جان ۲ تن را گرفته است.

این حادثه در پی شلیک ده ها موشک از روسیه به سراسر خاک اوکراین رخ داده است.

https://irna.ir/xjL36W


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha