سه هزار تشکل دانشجویی در دانشگاه‌های کشور فعال است

اصفهان - ایرنا - معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پنج اتحادیه بزرگ تشکل‌های دانشجویی، حدود سه هزار تشکل دانشجویی و بین ۶ هزار تا هفت هزار کانون فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌های کشور فعال است.

عبدالحسین کلانتری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اصفهان افزود: مجموعه های دانشجویی مانند کانون های فرهنگی اجتماعی و تشکل های دانشجویی در دوران کرونا دچار رخوت و آسیب شدند و تعداد آنها افول پیدا کرد اما ما موفق شدیم که تعدادی از آنها را به چرخه فعالیت برگردانیم.

وی اظهار داشت: تعداد زیادی از تشکل‌های دانشجویی در قالب اتحادیه ها فعالیت نمی کنند بلکه بطور پراکنده و بر اساس مجوزهایی که از دانشگاه‌ها اخذ کرده اند، فعال هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خاطرنشان کرد: تشکل های دانشجویی در دوران کرونا دچار ضعف و رخوت شدند، شاید تنوعی که در سلایق وجود دارد در تشکل ها پوشش داده نشد و فرصت ابراز و بروز جریانات متنوع در قالب تشکیلات منسجم، شناسنامه‌دار و در چارچوب قواعد وجود نداشت.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه های ما در وزارت علوم این است که از این مجموعه های دانشجویی حمایت کنیم و این کار را انجام دادیم بطوری‌که با برخی از مجموعه هایی که بر اساس قواعد رسمی آموزش عالی باید حذف می‌شدند به نوعی مساعدت کردیم و حتی تقویت شدند تا بتوانند عضوگیری کنند و در حیات سیاسی دانشگاه ها حضور داشته باشند.

کلانتری تاکید کرد: به همان میزانی که مجموعه های مدنی و شناسنامه دار در داخل دانشگاه ها با سلایق گوناگون تقویت شوند از رفتارهای پرخاشگرانه، هنجارشکنانه و غیر مدنی در فضای دانشگاه‌ها کاسته می شود و در مسائلی مانند اتفاقات اخیر، دانشگاه‌ها بهتر قابل مدیریت می شوند و مطالبات دانشجویان بهتر به ثمر می رسد و قابل پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما مجموعه های دانشجویی مختلفی مانند کانون های فرهنگی اجتماعی، تشکل های دانشجویی، انجمن های علمی و هیات های مذهبی در دانشگاه ها داریم، اضافه کرد: همه این مجموعه ها، تجلی مدنیت هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به برنامه های روز دانشجو ۱۶ آذر امسال اشاره و خاطرنشان کرد: سیاست وزارت علوم این است که برنامه های این روز با محوریت دانشجویان برگزار شود و تاکنون برخی از مجموعه های دانشجویی مانند کانون های فرهنگی و تشکل های دانشجویی برنامه هایی را برای این روز پیشنهاد کرده اند.

وی تصریح کرد: ممکن است جریان های معاند و ضد مردمی در صدد سوءاستفاده از فضای روز ۱۶ آذر باشند اما ما به هر میزانی که بتوانیم فعالیت های اثباتی خود را اجرا و آن فضا را مدیریت کنیم و تصویر مناسبی از فضا دانشگاه ها مخابره شود، در این نبرد رسانه ای موفق خواهیم بود.

وی با اشاره به برگزاری نشست معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های منطقه ۶ کشور در دانشگاه اصفهان، گفت: این نشست با هدف هم افزایی و هماهنگی برای افزایش ضریب نفوذ فعالیت های فرهنگی اجتماعی در دانشگاه های این منطقه و به اشتراک گذاری تجربه ها برگزار می شود.

نشست معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های منطقه ۶ کشور با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و مدیران و کارشناسان دانشگاه های استان های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری به مدت یک روز در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha