معاون وزیر ارشاد: سیره پیشوایان دینی بهترین روش جهاد تبیین است 

قم - ایرنا - معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه برای پیشبرد اهداف فرهنگی توسل به اهل بیت (ع) و مدد جستن از این بزرگان ضروری است، تاکید کرد که باید از سیره و روش این بزرگواران برای جهاد تبیین الگو بگیریم‌.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «یاسر احمدوند» روز جمعه در نخستین همایش تخصصی موسسه‌ها و کانون‌های فرهنگی و هنری قم، در تالار فرهنگ و هنر این استان افزود: وجود حضرت معصومه (س) موجب و موجد چنین برکتی است، معارف اهل بیت از این شهر به جهان منتشر شده و مبلغان و جهادگران عرصه تبیین از این شهر در سراسر دنیا خدمت می‌کنند.
 
وی همچنین تفرق و پراکندگی را بزرگترین ضربه و آسیب کارهای فرهنگی توصیف کرد و گفت: توقع می‌رود در این شرایط، هم گرایی و هم‌افزایی مورد توجه و اهتمام حداکثری باشد و این است که چنین نشست هایی را دارای ارزش بیشتری می‌کند.

احمدوند یادآور شد: دستگاه‌های فرهنگی به طور قطع کوتاهی‌هایی داشتند و دارند، اما امروز ما باید در کنار هم باشیم و به پشتوانه انقلاب اسلامی مسیر پیش رو را طی کنیم.

وی اظهار کرد: امکانات وزارت فرهنگ و ارشاد در اختیار شماست که به یقین کافی نیست و گاهی نظام اداری هم پاسخگو نیست و فقط حمایت‌گر، تسهیل گر و پشتیبان در عرصه‌های فرهنگی است و تلاش دولت این است که تا حد امکان، مشکلات را رفع کند.

معاون وزیر ارشاد تصریح کرد: اجرای برخی ایده‌ها با موانع جدی روبه‌رو شده، ولی نباید خسته شد و برای رفع موانع تلاش کرد، مشکل‌ها و موانعی در ساختار نظام‌ اداری و شرایط کلی کشور و اعتبارهایی که در اختیار دستگاه‌های فرهنگی است، وجود دارد، این جلسه‌ها می‌تواند به شناخت بیشتر ظرفیت‌ها کمک کند.

احمدوند با ابراز امیدواری از اینکه در سال آینده از اعتبارها و امکانات بهتری برای پشتیبانی از موسسه‌های فرهنگی برخوردار خواهیم شد گفت: با پیگیری‌های معاونت‌های امور حقوقی و همچنین توسعه وزارت ارشاد و همکاری سازمان برنامه و بودجه، شاید امکانات بهتری فراهم شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: برافراشته شدن پرچم دین و عمل به سنت‌های دینی، همچنین حفظ امنیت بندگان مظلوم، باید مصداق عمل ما در امور فرهنگی باشد.

معاون وزیر ارشاد: سیره پیشوایان دینی بهترین روش جهاد تبیین است 

ابزار و شیوه کار فرهنگی نیاز به نوسازی دارد

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این همایش با بیان اینکه ضربه دست فرهنگ انقلاب بسیار قوی بوده‌است گفت: با پیچیده‌تر شدن عرصه‌ها و ابزارهای فرهنگی و تا حدودی سخت پذیرتر شدن حرف و معنا از سوی مخاطب، به نوسازی ابزار، شیوه، و منطق کار فرهنگی نیاز داریم.

 «سید محمد هاشمی» همچنین ایده‌پردازی، مخاطب‌گزینی و مخاطب‌شناسی را سه عامل مهم در رساندن موفقیت‌آمیز پیام‌های فرهنگی به جامعه دانست و گفت: نخستین مساله ایده‌پردازی است، ما سوژه‌های خوب داریم، این انقلاب پر از سوژه است، که یک هزار و ۵۰۰ مورد آن احصا شده، باید این سوژه‌ها را به ایده و ایده را نیز به کار فرهنگی تبدیل کنیم، این امر پرزحمتی است و نیاز به نواندیشی، همفکری و استفاده از افراد توانمند در این عرصه دارد. 

وی همچنین مخاطب‌شناسی را مساله ای جدی دانست و گفت: امروز چقدر نوجوان دهه هشتادی و نودی و حتی قشر بانوان را می‌شناسیم؟ تا مخاطب را خوب بررسی نکرده باشیم، نمی‌توانیم خدمت فرهنگی متناسب با او را تولید و عرضه کنیم.

وی نفوذ کار فرهنگی به عمق جان را نیازمند شناخت دقیق مخاطب دانست و تاکید کرد: باید در کار فرهنگی از اراده پولادین برخوردار باشیم.

فعالان فرهنگی با قدرت بیشتری کار خواهند کرد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز با بیان اینکه هدف از برگزاری این همایش ایجاد هم گرایی و انسجام میان فعالان فرهنگی است، گفت که این دوره آموزشی، آغاز یک حرکت فرهنگی مطلوب‌تر خواهد بود.

«امیرعلی عموزاده» افزود: در این دوره، نقاط ضعف و قوت شناسایی می‌شود و فعالان فرهنگی با قدرت بیشتر در این مسیر حرکت خواهند کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم ادامه داد: فعالیت‌های فرهنگی و شبکه سازی و تشکیلاتی که صورت گرفته است، باید مورد واکاوی قرار گیرد و این دوره آموزشی، آغاز حرکت فرهنگی مطلوب است.

وی یادآور شد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم درصدد است که کمیسیون‌های مختلفی یرای برگزاری فعالیت‌های فرهنگی تشکیل دهد تا کارهای این حوزه به صورت مطلوب تر انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha