وقتی جاذبه‌های پاییزی دماوند رنگ خاکستری به خود می‌گیرد

دماوند – ایرنا – هرسال به دلیل وجود باغ‌های شهر دماوند درکنار برگ‌ریزان فصل پاییز، آتش زدن برگ‌های زرد و پاییزی درختان توسط برخی از شهروندان و ایجاد آلودگی هوای شهر را شاهد هستیم، آتشی که رنگ زرد پاییزی را به خاکستری تبدیل می‌کند.

به گزارش ایرنا، یکی از جاذبه های طبیعی شهرستان دماوند، فصل پاییز آن است که به دلیل داشتن باغ های متعدد شاهد برگ ریزان متنوع از ارغوانی تا زرد درختان انبوه هستیم، اما هر سال این جاذبه‌ ارزشمند پاییزی با آتش زدن برگ‌ها و نامهربانی عده‌ای با طبیعت، رنگ خاکستر به خود می‌گیرد و دود ناشی از آتش زدن برگ‌ها هوای پاک شهر را پراز دود و غبار کرده و به آلودگی می‌کشاند.
از طرفی این کار موجب نارضایتی شهروندان به ویژه افراد میانسال و کسانی که از بیماری های تنفسی رنج می برند و دوستداران محیط زیست را به‌دنبال دارد.
آتش سوزی پسماندهای گیاهی حتی موجب شده درختان باغی نیز در آتش بسوزند، روز گذشته برخی درختان باغی محله جیلارد شهر دماوند به علت سوزاندن پسماندهای برگ های خشک در آتش سوخت و یگان جفاظت محیط زیست شهرستان نیز در روزهای اخیر با ده‌ها مورد سوزاندن شاخ و برگ روبرو شده است.

سال گذشته در دماوند ۲۱۳ هزار و ۶۰۰ تن سیب، ۱۵۶تن انگور، یکهزار و ۲۲۲ تن انار، پنج هزار و ۱۳۸ تن گیلاس، یکهزار و ۵۰تن زردآلو و قیسی، یکهزارو ۱۲۴ تن محصولات گلخانه ای، ۲۵ هزار گل شاخه بریده و ۱۲۰ تن قارچ تولید شد.

متوسط تولید سیب در کشور ۱۶ تن اما در دماوند این رقم بین ۳۵ تا ۴۰ تن در هکتار است که از پنج هزار و ۸۰۰ هکتار باغ سیب این شهرستان برداشت می‌شود.

پسماند سوزی و سوزاندن شاخ و برگ درختان و بقایای گیاهی اراضی زراعی جرم است

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: به استناد ماده ۲۰قانون هوای پاک پسماند سوزی و سوزاندن شاخ و برگ درختان و بقایای گیاهی اراضی زراعی جرم و با متخلفان برخورد قانونی می شود.
نقی میرزاکریمی ادامه داد: شهرداری دماوند باید برابر بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها به وظایف خود عمل نماید و همچنین نسبت به جمع آوری پسماند های عادی و کشاورزی از سطح شهر اقدام و با همکاری یگان حفاظت محیط زیست با پسماند سوزی در سطح شهر برخورد کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: آتش نشانی نیز باید با گزارش های مردمی نسبت به خاموش کردن پسماند سوزی اقدام و عاملان آتش زدن شاخ و برگ درختان را به اداره محیط زیست شهرستان دماوند جهت پیگیری های قضایی معرفی کند.
میرزاکریمی ادامه داد: گشت های یگان حفاظت محیط زیست در سطح شهرستان فعال بوده و با چندین مورد پسماند سوزی برخورد قانونی شده است.
آمادگی واحد خدمات شهری شهرداری دماوند جهت جمع‌آوری برگ‌های پاییزه
مسئول خدمات شهری شهرداری دماوند نیز در این باره اظهار داشت: با آغاز پاییز و افزایش شدید حجم ضایعات فضای سبز در سطح شهر دماوند و به منظور حفظ آراستگی و انضباط شهری، در خصوص جمع آوری و نظافت شهری اقدام خواهد شد.
سهیل مطیعی گفت: در این ارتباط ماشین‌آلات و نیروی انسانی لازم جهت جمع‌آوری، بارگیری و انتقال روزانه برگ‌های خزان شده به محل‌های مورد تأیید پیش‌بینی شده است.
وی ادامه داد: از شهروندان تقاضا داریم به معضلات زیست محیطی و آلودگی هوا توجه داشته باشند و به هیچ عنوان به منظور از بین بردن ضایعات شاخ و برگ درختان در زمین‌های کشاورزی یا بایر و همینطور فضای سبز و باغ ها، اقدام به آتش زدن آنها نکنند.

این مسئول با اشاره به تلفن تماس ارتباطات مردمی شهرداری دماوند اعلام کرد: شماره‌های ۰۲۱۷۶۳۲۲۳۳۳ و ۰۲۱۷۶۳۲۶۱۶۱(داخلی ۱۲۹) به‌صورت شبانه‌روزی در اختیار همشهریان است تا جمع‌آوری برگ‌های پاییزه، آبگرفتگی احتمالی و کاستی‌ها در رابطه با نظافت و پاکیزگی و همچنین سایر مشکلات مربوط به شهرداری را گزارش کنند.

به گزارش ایرنا، این داستان ناتمام هر سال در دماوند وجود دارد و اگر پاییز کم بارش باشد، شهروندان دماوندی بیشتر شاهد حجم دود و غبار در شهر هستند؛ گرچه در مواردی مشاهده شده حتی با وجود بارش باران، آتش زدن برگ های پاییزی بی وقفه ادامه دارد.
کارشناسان اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند معتقدند، برگ های پاییزی می تواند منبع خوبی برای تهیه خاک برگ باشد چراکه خاک‌برگ از پوسیده شدن قسمت‌های مختلف برگ تشکیل می‌شود و برای تهیه آن نیز معمولاً از برگ درختانی همچون چنار، افرا، نارون و درختان میوه که رگبرگ های ضخیمی ندارند استفاده می‌شود و البته زمان مناسب برای تهیه این کود ارزشمند فصل پاییز است.
یکی از کودهای طبیعی لاش برگ های پاییزی است که اثرات کودهای شیمیایی را ندارد و اگر جمع آوری و سپس به صورت صحیح دپو و نگهداری شوند، می تواند با تبدیل شدن به کمپوست کمک بزرگی به بخش کشاورزی ارگانیک کند، اگر لاش برگ ها جمع آوری و در پای همان درخت تلمبار شوند بعد از مدتی به کود طبیعی تبدیل شده که در واقع از درخت به خود درخت بر می گردد.
شهرستان در ۴۵ کیلومتری شرق پایتخت قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha