افزون بر سه هزار نفر در خراسان شمالی دچار حیوان‌گزیدگی شدند

بجنورد- ایرنا- کارشناس مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: امسال بیش از سه هزار نفر در استان دچار حیوان‌گزیدگی شدند که بیشتر آن مربوط به گزش سگ‌های دارای صاحب است.

هادی نیستانی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۸۰ درصد از حیوان گزیدگی‌ها در سال جاری مربوط به گزش سگ است و عمده آن سگ‌های صاحب دار را شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کمتر از پنج درصد از حیوان گزیدگی ها در استان مربوط به گزش وحوش گزارش شده است.

کارشناس مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان شمالی افزود: بیماری هاری از سگ، گربه، الاغ و یا وحوش قابل سرایت و کشندگی این بیماری ۱۰۰ درصد است از این رو شهروندان در صورت گزش حیوان، هر چند خراش کوچک به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین حیوان گزیدگی در استان از شهرستان فاروج و شیروان گزارش شده است خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت موضوع بیماری هاری، مراکز بهداشتی در استان در هر روز هفته به صورت ۲۴ ساعته آماده خدمات رسانی به افراد هستند.

نیستانی با اشاره به اینکه حیوان گزیدگی در استان روند افزایشی دارد گفت: افزایش حیوانات ولگرد در شهر و روستاها علت این رویه است.

وی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر گزارشی از مرگ افراد بر اثر بیماری هاری در استان ثبت نشده است اما در سال گذشته یک مورد مرگ ناشی از هاری در شهرستان اسفراین گزارش شد.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر در در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha