مرحله دوم طرح جبران و تثبیت یادگیری دانش‌آموزان اجرا می‌شود

تهران - ایرنا - سرپرست معاونت آموزش ابتدایی، پایین آمدن کیفیت آموزش را از پیامدهای آموزش غیرحضوری در ۲ سال اخیر دانست و گفت: طرح جبران و تثبیت یادگیری در تابستان ۱۴۰۱ به منظور جبران این افت اجرا و مقرر شد مرحله دوم آن در سال جاری پس از شناسایی دوباره دانش‌آموزان نیازمند توجه، به مرحله اجرا درآید.

به گزارش ایرنا از وزارت آموزش‌وپرورش، معصومه نجفی در گفت و گویی درباره افت سطح سواد کودکان اظهار داشت: سنجش دانش آموزان در دوره ابتدایی به شکل کیفی و توصیفی انجام می‌شود و احراز شایستگی‌های عمومی دانش‌آموزان از طریق آزمون‌های مداد - کاغذی و در یک فضای استرس‌زای امتحانی ممکن نیست و لازمه این دریافت، رصد دانش‌آموزان توسط معلمان در یک بازه زمانی است.

نجفی تصریح کرد: معلمان از مهر تا اواسط آذر فرصت خواهند داشت که در فرایند تدریس، مرحله شناسایی دانش آموزان را طی کرده و آن دسته از دانش‌آموزان که در هر درس نیازمند توجه بیشتر هستند، شناسایی کنند.

سرپرست معاونت آموزش ابتدایی، لزوم ایجاد یک نگاه کلان به مسئله ارتقای سطح سواد و شایستگی‌های عمومی دانش‌آموزان را مهم دانست و با اشاره به فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب در ۱۰ سال گذشته، از چهار کلیدواژه سیاست‌گذاری آموزشی، فضا و تجهیزات، معلم و محتوا به عنوان ارکانی که می‌توانند یک نظام آموزشی را مورد حمایت قرار دهند، نام برد.

نجفی، توجه به معلم را یکی از مهم‌ترین ارکان این اصول چهارگانه دانست و گفت: توانمندسازی معلم به معنای واقعی مورد تاکید است.

وی افزود: معاونت ابتدایی بخش عمده‌ای از برنامه‌های خود را متمرکز بر توانمندسازی معلمان و ارتقای کیفیت آموزش درنظر گرفته است که طراحی بسته آموزشی ویژه کلاس اولی‌ها و برنامه توانمندسازی معلمان از آن جمله است.

سرپرست معاونت آموزش ابتدایی، بالا بودن شاخص تکرار پایه در اول ابتدایی نسبت به سایر دوره‌ها را دلیل توجه بیشتر به تغییر رویکرد در فرایند آموزشی این دانش آموزان اعلام کرد و گفت: در بسته آموزشی طراحی شده که به طور آزمایشی برای هشت هزار و ۳۰۰ کلاس روستایی در سراسر کشور به صورت هفتگی تهیه و ارسال می‌شود؛ همه اجزای مورد نیاز معلم برای تدریس که شامل فیلم، فلش کارت، کتاب داستان و بازی‌های مرتبط با عنوان درس است در نظر گرفته شده و هدف آن تغییر رویکرد معلمان از شیوه سنتی به روش‌های نوین آموزشی و با در نظرگرفتن ساحت‌های شش‌گانه تربیتی است.

نجفی، شناخت عوامل اصلی افت تحصیلی دانش‌آموزان و بکارگیری سیاست‌های درست و اثربخش در برون رفت از این چالش را ضروری دانست و از برگزاری دوره‌هایی ویژه سر گروه‌های اصلی معلمان از همه استان‌های کشور به عنوان برنامه دیگر معاونت ابتدایی در مسیر توانمندسازی معلمان خبر داد.

وی شبکه‌سازی قوی و گفتمان‌سازی آموزشی را پشتوانه این طرح دانست و تصریح کرد: با این کار در یک دوره سه ساله همه معلمان آموزش‌های لازم را حداقل در یک درس دریافت خواهند کرد و آماده ارائه طراحی‌های آموزشی خلاقانه خواهند بود.

سرپرست آموزش ابتدایی گفت: طرح «یارمهربان» و تجهیز کتابخانه‌های کلاسی با کتاب‌های منتخب که شامل همه ساحت‌های تربیتی است؛ با تعیین سه زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای برای کتابخوانی از فعالیت‌هایی است که در سال تحصیلی جدید در همه مدارس ابتدایی اجرا می‌شود.

نجفی تصریح کرد: با وجود برنامه «شاد»، دیگر شاهد تعطیلی مدارس نخواهیم بود و هرگاه بنا به دلیلی شرایط برگزاری کلاس به شکل حضوری مهیا نباشد؛ حتما این امکان وجود دارد که از طریق نرم‌افزار «شاد» به شکل مجازی برگزار شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha