زنجیره اهدای خون سمنانی‌ها در روزهای سرد سال ادامه یابد

سمنان- ایرنا- مدیرکل انتقال خون استان سمنان گفت: شهروندان سمنانی با اهدای خون در روزهای سرد پیش‌رو یاریگر و نجات بخش بیماران نیازمند خون باشند و زنجیره اهدای مستمر خون را همچنان ادامه دهند.

محسن طاهریان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز داشت: داوطلبان اهدای خون با حداقل ۱۸ و حداکثر ۶۰ سال سن و حداقل ۵۰ کیلوگرم وزن می‌توانند به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه میزان خونی که اهدا می شود حجم کمی از خون بدن است، گفت: هموطنان با اطمینان خون اهدا کنند، زیرا این میزان خون اهدایی بعد از ۲۴ ساعت جبران می‌شود.
طاهری افزود: خون یک ماده حیاتی است و تا کنون جایگزینی برای آن نیامده است و علاوه بر مصدومان حوادث رانندگی، بیمارانی که اعمال جراحی دارند، مادران در حین زایمان و بیماران سرطانی از نیازمندان به خون هستند و همچنین برخی از افراد مانند مبتلایان به تالاسمی از مصرف کنندگان همیشگی خون هستند و لازم است که اهدای خون توسط هموطنان به صورت همیشگی و مستمر باشد.
وی ادامه داد: افرادی که قصد اهدای خون دارند و به مراکز انتقال خون مراجعه می کنند، با آنها مصاحبه می شود و سپس معاینه می شوند و آزمایش هموگلوبین از آنها گرفته می شود که دچار کم خونی نباشند و در صورت مساعد بودن شرایطشان می توانند خون اهدا کنند.
وی اعلام کرد: به هموطنانی که قصد اهدای خون دارند توصیه می شود که ۴ساعت قبل از اهدای خون مواد غذایی خیلی چرب مصرف نکنند و بعد از اینکه خون اهدا کردند هم مایعات و آب بنوشند و در مراکز انتقال خون بعد از اهدای خون حال عمومی اهداکنندگان بررسی می شود.
طاهری تاکید کرد: اهدا کنندگان خون اطمینان داشته باشند که سازمان انتقال خون بر اساس آخرین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های انتقال خون جهان، تمام نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می کند و تمام مراکز انتقال و اهدای خون و تمام تجهیزات این مراکز در کشور در حال حاضر و همیشه، ضد عفونی و استریل می شود و اهداکنندگان با اطمینان خاطر خون اهدا کنند.
مدیرکل انتقال خون استان سمنان اعلام کرد: خانم ها هر چهار ماه یکبار و در سال در مجموع سه‌بار و آقایان هر سه ماه یک بار و در مجموع چهار بار در سال می توانند خون اهدا کنند.

وی با اشاره به مشارکت اندک بانوان در اهدای خون، افزود: انتظار است بانوان در زمینه اهدای خون بیش از پیش مشارکت داشته باشند.
مدیرکل انتقال خون استان سمنان گفت: بر پایه گزارش‌ها مشارکت زنان استان در زمینه اهدای خون در حدود ۶ درصد است و البته در کشور نیز مشارکت بانوان در این بخش در حد انتظار نیست و اطلاع‌رسانی رسانه در افزایش مشارکت بانوان کمک کننده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چهار پایگاه اهدای خون در استان سمنان برای خون‌گیری از متقاضیان فعال است.

آزمایش‌هایی از جمله هپاتیت بی و سی، ایدز و بیماری‌های مقاربتی از خون‌های اهدایی به عمل می‌آید و خون اهدایی برای افراد نیازمند در عمل های جراحی، درمان مجروحان تصادف، زایمان، برای مبتلایان به تالاسمی و هموفیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha