به گزارش ایرنا، علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان روز پنجشنبه در« آیین اختتامیه کنفرانس بین المللی انسان شناسی در اندیشه فلسفی ابن سینا» افزود: اندیشه و تفکر بوعلی سینا بر منبای عقلانیت و خردمندی بود، و علت ماندگاری اندیشه های وی به دلیل توجه به مباحث عقلانی بود.
وی گفت: بوعلی سینا منشاء خدمات زیادی به علم وانسانیت شد و کتابهای زیادی که دربرگیرنده مباحث الهی و عقلانیت بود را به یادگار گذاشت.
استاندار همدان مشکل امروز جامعه بشری را که دچار سردرگمی شده است، ناشی از دوری از خردورزی دانست.
وی تاکید کرد: هر چند تلاشهای قابل تقدیری از طرف بنیاد بوعلی برای شناساندن ابن سینا انجام شده است، اما جنبه های دیگری از شخصیت وی مناسب است به جامعه جهانی معرفی شود.
قاسمی فرزاد گفت: انتظار داریم دانشگاههای داخل و خارج کشور تلاش کنند این نابغه بزرگ را به جهانیان معرفی کنند.
در ادامه این همایش دکتر حسن رضایی ریاست پژوهشگاه بین المللی جامع المصطفی در سخنانی گفت: بوعلی سینا پزشک، ریاضی دان، اخترشناس، شاعر، منطق دان ، فیلسوف و دانشمند ذالفنون و همه چیز دان بود، که از مشهورترین و تاثیرگذارترین دانشمندان ایران و جهان است.
وی افزود: شهرت بوعلی سینا در طب، و فلسفه مشایی و نوافلاطونی و معارف اسلامی بود و کوشید فلسفه مشایی را با دین سازگاری کند که به حل مسایل عقلی از جمله وحدت و کثرت و همچنین علم الهیات و به جزییات پیوند حادث و قدیم و رابطه ذات و صفات خدا و بسیاری از مباحث فلسفی و فقهی پرده برداشت.
وی افزود: حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ اثر به بوعلی سینا نسبت داده شده است و اینگونه شخصیت های چندبعدی عامل نزدیکی ملت ها هستند.
رییس پژوهشگاه بین المللی جامع المصطفی گفت: ابن سینا مهندس جهانشهر، گوهر سربلند و فخر ملل و به غایت متواضع بود، و با استفاده از رویکرد فلسفی ، و تعالیم تجربی و آموزه های نقلی متون دینی توانست، تصویری کلان از انسان ارائه کند.
آیت الله حبیب شعبانی موثقی نماینده ولی فقیه در استان همدان نیز در سخنانی گفت: بوعلی سینا نماد عقل است و نظام مشایی را به اوج رساند.
وی افزود: اسلام مکتب عقلانیت است و کافی که جزو منابع شیعه است، اولین روایات های آن در باره عقل و جهل است.
آیت الله شعبانی گفت: اسلام بر پایه عقل بنیان گذاشته شده است و اگر بر پایه وحی نیز باشد می تواند نظام هستی را بدرستی معرفی کند.
وی افزود: در نگاه اسلام شناخت خود شناخت خداست و مباحث علم و نفس ابن سینا مباحث عمقی است، در نگاه ابن سینا حقیقت وجود انسان به بدن نیست بلکه به نفس انسان است، نفس مثل موجودی است که سوار مرکب شده است و مدبر بدن است.
نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: در جهان امروز تلاش می شود لذت های بدن را افزایش دهند و بوعلی نفس را مجرد می داند که قابلیت جاودانه ماندن دارد، و باید از گرفتار شدن در بدن رویگردان شد.
وی افزود: ابن سینا معتقد است سعادت حقیقی وقتی بدست می آید که نفس از بدن جدا شود و انسان گرفتار خودنشناسی خود را در حد زندگی نباتی پایین آورده است.
پرفسور ماهر آلبر از ترکیه در بزرگداشت مقام ابن سینا گفت: ابن سینا از بنیانگذاران متافیزیک در علوم اسلامی است. در باره بوعلی سینا می توانیم در ۲ مورد تحقیق کنیم اول فهم درست فلسفه و سخنان وی در این باره است و دوم جنبه های فکری ابن سینا ومعرفی برای جهان علم است.
وی تاکید کرد: مناسب است در ایران و ترکیه اقداماتی در راستای معرفی ابن سینا برگزار شود.
نظر شما