صدور مجوز خدمات فنی و مهندسی در خراسان رضوی ۸۵ درصد رشد یافت

مشهد-ایرنا- رییس اداره آموزش، پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: صدور مجوز تاسیس و پروانه‌های بهره‌برداری خدمات فنی و مهندسی در این استان، طی هشت ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸۵ درصد افزایش یافته است.

ناصر بهزاد روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: هدف گذاری امسال این اداره کل، افزایش ۲ برابری صدور جوازهای تاسیس یا پروانه های بهره برداری واحدهای خدمات فنی و مهندسی است که تاکنون بخشی از آن محقق شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۲۰۰ واحد در حوزه خدمات فنی و مهندسی دارای مجوز فعالیت هستند، افزود: در هشت ماهه نخست امسال ۱۲ جواز تاسیس و ۲۰ پروانه بهره برداری در حوزه واحدهای خدمات فنی و مهندسی در خراسان رضوی صادر شده که رشد قابل توجهی یافته است.

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که در هشت ماهه پارسال مجموع جواز تاسیس و پروانه بهره برداری صادره در حوزه خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی ۲۰ مورد بود.

رییس اداره آموزش، پژوهش و فناوری اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از آنجا که ایجاد و توسعه واحدهای فنی و مهندسی یکی از ابزارهای توانمندسازی بخش صنعت و معدن است، تلاش شده است امسال صدور جواز تاسیس و پروانه بهره برداری در حوزه واحدهای فنی و مهندسی به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: تمرکز ویژه به واحدهای خدمات فنی و مهندسی از آن جهت است که هم امسال به نام سال تولید دانش بنیان نامگذاری شده است و هم توسعه واحدهای دانش بنیان کمک بزرگی به اشتغال می کند تا بتوان با اتکا به توان بخش خصوصی و به منظور پشتیبانی از خدمات واحدهای صنعتی و معدنی به توسعه مهارتهای فنی کمک کرد.

بهزاد برنامه های اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برای توسعه خدمات فنی و مهندسی را محور ۱۶ برنامه راهبردی ذکر و بیان کرد: از این تعداد روی بخش امکان سنجی، توسعه فناوریهای جدید، کاهش آلودگی زیست محیطی، افزایش بهره وری، مهندسی ارزش و بهبود کیفیت، نمونه سازی و مهندسی معکوس، کاهش ضایعات و خدمات آزمایشگاهی در بخش خدمات فنی و مهندسی تمرکز ویژه ای انجام گرفته است.

وی اظهار داشت: تلاش شده است ظرفیت موارد مزبور در حوزه خدمات فنی و مهندسی تا پایان امسال به ۲ برابر افزایش یابد تا بتوان با سرعت بیشتری به افزایش توان ساخت داخل و ارتقای ظرفیتهای تولید یا ایجاد شرایط بهینه برای این بخش کمک کرد.

صدور مجوز خدمات فنی و مهندسی در خراسان رضوی ۸۵ درصد رشد یافت

۳۰ رسته تولیدی از خدمات فنی و مهندسی بهره می‌گیرند

رییس اداره آموزش، پژوهش و فناوری اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تنوع در خدمات گیرنده های حوزه فنی و مهندسی زیاد است، به نحوی که بیش از ۳۰ رسته تولیدی از خدمات فنی و مهندسی بهره می گیرند که از جمله آنها صنایع فلزی، ماشین سازی و تجهیزات، برق و الکترونیک، پتروشیمی، اکتشافات معدنی، فرآوری مواد معدنی، طراحی صنعتی، صنایع کشاورزی، دارویی، صنایع غذایی، سلولزی، چرم و نساجی است.

بهزاد اظهار داشت: با توجه به اهمیت خدمات فنی و مهندسی که می تواند در پیشبرد برنامه های استان موثر باشد و حتی به دانشگاهی شدن واحدهای صنعتی کمک می کند، تلاش شده است یک زیست بوم فناوری با محوریت توسعه خدمات فنی و مهندسی ایجاد شود.

وی بیان کرد: ارتقای زیست بوم فناوری با محوریت توسعه خدمات فنی و مهندسی جزو برنامه های راهبردی کشور است که کمک می کند تا با اتکا به منابع تامین مالی در اختیار و متقاضیان داخلی و خارجی و پشتیبانی ها در حوزه های پژوهش و دانشگاهی، بتوان اکوسیستم نوآورانه را در قالب زیست بوم های فناوری ایجاد کرده و افزایش داد.

رییس اداره آموزش، پژوهش و فناوری اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اکوسیستم نوآورانه لازمه توسعه واحدهای فنی و مهندسی است و برنامه این اداره کل ایجاد حداقل پنج اکوسیستم فناوری با محوریت بخش خدمات فنی و مهندسی در استان است.

بهزاد اظهار داشت: اساس این زیست بوم‌های فناورانه تجمیع بازیگرانی است که می توانند هم بخش صنعت و هم بخش اتصال شرکتهای دانش بنیان را فعال کنند و هم دانشگاهها و پژوهشگاهها را به بخش تولید متصل نمایند و هم زنجیره تامین خدماتی که در این بخش مورد نیاز است را پوشش دهند.

وی اضافه کرد: با ایجاد این زیست بوم فناورانه و افزایش صدور جوازهای تاسیس و پروانه های بهره برداری حوزه خدمات فنی و مهندسی، می توان حضور بازیگران قدرتمند در پهنه داخلی و بین‌المللی و تامین مالی در این بخش را با بهره گیری از شرکتهای توانمند در حوزه خدمات فنی و مهندسی به شکل مناسبی پیش برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha