سالانه ۳۳۹ هزار تُن شیر در آذربایجان غربی تولید می‌شود

ارومیه - ایرنا - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: تولید سالانه شیر در این استان ۳۳۹ هزار تُن است که ۲۵ تا ۳۰ درصد آن در گاوداری‌های صنعتی تولید می‌شود.

پرویز بستانچی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان تولید روزانه شیر ۹۲۵ تُن و سرانه مصرف شیر در استان هم ۹۰ کیلوگرم است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۸۰ واحد گاوداری صنعتی با ۲۱ هزار و ۹۲۵ راس دام در مجموع ۱۲۲ هزار و ۷۸۰ کیلوگرم از شیر تولیدی استان را به خود اختصاص داده‌اند.
بستانچی تعداد دام سبک در استان را سه میلیون و ۸۶۳ هزار و ۱۶۰ راس بیان کرد و یادآور شد: جمعیت دام سنگین استان ۴۶۴ هزار و ۷۳۱ راس است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: تاکنون ۲ واحد گاوداری شیری فری استایل در شهرستان‌های ارومیه به ظرفیت ۱۸۰ راس دام مولد و پلدشت به ظرفیت ۴۵۰ راس دام مولد احداث شده است.

وی گفت: این استان در تولید محصولات دامی خودکفاست و از مجموع تولیدات دامی استان، حدود ۳۳۹ هزار تُن شیر، ۹۰ هزار تُن گوشت سفید مرغی، ۴۷ هزار تُن گوشت قرمز، ۲۲ هزار تُن عسل و ۱۲ هزار تُن تخم مرغ است.
بستانچی حجم تولید پشم در استان را سه هزار و ۲۰۰ گرم اعلام کرد و افزود: از میزان ۹۰۰ گرم نژاد ماکویی، ۹۰۰ گرم نژاد هرکی، ۵۰۰ گرم نژاد قزل میاندوآب و ۹۰۰ گرم نیز مربوط به سایر انواع پشم های تولیدی از دام های سبک است.

آذربایجان غربی در زمینه تولید شیر و تعداد واحدهای تولیدی رتبه هشت کشوری را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی با دارا بودن ۴۶۵ هزار راس دام سنگین و سه میلیون و ۸۶۳ هزار راس دام سبک به همراه ۶۷ هزار راس شتر و سایر تک سم ها یکی از قطب‌های تولید گوشت در کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha