وزیر علوم: از تحقیقات بین‌رشته‌ای و میان‌رشته‌ای غفلت کرده‌ایم

تهران‌- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از تحقیقات بین‌رشته‌ای و میان‌رشته‌ای غفلت کرده‌ایم در حالی که می‌توان شکاف بین علوم طبیعی و انسانی را با تحقیقات بین‌رشته‌ای از بین برد و این امر با فعالیت محققان رشته‌های مختلف در پارک‌های علم و فناوری در کنار هم محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی گل امروز (یکشنبه) در مراسم نکوداشت سالروز تاسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به دو موضوع مدیریتی یعنی تدوین و ارسال لایحه بودجه و برنامه توسعه هفتم کشور اظهار داشت: باید از این فرصت استفاده کرد و کمبودهای اجرای برنامه ها را اعلام کنیم تا سازمان برنامه و بودجه نیازها را برآورده کند و در قانون بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی شود.

وی در مورد تبدیل علم به ثروت و خدمت اظهار داشت: وقتی تاریخ تاسیس پارک های علم و فناوری را مرور می کنیم، می بینیم در مدت کمی اتفاقات ارزشمندی روی داده است.

زلفی گل دهه اول بعد از انقلاب را دهه ترویج علم، دهه دوم را تولید علم، دهه سوم را کیفیت تولید و استانداردسازی علم و دهه چهارم را تولید ثروت از دانش دانست و گفت: با تاسیس پارک های علم و فناوری این ایده تبدیل به عمل شد.

وزیر علوم در مرور تحولات علم و فناوری خاطرنشان کرد: با توجه به زمان ناچیز تاسیس این پارک ها، دستاوردهای خوبی داشته ایم. یک ایده برای تبدیل شدن به اجرا به زمان و قوانین زیادی نیاز دارد و در بحث شرکت های دانش بنیان قدردان سورنا ستاری معاون پیشین علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم که این موضوع را به خوبی ارائه کرد و قوانین را طراحی و برای تصویب آنها تلاش کرد؛ به طوری که همه فعالان این حوزه اقدامات او را فراموش نمی کند.

آموزش نظری برای دانش آموزان کافی نیست

زلفی گل بر آموزش پژوهش محور و مهارت محور تاکید کرد و گفت: مهارت های دانشجویان باید ارتقا یابد و این یکی از سرفصل های وزارت علوم است. صرفا آموزش های نظری برای نسل جوان کافی نیست و شرایط کشور می طلبد آنها در مهارت محوری توانمند باشند. پژوهش در دانشگاه ها نیز باید هدفمند باشد و نباید فقط به یک جنبه توجه کنیم و بقیه جنبه ها را نبینیم. باید شخصیت علمی و فناوری کشور را متوازن پیش برد.

وزیر علوم با تاکید بر لزوم استفاده از تجربیات کشورهای مختلف گفت: باید برای بومی سازی و بکارگیری این تجربیات تلاش کنیم.

علم و فناوری در مالکیت متفاوت هستند

زلفی گل علم و فناوری را از جهت مالکیت متفاوت دانست و افزود: دانش را وقتی منتشر می کنیم به دانش بشری تبدیل می شود و ارزش آن به انتشارش است اما فناوری قابل خرید و فروش است. وظایف پارک های علم و فناوری نیز با دانشگاه ها متفاوت است؛ زیرا آنها با فناوری سروکار دارند که از آن می توان ثروت تولید کرد. نوع نگاه ما به پارک ها و دانشگاه ها در سیاست گذاری و اجرا متفاوت است و به این دلیل معاونت فناوری را از معاونت پژوهشی جدا کردیم.

وی بحث یکپارچگی علوم دانست و گفت: علوم طبیعی و علوم انسانی دو دسته اصلی علم هستند که در علوم طبیعی دستاورد اصلی آسایش و سلامت جسمی و در علوم انسانی آرامش و سلامت روحی بشر دستاورد اصلی است. شکافی بین این دو علم در کشور وجود دارد و باید با تحقیقات بین رشته ای این شکاف را از بین ببریم.

زلفی گل با اشاره به جدا بودن آموزش پزشکی و بقیه آموزش ها در کشور اظهار داشت: از تحقیقات بین رشته ای و چندرشته ای مغفول مانده ایم. ولی در پارک ها می توان همه گروه ها را کنار هم قرار داد. از این بابت پارک های علم و فناوری توانمندی و رویکرد متفاوتی نسبت به دانشگاه ها دارند.

وزیر علوم با اشاره به دستاوردهای پیشین آموزش عالی گفت: به پاس برنامه ریزی درست آموزش عالی در ادوار مختلف ۲ درصد تولید علم دنیا متعلق به ایران است و رتبه اول علمی در منطقه را داریم. باید در اشتغال بیشتر تلاش کنیم ولی نباید تولید علم کشور را منکوب کنیم و نوشتن مقاله و کتاب را نادرست بدانیم. نیاز امروز باعث نمی شود داشته قبلی خود را نادیده بگیریم.

ضرورت فعالیت جامعه علمی در زمینه تولید ثروت

وزیر علوم تاکید کرد: جامعه علمی باید در زمینه تولید ثروت هم فعال شود و ظرفیت آنها را به این سمت حرکت دهیم؛ اما این کار با تصویب قانون ممکن است قانون جهش دانش بنیان سکوی پرتاب علم به دنیای توسعه و فناوری است ولی باید از آن به خوبی استفاده کرد.

زلفی گل با تاکید بر ضرورت ارتباط خوب روسای پارک ها با دانشگاه ها گفت‌: از تقابل موفقیت حاصل نمی شود؛ موفقیت حاصل تعامل و هم افزایی است.

بازنگری در آیین نامه جامع مدیریت

وی با تاکید بر ضرورت طراحی قانون برای توسعه گفت‌: اکنون در حال بازنگری آیین نامه جامع مدیریت هستیم. در این آیین نامه که سال ها قبل توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده پارک های علم و فناوری در آن اصلا در نظر گرفته نشده است و روسای پارک ها جایگاه قانونی از این جهت در آیین نامه ندارند.

طراحی سامانه ناب

وی بر بهره وری در آموزش عالی و پارک های علم و فناوری تاکید کرد و افزود: به زودی شاخص های کارایی و اثربخشی در وزارت علوم احصا می شود تا سامانه ای به نام نظام ارتقای بهره وری در آموزش عالی (ناب) طراحی شود. در این صورت همیشه می توانیم میزان بهره وری را در هر کدام از بخش ها از جمله پارک های علم و فناوری متوجه شویم.

وزیر علوم به تولید محصولات رقابت پذیر از طریق اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و گفت: اگر به فناوری و نوآوری توجه کنیم، می توانیم محصولاتی تولید کنیم که حتی در سطح جهانی رقابت پذیر نباشند. این هنر نوآوری و تحقیق و توسعه است که محصولات رقابت ناپذیر را تولید کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha