۲۰ آذر ۱۴۰۱، ۸:۱۳
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 84954696
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معضل نبود پارکینگ در بیمارستان‌های دزفول و ترافیک مطب‌ها در مرکز شهر

دزفول-ایرنا- فقدان پارکینگ در بیمارستان‌ها و تمرکز مطب‌ها و مراکز درمانی در هسته مرکزی شهر دزفول باعث ایجاد ترافیک و جلوگیری از خدمات رسانی مطلوب به شهروندان و بیماران شده‌اند.

تجمع مطب‌های پزشکی در هسته مرکزی شهر، پارک خودروها مقابل آنها و ترافیک خودرویی در معابر منتهی به مجتمع‌های پزشکی این روزها به یک معضل جدی در شهر در حال توسعه دزفول تبدیل شده است.

این تجمع در خیابان‌های کم عرض نشاط، آفرینش، طالقانی، عدل، نبوت و خیابان‌های اطراف باعث شده در ساعات اوج ترافیک، شهروندان با مشکل مواجه شوند و برخی خیابان‌ها از نظر ترافیکی قفل شوند.

اگرچه پارکینگ‌هایی نیز در این مسیر در نظر گرفته شده ولی با توجه به حجم بالای مراجعان در ساعات شلوغ بازار، دردی دوا نمی‌کنند و بهتر بود نظارتی بر محل ایجاد مجتمع‌های پزشکی صورت می‌گرفت.

این در حالی است که هایپرمارکت‌هایی دور از هسته مرکزی شهر دزفول احداث شده که مورد استقبال گسترده شهروندان قرار گرفته‌اند؛ می‌توان از این الگو برای ایجاد مجتمع‌های پزشکی و راه اندازی مطب‌های پزشکی استفاده کرد.

بیمار برای مراجعه به مطب‌های پزشکی در مرکز شهر دزفول علاوه بر دغدغه درمان باید مدت‌ها در ترافیک بماند؛ ناگفته نماند برخی شهروندان نیز با وجود پارکینگ، خودروهای خود را در محل‌های پارک ممنوع یا مطلقا ممنوع پارک می‌کنند که پلیس راهنمایی و رانندگی باید برخورد لازم را با این افراد متخلف انجام دهد.

معضل نبود پارکینگ در بیمارستان‌های دزفول و ترافیک مطب‌ها در مرکز شهر

علاوه بر این، نبود پارکینگ مناسب مقابل بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و برخی مجتمع‌های پزشکی که به شهروندان دزفول و شهرها و استان‌های همجوار خدمات رسانی می‌کنند از دغدغه‌های همیشگی مراجعان این مراکز است.

ازدحام و پارک خودرو مقابل بیمارستان بزرگ دزفول که خیابانی کم عرض دارد علاوه بر مراجعان برای تردد آمبولانس و نیروهای اورژانس هم مشکل ایجاد کرده است.

پیش از این فقط در بخشی از معبر مقابل اورژانس بیمارستان بزرگ دزفول امکان پارک خودرو بود که اخیرا بخش دیگر یعنی ورودی آن از ابتدا تا انتها به پارکینگ اختصاص یافته و افرادی به ازای پارک خودرو مبلغی از مراجعان دریافت می‌کنند.

این موضوع بارها برای تردد آمبولانس اورژانس که باید بهترین شرایط را برای انتقال بیماران داشته باشد ایجاد مشکل کرده است.

طرح راه اندازی شهرک سلامت به شورای شهر ارائه شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی دزفول در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: متولی پارکینگ‌های مراکز بیمارستانی و مطب‌های پزشکی شهرداری است که البته موضوع ازدحام پارکینگ بیمارستان بزرگ دزفول به دلیل ایجاد مشکل برای اورژانس و ام آر آی چندین بار مطرح شده ولی ترتیب اثر داده نشده است.

علیرضا خسروپناه با بیان اینکه بهتر است مجتمع‌های پزشکی خارج از شهر باشند، افزود: طرحی به نام شهرک سلامت به شورا ارایه شد که تصویب هم شد ولی اجرای آن به تنهایی از عهده دانشگاه علوم پزشکی برنمی‌آید.

وی ادامه داد: راه اندازی شهرک سلامت علاوه بر راه اندازی مجتمع‌های پزشکی و درمانی در حاشیه و جنوب شهر باعث جذب توریست درمانی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: باید این امکان به بخش خصوصی داده شود که ام آر آی، سی تی، سونوگرافی، آزمایشگاه و دیگر امکانات در مجتمع پزشکی فراهم و به مطب‌های پزشکی منتقل شوند چراکه پزشکان از اماکن بدون زیرساخت و امکانات استقبال نمی‌کنند.

لزوم تعریف یک سیاست سرمایه گذاری مورد تاکید خسروپناه بود؛ او خواستار اعطای زمین از سوی شورا برای ساخت مجتمع پزشکی شد و گفت: حداقل ۲۰۰ پزشک می‌تواند در مجتمع پزشکی مستقر شود.

به گفته خسروپناه، پزشک طبق قانون می‌تواند طبق سلیقه خود محل مطب خود را تعیین کند از این رو شورای شهر باید با اتخاذ تدبیر و ارائه امکانات در مجمتع پزشکی خارج از هسته مرکزی شهر پزشکان را برای راه اندازی مطب در این مکان جذب کند.

معضل نبود پارکینگ در بیمارستان‌های دزفول و ترافیک مطب‌ها در مرکز شهر

رییس شورای اسلامی شهر دزفول نیز درخصوص تجمع خودروها مقابل مراکز درمانی گفت: این معضل از سال‌های گذشته در دزفول مطرح بوده و به دلیل اینکه این شهر طرح جامع ترافیک نداشت، شهرداری براساس سلیقه و درخواست‌های مردم پروانه صادر می‌کرد همین امر باعث شد در یک نقطه چندین مجتمع پزشکی ایجاد شود.

محمدحسن پرآور ادامه داد: تعداد مجتمع‌های پزشکی در خیابان‌های مرکزی به مرور زمان بیشتر و خیابان‌های اطراف مسدود شدند که منتج به ایجاد گره‌های ترافیکی و تبدیل این موضوع به یک معضل شد.

به گفته وی با وجود پیش بینی‌ها و احداث پارکینگ طبقاتی در خیابان سیدمحمود و طالقانی، هنوز مشکلاتی وجود دارد که این ازدحام چند دلیل دارد؛ متاسفانه از قدیم بنا بوده بیمار مقابل درمانگاه، بیمارستان و یا مرکز جراحی محدود پیاده شود همین امر باعث شده شاهد گره‌های کور ترافیکی در خیابان سیدمحمود و طالقانی باشیم.

رئیس شورای شهر دزفول بیان کرد: این معضل رفته رفته به خیابان‌های اطراف از جمله آفرینش، عدل، نبوت و سایر خیابان‌ها نیز گسترش یافته که لازم است در این زمینه فرهنگ سازی شود و فقط بیماران بدحال و ناتوان مقابل مراکز پزشکی پیاده شوند.

وی ادامه داد: پس از مشاهده این وضعیت، قراردادی با مهندسان مشاور طرح ترافیک دانشگاه شهید مدرس تهران منعقد شد که در حال حاضر در مرحله طراحی است؛ پس از طراحی باید به یک اجماع برسیم که چه خیابان‌هایی را به پیاده رو تبدیل کنیم.

پرآور اظهارداشت: باید طبق نظر کارشناسان مشخص شود امکان انتقال مراکز پزشکی و مطب‌ها به حاشیه شهر وجود دارد؟ و آیا این کار جوابگوی معضل پیش آمده هست یا خیر؛ علاوه بر این، موارد زیاد دیگری به مهندسان مشاور طرح جامع ترافیک دزفول مطرح شده که پس از کسب نتیجه نهایی، مسوولان مربوطه آنها را بررسی خواهند کرد.

وی افزود: درصورت تداوم وضعیت کنونی، در آینده نه چندان دور وضعیت بدتر خواهد شد لذا هرگونه ساخت اماکن تجاری و مرکز درمانی در این محدوده تا تعیین تکلیف کارشناسان ترافیک متوقف شده است.

بیمارستان بزرگ دزفول با ۴۰ هکتار وسعت پارکینگ ندارد

پرآور درخصوص وضعیت پارکینگ بیمارستان بزرگ دزفول نیز گفت: این بیمارستان با ۴۰ هکتار وسعت، پارکینگ ندارد که همین امر باعث شده مراجعان در محوطه پراکنده شوند.

وی افزود: بخشی از فضای سبز مقابل بیمارستان بزرگ دزفول در اختیار این بیمارستان قرار داده شده ولی در برخی موارد ازدحام به قدری است که جلوی تردد آمبولانس هم گرفته می‌شود و امکان انتقال بیماران به راحتی وجود ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر دزفول بیان کرد: برای رفع مشکل پارکینگ این بیمارستان نیز منتظر اعلام نظر کارشناسان ترافیک هستیم؛ در واقع هیچ اقدامی انجام نخواهد شد تا مشاور طرح ترافیک آن را ارایه کند.

پرآور درخصوص جابه‌جایی مجتمع‌های پزشکی گفت: پیشنهاد احداث شهرک سلامت داده شد که پزشکان از آن استقبال نکردند؛ جابه‌جایی مطب‌ها بدون همراهی پزشکان امکانپذیر نیست ضمن اینکه امکان تعطیلی بخش درمان نیست زیرا دزفول بیماران شمال خوزستان و استان‌های همجوار را پوشش می‌دهد و به قطب درمان منطقه تبدیل شده است.

وی ادامه داد: امید است با احداث بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی یازهرا(س) درمان به سمت جنوب شهر برود زیرا این بیمارستان از پارکینگ اختصاصی بهره مند است و می‌توان از قسمت بیرونی بیمارستان برای واگذاری پارکینگ به بخش خصوصی نیز استفاده کرد..

انتظار می‌رود هنگام جانمایی مجتمع‌های پزشکی به موضوع پارکینگ‌ها توجه بیشتری شود و شهرداری دزفول نیز هنگام جانمایی و طراحی پارکینگ‌ها نظر شهروندان و کارشناسان را نیز مدنظر قرار دهد تا ضمن آسیب شناسی طرح‌های پیشین امکان استفاده بهینه از امکانات موجود و رفع مشکلات مردم فراهم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha