حوض‌خانه تاریخی «رستم‌بیگ» مهاباد نگارخانه می‌شود

مهاباد - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: در قالب تفاهم‌نامه مرمت و بازسازی اماکن تاریخی با شهرداری، حوض‌خانه تاریخی «رستم‌بیگ» این شهر به نگارخانه تبدیل می‌شود.

ناصر صدفی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کارهای مرمت و بازسازی حوض‌خانه تاریخی «رستم‌بیگ» در سال ۱۳۹۵ توسط میراث فرهنگی انجام شده بود اما برای حفاظت بیشتر از این بنا و همچنین استفاده بهینه از آن با همکاری شهرداری مهاباد با محوطه سازی این حوض‌خانه به نگارخانه تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حوض‌خانه «رستم‌بیگ» مهاباد به شماره ۷۳۸۳ و در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی قرار گرفته است، افزود: طرح محوطه سازی آن با نظارت فنی و زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی با اعتبار شهرداری از محل بودجه فرهنگی انجام خواهد شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: آب این حوض‌خانه از طریق قنات (در زبان محلی «کاریز») از مناطق بالا دستی مهاباد تامین می‌شود هنوز هم با وجود ساخت و سازهای متعدد در اطراف این بنا باز هم آب در داخل حوض‌خانه جریان دارد.

حوض‌خانه تاریخی «رستم‌بیگ» مهاباد نگارخانه می‌شود

وی ادامه داد: در این حوض‌خانه، حوضی به طول ۳.۵۴ متر، عرض ۲.۵ متر و عمق ۴۰ سانتی‌متر وجود دارد که آب از طریق یک کانال وارد حوض می‌شد و در اطراف حوض کانالی کوچک به عرض ۱۲ سانتی‌متر وجود دارد که سرریز آب حوض را جمع‌آوری و به خارج از بنا منتقل می‌کرد.

صدفی تاکید کرد: این بنا در ۲ ضلع شرقی و غربی ۲ طاق و تاقچه دارد و سقف گنبدی شکل آن با آجر ساخته شده بود که چهار نورگیر درکنارها و یک نورگیر مدور در وسط، روشنایی حوض‌خانه را تامین می‌کند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: در قالب تفاهم‌نامه شهرداری و میراث فرهنگی مهاباد که سه سال اعتبار دارد و این مدت قابل تمدید است، آثار تاریخی حوض‌خانه‌ها، مقبره بداق سلطان، مقبره شعرا و تپه باستانی باغ شایگان بازسازی و به گذر فرهنگی این شهر تبدیل می‌شود.

مهاباد ۹۲ اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد که سد مهاباد، غار سهولان، موزه مردم شناسی و حمام میرزا رسول، دخمه سنگی فخریگاه، برده کنته و مسجد جامع از مهم‌ترین اثرهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است.

شهرستان مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha