۵ آذر ۱۴۰۱، ۸:۲۴
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 84953260
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

ورزش روزانه همدان نیازمند سرپناه

۵ آذر ۱۴۰۱، ۸:۲۴
کد خبر: 84953260
ورزش روزانه همدان نیازمند سرپناه

همدان- ایرنا- ورزش روزانه همدان به عنوان شاخه‌ای از فدراسیون ورزش‌های همگانی کشور، در حالی پرجمعیت‌ترین رشته مخاطب پذیر در این استان به شمار می‌رود که با حداقل امکانات مورد بی مهری برخی از مسئولان قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، براساس آمارهای اعلام شده از سوی هیات ورزش‌های همگانی استان همدان و به طور روزانه بیش از ۵۰ هزار شهروند همدانی در بیش از یکصد ایستگاه ثابت به ورزش صبحگاهی و عصرگاهی فعالیت دارند.

ایستگاه‌هایی که به صورت سازماندهی شده در سطح بوستان‌های سطح استان همدان ایجاد شده و فعالیت‌های ورزشی و آمادگی جسمانی به صورت رایگان به شرکت کنندگان ارایه می‌شود، فضایی به دور از هرگونه تشریفات برای عضویت عموم مردم که این روزها با وجود سرمای هوا، همچنان با استقبال پرشمار مردم مواجه است.

ورزش‌های صبحگاهی و عصرگاهی بستری برای ایجاد تحرک و ارتقا سلامت و تندرستی شهروندان است و هر فرد در سنین مختلف می‌تواند به راحتی فعالیت‌های ورزشی را انجام دهد.

ورزش‌های صبحگاهی و عصرگاهی بستری برای ایجاد تحرک و ارتقا سلامت و تندرستی شهروندان است و هر فرد در سنین مختلف می‌تواند براحتی فعالیت‌های ورزشی را انجام دهد.

مربیان حاضر در این ایستگاه‌ها که دارای مدرک مربیگری ورزش صبحگاهی و یا آمادگی جسمانی هستند، با انجام حرکات مختلف ورزشی به صورت هماهنگ با شرکت کنندگان، فضایی پرتحرک همراه با شور و نشاط را ایجاد می‌کنند.

در ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی و عصرگاهی همدان که در ۲ بخش آقایان و بانوان به صورت مجزا در سطح بوستان‌ها تشکیل می‌شود، تمام رده‌های سنی را به حرکات ورزشی وا می‌دارد.

با این حال فعالیت برای عموم مردم در طول فصول سال در این ایستگاه‌ها امکان پذیر نیست چرا که برودت هوا به خصوص در نیمه دوم سال که سرمای استخوان سوز را در همدان شاهد هستیم، زمینه فعالیت همه رده‌های سنی به خصوص میانسالان و کهنسالان را فراهم نخواهد کرد.

ورزش روزانه همدان نیازمند سرپناه

سالن‌های ورزشی سرپناه ایمن برای ورزش صبحگاهی

سرپرست هیات ورزش‌های همگانی همدان می‌گوید: سالن‌های ورزشی تحت اختیار دستگاه ورزش و جوانان در سطح استان برای ورزش صبحگاهی اختصاص یافته است و سرپناه ایمن برای ورزشکاران به شمار می‌رود.

هادی سبزواری با قدردانی از رویکرد حمایتی علی حقیقی مدیرکل ورزش و جوانان همدان در واگذاری سالن‌های ورزشی به فعالیت ورزش صبحگاهی اظهار داشت: با هماهنگی صورت گرفته با دستگاه ورزش استان، سالن‌های سرپوشیده را در ساعات اولیه صبح به مربیان ایستگاه‌های ورزشی صبحگاهی اختصاص داده‌ایم.

وی اضافه کرد: با توجه به سرمای هوا، امکان فعالیت در بوستان‌ها برای عموم مردم به خصوص افراد میانسال و کهنسال بسیار دشوار است، بنابراین باید سالن‌های سرپوشیده را به این مهم اختصاص دهیم.

باتوجه به سرمای هوا، امکان فعالیت در فضای پارک‌ها و بوستان‌ها برای عموم مردم به خصوص افراد میانسال و کهنسال بسیار دشوار است، بنابراین باید سالن‌های سرپوشیده را به این مهم اختصاص بدهیم.

سبزواری با انتقاد از سایر دستگاه‌های اجرایی به همکاری نکردن در واگذاری سالن‌های ورزشی در ساعات ابتدایی صبح به ورزش همگانی بیان کرد: به جز دستگاه ورزش و جوانان و نیز بخشی از آموزش و پرورش، سایر ادارات دولتی از اختصاص سانس به ورزش صبحگاهی طفره می‌روند.

وی افزود: فعالیت ورزشی صبحگاهی برای عموم رایگان است و حتی هیات همگانی در معرفی مربیان کارآزموده و باتجربه اقدام می‌کند و همین مساله باعث شده تا ایستگاه‌های ما از بوستان های منطقه و نواحی شهر به سمت محله‌ای در حال افزایش باشد.

شورای ورزش گره گشای مشکلات

سرپرست هیات ورزش‌های همگانی همدان معتقد است: شورای ورزش و تربیت بدنی گره گشای مشکلات ورزش همگانی به خصوص صبحگاهی است.

هادی سبزواری افزود: با پیگیری‌های خوب حسن رضانیا معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان، نخستین شورای ورزش و تربیت بدنی در دولت سیزدهم را در این استان برگزار کردیم که البته به دلیل غیبت چند مدیرکل و ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی، مورد موافقت استانداری قرار نگرفت و تاکید بر تکرار این نشست در آینده نزدیک شد.

وی اضافه کرد: شورای ورزش و تربیت بدنی با گرایش ورزش همگانی می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و انتظار داریم با همکاری دستگاه‌های اجرایی و دستور استاندار، ساعاتی از سالن‌های ورزشی ادارات به توسعه این بخش اختصاص یابد.

شورای ورزش و تربیت بدنی با گرایش ورزش همگانی می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و انتظار داریم با همکاری دستگاه‌های اجرایی و دستور استاندار، ساعاتی از سالن‌های ورزشی ادارات به توسعه این بخش اختصاص یابد.

سبزواری خاطرنشان کرد: هم اکنون ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی به دلیل سرمای هوا با گلایه مندی ورزشکاران همراه شده و باتوجه به اینکه جمعیت آن بیشتر از ظرفیت سالن‌های سرپوشیده دستگاه ورزش و جوانان است، نیاز به همکاری سایر ارگان‌ها داریم.

وی با تاکید بر لزوم تشکیل شورای ورزش و تربیت بدنی گفت: این شورا دارای جایگاه مهمی در توسعه ورزش‌های همگانی است و می‌توانیم با تصویب طرح اختصاص ساعاتی از سالن‌های سرپوشیده ادارات به ورزش صبحگاهی، بخش مهم فعالیت را به لحاظ کمی و کیفی توسعه دهیم.

عوارض ورزش در هوای سرد

به گفته کارشناسان ورزشی، وقتی برای ورزش کردن به مدت طولانی در معرض سرما قرار می‌گیریم درجه حرارت بدن کاهش پیدا می‌کند و این امر باعث سرمازدگی بدن، لرزش، خواب آلودگی و ناهماهنگی بدن می‌شود.

این کارشناسان افزودند: اگر تجربه ورزش در هوای سرد را داشته باشید متوجه می‌شوید که در هوای سرد ماهیچه‌ها فشرده و عضلات سفت می‌شود و بافت آن‌ها حالت کششی پیدا می‌کند و احتمال دارد (مفاصل، تاندون‌ها و رباط‌ها) در هنگام تمرین پاره شود.

در برخی از ورزشکاران مبتلا به آسم، احتمال بروز اسپاسم در ریه، سرفه و تنگی نفس وجود دارد، در صورت بروز این علائم در هوای سرد باید به شدت از ورزش اجتناب کرد.

بنابراین با انتقال ورزش‌های روزانه به سالن‌های سرپوشیده، به ویژه صبحگاهی که پرجمعیت‌ترین مخاطب را در بین رشته‌های ورزشی استان همدان در اختیار دارد، بسیاری از مشکلات ورزشکاران این رشته برطرف خواهد ساخت.

استان همدان همواره یکی از قطب‌های اصلی ورزش روزانه است و ازدحام پرجمعیت‌ترین قشر ورزشکار را در خود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha