آثار یحیوی شاعر فقید عاشورایی در موزه شهرداری اردبیل رونمایی شد + فیلم

اردبیل - ایرنا - آثار و اشیا باقیمانده از شاعر فقید عباسقلی یحیوی معروف به تاج الشعرا با همت و همکاری خانواده او طی آیینی با حضور شعرا و مداحان در موزه عمارت شهرداری اردبیل رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا رئیس موزه عمارت شهرداری اردبیل روز چهارشنبه در این آیین اظهار کرد: ساختمان عمارت شهرداری حدود یک قرن قدمت دارد و در سال ۹۷ به صورت موزه فعال شده و در چهار سال گذشته از حیث شاخص‌های مختلف جزو موزه‌های برتر کشور شناخته شده است.

بهنام فتحی افزود: قرآن‌های دست‌نویس، زین اسب دوره تیموریان، سنگ نوشته‌ها و اشیای تاریخی زیادی از ناحیه مردم در این موزه قرار گرفته و روز به روز آمار بازدید از موزه رو به افزایش است.

وی با اعلام اینکه کتاب‌های مرثیه زنده یاد یحیوی بالاترین شمارگان و فروش کتب بعد از انقلاب اسلامی در اردبیل را به خود اختصاص داده است، گفت: از مدتی قبل پیگیر اشیا و آثار باقیمانده این شاعر فقید از خانواده ایشان بودیم و خوشبختانه با همکاری خوب آنها امکان جمع آوری و رونمایی آثار فراهم شد.

حیدر محمدیان اردی از مجموعه‌داران موزه عمارت شهرداری اردبیل هم در این آیین با قدردانی از خانواده استاد یحیوی به خاطر همکاری در جمع آوری و تحویل آثار آن شاعر فقید گفت: این اقدام، حرکتی برای احیا و معرفی فرهنگ و هویت اردبیل است و از نظر الگوسازی نیز بر نسل جوان و دانش آموزان تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: در موزه شهرداری اردبیل، علاوه بر بخش مرثیه، بخش‌های دیگری همچون مشاهیر و چاپ و مطبوعات نیز دایر و برای بازدید علاقه‌مندان آماده شده است.

در ادامه این آیین، حاج عبدالحسین نجارباشی از مداحان شهیر اردبیل خاطره ای از استاد یحیوی و دقت او در شعر و مداحی نقل کرد و سپس حاج حسین غفاری شاعر اهل بیت (ع) ظهور یحیوی در شعر و ادبیات عاشورایی را انقلابی در این عرصه توصیف کرد و بقیه شاعران عاشورایی را پیروان او دانست.

وی افزود: متاسفانه شاعر و هنرمند مثل بذر است و تا زمانی که زیر خاک دفن نشده، رشد نمی‌کند و اهمیت نمی‌یابد و این از ضعف ماست که بزرگان فرهنگ و هنر و ادبیات را در زمان حیاتشان، جدی نمی‌گیریم.

شهروز اردبیلی از مداحان پیشکسوت و عباسعلی یحیوی متخلص به ائلچی فرزند استاد یحیوی نیز در ادامه این آیین، به نقل خاطراتی از مرحوم یحیوی پرداخته و با خواندن اشعار او، تصویرسازی ها و شاهکارهای ادبی این شاعر بلند آوازه را گوشزد کردند.

بیوک جامعی رئیس محلات ششگانه و عضو خانه فرهنگ اردبیل هم با ارج نهادن به جایگاه ادبی مرحوم یحیوی گفت: روح قدسی این شاعر بزرگ بر ادبیات اردبیل سایه انداخته و شاعران بزرگی همچون شاهی در این حوزه پرورش یافته است.

عسگر شاهی از شاعران نامدار اردبیل نیز با خواندن برخی از شعرهای حماسی یحیوی اظهار کرد: مشغول شرح تشبیهات و استعارات بکار رفته در شعرهای مرحوم یحیوی هستم و این تحقیقات را به صورت کتابی به علاقه مندان عرضه خواهم نمود.

در پایان از عکس‌های تاریخی، سردیس، کتاب‌ها و اشیا و آثار شخصی مرحوم یحیوی نظیر عینک، ساعت، کلاه، دست نوشته‌ها، لباس و لحافی که در سفر کربلا همراه داشته رونمایی شد.

عباسقلی یحیوی در ۲۷ تیر ۱۲۸۰ در محله تازه شهر اردبیل متولد شده بود و سرودن شعر عاشورایی را از دوران نوجوانی آغاز کرده بود و ابتدا "احقر" تخلص می کرده و سپس تخلص خود را به یحیوی تغییر داده است.

او ۶۵ سال از عمر ۷۸ ساله خود را صرف سرودن اشعار مرثیه برای اهل بیت (ع) کرده و در سن ۷۸سالگی در ۲۶ آبان ۱۳۵۸ از دنیا رفته و در قبرستان بهشت فاطمه اردبیل به خاک سپرده شده است؛ کتاب‌های اسرار عاشورا، پرچم عزا، یادگار یحیوی، بهارستان یحیوی و نگارستان یحیوی از آثار اوست و دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی و یکی از میدان‌های شهر اردبیل به نام یحیوی نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha