معاون وزیر علوم: ۹۰۰ شرکت دانش بنیان نوع سه در کشور ایجاد شده است

اراک - ایرنا - معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یک هزار و ۱۰۰ شرکت دانش بنیان امسال در کشور ایجاد شده که ۹۰۰ شرکت آن دانش بنیان نوع سه است.

شرکت‌هایی که محل اصلی فعالیت آنها در مناطق کمتر برخوردار است؛ شرکت‌های نقش آفرین در حل مسایل راهبردی یا اساسی کشور؛ شرکت‌هایی که محل اصلی فعالیت آنها پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد فناوری است و شرکت‌های فعال در حوزه صنایع فرهنگی، خلاق، نوآفرین و علوم انسانی و اجتماعی در زمره شرکت‌های دانش بنیان نوع سه به شمار می آیند.

به گزارش ایرنا، «علی خیرالدین» روز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه رییس پارک و علم و فناوری استان مرکزی اظهارداشت: ۱۱ هزار و ۴۰۰ واحد فناور در کشور وجود دارد؛ ۱۷ درصد معادل ۲ هزار و ۲۰۰ شرکت‌ از این موارد، دانش بنیان هستند.

شمار پایین دانش بنیان ها در پارک علم و فناوری استان

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: ۲۲۹ واحد فناوری در پارک علم و فناوری استان مرکزی وجود دارد که ۲۳ مورد آن شرکت‌های دانش بنیان هستند که این رقم نسبت به میزان کشوری پایین تر است.

خیرالدین افزود: تاکنون بر روی تعدادی شرکت‌های دانش بنیان کار شده و اکنون نیاز است بر روی خروجی این شرکت‌ها که ایجاد اشتغال و فروش محصول است کار شود.

وی ادامه داد: یک هزار و ۴۲۰ اشتغال دانش بنیان در پارک علم و فناوری استان مرکزی ایجاد شده است و محصولات این پارک در بازارهای داخلی و خارجی به فروش رسیده که در مقایسه با پارک‌های سایر استان‌های کشور عدد مناسبی است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: ستاد اقتصاد دانش بنیان به ریاست استاندار و دبیری پارک علم و فناوری برگزار می شود که تعداد برگزاری این نشست در استان مرکزی پایین است.

لزوم تحقق بودجه ۱۲۶ میلیارد تومانی از محل تملک دارایی ها

خیرالدین گفت: خرید از محصولات شرکت‌های دانش بنیان در استان آذربایجان شرقی از جمله مصوبات این کارگروه بوده و نیاز است این مصوبه برای رفع مشکل شرکت‌های دانش بنیان ها در استان مرکزی نیز تصویب شود.

وی اظهار داشت: بر اساس ماده ۳۴ ضوابط اجرایی بودجه سال جاری حداقل ۱۰ درصد دارایی‌های تملک استان برای طرح‌های فناورانه هزینه شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بودجه تملک دارایی استان مرکزی یک هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان است که ۱۰ درصد این بودجه ۱۲۶ میلیارد تومان می شود که باید این مهم پیگیری شود.

خیرالدین افزود: این منابع مالی باید در زمینه تقویت شرکت‌ها، تعمیر و تجهیزپارک، تکمیل طرح های نیمه کاره و افزایش سهم دولت در پژوهش صندوق فناوری هزینه شود.

وی با تاکید بر اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان خاطرنشان کرد: بر اساس این قانون یک شرکت خصوصی در صورتی که در پارک علم و فناوری یک شرکت احداث کند، پارک باید سند اعیان به آن بدهد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همچنین بر اساس این قانون شرکت های دانش بنیان می توانند دفاتر خود را در بخش مسکونی مستقر کنند.

خیرالدین خاطرنشان کرد: رئیس پارک علم و فناوری، پارکبان نبوده و روسای پارک‌ها وظیفه ندارند تنها آن مجموعه را آباد کنند، بلکه باید بخش خصوصی را در این بخش وارد کرده و از این بخش کمک بگیرند.

وی ادامه داد: در پارک های علم و فناوری یک آورده باید توسط دولت ارائه شود و هشت آورده توسط بخش خصوصی تامین شود.

در پارک های علم و فناوری یک آورده باید توسط دولت ارائه شود و هشت آورده توسط بخش خصوصی تامین شودمعاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تعامل با دانشگاه‌ها و ایجاد پردیس خصوصی از جمله مهم ترین وظایف رئیس پارک و علم و فناوری استان مرکزی بوده و نیاز است پردیس علم و فناوری دانشگاه اراک در جوار این دانشگاه ایجاد شود.

خیرالدین ادامه داد: کمتر از ۱۰ درصد سهمیه کنکور از رشته ریاضی فیزیک شرکت در این آزمون حضور می یابند که بر این اساس برخی از دانشگاه های دولتی در حال تعطیلی هستند.

وی افزود: اکنون در رشته ریاضی و فیزیک در کشور دانشجو وجود نداشته ولی ۴۰ تا ۵۰ درصد در رشته تجربی دانشجوی تجربی در کشور وجود دارد.

فاصله زیاد پارک علم و فناوری استان مرکزی با دانشگاه اراک، عدم استقبال دانشجویان برای حضور در پارک علم و فناوری استان را به همراه داشته و برای استقبال این قشر باید اعتبارات بسیاری هزینه شود

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: این استان یک صدم درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده و در تولیدات علمی ۲ صدم درصد را دارد.

سید «مجتبی آل یاسین» افزود: با وجود نخبگان بسیار در استان مرکزی، شرکت‌های دانش بنیان از ابتدای سال افزایش بسیار خوبی داشته است.

وی ادامه داد: ۱۱۷ شرکت دانش بنیان، ۷۶ موسسه آموزش عالی و ۶۰ هزار دانشجو در استان مرکزی وجود دارد که این مهم ظرفیت بسیار بالایی برای پارک علم و فناوری استان مرکزی محسوب می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی نیز در این آیین گفت: ۵۰ هسته فناور و ۹۲ شرکت در قسمت رشد پارک علم و فناوری وجود دارد.

«محمدعلی داستان» افزود: ۲۲۶ میلیارد تومان گردشی مالی، ۱۷۰ میلیارد تومان فروش محصولات امسال در پارک علم و فناوری استان مرکزی وجود داشته و ۱۴۰ محصول تاکنون در این پارک به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: یک هزار و ۴۳۰ شغل در پارک علم و فناوری استان مرکزی ایجاد شده که بیشتر این افراد دانش آموخته دانشگاهی هستند.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۲ میلیون دلار سال گذشته از پارک علم و فناوری استان به خارج از کشور صادرات انجام شده است.

در این نشست از محمد رفیعی با حضور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تقدیر و محمد علی داستان به عنوان رئیس پارک علوم و فناوری استان مرکزی معرفی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha