بقعه امام‌زاده خدا شاه جغتای در خراسان رضوی مرمت شد

مشهد- ایرنا- سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی، اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: عملیات مرمت بقعه امام‌زاده خداشاه جغتای با بازسازی تزئینات گنبد، بام‌سازی و اجرای عایق رطوبتی و پاک‌سازی و تمیزکاری میان گنبد پایان یافت.

احسان زهره‌وندی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این بنا متعلق به دوره ایلخانی و صفویه است که به شماره ۴۰۳۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی درباره مشخصات این اثر تاریخی اظهار کرد: اصل بنا، به صورت هشت ضلعی است و از خارج، در هر یک از اضلاع، اتاقی با طاق تعبیه شده است.

سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی، اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: هر یک از اضلاع بقعه، چهار متر عرض دارد و ارتفاع آن بیش از هفت متر است، ۲ ایوان در جنوب و شمال دارد که مدخل اصلی در شمال بوده که اکنون ورودی به جنوب منتقل شده است.

زهره وندی افزود: گنبد بنا، از نوع دوپوش است که اولی به صورت عرقچینی به قطر هشت و ارتفاع پنج متر و از خارج به صورت شلجمی و بر روی پایه‏‌ای هشت ضلعی تعبیه شده و سپس گنبد بنا بر آن استوار شده است.

وی ادامه داد: ایوان شمالی دارای مقرنس‏‌کاری است و در وسط بقعه، ضریح آهنی به ابعاد ۲ در ۱.۲ متر مربع قرار دارد که با رنگ طلایی نقاشی شده است، دیوار اتاق مرقد از ارتفاع پنج متری، با ایجاد چند فیل‌‏پوش و طاق‏نما به هشت ضلعی تبدیل شده و سپس گنبد عرقچینی بنا بر آن استوار شده است.

این اثر تاریخی در شهرستان جغتای و کنار جاده روستای خداشاه که به ده امام نامیده شده قرار دارد.

شهرستان جغتای در ۳۳۶ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

هم اکنون بیش از هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی، معنوی و طبیعی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha