کنکور عمق سواد را کم کرده بود/ریشه پیشرفت ایران در آموزش و پرورش توانمند است

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کنکور روشی بود که عمق سواد را کم کرده بود و ما نیازمند یک روش مناسب‌تر که بتواند موجب تقویت سواد و علم شود، بودیم. به همین دلیل وارد یک دعوای بزرگی شدیم که کسب و کارهای ۸۰ هزار میلیارد تومانی کنکور را با خطر مواجه کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعیدرضا عاملی در بازدید از دبیرستان پسرانه استعدادهای درخشان شهید بهشتی در شهر ری، با دانش آموزان و مسئولین مدرسه دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار که الهام یاوری، رییس سازمان پرورش استعدادهای درخشان و برخی معاونین و مدیران استان تهران حضور داشتند، دانش آموزان در فضایی صمیمی به ارایه دیدگاه‌ها و پرسش‌های خود پرداختند.

در دوران تغییر و گذرگاه تغییر اجتماعی هستیم
عاملی در جمع دانش آموزان دبیرستان شهید بهشتی که یکی از مدارس سمپاد شهر ری است، اظهار داشت: دانش آموزان سمپاد حتماً به حضورشان در این گروه افتخار می‌کنند؛ چرا که در جمع برگزیدگانی قرار دارند که ۷۳ درصد قبولی‌های کنکور تا رتبه ۳ هزار از دانش آموزان سمپاد هستند و این نشان دهنده توانایی این دانش آموزان است. رییس سمپاد، نیز از فرزندان المپیادی کشور و از فارغ التحصیلان دانشگاه برکلی است که در چند رشته متفاوت تحصیل کرده است. این یک فرصت برای تقویت مدارس سمپاد در کشور است.

وی افزود: هم اکنون در دوران تغییر و گذرگاه تغییر اجتماعی هستیم؛ شاید نسلی که در بطن این تغییر است توجهی به این شرایط ویژه نداشته باشد و فکر می‌کند این شرایطی است که برای بقیه هم بوده است؛ در صورتی که بقیه نسل ها چنین تجربه‌ای را کمتر داشتند.

کنکور عمق سواد را کم کرده بود/ریشه پیشرفت ایران در آموزش و پرورش توانمند است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: فناوری یکی از اموری است که منشاء تغییر در زندگی بشریت است؛ قبلاً انسان‌ها با کشاورزی زندگی می کردند، بعداً صنعت بخار، ریسندگی و چاپ اضافه شد. بعد از اینکه صنعت ارتباطات وارد زندگی بشر شد و رادیو و تلویزیون آمد، تغییرات بزرگی در سبک زندگی و فرهنگ ایجاد شد.

عاملی درخصوص مقاله‌‎ای درباره صنعت فرهنگ عنوان کرد: برخی از مقاله‌ها زندگی عده‌ای را تغییر می‌دهند. یک مقاله ۵۰ صفحه‌ای به عنوان صنعت فرهنگ توسط مارکوزه و هورخایمر منتشر شد که بحث اصلی آن این بود که همان طور که ماشین ریسندگی پارچه تولید می کند یا صنعت چاپ یک صفحه را بارها چاپ می‌کند، صنعت رادیو و تلویزیون فرهنگ صنعتی تولید می‌کند و آدم ها به کلیشه‌ای از رادیو و تلویزیون تبدیل می‌شوند. مکتب فرانکفورت تحت تاثیر این مقاله شکل گرفت و در فرهنگ، علوم انسانی، علوم سیاسی، ارتباطات و جامعه شناسی ریشه پیدا کرد. اینگونه نگاه به صنایع ارتباطی، یک نگاه انتقادی به رسانه‌های توده‌وار است که به نوعی انسان را از مواجهه آگاهانه خارج می‌کند و نوعی تغییرات ناخودآگاه را بوجود می‌آورد.

وی افزود: پایه‌گذار نظام فرهنگی غرب، نظام صنعتی بود و در ادامه نظام مدرنیسم ایجاد شد. مدرسه، مجلس، دولت تحت تاثیر این دوره جدید شکل گرفتند و زندگی بشر با پدیده تجدد درگیر شد و هنوز مسیر تجدد سازی ادامه دارد. دوره بعد تعبیر به انقلاب ارتباطات شده است، انقلاب ارتباطات به نوعی نتیجه ظهور صنایع همزمان ارتباطی بود که آغاز آن با مورس بود. این صنعت جدید توسط یک فرد انگلیسی به همین نام بوجود آمد. او ارتباطات همزمان را به وجود آورد، قبل از پیدایش اینترنت، اینترانت به وجود آمد و اول در ارتش آمریکا آزمایش شد. این سامانه ارتباط داخلی را فراهم می‌کرد، بعداً این ارتباطات به ارتباطات خارجی تبدیل و اینترنت نامگذاری شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در دهه ۸۰ در ایران افراد کمی ایمیل داشتند. رسانه‌های اجتماعی هنوز به وجود نیامده و شبکه‌های اجتماعی شکل نگرفته بودند، اما به مرور زمان شبکه ایجاد شد. اکنون زندگی ما دو فضایی شده است، یک فضا فیزیکی و محیط جغرافیایی است که در آن زندگی می‌کنیم، فضای دیگر مجازی و البته کاملا واقعی است، فضای مجازی به منبع فرهنگ، منبع آموزش، منبع حکمرانی ملی و منبع حکمرانی بین‌المللی شده است.

عاملی ادامه داد: اینترنت در رقابت با جهان واقعی با اتصال هر «ای» به جهان واقعی، آن موضوع را در جهان واقعی از بین می‌برد. مثلا ایمیل جای نظام پست را گرفت و پست به معنای قدیم از بین رفت. البته به معنای دیگر احیا شد؛ چون بحث توزیع کالا به وجود آمد و بنگاه‌های بزرگی نظیر آمازون به وجود آمدند. در ایران نیز دیجی کالا به وجود آمد که توزیع کالا از طریق پست انجام می‌دهند؛ ولی پست به معنای انتقال نامه جایش را به ایمیل داد.

برای حل مسئله به قدرت فکر نیاز است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نوآوری منشاء ظهور نسل ها ا ست، نوآوری چیزی به بشر اضافه می‌کند، البته ممکن است چیزهایی را کم کند و تغییراتی در نسل قبل ایجاد کند، نوآوری در عرصه خلق جدید و تئوری قدرت حل مسئله است.

استاد دانشگاه تهران بیان کرد: برای حل مسئله به قدرت فکر نیاز است، آنهایی که فکر ندارند وضعیت موجود را با نگاه منفی توصیف می‌کنند و می‌گویند که فلان چیزها نیست، بله نیست اما چه باید کرد؟

وی ادامه داد: وقتی که برنده جایزه مصطفی شدم، امکان دعوت یک مهمان خارجی را داشتم که فینبرگ فلیسوف فناوری اطلاعات را دعوت کردم، در این سفر اندرو فینبرگ یک جمله تاریخی گفت و آن این بود که «نوآوری و خلاقیت خودش قانون است»، همانطور که می‌دانید قانون سیری دارد، باید به مجلس یا شورای عالی انقلاب برود و از آنجا تبدیل به قانون شود که مسیر طولانی را طی می‌کند، ولی نوآوری تولید قانون می‌کند برای اینکه هنجارش بالاتر از قانون است. اینترنت وقتی وارد زندگی بشر شد، سامان متفاوتی به زندگی انسان داد.

عاملی تاکید کرد: هم اکنون تعدادی مسئله در کشور داریم، با فکر خوب می‌توان مسائل را حل کرد؛ چرا که می توان مسائل را تعریف کرد. کسی که ذهن ریاضی دارد می تواند مسائل اجتماعی را از طریق معادلات حل کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: من مهندسی مکانیک و رشته ارتباطات خواندم؛ حوزه نیز درس خواندم. بنابراین با رشته‌های مختلف آشنا هستم، با تجربه هایی که دارم می‌گویم بزرگترین سرمایه بشر ایمان و علم است، اگر این دو سرمایه باشد زندگی پر از امید و نشاط خواهد بود و خستگی و افسردگی به زندگی نمی‌آید، علم و ایمان هر دو از یک جنس هستند و با خالق هستی پیوند دارند.

نیاز به بازنگری در دروس و دوره های تحصیلی داریم

در ادامه این نشست، عاملی به سئوالات دانش آموزش پاسخ گفت.
امیرعلی بهجتی دانش آموز پایه یازدهم رشته تجربی در این نشست گفت: دانش آموزان با استرس وارد مدرسه می‌شوند و وقتی زنگ می‌خورد رها می‌شوند. دوره دبستان که تمام می شود، استرس کنکور شروع می‌شود. نظام آموزشی نظام قدیمی است. با دلهره نمی‌توان درس خواند، امیدوارم که مشکلات برطرف شود.

کنکور عمق سواد را کم کرده بود/ریشه پیشرفت ایران در آموزش و پرورش توانمند است

عاملی در پاسخ به این سخنان گفت: بخشی از استرس عامل رشد است و افراط در آن، می‌تواند عامل بیماری‌های روحی و روانی شود. نظام آموزشی پرزحمت و پرنگرانی است که البته بستگی به مدرسه‌ها و روش معلم دارد.

وی ادامه داد: کنکور روشی بود که عمق سواد را کم کرده بود و ما نیازمند یک روش مناسب‌تر که بتواند موجب تقویت سواد و علم شود، بودیم. به همین دلیل وارد یک دعوای بزرگی شدیم که کسب و کار ۸۰ هزار میلیارد تومانی را با خطر مواجه کرد و آنها فشار آوردند. الان دوبار در سال کنکور برگزار می‌شود، نمره بهتر ملاک پذیرش است. دروس عمومی که نیاز به عمق دانشی بیشتری دارند، جزو دروس سابقه تحصیلی خواهد بود و نمره سال ۱۲ مبنا خواهد بود؛ به مرور یازدهم و دهم اضافه می‌شود. اکنون هم آموزش و پرورش بی‌خاصیت شده و هم دانشگاه، آموزش و پرورش در ارزیابی و دانشگاه در جذب نقش ندارند؛ سازمان سنجش کار هر دو را انجام می دهد.

استاد دانشگاه تهران گفت: نظام‌های ارزیابی آموزشی در جهان وجود دارند. در آمریکا ملاک واحد گذراندن را در نظر می‌گیرند و افراد وارد دانشگاه می‌شوند، مشاوران علمی دارند که وارد چه رشته‌ای شوند. در آمریکا برای ورود به رشته پزشکی باید لیسانس داشته باشند و بر مبنای آن توانایی سنجیده می‌شود که داوطلبان می توانند پزشکی بخوانند یا نه؟ ما هم در ایران با درصد کمی این موضوع را دنبال می‌کنیم و در آینده آن را توسعه خواهیم داد.

وی تاکید کرد: نیاز به بازنگری در دروس و دوره های تحصیلی داریم. مثلا آلمان دوره لیسانس را سه ساله کرده است. زوائد را کم می‌کنند و به سمت آموزش مهارتی می‌روند.

عاملی ادامه داد: باید رویکردی برای کاهش استرس داشته باشیم ولی تلاش کم نشود. باید آدم‌های مقاوم تربیت کنیم. نمی‌توان بدون تلاش به جایی رسید. ولی باید کاهش استرس را در پیش بگیریم.

دچار افراط و تفریط در نظام آموزش شدیم
محمدعلی بهروزی دانش آموز رشته ریاضی نیز در این نشست گفت: آموزش و پروش فقط آموزش می‌دهد. باید در دوره ابتدایی کتاب‌هایی مسائل روزمره را به دانش آموزان یاد دهد تا وقتی وارد دبیرستان می‌شوند، برخی از رفتارها را یاد بگیرند.

عاملی در پاسخ به این نکات بیان کرد: نکته شما درست است، ما دچار افراط و تفریط در نظام آموزش شدیم و زمانی معاونان پرورشی را حذف کردیم. البته وجود معاون پرورشی به معنای آمدن پرورش به نظام آموزش نیست، انسان هم جسم دارد و هم روح؛ روح تحت تاثیر عوامل مختلف است، دانش آموزان نیاز دارند مهارت‌های مختلفی را یاد بگیرند. مهارت ارتباط با دیگران و مهارت صحبت کردن، اعتماد به نفس جزو مهارت‌های مهم است. خودبرتر بینی نباید داشته باشیم. غرور باعث می‌شود افراد رشد نکنند.

وی ادامه داد: سند تحول آموزش و پرورش سند جامعی است، با این سند نظام تعلیم و تربیت جامع نهادینه می‌شود.

کنکور عمق سواد را کم کرده بود/ریشه پیشرفت ایران در آموزش و پرورش توانمند است



پیشرفتگی امر جامعی است
استاد دانشگاه تهران در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا ما به عنوان جهان سوم شناخته می‌شویم، تصریح کرد: اولا این تقسیم بندی متعلق به هری ترومن رییس جمهور سی و سوم آمریکاست که تلاش می‌کرد، آمریکا را به عنوان قطب جهان اول و سایر نقاط را در جهان دوم و سوم مطرح کند که از اساس تقسیم بندی غلطی بود. واقعیت این است که این تقسیمات درست نیست، اگر معیار خانواده باشد آیا آمریکا کشور پیشرفته است، ۲۵ درصد آمریکایی‌ها در سن جوانی همجنس گرایی دارند، خانواده‌های تک سرپرست در این کشور رو به فزونی است، اکثر این خانواده‌ها توسط مادر اداره می‌شود، جامعه‌ای که بی‌پدر است، پیشرفته نیست، پیشرفتگی به معنای اتوبان‌های بزرگ و فناوری‌های نوین نیست؛ پیشرفتگی امر جامعی است، با این نگاه دیگر جهان اول و دوم معنا ندارد و جایشان عوض می‌شود.

فلیترینگ به معنای مدیریت جامعه با رویکرد تامین سلامت اجتماعی است
عاملی در پاسخ به نقد دانش آموزی درباره فیلترینگ گفت: اگر شهری رها شود و نیروی انتظامی به وظایفش عمل نکند شهر پر از توزیع‌کنندگان مواد مخدر و زورگوها می‌شود و دیگر نمی‌توان در آن زندگی کرد، محیط مجازی پر از مشکلات است بنگاه‌های بزرگ در قالب پورنوگرافی و قمار محتوا تولید می‌کنند، پس ضرورت دارد فضا فیلتر و مدیریت شود. فلیترینگ به معنای مدیریت جامعه با رویکرد تامین سلامت اجتماعی است، در کتابخانه‌های انگلیس حتی دسترسی به گوگل ممکن نیست، اما سایت‌های مقاله‌یابی و علمی را می‌توان مشاهده کرد. اینترنت کودک یکی از چیزهایی است که در جهان وجود دارد، بر اساس استانداردهای جهانی از سن صفر تا ۱۸ سالگی دوران کودکی تعریف می‌شود، باید اینترنت خاص در دسترس باشد؛ در صورتی که در ایران اینگونه نیست و در دوران کرونا آموزش و پرورش با سپردن دانش آموزان به سامانه شاد، زمینه حضور آنها را در فضاهای دیگر ایجاد کرد.

وی افزود: سال‌های اولی که اینترنت آمد، مصرف محتواهای پورونوگرافی بالا بود، اما اکنون کم شده است؛ چون سایر محتواهای مفید زیاد شده است. فضای مجازی امروز فضای کسب و کار، تحقیق و پژوهش و گذران اوقات فراغت شده است که باید این زمینه را تقویت و تسهیل کرد و نسبت به محیط های آسیب‌زا حساس بود و دانش اجتماعی را نسبت به خطرات اینترنت، تقویت کرد.

مهاجرت نخبگان عوامل مختلفی دارد
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهاجرت نخبگان نشان دهنده کمبودها در سیستم آموزش است، گفت: مهاجرت تئوری‌های مختلف دارد یکی از تئوری‌ها مهاجرت محصول فشار مبدا و کشش مقصد است. به نظر بنده تئوری دقیقی نیست. مهاجرت محصول مرجوهات مبدا و ترجیحات مقصد است. گاهی به خاطر کسب و کار و تحصیل و سبک زندگی متفاوت است که افراد مهاجرت می‌کنند. در همه دنیا مهاجرت هست. چینی‌ها بالاترین حجم مهاجرت و جابجایی جمعیت را دارند. یکی از بزرگترین تجار در قاره آفریقا، چینی ها هستند. نزدیک به ۴۰ میلیون چینی در آفریقا هستند و صنعت ساخت و ساز آفریقا را انجام می‌دهند.

عاملی اضافه کرد: جاذبه‌هایی داریم که مهاجرت را افزایش داده است، یکی از آنها شغل است. واقعا مشکل داریم، تحریم‌هایی که نسبت به ایران صورت گرفته، خیانت به مردم ایران است. البته این تخریب‌ها و تبعیض‌ها به خود آمریکایی‌ها و اروپا باز خواهد گشت. این منطق تعامل با دیگری است، تبعیض اقلیت باعث تبعیض اکثریت می‌شود و این مردم ما را سالها آزار داده است.ما شرایطی داریم که محرومیت‌های مالی و غذایی به ایرانیان تحمیل شده است و این اهانت است. خوب در چنین شرایطی تورم افزایش پیدا کرده و قدرت خرید مردم کم شده است و یکی از عوامل مهاجرت، مهاجرت برای یافتن شغل با حقوق بهتر است.

وی ادامه داد: یک تریلیون دلار تجارت جنگ است که ۵۵ درصد آن متعلق به آمریکایی‌هاست، اینها فضای هراس ایجاد می‌کنند و از محل دیگری هراسی و نفرت پراکنی، کسب و کار خود را تقویت می‌کنند. در بین جنگ جهانی اول و دوم آنقدر ژاپن هراسی می‌کردند که وقتی ناکازاکی و هیروشیما بمباران شدند، مردم آمریکا معتقد بودند که باید همه مردم ژاپن نابود می‌شدند. اوایل انقلاب منافقین ۱۷ هزار نفر را ترور کردند. به همین دلیل ایران هراسی، اسلام هراسی، شیعه هراسی، انقلاب هراسی، دولت هراسی ایجاد کردند، آنقدر ادامه دادند اکنون برخی از نسل جوان ما این هراس را دارند و باعث می‌شود که مهاجرت کنند. البته این فقط مسیر رفت ندارد، بازگشت هم اتقاق می‌افتد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اولا توجه کنیم که مهاجرت یک امر شایع در جهان است و علت مهاجرت‌ها در ایران از یک جنس نیست. باید مزیت‌های زندگی نخبگان در ایران افزایش پیدا کند تا برای آنها خدمت در ایران عزیز نسبت به سایر نقاط جهان ترجیح پیدا کند. البته کسانی که می‌مانند و با سختی ها دست و پنجه نرم می کنند، ثواب مجاهدت در راه خدا را دارند و ماجور خواهند بود. باید کشور عزیزمان را با همگان، خاصه نخبگان به خوبی بسازیم و پیشرفت ایران را به جهد و کوشش دنبال کنیم. روزی خواهد شد که بسیار از مردم جهان، ایران را برای زندگی و کار بر سایر نقاط جهان ترجیح خواهند داد.

ریشه پیشرفت ایران در آموزش و پرورش است

وی در پاسخ به این سوال که دلیل اطلاعات غیرمفید در کتابهای درسی چیست؟ بیان کرد: من متخصص آموزش و پرورش نیستم، بیش از هزار و ۱۰۰ کتاب درسی داریم، اطلاعات دقیق ندارم که چقدر کاربردی است، اما به لحاظ آموزشی دروس باید مفید باشند. سایر کشورها هم کتابهای درسی سنگین و ۶۰۰ صفحه ای دارند.

عاملی باردیگر درباره حذف کنکور اظهار داشت: کسب و کار کنکور یکی از عوامل عدم تغییر است. مجلس محترم شورای اسلامی سال ۹۳ قانونی گذرانده که باید ۱۰۰ درصد کنکور به مرور حذف شود که نشد، همچنین ۸۵ درصد ظرفیت غیراز کنکور جذب شوند. این اتفاق افتاد و رقابت در ۱۵ درصد ظرفیت صورت می‌گیرد. حذف دروس عمومی از کنکور باعث می‌شود چاپ کتابهای تستی در این زمینه متوقف شود و این امر برای کسب و کارهای کنکور ضرر می‌آورد، به همین دلیل مخالفت می کنند و مدام پیام می‌دهند.

استاد دانشگاه تهران گفت: وقتی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شدم گفتم کنکور را باید سامان دهیم، ریشه پیشرفت ایران در آموزش و پرورش است، اگر توانمند باشد، حتما جامعه بهتر و سالمتر داریم. در این مدت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تصویب شد و مهد کودک‌ها که قبلا زیرنظر سازمان بهزیستی بود ذیل آموزش و پرورش تعریف شدند. دوره ۳ تا ۶ سالگی دوره آموزشی شده است؛ چرا که بهترین دوره یادگیری صفر تا شش سالگی است. بنابراین باید مقاومت کرد تا این دوره سپری شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اعتراض اجتماعی امکان پذیر نیست، ادامه داد: طبق قانون اساسی جامعه ما چند فرهنگی است و اقلیت‌های دینی با تفاوت‌هایی داریم. این تفاوت و اساسا نارضایتی به هر دلیل وجود دارد و باید امکان اعتراض فراهم باشد. وزارت کشور طبق قانون با ضوابط مشخص اجازه اعتراض می‌دهد. ولی ظاهرا یک روند شناخته شده نیست. لازم است این امر نهادینه شود. وزارت کشور می‌گوید اگر اعتراض رسمی و مطابق مقررات باشد، موافقت می‌کنیم. در شورای معین شورای عالی مصوبه‌ای داشتیم. آیین نامه تشکل‌ها را اصلاح کردیم.

طبق آیین نامه تشکل‌ها، فقط انجمن ها و تشکل‌ها می‌توانند مجوز اجتماعی بگیرند، در این اصلاحیه این امکان فراهم شده است که اگر ۵۰ نفر ولو عضو هیچ تشکلی نباشند و درخواست اجتماع کنند، دانشکده یا دانشگاه باید مجوز بدهد، البته یک شخص باید مسئولیت این امر را بپذیرد. امروز در همه جهان نارضایتی و اعتراض رو به افزایش است. در اروپا بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ هزار و ۶۰۰ اعتراض اجتماعی صورت گرفته ۶۴ درصد مدنی و ۶ درصد در قالب اعتصاب و ۳۰ درصد تبدیل به اغتشاش شده است. حتما اگر اعتراض مدنی باشد جلوی اغتشاش گرفته می شود. امروز مدیریت اجتماعی بر اساس وجود نارضایتی باید انجام گیرد ولازم است عوامل نارضایتی شناخته و نسبت به اصلاح امور اقدام شود تا زمینه اعتراض فراهم نشود.

مردم ایران عاقل، بالغ، مردمی اجتماعی و دین گرا هستند

عاملی درباره اغتشاشات اخیر بیان کرد: اغتشاش ما اغتشاش مهندسی شده بود، کومله، منافقان، سلطنت طلب ها، آمریکا و فرانسه پشت این جریان هستند. مکرون فکر می‌کند در ایران انقلاب شده است، انقلاب تصویری که انقلاب واقعی نیست. تصویر یک صنعت است، با این صنعت می‌توان غیراز واقعیت را به تصویر کشید. غربی ها نهضت های بیداری اسلامی در منطقه را زمین زدند. این جریان، امنیت عراق و سوریه را از بین برد، به افغانستان حمله و در آنجا ۷ تریلیون دلار هزینه کرده است. اغتشاشات اصلا مردمی نیست، احساس و هیجان و حتی اعتراض است، ولی کسانی که سطل زباله را آتش می زنند، مردم بی گناه را در شاهچراغ به شهادت می رسانند، دنبال اعتراض نیستند.

وی ادامه داد: مردم ایران عاقل، بالغ، مردمی اجتماعی و دین‌گرا هستند، جامعه ایران اینگونه رفتار نمی‌کند. اگر این اغتشاشات مردمی بود، اتفاقات ماهیت دیگری داشت.

عاملی با اشاره به راه اندازی خانه ملی گفتگوی آزاد بیان کرد: خانه ملی گفتگو برای این است که مردم بنشینند و صحبت کنند. بر اساس فقه شیعه حتی مجتهد هم ممکن است اشتباه کند، لذا به لحاظ فقهی خود را مخطئه می‌دانیم، یعنی خودمان تایید می‌کنیم که ممکن از تشخیص احکام، اشتباه کنیم. لذا این امر طبیعی است. بنابراین هر انسانی می‌تواند اشتباه کند و هر تصمیمی ممکن است اشتباه باشد و در پی آن اعتراضی شکل گیرد. بر این مبنا، اعتراض یک بازخورد طبیعی است. منتهی شکل اعتراض مهم است. اعتراضی که به ضرر زدن به دیگران منجر شود، نه منطقی است و نه اثرگذار است.

کنکور عمق سواد را کم کرده بود/ریشه پیشرفت ایران در آموزش و پرورش توانمند است

به سرزمینمان و انقلابمان تعهد داریم

وی در پاسخ به دانش آموزی که پرسید تاکی صبر کنیم همه چیز درست شود؟ گفت: بن بست ایجاد کردن هنر نیست. مسیر بازکردن می‌تواند اثرگذار باشد. شما بعنوان نخبگان جامعه، محل مراجعه برای حل مسائل هستید. در عین حال واقعیت جمهوری اسلامی ایران بسیار امیدوار کننده است. رشد خوبی در عرصه علم و تولید داشته‌ایم. ۹۵درصد دارو در کشور تولید می‌شود. در کرونا اروپا گرفتار قحطی شد، اما در ایران فراوانی کالا داشتیم و این قدرت تولید داخل بود. ۹۵ درصد کشور از نعمت گاز برخوردار است، برق، آب توزیع عادلانه در کشور دارد. انصافا در مقایسه با سایر نقاط جهان، قیمت انرژی اعم از بنزین، گاز و برق بسیار منطقی است؛ خصوصا اگر خانواده‌ها رعایت پرهیز از اسراف را بکنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به موفقیت‌های کشور در حوزه نانو نیز بیان کرد: سال ۱۳۸۵ ستاد نانو در ایران ایجاد شد، در سال ۲۰۰۱ رتبه ما در تولید مقاله ۵۷ بود، اما امروز رتبه چهارم است. ۲۵ درصد ثبت پتنت برای ایران طی پنج سال گذشته ثبت شده است. فروش محصولات نانو به ۲۰ هزار و ۲۴ میلیارد تومان رسیده است، پس پیشرفت کرده‌ایم. گزاره‌های ناامیدکننده را در ذهن خودتان ایجاد نکنید. تحصیل می‌تواند هر جا صورت گیرد، اما به سرزمینمان و انقلابمان تعهد داریم.

عاملی خطاب به دانش‌آموز دبیرستان شهید بهشتی گفت، شما توانا هستید و با توکل بر خدا، به طلوع تمدن اسلامی ایران فکر کنید و برای حل مسائل و موانع از قدرت دانش و تخصص بهره بگیرید. ذهنتان را بر امر پیشرفت متمرکز کنید، حتما در زمره "اثرگذاران" تاریخ ایران اسلامی خواهید بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha