۱۲۰ نفر از پرستاران برگزیده استان اردبیل تجلیل شدند

اردبیل- ایرنا- ۱۲۰ نفر از پرستاران برگزیده ملی و استانی شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز یکشنبه طی آیینی به مناسبت گرامیداشت ولادت زینب کبری(س) و روز پرستار تجلیل شدند.

به گزارش ایرنا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در این آیین، با قدردانی از خدمات خالصانه و ایثارگرانه پرستاران در دوره شیوع کرونا گفت: در ۳۲ ماه گذشته بیش از یک هزار و ۲۲۷ نفر از پرستاران استان چندین بار به کرونا مبتلا شدند ولی فعالیت حرفه‌ای خود را متوقف نکردند.

علی محمدیان اردی همه ارزش کار پرستاران را به خاطر همین ایثار و فداکاری به رغم در معرض آسیب ابتلا بودن خود در برابر کرونا و بیماری‌ها عنوان کرد و افزود: ایام کرونا ارزش یک سری از حرفه‌ها از جمله پرستاری را به صورت معنادداری نمایان کرد.

وی ارتقا و حفظ همزمان ابعاد سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی را عالی‌ترین سطح شغل پرستاری دانست و بیان کرد: پرستاری در واقع خدمت و ارج گذاری به انسان و انسانیت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل مراقبت‌های ایمن و موثر را شاخص خدمات پرستاری خواند و گفت: ارائه خدمات بهینه پرستاری نیاز به آموزش مستمر دارد و حرفه‌ای بودن در این عرصه از طریق آموزش دائم به دست می‌آید.

وی اظهار کرد: کمتر حرفه‌ای مثل پرستاری این قدر با انسان از نزدیک سر و کار دارد و به همین علت پیچیده‌ترین رابطه کاری و شغلی در پرستاری مستتر است.

دکتر محمدیان‌اردی بر لزوم آموزش پرستاران در زمینه مهارت‌آموزی و تمرین عشق‌ورزی به بیمار تاکید کرد و افزود: برای توسعه حرفه‌ای‌گری پرستاری باید آموزش آکادمیک، کسب دانش اختصاصی، فعالیت سازمان حرفه‌ای و فعالیت در چارچوب اخلاق حرفه‌ای بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به تاخیر در اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از سال ۱۳۸۶ تاکنون گفت: با همت دولت سیزدهم اجرای این قانون آغاز شده و در مرحله نخست، برای ۱۵ بسته خدمات پرستاری تعرفه‌ای ویژه تعیین شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: طی چند روز گذشته بخشی از مطالبات پرستاران در قالب اجرای همین قانون به صورت علی‌الحساب پرداخت شده و بخش دیگر آن نیز پس از ابلاغ شیوه‌‎نامه اجرایی پرداخت خواهد شد.

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری استان اردبیل نیز در این آیین با اشاره به فعالیت ۶ دانشکده پرستاری در این استان گفت: سالانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر پرستار از این واحدهای آموزشی فارغ‌التحصیل می‌شوند.

دکتر سعید مهری با انتقاد از جذب بدون برنامه‌ریزی دانشجوی پرستاری در کشور و استان اردبیل افزود: نظام پرداخت در حوزه پرستاری نیز بدون برنامه، ناعادلانه و بسیار تبعیض‌آمیز بوده و تاخیر در پرداخت مطالبات نیز یکی از اساسی‌ترین مشکلات جامعه پرستاران است.

وی نسبت پرستار به تخت بیمارستانی در کشور و استان اردبیل را ۹ دهم اعلام و با اشاره به تعیین استاندارد ۲.۵ پرستار برای هر تخت بیمارستانی بیان کرد: میانگین جهانی این آمار سه تا چهار پرستار برای هر تخت بیمارستانی است.

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری استان اردبیل با بیان این که کمبود مزمن و شدید پرستار در واحدهای بهداشت و درمان استان مشاهده می‌شود، اظهار کرد: نبود استخدام، افزایش تخت‌های بیمارستانی و ساختار قدیمی مراکز درمانی، کار پرستاران را در مراکز درمانی بسیار سخت کرده است.

وی خشونت‌های کلامی و بی‌احترامی به پرستاران را ناشی از کمبود پرستار، حجم زیاد فعالیت آنها و افزایش تحت‌های بیمارستانی دانست و اضافه کرد: اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مهمترین خواسته این قشر ایثارگر است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل نیز در این آیین، پرستاری از خود را مقدمه انجام خدمات بهینه در پرستاری دانست و گفت: پرستاران نیازمند خودمحفاظتی و مراقبت از سلامت جسم و روح خود هستند تا خدمات ایثارگرانه آنها به نحو شایسته ارائه شود.

رضا قاسمیان، داشتن آرامش برای انجام وظایف حرفه‌ای توسط پرستاران را منوط به سلامت فکری آنها عنوان کرد و افزود: در دنیای پیچیده کنونی با حجم گسترده ارتباطات و اطلاعات درست و نادرست، انواع خطاها در مسیر شناخت و قضاوت از سوی پرستاران ممکن است اتفاق بیفتد که نیاز به مراقبت دارد.

وی بیان کرد: پرستاران در چنین دنیایی نیاز به این دارند که اطلاعات درست را کسب کرده و در قضاوت خود مسیر درست را طی کنند و به همین علت پراستاران برای حفظ سلامت روانی و فردی خود نیاز به مراقبت بیشتر دارند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل، محبت به همنوع را پایه خدمات پرستاری عنوان کرد و گفت: شغل پرستاری در واقع تفسیر محبت است و تنها یک شغل محسوب نمی‌شود و به همین علت خدمت در این عرصه روح ایثارگرانه می‌خواهد.

به گزارش ایرنا، در این آیین ۱۰۸ نفر از پرستاران برگزیده استانی و ۱۲ نفر از پرستاران نمونه ملی شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی استان اردبیل به مناسبت گرامیداشت ولادت زینب کبری(س) و روز پرستار مورد تجلیل قرار گرفتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha