اختلاف لیکود و «صهیونیسم دینی» ادامه دارد/ احتمال توافق با "شاس" و "نوعم"

تهران-ایرنا- حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو هنوز نتوانسته با حزب «صهیونیسم دینی» درباره پست‌های کابینه به توافق برسد اما انتظار می‌رود امروز با احزاب "شاس" و "نوعم" به توافق برسد.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه صهیونیستی «ایزرائیل نیوز»، بعد از امضای توافق بین حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و حزب «عوتسما یهودیت» به رهبری «ایتامار بن گویر» در روز جمعه، انتظار می رود حزب شاس به رهبری «آریه درعی» و حزب نوعم به رهبری «آوی ماعوز» نیز امروز با لیکود توافق امضا کنند.

براساس این گزارش، آریه درعی رهبر حزب شاس معاون نخست وزیر خواهد شد و با حفظ سمت، کنترل وزارتخانه های بهداشت و امور داخله را نیز در اختیار خواهد داشت.

شاس که به طور سنتی، کنترل وزارت امور دینی را برعهده داشته، احتمالا در این کابینه هم این وزارتخانه را در کنترل خود نگه خواهد داشت.

وزارت امور حاشیه نشین ها و وزارت رفاه از جمله وزارتخانه های دیگری هستند که احتمالا در اختیار شاس قرار خواهند گرفت. «اداره توسعه نقب و جلیله» که قبلا زیرمجموعه وزارت امور حاشیه نشین ها بود در اختیار حزب «عوتسما یهودیت» قرار گرفته است.

براساس این گزارش، قرار است «ماعوز» از حزب «نوعم» نیز معاون نخست وزیر شود.

از سه شنبه گذشته و بعد از بن بست در مذاکرات حزب لیکود و حزب «صهیونیسم دینی» به رهبری «بزالل اسموتریچ»، هنوز اعضای این دو حزب دیداری نداشته اند.

براساس گزارش شبکه تلویزیونی «کان»، در حالی که حزب «عوتسما یهودیت»، داشتن اختیارات بیشتر در شهرک های صهیونیست نشین جدید را خواستار شده و لیکود این شرط را پذیرفته است، حزب «صهیونیسم دینی» از این موضوع خشنود نیست.

نتانیاهو با این شرط، پذیرفته که کنترل شهرک ها را در اختیار حزب بن گویر قرار دهد که هرگونه اقدامی در آنجا نیازمند تایید کمیته وزارتی باشد اما اسموتریچ خواهان داشتن اختیار تام در این حوزه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha