مدیریت تالاب کجی نهبندان به برنامه سالانه نیاز دارد

بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه تالاب کجی نهبندان جزو تالاب‌های ملی در استان است باید دستگاه‌های مسوول برنامه سالانه برای احیا و مدیریت آن تدوین کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا علیرضا عباس‌زاده روز شنبه در نشست ستاد احیا و مدیریت تالاب کجی نهبندان افزود: حفاظت از تالاب ملی در استان اهمیت دارد زیرا هرگونه کم‌کاری در این حوزه عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.

وی گفت: تالاب موهبت الهی و ضرورت طبیعی در منطقه محسوب می‌شود و برای مدیریت ریزگردها باید به حفظ و احیای آن کمک کرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به الزامات قانونی در زمینه احیا و مدیریت تالاب‌ها افزود: با توجه به اینکه بیش از ۱۵ الزام قانونی در این خصوص تعریف شده موظف به رعایت اصول حفظ و نگهداری تالاب هستیم.

وی تاکید کرد: برخی اقدامات باید به طور مستمر در تالاب کجی دنبال شود و دستگاه‌هایی در این زمینه وظیفه دارند لذا هر دستگاه در چارچوب مشخص شده باید برنامه و هدفی را دنبال کند.

عباس‌زاده گفت: برنامه‌های مدیریت تالاب برای سال جاری طی ۲ هفته آینده از سوی دستگاه‌های مسوول مشخص و به دبیرخانه ستاد ارسال شود.

وی افزود: این برنامه‌ها در قالب طرح به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ارجاع و از آنجا ساز و کار تامین اعتبار مشخص خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بر لزوم پایش برنامه‌ها تاکید کرد و گفت: برنامه‌ها و وظایف براساس آنچه در طرح جامع مدیریت تالاب دیده شده باید انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی هم در این نشست با اشاره به ثبت ۲۲۵ تالاب ملی در کشور گفت: تالاب کجی در شهرستان نهبندان یکی از این تالاب‌هاست که مدیریت و احیای آن به عنوان تکلیف قانونی به استان ابلاغ شده است.

اسدالله حاتمی افزود: تاکنون ۲ طرح مطالعاتی برای احیا و مدیریت تالاب کجی در استان تهیه و تصویب شده است.

وی با اشاره به تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب کجی نهبندان اظهار داشت: در قالب این برنامه با توجه به چشم‌انداز ۲۵ سال آینده سهم هر دستگاه اجرایی مسوول مشخص شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه برای حفظ حداقل کارکردهای تالاب باید نیاز آبی آن تعیین شود گفت: این برنامه باید از محل حفظ منابع آبی موجود با بستن چاه‌های غیر مجاز، کنترل میزان اضافه برداشت چاه‌های مجاز، ساماندهی روان آب‌های سطحی، لایروبی رودخانه‌ها و نصب کنتورهای هوشمند دنبال شود.

وی افزود: از سال ۹۱ تاکنون از محل اعتبارات ملی چهار میلیارد و ۷۱۳ میلیون تومان برای اجرای ۱۹ پروژه در تالاب کجی هزینه شده است.

حاتمی بیان کرد: در حال حاضر قانون بیش از ۱۵ دستگاه اجرایی را در اجرای برنامه مدیریت جامع تالاب کجی نمکزار نهبندان موظف کرده که با اداره کل حفاظت محیط زیست همکاری داشته باشند.

پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و حاشیه جاده ارتباطی بیرجند - زاهدان قرار دارد.

تالاب کجی نمکزار نهبندان در ادوار گذشته یکی از تالاب‌های دایمی ایران بوده است و پرندگان مهاجر در فصول مختلف سال در این منطقه حضور داشتند اما با گذر زمان و خشکسالی‌های به وجود آمده این تالاب به‌صورت فصلی آبگیری می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha