۱۱۱ عنوان کتاب درسی نابینایان به بریل تبدیل شد

تهران - ایرنا - معاون برنامه­ ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: ۱۱۱ عنوان کتاب درسی نابینایان و کم بینایان به شکل بریل و ۳۲ عنوان کتاب به شکل گویا تبدیل شد.

اسماعیل برقی در دیدار صاحب نظران و مدیران تشکل های نابینایان و کم بینایان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد آموزش و پرورش استثنائی در حوزه دانش آموزان نابینا و کم بینا و شرح خدمات تخصصی این سازمان در بخش های مختلف آموزشی، توانبخشی و رفاهی اظهار کرد: بنا به این گزارش هم اکنون ۵ هزار و ۲۳۹ دانش آموز نابینا و کم بینا در بخش آموزش فراگیر (تحصیل دانش آموزان نابینا در مدارس عادی و در کنار دانش آموزان غیرمعلول) و هزار و ۹۰۶ دانش آموز در مدارس آموزش نابینایان و کم بینایان به تحصیل مشعولند.

وی افزود: از این تعداد ۲۲۸ دانش آموز در خوابگاه های مدارس شبانه روزی نابینایان و کم بینایان اقامت دارند. هم اکنون سازمان آموزش و پرورش استثنائی دارای ۹ مرکز آموزش شبانه روزی نابینایان وکم بینایان در ۵ استان و در کل ۲۳ مرکز آموزشی دانش آموزان دارای آسیب بینایی در سراسر کشور است.

معاون حوزه آموزش و توانبخشی آموزش و پرورش استثنائی با تأکید بر اولویت سازمان برای ترویج خط بریل در میان دانش آموزان نابینا و کم بینا از تدوین ۳۰ راهنما و دستورالعمل کمک آموزشی برای مربیان و آموزشگرهای آموزش دانش آموزان نابینا و کم بینا از جمله تولید بسته آموزش خط بریل به نوآموزان اعم از دانش آموز و کادر آموزشی نابینایان و کم بینایان خبر داد.

برقی همچنین از توجه خاص سازمان به آموزش مهارت پایه ای تحرک و جهت یابی به دانش آموزان از سنین پایین آموزش خبر داد و تولید بسته آموزشی این مهارت را در راستای ترویج این مهارت اساسی تحرک دانش آموزان نابینا و کم بینا توصیف کرد.

به گفته سرپرست معاونت برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنائی در بخش توانبخشی دانش آموزان نابینا و کم بینا سه محور آموزش مهارت های شناختی، ارتباطات مؤثر اجتماعی و روانشناسی معلولیت بینایی و چگونگی مدیریت پیامدهای آن مورد تأکید سازمان است.

وی مهم ترین دغدغه سازمان در بخش رفاهی و پشتیبانی، را حل مشکل تردد دانش آموزان استثنائی از جمله نابینایان دانست و گفت: در این خصوص خواهان پیش بینی اعتبارات لازم بسیار فراتر از بودجه این امر در سازمان آموزش و پرورش استثنائی هستیم و به عنوان مثال بودجه مورد نیاز تأمین سرویس تردد دانش آموزان استثنائی در چند شهر کلان کشور را در سال جاری ۶۳ میلیارد تومان است. در این خصوص ورود نهاد عمومی شهرداری را مهم ترین عامل حل مشکل سرویس تردد دانش آموزان استثنائی است.

به گزارش ایرنا، در ادامه این نشست مدیران تشکل های فعال نابینایان و کارشناسان آموزشی جامعه نابینایان و کم بینایان به طرح مهم ترین انتظارات و مشکلات بیش از ۷هزار دانش آموز نابینا و کم بینای کشور پرداختند.

براساس گفته‌های این کارشناسان، کاهش استقبال از خط بریل در میان دانش آموزان نابینا و کم بینا به ویژه در مدارس فراگیر و خطر کم سوادی بریل در میان نسل آتی نابینا و کم بینا و ضرورت تولید منابع بریل در بخش درسی و غیردرسی و الزام فراگیری خط بریل توسط کلیه کادر آموزشی حوزه دانش آموزان نابینا و کم بینا یکی از درخواست های مطرح در این نشست بود.

همچنین ضرورت حفظ مدارس شبانه روزی دانش آموزان نابینا و کم بینا به منظور ایجاد امکان تحصیل برای دانش آموزان نابینا و کم بینای مناطق محروم و روستاها و گروهی از دانش آموزان که امکان تردد روزانه به مراکز آموزشی را ندارند از دیگر درخواست‌های فعالان و کارشناسان امور نابینایان بود. کمبود تجهیزات کمک آموزشی به ویژه فناوری های نوین مانند رایانه های همراه برای نابینایان یا فناوری های کمکی برای دانش آموزان کم بینا، ماشین های تایپ الکترونیک و نیز دستگاه های چاپگر بریل برای تولید منابع اطلاعاتی بریل از دیگر تأکیدات کارشناسان آموزش نابینایان و کم بینایان بود.

یکی دیگر از مهم ترین درخواست های مسئولان تشکل های نابینایان و کارشناسان آموزشی نابینایان و کم بینایان ضرورت آموزش مهارت های توانبخشی در کنار آموزش های عمومی به دانش آموزان نابینا و کم بینا به ویژه از همان مقطع پیش دبستانی و آموزش ابتدائی است که امکان می دهد دانش آموزان نابینا و کم بینا در کنار پیشرفت تحصیلی مهارت های متضمن توانایی ارتباط مؤثر با جامعه و مشارکت پایدار اجتماعی را به ویژه پس از اتمام تحصیل و ورود به عرصه فعالیت های اجتماعی و اشتغال فرا گیرند، کمبودی که به گفته این افراد در سطح مدارس خاص اما به ویژه در میان دانش آموزان حاضر در مدارس عادی و آموزش فراگیر محسوس است. رفع فوری و دائمی مشکل تردد دانش آموزان نابینا و کم بینا، افزایش دسترسی دانش آموزان فراگیر به معلمین رابط کافی از دیگر درخواست ها از سازمان آموزش و پرورش استثنائی بود.

یکی از مهم ترین درخواست های فعالین حوزه امور نابینایان از مسئولان سازمان آموزش و پرورش استثنائی، پیگیری رفع محدودیت پذیرش نابینایان و کم بینایان در دانشگاه فرهنگیان بود که بر اساس این محدودیت فقط آن دسته از نابینایان و کم بینایان قادر به ادامه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان هستند که می خواهند در رشته کودکان استثنائی تحصیل کنند و از ادامه تحصیل نابینایان در سایر رشته ها ممانعت به عمل می آید.

در پایان این نشست مقرر شد به منظور تحقق نتایج عملی این دیدار و تبادل نظر در آن، این نشست ها با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی دنبال شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha