۷ آذر ۱۴۰۱، ۱۴:۱۸
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 84955682
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رویدادهای کرونایی اخیر چین از نگاه رسانه های غربی

تهران- ایرنا- در شرایطی که این روزها کف خیابان های بسیاری از شهرهای کشورهای غربی صحنه تظاهرات و اعتراض مردم به تورم شدید و ناکارآمدی دولت ها در مهار این وضعیت است، رسانه های غربی با هدف تحت فشار قرار دادن چین، با بزرگنمایی رویدادهای اخیر در چین، موج رسانه ای گسترده را علیه این کشور آغاز کرده اند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تجمع تعدادی از شهرواندان چینی در شهرهای شانگهای و ارومچی با هدف اعلام خواسته خود مبنی بر انجام اصلاحاتی در سیاست های دولت درخصوص قرنطینه های کرونایی، باعث شده تا رسانه های غربی در یکی دو روز اخیر ، این موضوع را در کانون توجه خود قرار داده و با استفاده از حربه بمباران رسانه ای و ایجاد موج خبری گسترده در رسانه های نوشتاری، تصویری وفضای مجازی، اعتراض تعدادی از شهروندان چینی را بزرگنمایی کرده و حتی آن را به بهای جهانی نفت گره بزنند.

با توجه به ازدحام جمعیت در چین و احتمال وقوع بحران های شدید درصورت کنترل نشدن بیماری های مسری، دولت این کشور به ناچار به سیاست کووید صفر برای مقابله با شیوع انفجاری این بیماری روی آورده و برای اجرای آن، تمهیداتی را حاکم کرده که طبیعتا شرایط زندگی را برای مردم سخت می کند.

خبرگزاری رویترز با در خبری با تیتر "کاهش بهای نفت در پی اعتراض ها در چین" این گونه گزارش داد:

بهای جهانی نفت روز دوشنبه به دنبال تشدید اعتراضات در چین، بزرگترین وارد کننده نفت جهان، با ۲ دلار کاهش به پایین ترین سطح در ۱۱ ماه اخیر رسید.

اعتراضات اخیر در چین به دلیل محدودیت‌های سختگیرانه مرتبط با کووید-۱۹ نگرانی‌ها را درباره تقاضا تشدید کرده است.

بر اساس داده های معاملاتی، قیمت قرارداد آتی نفت خام برنت برای تحویل در ژانویه ۲۰۲۳ در بورس ICE برای اولین بار از اول ژانویه ۲۰۲۲ به زیر ۸۲ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت برنت به ۸۱.۴۱ دلار در هر بشکه کاهش یافت.

همچنین در معاملات آتی نفت خام WTI برای تحویل اول ژانویه ۲۰۲۳ با ۳.۰۰ درصد کاهش به ۷۳.۹ دلار در هر بشکه رسید.

رویدادهای کرونایی اخیر چین از نگاه رسانه های غربی

گاردین هم نوشت خشم عمومی در چین نسبت به گسترش قرنطینه کووید-۱۹ در سراسر کشور منجر به اعتراض‌های کم سابقه‌ای در منطقه سین کیانگ در غرب چین و پکن پایتخت این کشور در سه روز گذشته شده است.

برخی رسانه های غربی این گونه روایت کردند:

ظاهرا جرقه اصلی خشم عمومی مردم چین را آتش‌سوزی ساختمانی بلندمرتبه در ارومچی که عصر پنجشنبه ( ۵ آذر ماه) منجر به کشته شدن ۱۰ نفر شد و فیلم‌هایی در مورد آن در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، زده است زیرا بسیاری از کاربران اینترنت فکر می‌کنند ساکنان ساختمان به علت قرنطینه نتوانسته‌اند به موقع فرار کنند چون ساختمان تقریبا قفل شده بود.

جمعیت زیادی در شهر ارومچی پایتخت سین کیانگ روز یکشنبه (۷ آذرماه) به خیابان‌ها آمدند و شعار "به قرنطینه پایان دهید! " را سردادند.

بنا به گزارش رویترز، درپکن پایتخت کشور نیز برخی از ساکنان تحت قرنطینه اعتراض‌های کوچکی را برگزار و به مقامات محلی خود به دلیل محدودیت‌های تردد که برای آنها وضع شده، اعتراض کردند و خواستار پایان یافتن این محدودیت‌های طولانی شدند.

مقام‌های ارومچی در ساعات اولیه روز شنبه یک کنفرانس خبری برگزار کردند تا ادعاها درباره اینکه محدودیت‌های کرونایی مانع فرار و نجات ساکنان شده است را رد کنند.

تارنمای برخی دیگر رسانه های غربی نظیر بی بی سی ، گاردین، فرانس پرس، اسوشیتدپرس و ... نیز در گزارش های مشابه، اقدام به انتشار اخبر و گزارش پرتعداد و همراه با بزرگنمایی از رویدادهای یکی دو روز اخیر چین کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha